Jump to content

CD-spelaren såld


Bebop

Recommended Posts

Enligt utsago från DanielStylus Audio, så låter 318i nästan identiskt med ARC CD5. Det får mig att dra öronen åt mig lite. När jag nu tar ett steg till vill jag ju gärna ta ett steg framåt ljudmässigt, inte ett sidosteg.

Jag är övertygad om att det ljudmässiga argumentet väger tyngst, även om det estetiska kan vara viktigt.

Uppgraderingsmöjlighet är ett annat ljudmässigt skäl som kan beaktas, om det går att samordna med övriga krav. Känns som det händer en del på den digitala fronten just nu.

De digitala barnsjukdomarna verkade lämnade och snart skall det mycket till för att motivera andra signalkällor.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag är övertygad om att det ljudmässiga argumentet väger tyngst, även om det estetiska kan vara viktigt.

Uppgraderingsmöjlighet är ett annat ljudmässigt skäl som kan beaktas, om det går att samordna med övriga krav. Känns som det händer en del på den digitala fronten just nu.

Självklart är ljudet viktigast, men om det är möjligt att kombinera detta med andra öndkemål, why not? Uppgradering är alltid en möjlig väg, om inte på annat sätt genom att byta spelare till en helt annan.

De digitala barnsjukdomarna verkade lämnade och snart skall det mycket till för att motivera andra signalkällor.

Största motivationen för mig är drygt 3,500 LP-plattor en trappa upp... ;) Det är musik som jag inte vill mista och plattorna låter alldeles utmärkt. Undantag finns, även bland mina cd-skivor.

Link to comment
Share on other sites

Faller MSB pga pris och design? Då måste Romulus vara het. Den är i sammanhanget billig och låter riktigt bra. Samma karaktär som MSB. Intressent är att Romulus har rör i utgångssteget och ändå har samma karaktär som MSB. Det finns olika vägar att komma fram mot samma resultat. Dock verkar det som att få ner jittret är modellen. Det som jobbar hårt med detta får till ett narturligare ljud enligt min mening.

Link to comment
Share on other sites

Får jag fråga om vilken budget vi talar om och om begagnat är ett alternativ?

Jag handlar sällan begagnat om jag slipper. Däremot har en hel del demoprylar hittat hit under åren. Undantag finns, t ex min skivspelare Simon Yorke S7 som ny kostade ca 150,000. Det är och var jag inye beredd att betala, så där slog jag till på en begagnad. Jag visste också vem som ägt den vilket gav någon form av trygghetskänsla.

Budgeten nu är inte definitiv men jag har svårt att motivera ett inköp över femsiffrigt. Begagnat är inte intressant. Jag vill ha tillgång till de senaste landvinningarna.

Link to comment
Share on other sites

The Analog Dac behöver inte bli femsiffrig...

Det räcker inte med en DAC för att kunna spela... Men inte kostar väl Analog-dacken under 10,000:-?

Spelade Aaron Nevilles nerladdade Nature Boy-album ikväll (24/96). Den hackade som en skadad CD. Rippade därför min CD och deletade mina högupplösta filer. Blev oerhört förvånad att även dessa filer hackade. Uppenbarligen finns det någon form av kopieringsskydd. Det märkliga är att det kan finnas på köpta filer för nerladdning. Det blir reklamation. Jag fortsätter att handla CD. De är dessutom billigare än nerladdningsfiler.

Link to comment
Share on other sites

Det man inte får glömma/missa i sammanhanget är de förbättringar som kan uppnås genom att byta ut originalrören i Romulus. Jag har inte haft chans att prova det själv, men vet vilka skillnader och betydande förbättringar som kan uppnås hos Aesthetix rörförsteg vid ett rörbyte.

Jag har nyligen provat Romulus i mitt system sida vid sida med min nuvarande Audio Aero La Fontaine (dubbla prislappen ska tilläggas), och en kommande tråd kanske avslöjar utgången... MSB verkar också högintressant, men jag har precis som Bebop svårt att motivera investeringar inom det digitala området över 100-lappen. När man börjar summera de olika MSB-enheterna på högre nivå + tillägg osv. så rusar det iväg... Jag skulle ha svårt att "nöja mig" med Analog DAC om jag valde MSB, vilket annars hade kunnat vara ett alternativ. Med det sagt så kanske jag resonerar annorlunda inom ett par år om/när det digitala området eventuellt lugnar ner sig lite och väljer att göra en större investering då. Om jag hade stora pengar över i dagsläget så hade jag hellre investerat i en sån här, vilket kan ses som en livsinvestering (till skillnad mot en digital signalkälla :)

912premi.promo_.jpg

Faller MSB pga pris och design? Då måste Romulus vara het. Den är i sammanhanget billig och låter riktigt bra. Samma karaktär som MSB. Intressent är att Romulus har rör i utgångssteget och ändå har samma karaktär som MSB. Det finns olika vägar att komma fram mot samma resultat. Dock verkar det som att få ner jittret är modellen. Det som jobbar hårt med detta får till ett narturligare ljud enligt min mening.
Link to comment
Share on other sites

Det man inte får glömma/missa i sammanhanget är de förbättringar som kan uppnås genom att byta ut originalrören i Romulus. Jag har inte haft chans att prova det själv, men vet vilka skillnader och betydande förbättringar som kan uppnås hos Aesthetix rörförsteg vid ett rörbyte.

Jag har nyligen provat Romulus i mitt system sida vid sida med min nuvarande Audio Aero La Fontaine (dubbla prislappen ska tilläggas), och en kommande tråd kanske avslöjar utgången... MSB verkar också högintressant, men jag har precis som Bebop svårt att motivera investeringar inom det digitala området över 100-lappen. När man börjar summera de olika MSB-enheterna på högre nivå + tillägg osv. så rusar det iväg... Jag skulle ha svårt att "nöja mig" med Analog DAC om jag valde MSB, vilket annars hade kunnat vara ett alternativ. Med det sagt så kanske jag resonerar annorlunda inom ett par år om/när det digitala området eventuellt lugnar ner sig lite och väljer att göra en större investering då. Om jag hade stora pengar över i dagsläget så hade jag hellre investerat i en sån här, vilket kan ses som en livsinvestering (till skillnad mot en digital signalkälla :)

912premi.promo_.jpg

I mitt fall ser jag MSB som den ultimata livstidsinvesteringen med uppgraderingsmöjligheter i det oändliga. Startar på en mycket hög nivå men kan sedan följa utvecklingen framåt. Jag antar att din drömskivspelare handlar om en hel del pengar och möjlighet att byta puppa även i det oändliga. Men skall man upp på en rimlig ljudnivå så pratar vi pengar även där. Har förstått att picuper kan ibland gå över 50 k och kanske ännu högre. Så hur man än räknar så landar man sexsiffrigt.

För en som sålde iväg sin vinylsamling tidigare finns ingen väg tillbaka och intresset för musik har förändrats till mera modernt snitt. Där har vinylen inget extra att ge. Digitalt in ger digitalt ut, utan omväg via vinyl. Blir lite sugen på att testa uppkoppling via datorn för att se vad det kan tillföra ytterligare. Där finns möjligen ytterligare förfining utan att det kostar skjortan. Dessutom börjar priset på CD, sjunka lite som vinylutvecklingen var för ett antal år sedan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga absoluta sanningar kring det bästa ljudet då de innehåller många subjektiva inslag. Det som någon beskriver som enorm skillnad kanske jag skulle benämna som nyansskillnader. En del beskriver tillvaron i mer svart-vita termer och andra pratar mer om nyanser i en gråskala osv.

För mig är det så att när det gäller PC/laptop/Mac kopplad till en vettig DAC, så är det den optimala ljudlösningen idag. Jag har lyssnat på PUC2 vid sidan om dCS och M2Tech och jag kallar den skillnad som eventuellt finns i termer av nyanser. Det har påverkat mig när jag satt min budgetgräns. Den ligger betydligt högre när det gäller vinyl där jag fått ordentliga haksläpp flera gånger, senast med VTL's grammofonsteg.

Den erfarenheten har blivit min sanning. En av mina andra sanningar är t ex rörens överlägsna tonbildning visavi transistorer. Obehaget av värmeutveckling och rörbyten bär jag med lätthet.

Med Calms dedikerade intresse för piano, pianotrio för den musik han delat med sig i sin jazztråd så är hans satsning naturlig. Klart som fan att man vill ha det bästa inom den ram man sätter själv utifrån erfarenheter, passion, prioriteringar och ekonomi.

Link to comment
Share on other sites

Den erfarenheten har blivit min sanning. En av mina andra sanningar är t ex rörens överlägsna tonbildning visavi transistorer. Obehaget av värmeutveckling och rörbyten bär jag med lätthet.

Inte för att vara sån,men är inte det lite av en generalisering?Det har lika mycket att göra med hur man använder rör visavi transistorer i en konstruktion.Låt vara att VTL är extremt duktiga på att visa hur en bra rörkonstruktion kan låta.Men jag är misstänker på att det finns transistorkonstruktioner som kunde passa din smak också.

För mig är det så att när det gäller PC/laptop/Mac kopplad till en vettig DAC, så är det den optimala ljudlösningen idag. Jag har lyssnat på PUC2 vid sidan om dCS och M2Tech och jag kallar den skillnad som eventuellt finns i termer av nyanser. Det har påverkat mig när jag satt min budgetgräns.

Hade inte du tröttnat på laptop lösningen?Har för mig att jag läst det någonstans.Att du föredrog en cd-spelare?

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara sån,men är inte det lite av en generalisering?Det har lika mycket att göra med hur man använder rör visavi transistorer i en konstruktion.Låt vara att VTL är extremt duktiga på att visa hur en bra rörkonstruktion kan låta.Men jag är misstänker på att det finns transistorkonstruktioner som kunde passa din smak också.

Det är en generalisering som blivit en sanning för mig. Det handlar inte om att framhäva just VTL. De nya ARC-modellerna låter också fantastiskt bra, likaså Jadis och Aesthetix. Det finns naturligtvis bra transistorförstärkare men de låter inte så bra som en bra rörförstärkare i min värld.

Hade inte du tröttnat på laptop lösningen?Har för mig att jag läst det någonstans.Att du föredrog en cd-spelare?

Jo, jag tycker den är krånglig och tråkig. Av den anledningen kommer jag att ha en CD-släde. Men om vi talar ljudkvalitet så räcker det med rippade filer, laptop och DAC. Det blir inte bättre av en CD-släde. Laptop är också lösningen för högre upplösning än 16/44,1. Det handlar inte om att välja bort något. Skivspelare, laptop/DAC-spelare och CD-spelare har blivt basbehov hos mig.

Link to comment
Share on other sites

Det är en generalisering som blivit en sanning för mig. Det handlar inte om att framhäva just VTL. De nya ARC-modellerna låter också fantastiskt bra, likaså Jadis och Aesthetix. Det finns naturligtvis bra transistorförstärkare men de låter inte så bra som en bra rörförstärkare i min värld.

De som brukar nämnas som "rörklingande med transistorbas" är väl främst Pass´ XA-serie samt Lamm´s hybrider.

Vet en som fann M1.2 Ref bättre på alla parametrar jämfört med Ref250 i en direkt jämförelse men i den här klassen handlar det nog mest om en smaksak då bägge är fantastiskt bra.

Link to comment
Share on other sites

De som brukar nämnas som "rörklingande med transistorbas" är väl främst Pass´ XA-serie samt Lamm´s hybrider.

Vet en som fann M1.2 Ref bättre på alla parametrar jämfört med Ref250 i en direkt jämförelse men i den här klassen handlar det nog mest om en smaksak då bägge är fantastiskt bra.

Läste på en utländsk site där folk har highend prylar av bara den,och där var det en snubbe som bytt bort sina Lamm block till ett par d´agostino block och det senare var som att en slöja lyftes... :) Men som du säger det är tycke och smak.Måste tillstå att D´agostinos senaste badrumsvågar är otroligt läckra.Vilka smycken.Men nu driftade jag från topic.Ledsen för det.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Jag resonerar annorlunda och ser det nog snarare som att en investering i en digital signalkälla i princip går att likställa med att köpa en dator. Utveckling och prestanda går snabbt framåt, och när det är dags för förnyelse så har det hänt så pass mycket på flera områden att en uppgradering av befintlig maskin antingen inte är ekonomiskt försvarbar (man kan lika gärna köpa en ny...), alternativt mer eller mindre omöjlig p.g.a. stora ingrepp i konstruktion/arkitektur och komponenter. Jag föredrar att sälja befintlig signalkälla när det är dags med möjlighet att på nytt sondera marknaden i jakt på det som passar mig bäst för stunden. Det är dessutom en del av nöjet. Men, om man vill ha det allra bästa för stunden och är beredd att betala för det så är det givetvis det ultimata alternativet för maximal njutning :)

I mitt fall ser jag MSB som den ultimata livstidsinvesteringen med uppgraderingsmöjligheter i det oändliga. Startar på en mycket hög nivå men kan sedan följa utvecklingen framåt. Jag antar att din drömskivspelare handlar om en hel del pengar och möjlighet att byta puppa även i det oändliga. Men skall man upp på en rimlig ljudnivå så pratar vi pengar även där. Har förstått att picuper kan ibland gå över 50 k och kanske ännu högre. Så hur man än räknar så landar man sexsiffrigt.

För en som sålde iväg sin vinylsamling tidigare finns ingen väg tillbaka och intresset för musik har förändrats till mera modernt snitt. Där har vinylen inget extra att ge. Digitalt in ger digitalt ut, utan omväg via vinyl. Blir lite sugen på att testa uppkoppling via datorn för att se vad det kan tillföra ytterligare. Där finns möjligen ytterligare förfining utan att det kostar skjortan. Dessutom börjar priset på CD, sjunka lite som vinylutvecklingen var för ett antal år sedan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag resonerar annorlunda och ser det nog snarare som att en investering i en digital signalkälla i princip går att likställa med att köpa en dator. Utveckling och prestanda går snabbt framåt, och när det är dags för förnyelse så har det hänt så pass mycket på flera områden att en uppgradering av befintlig maskin antingen inte är ekonomiskt försvarbar (man kan lika gärna köpa en ny...), alternativt mer eller mindre omöjlig p.g.a. stora ingrepp i konstruktion/arkitektur och komponenter. Jag föredrar att sälja befintlig signalkälla när det är dags med möjlighet att på nytt sondera marknaden i jakt på det som passar mig bäst för stunden. Det är dessutom en del av nöjet. Men, om man vill ha det allra bästa för stunden och är beredd att betala för det så är det givetvis det ultimata alternativet för maximal njutning :)

Det ligger onekligen något i vad du säger, men uppgraderingsmöjligheten finns där och bör räcka ett tag eftersom MSB varit en av innovatörerna på det digitala området. Jitterproblematiken tycks vara en av deras ledande grenar där det kommit långt för att inte säga varit ledande. Världens bästa klocka i Galaxy Femto Clock.

Nu åter till Bebops val som ökar i spänning. Det börjar väl bli leveransdags?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det räcker inte med en DAC för att kunna spela... Men inte kostar väl Analog-dacken under 10,000:-?

Oj då! Jag menar så klart sexsiffrigt! Femsiffrigt stämmer i dollar! ;) Men jag tror nog du kan hamna strax under 100-tusen strecket med drive + dac om du kör orginalströmkällan. Man måste ju pruta också så klart.

Sedan tycker jag inte det är helt uteslutet att använda en annan spelare som drivverk. En Oppo kan fungera. Den kostar runt 10.000kr. Då hamnar du på rätt sida med marginal. Jag menar inte att truga på dig mina ideer. Försöker bara hitta bra lösningar. Jag har en kompis som funderar på Oppo som drive till The Analog DAC. Kunde vara kul att testa det tex mot Romulus som i min värld blir bästa konkurrenten då.

Nu skulle jag tro att detta faller för dig ffa pga estetiken.

Dessutom tror jag säkert du har bestämt dig.

Min gissning är i så fall Romulus i Silver.

Link to comment
Share on other sites

Min gissning är i så fall Romulus i Silver.

Jo, så blir det och du är medskyldig :peace: Eller kanske rättare sagt så har dina utlåtanden harmonierat med intryck från personer som jag sätter stor tillit till. Kanske framför allt från "min guru" i min oas på Cdf-Audio i Montreal då jag bodde där, se

http://www.cdfaudio.com/ Romulus kommer också att passa utmärkt i min VTL-uppställning.

På lansbygden är det lite svårare med samma service som jag med lite avund ser att ni har i Gbg o Sthlm. Det är i vart fall förenat med mer besvär. Men jag fick till en bra deal ändå med ångerrätt om jag inte är nöjd.

Fyra veckor har gått och det återstår kanske lika mycket så här i jultider. De byggs på beställning och erbjuds med olika rörkonfigurationer.

Under tiden spelar jag vinyl och med laptop via Yellowtechs PUC2 som fortfarande låter fantastiskt och i stort sett identiskt med ARC CD-5. Väntan känns därför inte alltför svår.

Link to comment
Share on other sites

Jo, så blir det

Tillåt mig att gratulera!

Utifrån vad jag uppfattat om ditt ljudideal och vad som skrivits om den - och utifrån mina egna estetiska åsikter - känns det som det givna valet.

Snyggt och bra helt enkelt :mm:

god (och välljudande) fortsättning!

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS ! :)

Den var faktiskt riktigt snygg, harmonerar estetiskt mycket bra med VTL. :mm:

Skönt oxå med ängerrätt, när det handlar om stora slantar.

Det ska bli intressant att få läsa om dina omdömmen, nu när du kommer kunna jämföra Romulus

mot din PUC2, som du tydligen likställer med ARC CD-5, mycket spännande.

Då får det bli 17 dygn(400h) på repeat, så fort Kung Romulus anländer. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, så blir det och du är medskyldig :peace: Eller kanske rättare sagt så har dina utlåtanden harmonierat med intryck från personer som jag sätter stor tillit till. Kanske framför allt från "min guru" i min oas på Cdf-Audio i Montreal då jag bodde där, se

Kul att vara medskyldig. Det är ju detta som är så bra med Euphonia tycker jag. Man får en massa bra tips och hjälp som man väger samman till sina beslut. Jag har fått massvis av bra tips från dig genom åren som lett fram till lyckade köp. :) Kul att mina erfarenheter ledde dig rätt.

Jag tror du kommer att bli grymt nöjd.

Stort grattis Bebop!

Edit: Tillägg vid eftertanke. Vilken våg av digitala signalkällor som uppgraderas för tillfället. Aldrig har väl Euphonias samlade ljudåtergivnigskvalite varit högre! ;)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Grattis! med en interessant spiller, godt å se at noen fortsatt prioriterer cdp enda, hvilken rør konfigurasjon gikk du for? :) ...

mvh

Tack Musicus och ni andra.

När det gäller rörkonfigurationen så vet jag inte. Jag brukar överlämna sådant åt tillverkaren och denne har tydligen ett par varianter som båda funkar men ger lite olika karaktärnyanser där man får avgöra själv vad som låter bäst när den kopplas samman med helheten.

Hos VTL kan man välja mellan 6550C och KT88 och det går även blanda de båda (autobiasen håller koll på de båda typerna). Jag håller mig dock till den kombin Luke Manley och framför allt hans fru, Bea Lam, rekommenderar. Hon är fd konserpianist och pianot har varit deras referens när man trimmat in stegen och då låter 6550C bäst hos VTL. Allt enligt Luke och Bea och jag nöjer mig med det.

Link to comment
Share on other sites

Tack Musicus och ni andra.

När det gäller rörkonfigurationen så vet jag inte. Jag brukar överlämna sådant åt tillverkaren och denne har tydligen ett par varianter som båda funkar men ger lite olika karaktärnyanser där man får avgöra själv vad som låter bäst när den kopplas samman med helheten.

Hos VTL kan man välja mellan 6550C och KT88 och det går även blanda de båda (autobiasen håller koll på de båda typerna). Jag håller mig dock till den kombin Luke Manley och framför allt hans fru, Bea Lam, rekommenderar. Hon är fd konserpianist och pianot har varit deras referens när man trimmat in stegen och då låter 6550C bäst hos VTL. Allt enligt Luke och Bea och jag nöjer mig med det.

Att överlåta åt andra att bestämma vad som skulle passa en själv är något jag själv har gjort vid ett par tillfällen, men då endast av personer som vet hur jag vill ha det ljudmässigt. Har vid de tillfällena aldrig blivit besviken, så go for it Bebop :icon_smile_cool:

Det har varit mycket fokus på det digitala i trådarna under hösten och jag tror att oavsett de olika valen som gjorts så är alla nöjda och glada. Sen kanske det tar olika lång tid för personen ifråga att åka på en uppgradering, detta säkert för att tekniken snurrar så fort just på den biten. Men så är det och har varit med datorer också, började med en Amiga 500 själv och sitter nu med en Mac efter det att ett antal datorer passerat revy. Oftast är det väl så att det har varit mjukvaran (räknar in ungarna här) som har fått iaf mig att köpa nytt och/eller uppgraderat på annat sätt.

Alltid svårt att ta beslut när något som man vet/förmodligen kommer att förbättras till nästa generation, då är det en fördel om det är uppgraderingsbart på något sätt, även om själva apparaten också kommer att ha sin begränsning på något sätt framöver?

Vinylsvarven snurrar inte lika fort men ack så säkert, så ditt val att behålla vinyl och cd tror jag är förståndigt (våra tankar är samstämmiga) och jag tror och hoppas att våra vägar korsas en dag för att lyssna på varandras setuper :mm:

Lycka till och grattis till förvärvet :D

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...