toobs Posted November 28, 2012 Posted November 28, 2012 Note to self: Aldrig tillfälligt ställa skivspelare med sladden hängande framför öppen skåpdörr ... för då kommer någon och slår igen dörren - och vips knipps har man en väldigt kort stump av tonarmskabel som på känt manér är integrerad i tonarmen - och inte alls rolig eller billig att byta Efter en stunds mogen självömkan börjar så konstruktiva tankar infinna sig. Hastigt och lustigt läggs betällning på en uppsättning lödgrejor och ett par chassihonor av överkomlig sort (WBT-klon från Svalander). Hur skall detta gå - jag som inte någonsin har lödat något..... Kallödningar som brummar har jag ju hört talas om... Nåja - efter att ha ägnat lite tid åt att läsa på och träna på kabelstumpar och överblivna kontakter har jag tagit ett djupt andetag och monterat. Jag borrade helt enkelt två 9mm hål i baksargen på min AudioNote-spelare, satte in chassihonorna och lödade på efter bästa förmåga med det inhandlade silverlodet. Det såg väl rätt ok ut - men hur skulle det låta. Vad jag kunnat läsa mig till skulle man ha så korta kablar som möjligt och med så låg kapacitans som möjligt. Läste dock något kryptiskt om att man utifrån Riians och PU:ns mätvädren skulle kunna beräkna en ideal kapacitans - grym överkurs för mig. Efter att ha konstaterat att Nagaoka-kabeln som hade föredömligt låg kapacitans inte finns att köpa längre, och då jag inte hittade någon kabel så särskillt angavs ha låg kapacitans, så köpte jag in ett par Chord Crimson Plus på 0,5 meter. JAg har ju haft bra erfarenhet av dessa i övriga delar av anläggningen. Jag tror på tanken med minimalt med metall i kontakterna. De sitter tex också redan mellan Riia och förstärkare. Efter några kortare lyssningar tror jag mig kunna säga att det låter....helt enkelt bättre.... Det känns som ett mer oansträngt ljud - man behöver inte lyssna så intensivt för att höra de små detaljerna, de svaga instrumenten resp rumskänslan. Inget revolutionerande kanske men klart hörbart på de skivor som jag är väl inlyssnad på. Inte heller, vad jag kan känna, någon dipp eller extra förhöjning i diskanten som visst skulle kunna vara effekten av kapacitans-missmatch. Vad kan nu detta bero på? I grunden borde tillägget av de två extra lödningarna och chassihonan i signalvägen påverka negativt. En faktor som i vart fall förändrar förutsättningarna rent elektriskt borde vara att ledarna nu är åtskilda istället för att löpa kloss invid varandra (jag drog också isär den kvarvarnde biten Rega-kabel ända intill gummibussningen i tonarmen). Något som skulle påverka positivt är väl att Chordkabeln borde vara bättre skärmad än Rega-kabeln. Är det någon på forumet som har erfarenheter / tankar som kan belysa och förtydliga detta? Spännande är det i alla fall, tycker jag. Quote
Guest BTS Posted November 28, 2012 Posted November 28, 2012 en stunds mogen självömkan Är inte fel efter en såpass allvarlig upplevelse. Quote
Recommended Posts