plundin™ Posted November 1, 2004 Posted November 1, 2004 Jag har en liten svaghet för Svensk konstmusik (eller "Klassiskt" som man ofta kallar den..) från 1900 och framåt. Jag vet inte egenligen varför det blivit så, men jag brukar skylla på att min min uppväxt med goda förebilder som kom till mig framförallt genom radion.. En av mina stora favoriter är Gösta Nystroem - Han föddes 1890 i Silvberg i Dalarna, men man förknippar ofta hans namn med Göteborg, han bodde visserligen under flera år på trettiotalet i Frankrike, men var trots detta hela tiden skriven på Särö söder om Göteborg. Nystroem var ett slags ränessansmänniska, han var en skicklig målare (med flera separatutställningar i Göteborg och Köpenhamn), han var under många år musikanmälare i Göteborgs Handels och Sjöfartstidning. Dess utom var han en relativt framgångsrik tonsättare, hans tonspråk är på inget sätt insmikrande, men där finns hela tiden en lyrisk stämma som talar med en nordiskt-gallisk stämma, det var först efter en lång känslomässig kamp han vid 35 år ålder bestämmde sig för att det var musiken som skulle bli hans framtid. Skivbolaget Bis iledde en satsning på Nystroems symfonier med Malmö Symfoniorkester, först med diirigenten Paavo Järvi och nu senast med Boråssonen B Tommy Andersson. Veckas skivtipps är den senaste i serien BIS CD 1082 : Innehåller Sinfonia Shakespeariana (No. 4) Sinfonia Tramontana (No. 6). Shakespearianan sammanställde Nystroem i stora delar av musik han tidiagre skrivit för scenen, namnet Shakespeariana antyder givetvis att de scenverk Nystroem skrev musik till var Shakespears dramor, ofta för uppsättning på Göteborgs Stadsteater. Musiken är förhålladevis melodiös och lättillgängligare för att vara Nystroem. Tyvärr är det den nedkortade versionen från 1962 vi får höra här (Orginalet fick sin premiär 1952), denna symfoni tillhör dom som Nystroem skrev om hårt. Jag kan tycka att B Tommy kanske håller an aning för låga tempi rakt igenom. (Orginalversionen finns som radioinspelning från uruppförandet med Sixten Eckerberg och ett förklätt Göteborgs Symfoniker (Dom uppträdde delar av året som Göteborgs Radioorkester en bit fram på sextiotalet), jag kan tycka att Nystroems strykningar var delvis onödiga, den första versionen känns lite mer sammanhållen. Tramontanan är en ren motstats, här hittar vi den sträve Nystroem, den mycket sträve. När Nystroem mot slutet av livet, han gick bort 1966, längtade tillbaka till ungdomens resor i Frankrike och då framförallt till Provance lät han vinden som sveper ner över de provancalska bergen bilda tema för sin symfoni, en vind som sveper bortom bergen. Även här håller B Tommy lägre tempi än min refferens, en inspelning från uruppförandet med Radiorkestern och Stig Westerberg från 1966. Jag kan dock här inte säga att det lägre tempot innebär något negativt. För mej är denna sträva klangvärld något av det skönaste man kan tänka sig, för den ovane kan den kanske vara ett prövande motlut... Mer Nystroem att upptäcka. BIS CD 782 Sinfonia espressiva (No.2) (1935-37) och Sinfonia seria (No.5) (1963) för stråkar, flöjt och slagverk. (Här är dirigenten Paavo Järvi) BIS CD 682 Ishavet (La mer arctique), Poème symphonique (1924-25), Konsert för Viola och Orkester, Hommage à la France (1941) och Sinfonia concertante för Cello och Orkester (1944, rev. 1951-52) (Dirigent, Paavo Järvi, Nobuko Imai, viola, Niels Ullner, cello) På andra bolag kan man hitta några fina Nystroemverk På Intim Musik IMCD 087 Concerto pour orchestre d'archets (1930), Partita för flöjt, stråkar och slagverk (1953) och Concerto per orchestra d'archi (1955). IMCD 007 Sånger och Pianomusik. På Daphne 1017 Sånger. På Caprice CAP21332 Ishavet (Arctic Ocean) Part I & II (1924-25), Sinfonia Breve (1929-31) och Sinfonia Seria (1963). Det finns en del fler inspelningar, men jag tänkte att detta kunde bli en bra början.. /ptr Quote
Bravo Posted November 1, 2004 Posted November 1, 2004 Jag brukar ha svårt för nyskriven musik "plundin", men nu får jag lust att prova en skiva. (Hur hinner du med allt?) Quote
plundin™ Posted November 2, 2004 Author Posted November 2, 2004 Jag brukar ha svårt för nyskriven musik "plundin", men nu får jag lust att prova en skiva. Det är lite av meningen med veckans skivtipps, inte att konvertera alla, utan att tillföra en ny smak på den omtalade smakpaletten. (Hur hinner du med allt?) Jag har massor av uppdämt lyssnande som jag kan fiska i, dessutom har jag ett sånnt jobb att jag kan nästan-kvalitetslyssna större delen av dagen.. Jag är en sån förtappad själ för vilken musiken är ett substitut för familj... /ptr Quote
shaft Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Plundin, ett Litet Tips. Tips stavas Tips och inte Tipps. Sorry om svenskläraren kom fram där /shaft Quote
Mattias Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Kalas Plundin! Imponerad över de godsaker du skriver om här. Skall låna hem några Nyströmskivor och lyssna till här framigenom. Att han var från Silvberg hade jag heller ingen aning om. Det är ju i närhet till mina hemtrakter. Musik är underbart, det finns mycket att lära som om man bara vill Mvh Mattias Quote
eliot Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Jag har massor av uppdämt lyssnande som jag kan fiska i, dessutom har jag ett sånnt jobb att jag kan nästan-kvalitetslyssna större delen av dagen.. Jag är en sån förtappad själ för vilken musiken är ett substitut för familj... - Verkar vara rena drömjobbet //Eliot Quote
Timbre™ Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 plundin är vår kontakt rakt in i Göteborgs Konserthus... :cool: Quote
plundin™ Posted November 2, 2004 Author Posted November 2, 2004 Plundin, ett Litet Tips. Tips stavas Tips och inte Tipps. Sorry om svenskläraren kom fram där Det är ett fullkommligt medvetet brott mot allt vad svenska skrivregler.. Jag var påväg att ändra det i mitt första tipps, men bestämde att det kunde få vara en signatur! /ptr Quote
plundin™ Posted November 2, 2004 Author Posted November 2, 2004 plundin är vår kontakt rakt in i Göteborgs Konserthus... :cool: Nåväl, spökkontakt möjligen, har gjort några jobb för dom. /ptr Quote
plundin™ Posted November 2, 2004 Author Posted November 2, 2004 - Verkar vara rena drömjobbet Egenföretagande/Frilans/? med några få fasta gig varje månad passar mej fint. Men det är ju inget man försörjer en familj på som sagt. Tyvärr måste nästa allt överskott gå till investeringar i firman (ie. banken), så jag har fått lägga alla uppdateringar av HiFi på hyllan, fast ibland... /ptr Quote
shaft Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Plundin, Jag tänkte väl att det var nåt "lurt". Resten var så välskrivet att det verkade konstigt. Svenskläraren skulle dock uppskatta citationstecken runt "Tipps" för att fatta att det var ett medvetet "grep". :evil: /Shaft Quote
Bravo Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Låter som bra möjligheter att utveckla musikintresset "plundin", själv lider jag av svår tids- och plats- brist. Huvudanläggningen stångas med tvn och alla andra vardagsrumsaktiviteter, och går man till sovrummet och lägger sig för att lyssna tror ungarna att det är lek- och bus- dags. Tidsbristen är nog musikfantastens största fiende. Quote
plundin™ Posted November 3, 2004 Author Posted November 3, 2004 Magister Shaft : Jag tänkte väl att det var nåt "lurt". Resten var så välskrivet att det verkade konstigt. Svenskläraren skulle dock uppskatta citationstecken runt "Tipps" för att fatta att det var ett medvetet "grep". :evil: Jag har tidigare alltid varit generös med "citationstecken" så du får ursäkta om jag börjat vara lite försiktig med dessa! /ptr Quote
shaft Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Plundin, ingen fara, ville bara retas lite :clown: Bravo, egen TV/DVD till barnen i sovrummet har varit lyckosamt ;-9 Sen har vi dragit in lite ljud till köket som gör att man kan njuta av musik när man lagar mat. /Shaft Quote
Recommended Posts