Jump to content

CD-spelaren såld

Bebop

Recommended Posts

PUC2 har kommit till heder igen och det låter fortfarande fantastiskt bra. Min tidigare CD-spelare CD5 från Audio Research har hittat

ny lycklig ägare. Han förstår bättre idag vad jag menat med att jag lika gärna spelar CD som Vinyl. Audio Research CD5 är fortfarande mycket bra.

Så det var inte utan vånda jag till slut lät den gå...

nulge.jpg

Så nu är frågan vad jag skall göra? Skall jag trotsa mitt inre motstånd mot PC-baserad avlyssning eller en ny CD-spelare, eventuellt med DAC-ingång

för USB så jag kan hantera högupplösta format i samma burk :?: SACD eller inte :?: Jag funderar ... :Thinking:

• Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Två tankar:

Hur kan du som har så mycket skivor - även CD-skivor - klara dig utan en uppspelare av sådana? Du behöver väl nåon moj som man kan stoppa in CD-skivorna i, men sedan kanske den spelar upp den lagrade musiken från hårddisk....

Varför tänka PC. Ta en allvarlig funderare på Mac. Allting jobbar så mycket smartare och smidigare ihop i den miljön... Jag har aldrig ångrat min övergång i alla fall...

/ Ulf

I knew it!

Hur bra cd5 än är så förstår man att nyfikenheten växer när förstärkeriet är från VTL.

Jag tror jag vet var gränsen går för fru Bebop, och om nån gång herr Bebop ska chilla med Elvis så duger inget annat än en cd-släde för vanliga cd-skivor.

I knew it!

Hur bra cd5 än är så förstår man att nyfikenheten växer när förstärkeriet är från VTL.

Jag tror jag vet var gränsen går för fru Bebop, och om nån gång herr Bebop ska chilla med Elvis så duger inget annat än en cd-släde för vanliga cd-skivor.

:Thinking: ....... :Idea: dCS brukar synas tillsammans med VTL

ARC CD5 och CD7 är fruktansvärt kompetenta spelare väl värda en komplettering av en yttre DAC. Skulle inte kunna leva utan en sådan spelare i botten. Sedan är det klart att DAC:arna har utvecklats över tiden. Min Weiss Minerva i kombination med CD7 lyfte rejält från en redan mycket hög nivå. Men det är klart har man lyssnat på MSB så förstår man att det finns ytterligare nivåer.

Misstänker att det finns något nytt i bakhuvudet eftersom du redan släppt i väg CD:n. ;)

Blir spännande att följa fortsättningen!

Calm

Mitt Saliga Bröd "smakar" kanske bättre...

:?::)

Hihi.

Varför välja CD eller Dator när man nu kan få båda på ett bra sätt.

MSB!

-Låter så analogt jag någonsin hört en digitalkälla.

-Låter bäst av de digitala signalkällor jag hört. Många inom tongivande internationell HiFi-press håller med.

-Har störst möjligheter av alla DACar att ta emot högupplösta signaler från PC/Mac.

-Uppgraderingsbar när utvecklingen går framåt och uppåt i modellserien så långt man önskar. Gäller inte The Analog DAC först på DAC PLatinum IV plus funkar det.

-Kan välja multispelare som spelar alla format tex SACD, Blueray mm. Den som bara tar CD är snäppet bättre ljudmässigt.

-Finns i en mängd färgkombinationer som kan passar var och ens smak.

-Spelar inte upp CDn från CD skivan. Laddar in och spelar upp från minne. Sker så smidigt att man inte tänker på det. Bit perfect! Gör Ljudet så bra det blir. Den är extremt snabb vid låtbyten etc (för den som är stressad).

Bebop! Du måste låna och höra på MSB. Alla kan ju inte ha samma smak som jag men den borde höras på. Dina praktiska tankar kring digital signalkälla är ju klockrena för MSB.

Romulus är ju också grym och har rör som du gillar.

Edited by Apexorca

Jag misstänker att Bebop har rätt klart för sig vad han är intresserad av.Men eftersom det redan finns rör på andra ställen i anläggningen är det kanske onödigt med en cd-spelare med rör?

Hade VTL gjort cd-spelare misstänker jag det varit ett solklart alternativ.Nu blir det svårare.Oppo som nämnts i en annan tråd?Moon kanske?Har ingen aning tbh.

Rör är aldrig onödigt, utom möjligen i kraftigt överdimensionerade slutsteg :)

Jag misstänker att Bebop har rätt klart för sig vad han är intresserad av.Men eftersom det redan finns rör på andra ställen i anläggningen är det kanske onödigt med en cd-spelare med rör?

Hade VTL gjort cd-spelare misstänker jag det varit ett solklart alternativ.Nu blir det svårare.Oppo som nämnts i en annan tråd?Moon kanske?Har ingen aning tbh.

Mycket fokus på det digitala nu för tiden

Jag tycker det är grymt kul att läsa om era intryck från diverse spelare/dac:ar

Hade jag suttit med din rigg Bebop och skulle testa nya cd spelare

Då hade jag definitivt lånat hem en Wadia, väljer man dessutom en med tillägget i på slutet så

Blir den även en perfekt partner till vilken dator som helst:-)

S7i är nog den mest välljudande cd spelare jag lyssnat till under senaste åren

Vågar nog sätta min högra hand på att herr Bebop inte kommer att köra med enbart datoriserat ljud. På något sätt kommer en cdspelare att hanteras.

//Richard

Skriver under på det. Om jag ska försöka gissa villt, för några ledtrådar har vi ju inte fått, så tror jag att at det blir en CD 8 om han stannar kvar vid Red Book CD, möjligen en Meitner för då kan han använda DAC för dataavspelning. Blir valet SACD finns det rätt många alternativ, MSB, Wadia och dCS är redan nämnda, det finns ett par japanska och minst ett frankst alternativ som också skulle kunna vara möjliga. Mer ledtrådar, tack.

S7i är nog den mest välljudande cd spelare jag lyssnat till under senaste åren

Kan bara hålla med.

En kompis har en GNSC-moddad S7i (Statement-modden tror jag det är)

Den låter riktigt riktigt bra...

Men det finns ju många trevliga spelare att välja på...

Varför tänka PC. Ta en allvarlig funderare på Mac. Allting jobbar så mycket smartare och smidigare ihop i den miljön... Jag har aldrig ångrat min övergång i alla fall...

Absolut, men PC'n fungerar utmärkt. Det enda jag gör med den är att starta upp och stänga ner. Resten sköter jag via min smartphone där jag väljer album ca en gång i timmen. Media Center (MC17) fungerar utmärkt i den miljön. Det är programvaran snarare än hårdvaran som bestämmer hur lättanvänd PC/Mac är.

...denne kanskje? :Thinking:

BOW "zz eight"

http://www.tmhaudio.com/Bow%20ZZ-8-bmp-cropped.jpg

BOW var min favorit fram till dess det såldes till Prima Luna. De skulle fortsätta ge ut modeller från Bo Christensens penna men sen kom finanskrisen. Jag har haft 3 förstärkare och 2 CD-spelare från BOW. Läste i senaste Stereophile att Bo C är på gång igen och denna gång med hans söner. Men någon BOW blir det inte.

Guest Musicus
BOW var min favorit fram till dess det såldes till Prima Luna. De skulle fortsätta ge ut modeller från Bo Christensens penna men sen kom finanskrisen. Jag har haft 3 förstärkare och 2 CD-spelare från BOW. Läste i senaste Stereophile att Bo C är på gång igen och denna gång med hans söner. Men någon BOW blir det inte.

OK, da mintes jeg iaf rett når jeg synes meg å ha lest at det var noe på gang igjen fra BOW, jeg kunne godt tenkt meg å teste en slik ZZ Eight :mm:

mvh

Jag tror jag vet var gränsen går för fru Bebop…

Hmmm… :o:39:

Misstänker att det finns något nytt i bakhuvudet eftersom du redan släppt i väg CD:n. ;)

Jo, men inte vad. Min kompis som köpte ville bara jämföra med sin McIntosh och han blev helt golvad över hur mycket bättre CD5:an lät. Samtidigt har jag brottats fram och tillbaka om jag skulle byta eller inte. Det är inte ljudet jag varit besviken över. Det är utseendet som jag har problem med i min rigg. Det tog mig en vecka att slutligen ge med mig.

Varför välja CD eller Dator när man nu kan få båda på ett bra sätt.

You got it! PC-styrning har sina poänger. T ex att kunna gör spellista med julmusik, bakgrundsmusik vid fester utan att behöva byta men framför allt att kunna spela med högre upplösning där framför allt symfonisk musik kan ge en dimension ytterligare, men inte med automatik.

MSB!

-Har störst möjligheter av alla DACar att ta emot högupplösta signaler från PC/Mac.

-Uppgraderingsbar när utvecklingen går framåt och uppåt i modellserien så långt man önskar.

-Spelar inte upp CDn från CD skivan. Laddar in och spelar upp från minne.

Jag betvivlar inte ett ögonblick att MSB låter mycket bra, men för mig har den har utseendet emot sig i min smak och i min rigg. Samma sak med dCS. Spelare med gröna eller röda displayer är bannlysta tillsammans med VTL.

Argumentet med hög upplösning över 24/96 är för mig ett argument utan värde. Ungefär som en bil som gör över 350 km/tim. Why? Samma sak med uppgradering. Bättre att byta till något fräscht. En spelare består ju inte enbart av mjukvara. Där finns mekaniska delar också och det kommer andra landvinningar som förmodligen inte inkluderas i en uppgradering.

Du måste låna och höra på MSB. Alla kan ju inte ha samma smak som jag men den borde höras på. Dina praktiska tankar kring digital signalkälla är ju klockrena för MSB.

Nej, det måste man inte, men visst hade det varit kul. Jag har läst nästan allt jag hittat om MSB och recensionerna är lyriska, men de är inte entydiga. Jag har också läst om andra prylar där skribenterna också går i spin. Jag vill ha en speciell karaktär på mitt ljud och jag är inte hundra på att MSB leverera detta. Och även om så vore, så va det det här med utseendet.

Hade VTL gjort cd-spelare misstänker jag det varit ett solklart alternativ.

Absolut…

Rör är aldrig onödigt, utom möjligen i kraftigt överdimensionerade slutsteg :)

Vad är en överdimensionerad rörförstärkare? 100 W, 200 W, 300 W? Det får ju vara så många rör som krävs för att få ut den effekt man önskar. Mina VTL ger 330 Watt i 5 ohm och det säger mina Temptation inte nej till.

Men om man nu vill kompromissa så menar jag att man får kanske 70-80 % av rörljudets karaktär genom att välja ett rörförsteg och kör den med ett transistorsteg. En av de bästa kombinationer jag hört i det sammanhanget är Conrad Johnson ART1 tillsammans med deras transistorslutsteg MF200

Då hade jag definitivt lånat hem en Wadia

Helt klart en kandidat. ;)

OK, da mintes jeg iaf rett når jeg synes meg å ha lest at det var noe på gang igjen fra BOW, jeg kunne godt tenkt meg å teste en slik ZZ Eight :mm:

Vill du styla ordentligt skall du ha en Bow ZZ8 Bentley Silver. Svårt att hitta bilder men jag hittade denna. När Bow la av så fick jag ett erbjudande direkt från Bo Christensen att köpa det näst sista exet för 75,000. I butiken kostade den $ 20,000 och jag har hört priser i Japan på uppemot 200,000 kronor. Ett rent samlarobjekt som gjordes i mycket liten upplaga med 9 lager högglanslack på aluminium.

Om det bara är ljudet du är ute efter så låter den svarta lika bra, men du skall se till att få 24/192-versionen. De första hade Bitstream DAC och lät lite för murrigt.

bowsilver.jpg

, så va det det här med utseendet.

Det är inte meningen att tvinga på dig mina ideer och uppfattningar. Jag tyckte precis som du innan jag såg MSB live och klämde och kände på dem, men det kanske du också gjort. Möjligeten till att designa med färger etc som man vill är också bra. Men visst, det finns snyggare prylar.

Ljudmässigt så passade den i alla fall min smak.

Mvh

Argumentet med hög upplösning över 24/96 är för mig ett argument utan värde. Ungefär som en bil som gör över 350 km/tim. Why? Samma sak med uppgradering. Bättre att byta till något fräscht. En spelare består ju inte enbart av mjukvara. Där finns mekaniska delar också och det kommer andra landvinningar som förmodligen inte inkluderas i en uppgradering.

Vadå utan värde? Jag har väl inte missat något? Laddar du ner filer på datorn kan du visst köra i Bugatti 350km/h. Men inte från CD som i sammanhanget är är en Volvo. ;)

MSB mekaniken går också att uppgradera. Det är jag rätt säker på.

Edited by Apexorca

Skall man tänka på det estetiska så gör ju Cary Audio, Luxman, Bel Canto och Esoteric rätt bra grejor som borde matcha VTL-riggen rätt bra..... Sedan är ju Resolution Audio Cantata inte ful den heller, om än lite otraditionell....

Hejsan Bebop

Jag var själv tveksam till MSB utseendet även live första gången. Problemet var ju ljudet... ;)

Nu har det ju dykt upp en urläcker Analog DAC som bara skriker efter en Mac som ställs direkt på MSB'n.

Den är inte uppgraderingsbar men har ett fantastiskt ljud, och riktigt snygg. Härlig att ta på. En dam i alluminium...

Se länk.

http://www.msbtech.com/products/analogDac....ge=platinumHome

Hejsan Bebop

Jag var själv tveksam till MSB utseendet även live första gången. Problemet var ju ljudet... ;)

Nu har det ju dykt upp en urläcker Analog DAC som bara skriker efter en Mac som ställs direkt på MSB'n.

Den är inte uppgraderingsbar men har ett fantastiskt ljud, och riktigt snygg. Härlig att ta på. En dam i alluminium...

Se länk.

http://www.msbtech.com/products/analogDac....ge=platinumHome

Kärlek vid första ögonkastet/lyssning med eller utan Mac .

//

Lech

Edited by lech