Jump to content

Hur tar ändan plats där ni lyssnar?


byZan

Recommended Posts

Hos mig är det viktigt att min ända tar plats i något som är skönt för den, hur är det för er?

Själv har jag med åren blivit väldigt mycket mer kritisk till hur jag sitter när jag lyssnar på musik. Anledningarna är många och några skriver jag här och nu.

Det är jobbigt när man bara efter en stunds lyssnande måste ändra ställning bara för att det börjar ömma i baken. Irriterande och inte så rogivande som det skulle kunna vara.

Efter att ha prövat lite olika sittmöjligheter såsom i flera olika soffor och fåtöljer så tyckte jag att de med ett högt ryggstöd där jag kunde vila huvudet på var skönast. Sofforna var sämst, låg sitthöjd och svårt att resa sig därifrån. Nja, kanske inte än, men visst började det ta emot lite.

Fåtöljer då? Hade för ett antal år sedan en Stressless och tyckte den var skön, kunde t o m luta ryggstödet samtidigt som själva sittplatsen rörde sig så benen fick det stöd de behövde för att jag skulle må bra i hela kroppen.

Men så en dag var någon nörd här hemma för lyssning och påpekade - att om du sitter lite högre så blir ljudet klart bättre - jag tittade med misstänksam blick på honom och sa ja,ja, kanske det. När han gått så testade jag och insåg att han hade rätt, det blev faktiskt lite bättre. Tiden gick och jag fick ta en fåtölj från övervåningen för att pröva den för en längre utvärdering i sweetspot. Den var av modell IKEA och ca 10cm högre i sitthöjd än den tidigare och med hög rygg, ej inställbar, men med sk. xxx-öron (kommer inte på vad de kallas just nu?) där jag kunde vila huvudet på när jag blev trött. Tyckte att den var perfekt för mig, nu kunde jag höra sådär som nörden sa att det skulle gå att göra med en högre sitthöjd.

Tiden gick och jag hade börjat lyssna i en mer upprätt ställning för att kunna lyssna efter allt som kom ut ur högtalarna, nu blev det jobbigt, spänt, kunde inte sitta avslappnat tillbakalutad och finlyssna lika ofta som tidigare.

När så vingarna kom på plats och Matts lyssnade och sa att "läderlappsfåtöljen" tar bort mycket av den information som din anläggning förmedlar, då tänkte jag........ :Thinking:

Testade med att ta fram en vanlig stol och satte mig ner framför de bakre vingarna för att finlyssna. Då först förstod jag vad jag gått miste om, en massa fina toner och detaljer, rummet spelade annorlunda också, det blev mer av allt men mycket lugnare, men ack vilken träsmak och inget att luta huvudet på heller.

Så nu till det jag egentligen ville fråga er om - Var och hur tar ändan plats d ;) är ni lyssnar? Skriv och berätta om era erfarenheter och kom gärna med förslag på en ändhållplats som verkligen skulle få mig att sitta kvar sådär avslappnat tillbakalutad. Jag vet att det finns designade svindyra fåtöljer, men önskar dock en något mindre kostsam sittplats.

Ni som varit ute och är ute på hifi-resor måste ha massor av erfarenhet av hur lyssnare sitter?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

_MG_0329.png

Klutz Designs Ballerina Sweetspot är utformad för att låta bra, ta hand om fjärrarna och vara bekväm. Har ingen själv (tyvärr) men vem vet, kanske tomten sett hur snäll jag varit i år.

Och var har denna stol fått inspiration ifrån?

Några möjliga exempel.

file-151.jpg

file-152.jpg

file-150.jpg

file-147.jpg

Och denna lyssningstol får man hoppas är inkopplad till en annan fas annars stör det nog musikupplevelsen. Notera den lilla kudden så att man sitter skönt.

file-145.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Stressless Magic i tyg

magic-large-recliner-stressless.jpg

"Höjdreglerbart nackstöd och balanserat rörelsesystem gör att fåtöljen alltid anpassas efter din ställning"

Sitter jag upprätt med nackstödet 'nerfällt' avslutas detta nå'n centimeter över axlarna med "fritt blås" till öron bakifrån/sidor.

Med mina 186 cm landar öronen i detta bekväma läge på 105 cm över golvet.

Bästa alternativet för mina behov i tyg Molly brown och trädetaljer i wenge. Finns i tre storlekar.

/Suomela

Link to comment
Share on other sites

Stressless Magic i tyg

http://furnitureboardwalk.com/images/magic...-stressless.jpg

Sitter jag upprätt med nackstödet 'nerfällt' avslutas detta nå'n centimeter över axlarna med "fritt blås" till öron bakifrån/sidor.

/Suomela

Ser oerhört skön ut!!

När jag började bygga mitt rum för några år sedan hittade jag tre st fåtöljer på Jysk. De var billiga, inte särskilt snygga men hyfsade att sitta i. Nu är de pga medioker kvalitet lappade med konstskinn från biltema för att hålla ihop. Jag har många ggr slagits av tanken att jag skulle vilja ha huvudet fritt bakåt på det sätt du beskriver men även kunna välja att luta sig bakåt med stöd för huvudet.

Nu när jag bygger om lite bakom sweetspot och ska sätta dit ett par wingar inom kort blir frågan än mer aktuell. Hoppas på att så småningom hitta något liknande som passar. Det är ju också som du påpekar, Suomela, att det spelar roll hur lång man är, är nästan en dm kortare än dig och då blir det kanske värre...

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd ByZan.

Jag kör en Mart ritad av Antonio Citterio för B&B Italia (men i grått tyg och svart snurrfot)

mart.jpg

Som du säger så är det mycket skönt med ett stöd för nacken, vilket denna stol levererar till fullo kan jag säga

/Pärr

Edited by pärr
Link to comment
Share on other sites

Och var har denna stol fått inspiration ifrån?

Några möjliga exempel.

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-151.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-152.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-150.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-147.jpg

Och denna lyssningstol får man hoppas är inkopplad till en annan fas annars stör det nog musikupplevelsen. Notera den lilla kudden så att man sitter skönt.

http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-145.jpg

:D :D

Link to comment
Share on other sites

Det är ju jättesvårt med sittmöbler eftersom, som redan påpekats, alla ju är lite olika beskaffade rent fysiskt. För egen del har jag suttit jättenöjd i många år i min Jetson-fotölj. Den är i mina ögon bland det mest klassiskt snygga man kan ha. Med skinnklädseln är den dessutom helt outslitlig.

Dock fick jag inte ta med den ner från vardagsrummet till nya lyssningsrummet i källaren..... Det blev då av rena budgetskäl till att hitt något försvarbart och jag köpte då en Poäng fotölj från IKEA. Den är billig och skön att sitta i, dock är den ju fullbred i höjd runt huvudet. Lär nog försvinna en och annan överton där......

Men provsitt gärna en Jetson. Man sitter lite högre i den än i andra fotöljer och öronen har mer luft om kring sig, så det borde passa. Man får dock inte vara för kort, gärna 180-185, eftersom framkanten på sitsen då trycker mot undersidan av benen. Om än den ligger på ca 12-14 tusen är den dessutom nästan gratis jämfört med Klutz-fotöljen....

Link to comment
Share on other sites

Har testat lite olika stolar men denna definitivt en favorit:

le-corbusier-lc2-fatolj-anilin-svart1.jpg

LeCorbusier LC2 fast det lär vara hans kvinna som stod för arbetet så har han ändå fått ge namnet till denna designklassiker.

Fördelar:

Mjuk och bekväm.

Inget som förhindrar att bakifrån kommande reflexer eller framifrån studsar mot huvudstöd.

Breda armstöd med plats för fjärrar och kaffekopp mm.

Nackdel:

Inget för fredagsgamnacke eftersom huvudstöd saknas.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ahhh... en nutida version av klassiska STOKKE Gravity :)

Sitter faktiskt i en sådan just nu, fast som arbets/kontorsstol.

Med tiden ger ryggstödsmodulen vika och tarvar reparation. Förhoppningsvis har de fixat den konstruktionen i nyare varianter.

Men cool är den :icon_smile_cool: . Kanske ska flytta den från kontoret till Lyssningsrummet/Vardagsrummet? Fast då kanske kära frun får ett spel... hon är redan hårt prövad vad gäller Hifi-ideér :blush

Link to comment
Share on other sites

Kul att så många kommenterar och kommer med förslag :D

Det finns både ris och ros bland bilderna i postat, både ur bekvämlighets synpunkt och prismässigt.

I en del av dessa ni postat har jag faktiskt suttit i själv och med blandade intryck. Jag får smälta era erfarenheter och fundera på om någon av de föreslagna skulle kunna passa en 176cm lång gubbe?

Tråden och jag är öppen för fler förslag och även för kommentarer om hur ni sitter.

Själv funderar och kollar jag vidare, sen så får vi se var ändan får ta plats i.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Kul att så många kommenterar och kommer med förslag :D

Det finns både ris och ros bland bilderna i postat, både ur bekvämlighets synpunkt och prismässigt.

I en del av dessa ni postat har jag faktiskt suttit i själv och med blandade intryck. Jag får smälta era erfarenheter och fundera på om någon av de föreslagna skulle kunna passa en 176cm lång gubbe?

Tråden och jag är öppen för fler förslag och även för kommentarer om hur ni sitter.

Själv funderar och kollar jag vidare, sen så får vi se var ändan får ta plats i.

/byZan

Som sagt kul tråd.

Ursäkta mig ByZan om jag gör en vinkling av din tråd??

Vilket avstånd har ni till örat från golvet vid lyssningspositionen? Av de bilder jag sett så sitter man i vissa fall ganska högt. Rätt eller fel beroende på golvare eller stativare...

Jag har exakt 92 cm till örat från golvet och det är vad mina Wilson är inställda på givet lyssningsavståndet och vinkel till sweetspot...

Har testat detta en del och det är ganska intressant vad som händer bara man sänker eller höjer sig själv i samma lyssningsposition

Någon annan?

/Pärr

Edited by pärr
Link to comment
Share on other sites

Som sagt kul tråd.

Ursäkta mig ByZan om jag gör en vinkling av din tråd??

Vilket avstånd har ni till örat från golvet vid lyssningspositionen? Av de bilder jag sett så sitter man i vissa fall ganska högt. Rätt eller fel beroende på golvare eller stativare...

Jag har exakt 92 cm till örat från golvet och det är vad mina Wilson är inställda på givet lyssningsavståndet och vinkel till sweetspot...

Har testat detta en del och det är ganska intressant vad som händer bara man sänker eller höjer sig själv i samma lyssningsposition

Någon annan?

/Pärr

Du får vinkla till tråden ;)

95-96cm konstaterade jag precis nu!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...