Jump to content

WING NEWS


SMT

Recommended Posts

wing1.jpg

Broschyr2012LAYOUTSida_2jpeg.jpg

Hela Wing familjen visades upp 20/10 på Musicplanet mässan i Älvsjö

maumlssa12051.jpg

Den redan populära diy papp wingen har fått stabila lock och front lister i mdf

Web shoppen med utvalda produkter beräknas ha premiär i februari 2013

Kommentarer från Wing installationer

http://www.hakode.se/wing/Reviews.pdf

Allmänt om Wing konceptet

http://www.hakode.se/wing/Wing-concept.pdf

Hälsningar

www.diffusor.com

Link to comment
Share on other sites

Kul Matts att du funderar i termer av en webbshop!

Tror jag är en alldeles utmärkt idé för att sprida akustikbehandling i vidare kretsar.

Kul och se de olika wingtyperna i bild!

Har bara genom Gurkan hört berättas om den nya "pyramiden". Den verkar spännande!

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...
http://i386.photobucket.com/albums/oo303/smtab/wing1.jpg

http://i386.photobucket.com/albums/oo303/s...TSida_2jpeg.jpg

Hela Wing familjen visades upp 20/10 på Musicplanet mässan i Älvsjö

http://i386.photobucket.com/albums/oo303/s...umlssa12051.jpg

Den redan populära diy papp wingen har fått stabila lock och front lister i mdf

Web shoppen med utvalda produkter beräknas ha premiär i februari 2013

Kommentarer från Wing installationer

http://www.hakode.se/wing/Reviews.pdf

Allmänt om Wing konceptet

http://www.hakode.se/wing/Wing-concept.pdf

Hälsningar

www.diffusor.com

jag var hemma hos Gurkan igår och lyssnade på hans anläggning. det finns bilder på hans anläggning i andra trådar, Calm och P-Pan har varit där och fotat om ni vill se.

MEN nu har Gurkan uppgraderat , dels har han skaffat två nya subbar Focal sub och det senaste är fyra "flower wings" som han ställt i vinkel på golvet framför sin lyssningsposition. Tidigare hade han andra vingar men flower wings har gjort ljudet ännu bättre , mera avspänt samtidigt som diskanten har blivit sprödare och mera verklighetstrogen, helt sjukt bra. Krelle som var med nästan grät när han hörde den stora skillnaden (han beställde två stycken direkt!!!) jag tog några bilder med min iphone men det gick inte så bra att lägga in dem här i tråden.

hälsar tommy

Edited by calle_jr
Link to comment
Share on other sites

Fyller på med en bild som visar på hur Gurkan golv placerat de 4 Flower vingarna

gurkwing_zps22143dfb.jpg

Då tak och väggar redan har pappwingar så hamnade nu Gurkan, Krelle och Hans -Tommy tack vare golv vingarna för första gången i det ofärgade Spaciousness fältet Detta trots rummets storlek samt att högtalaren inte är rundstrålande

Reaktionerna från sweetspot var en sällsynt kombination av lugn ,dynamik ,sprödhet och nya detaljer i akustiska instrument Förklaringen är att S-field konceptet liknar en miljö där vår hörsel har utvecklats under lång tid för vår överlevnad = skogen

Skogen uppvisar liknande efterklang samt den bredbandiga (från 250 Hz ) tids diffusionen som wingarna tillför Man skulle tro att hjärnan stressas av all ”extra” information men istället så blir belöningen ovanstående

Wing nyheter

20 st S-wing utspridda i salongen tillsammans med Procella högtalare har snabbt fått Filmstadens lilla Mauritz salong att framstå som en referens i Sverige

Design Ingemar Olsson www.audiolab.se

filminstitutetbiomauritz_zpse53e45f8.jpg

Industrins ingeniörer kan nu få en avkopplande stund i S-field konceptet (istället för att sitta i döddämpade rum ) vid utvärdering av företagets produkter Här ses ett nyskapande pågående projekt där allt som allt ingår 80 st Flower wings

IMG_1024_zps2b990d50.jpg

Första S-field rummet utanför Sveriges gränser blev klart i februari i år

http://www.whatsbestforum.com/showthread.p...or-my-Magico-Q1

Känns som jag åldrades minst fem år över pappwingen senaste året men fick tillbaka lite av den tiden förra veckan då pappwingen fick en ny lösning som underlättar vikningen samt lamineringen av olika kulörer

Här ser vi den första i svart utförande med mdf folierade lock och lister

http://www.avsforum.com/t/1472198/procella...heater-v-2-0/30

Vingarna har också hittat en ny nisch där Manilla skolan var först ut att använda Vingarna i klassrum för elever med hörselnedsättning Lennart Nilsson fick kämpa länge innan de förstod vad han pratade om men efter att ett provklassrum byggdes så förstod alla vad Vingeffekten tillförde i taltydlighet

Nu när äntligen pappvingen är på banan så återstår ett logistik problem (tre olika fabriker inom sveriges gränser producerar de olika ving modulerna ) När detta är löst så planeras en webshop med några utvalda produkter

Hälsningar

Matts

www.diffusor.com

Edited by SMT
Link to comment
Share on other sites

MEN nu har Gurkan uppgraderat , det senaste är fyra "flower wings" ...

Så min "flower duster" jag hade med mig vid mitt senaste besök dög inte alltså ? ....

8500415d.jpg

.... :D

Jag får väl skicka en ny flaskpost och se om han tar emot besök så jag kan jämföra eventuella skillnader :Thinking:

Tyvärr har han infört kameraförbud i mitt fall :diss: ... Han tycker den stjäl för mycket av min lyssnings koncentration ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Kommer Svanå presentera oberoende data på hur vingarna diffuserar i frekvens?

För att besvara din fråga Jocke X så kommer lite bakgrundsinfo

För att höra allt som finns på inspelningen så måste hjärnan få hjälp utav de tidiga reflexerna För att optimera denna "andra chans" som alltid integreras med direktljudet måste reflexerna bilda en frekvensmässig bredbandig kopia av direkt ljudet i närfältet ,detta för att uppnå den ljudmiljö som människan utvecklat sin hörsel i under lång tid =Skogen

SMT har valt att kalla detta Spacioussnes fältet och för att åstadkomma detta i små rum krävs bredbandig diffusion i tiden Då går det ej att använda sig av diffusorer som stöps i samma form och där diffusions koefficienten är i fokus eftersom de blir utdragna i längd och behöver ett lyssnings avstånd på ca 3ggr lägsta diffuserad våglängd

Jag lade diffusionskoefficienten åt sidan för många år sedan och tittade istället på den andra delen ,tidsaspekten , och gav mig i kast med att optimera en enstaka modul för att dra ut inkommande signal så långt och bredbandigt som möjligt i tiden

För att unvika att vingarna sammanblandas med vanliga diffusorer så har jag helt naturligt valt att presentera hur vingarna jobbar i tidsdomänen och med hjälp av simulerings programmet CATT Detta utfördes av www.audiolab.se Ingemar Olsson (som numer är guldmedlem inom AES ) och ett resulat syns nedan för9 st flower ving vilket också harmonierar med alla kunders intryck på hur "osynliga "de blir för hörseln

Som jämförelse hur respektlöst vingarna har blivit bemötta på GS så räckte nedanstående utdragna impulssvar från en modul (antal ms stämmer bra med CATT:s simuleringar ) för att en av de stora namnen inom psykoakustiken, Lennart Nilsson , skulle välja Vingarna i bla klassrum för elever med hörselnedsättning

gearslutimp.jpg

Det första transparanta mixrummet har också sett dagens ljus och presenteras på Studioforum och GS

http://www.gearslutz.com/board/photo-diari...truction-2.html

Intressant är att Wellness med sin långa efarenhet som mixare har samma lyssnings kommentarer som Highend kunderna

Lite vetenskaplig info som berör mixarens akustik och SMT S-field concept (sid 6)

http://www.eetimes.com/design/audio-...n?pageNumber=6

Sommar hälsningar

Matts

www.diffusor.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Är det ett par Verity-högtalare han har separerat?

Japp!

Jag har lyssnat där, fast innan de senaste uppgraderingarna med nytt bl a nytt försteg och S-vingar och det lät riktigt bra redan då. Har hört att det är än bättre nu och ser fram emot en ny lyssning snart.

Nu ser det ju riktigt spartanskt ut mot tidigare ;)

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Japp!

Jag har lyssnat där, fast innan de senaste uppgraderingarna med nytt bl a nytt försteg och S-vingar och det lät riktigt bra redan då. Har hört att det är än bättre nu och ser fram emot en ny lyssning snart.

Nu ser det ju riktigt spartanskt ut mot tidigare ;)

/byZan

Ljudet har blivit helt annorlunda , försteget har givit ljudet mera pondus och tystare bakgrund. Detta tillsammans med nya dacen och vingarna och resten av akustiken (vingar mm) har förbättrat ljudet högst påtagligt.

Röster har blivit naturligare, mera laid back. Till och med Bobo's Natt låter riktigt bra . Pianot var tidigare lite på

Rekommenderar absolut en lyssning

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Det försteget känner man igen! :mm: :mm: Försteget med med stort F. Nu blir man sugen på att få lyssna vill jag säga! Lät utomordentligt bra vid sista lyssningen och kompletteringen med S-Wingen måste lyft ett snäpp ännu högre. Eller Kanske det nya stolspodiet bidrar ännu mer. ;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra...

Eftersom det låter utmärkt (vilket jag inte betvivlar alls), så är det ytterligare ett "bevis" på attman kan uppnå en större upplevelse genom att optimera bas och övriga register var för sig genom olika placering. Detta appropå diskussioner om fasförskjutningar mellan registren som varit uppe i andra trådar.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det låter utmärkt (vilket jag inte betvivlar alls), så är det ytterligare ett "bevis" på attman kan uppnå en större upplevelse genom att optimera bas och övriga register var för sig genom olika placering. Detta appropå diskussioner om fasförskjutningar mellan registren som varit uppe i andra trådar.

Helt rätt

Krelle har en definierad bas med pondus

En anledning till att han delade Verity högtalarna var att genom att rikta basporten framåt blev basen mera stram

Tommy

Link to comment
Share on other sites

Nej

Han använder bara Magic Matts basfällor,vingar och golden horn, ganska mycket som man kan se på bilden

Ok, det är ju bra och inte så bara :app:

Jag tänkte främst för att förenkla hanteringen av förskjutning mellan passiva basar och toppar. Han spelar digitalt ändå ju... :)

Såhär som Krelle gjort är perfekt för att optimera frekvensgång och soundstage.

Men att inte linjera register kan ge problem med timing.

Det som snurrar i min skalle är att frekvensgång och timing såklart hänger intimt ihop.

Det borde nästan vara omöjligt att få bra frekvensgång såhär om inte filtren är moddade.

Link to comment
Share on other sites

Har vid ett par tillfällen haft nöjet att sitta i sweetspot i detta rum och något "timing" problem har jag inte upplevt alls. Mycket arbete har fått detta rum att spela fantastiskt bra enligt mina öron. Och det som jag tidigare visste och förstod har blivit ännu mer tydligt efter dessa besök dvs att det finns otroligt mycket att hämta i att arbeta med akustiken.Sen gäller det nog att veta vad man gör speciellt när man har ett rum som detta så man inte förstör det som redan är bra.

Ska bli riktigt kul att vid nästa besök se om jag kan uppfatta/känna det som har skrivits tidigare i tråden.

/hrk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...