Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej HiFi vänner

En fråga - står i DAC tankar och kan tänka mig spannet upp till 20 tkr, hur väljer man?

Att lyssna är naturligtvis självklart men se då? finns det annat att fundera kring?

Vad finns det för erfarenheter på forumet, jag har själv haft en Hegel HD10 som jag tyckte egentligen var riktigt bra men sålde den för att få medel till en kommande ...

;-)

Bertil

Posted
Hej HiFi vänner

En fråga - står i DAC tankar och kan tänka mig spannet upp till 20 tkr, hur väljer man?

Att lyssna är naturligtvis självklart men se då? finns det annat att fundera kring?

Vad finns det för erfarenheter på forumet, jag har själv haft en Hegel HD10 som jag tyckte egentligen var riktigt bra men sålde den för att få medel till en kommande ...

;-)

Bertil

Om du gillade HD10, så borde ju Hegels toppmodeller inte göra dig besviken.

Hegel är ju på väg att släppa HD25, med ett pris runt 16 000:-, men samtidigt sänker man då föregångaren HD20 från 12 000:- till 9 500:- och

då blir det en bra slant över på din Dac-budget.

Posted

Jag skulle rekommendera Oppo BDP-105, vansinnigt mycket funktioner för pengarna och mätmässigt slår den nog det mesta för att inte säga nästan allt bland digitalomvandlare/cd-spelare mm mm om man ska tro faktabladet :icon_smile_cool:

High Fidelity Audio:

SABRE32 Referens Audio DAC - DAC:en är en av de viktigaste komponenterna för digital ljuduppspelning. SABRE32 Referens ES9018 från ESS Technology är prestandamässigt världens bästa 32-bitars ljud DAC lösning riktad till high end konsumentprodukter och professionell studioutrustning. Med ESS patenterade 32-bitars Hyperstream™ DAC arkitektur och Time Domain Jitter Eliminator, levererar SABRE32 Referens DAC ett aldrig tidigare skådat DNR (Dynamic Range) på upp till 135dB och THD + N (Total Harmonic Distortion plus brus) på -120dB, branschens högsta prestanda nivå som tillfredsställer även de mest krävande audio entusiasterna. BDP-105 använder två ES9018 DAC chip - den ena för 7.1-kanals utgången och den andra för den särskilda stereoutgången.

Posted

Hej

Jag kan rekommendera dig att lyssna på Atoll DAC200 som förövrigt vann HIFI-musik test av DAC:ar i

Se testen i bifogade länken

http://www.ljudmakarn.se/downloads/DAC200_...35_exannons.pdf

Jag har av en händelse en sådan som förmodligen kommer att säljas så snart jag får hem min Burmester 099 DAC

/Magnus

Hej HiFi vänner

;-)

Bertil

Posted

Hej alla

Tack för era svar, kände mig lite som novis när det gällde faktablad har ofta tänkt att det ibland kan vara svårt att veta vad som är bra men ska börja med att jämföra lite faktablad från en del dacar.

Hegel och Primare kommer troligen att lånas hem för lyssnande under julhelgen då jag har lite bättre tid att lyssna och jämföra, kanske en Rega också? Atoll verkade intressant vet inte om det finns någon handlare här i Malmötrakten som säljer den, måste erkänna att jag inte funderat på att en oppo kan fungera som DAC för att koppla in cd och dator!

Posted
Jag köper alltid all min hifi efter faktablad :)

När det gäller en DAC så bör man nog göra just det. Vill man avvika från det korrekta så är det enklare att göra det senare i kedjan ;)

Posted

Jag tycker att Lavry da 10, 11 står sig väldigt bra. Har provat några nyare dacar men ingen har gett en bättre ljudupplevelse ännu. Det hade varit trevligt om jag hittade något bättre. Hegels nya HD 25 ska testas också. Sedan finns ju Audiolabs dac som fått fina recensioner för hyfsade pengar.

Posted

Jag frågade Daniel Weiss en gång om min dac Medea var lika bra som den då nya DAC202 som kostade mindre än hälften av min Medea. Han sa att Medea inte var lika bra pga äldre chip mm om man jämförde faktabladen ;) Det behövdes en uppgradering till Medea+ med nya chip för att få bättre mätvärden än DAC202. Oppon har bättre siffror på pappret än Medea+ om inte minnet helt sviker så varför betala mer än 14000 för en DAC? Jag ser en del anledningar att betala mer men inte för att få bättre prestanda i alla fall :)

Vill man "skruva" på ljudet så föredrar jag att göra det med försteget eller högtalarna. Om det är någon komponent jag verkligen gillar inom hifi så är det försteget. Där vill jag helst forma mitt ljud men det förutsätter att det helst matas med korrekta insignaler för att undvika "fel på fel" i kedjan. En DAC ska inte hitta på saker med signalen tycker jag i alla fall :)

Posted

Någon som lyssnat till eller sett den där Oppo´n?

Stod en massa på sidan men kort och gott det är alltså en BlueRay spelare med DAC bla. som man kan välja att använda som enbart DAC?

Kollar likt trådskaparen på en ny DAC, gärna med försteg, i prisklasserna runt nämnda. Varit nyfiken på bla Hegel (20/25) och Wyred4sound

Posted
Vill man "skruva" på ljudet så föredrar jag att göra det med försteget eller högtalarna. Om det är någon komponent jag verkligen gillar inom hifi så är det försteget. Där vill jag helst forma mitt ljud men det förutsätter att det helst matas med korrekta insignaler för att undvika "fel på fel" i kedjan. En DAC ska inte hitta på saker med signalen tycker jag i alla fall :)

Det kan jag skriva under på som princip men var går gränsen? Olika CD-spelare kan låta väldigt annorlunda men de kan ju ha samma DAC. Så i viss mån är CD-spelaren en del av försteget. Det förefaller som om likheten i ljud mellan DAC:ar som matas från hårddiskar har mindre ljudskillnader än mellan CD-spelare. Frågan är också när man vet att signalen är ren. Om detta går att fastställa så håller jag helt med dig.

Posted
Oppon har bättre siffror på pappret än Medea+ om inte minnet helt sviker

Nja, jag tror Weiss:en vinner både i jitter och signal/brus i deras nya utgångssteg. För jitter hittar jag inga mätvärden på nya modellen men de bör vara samma som för den utan plus. Weiss säger själv "We built the MEDEA to be immune to jitter down to subsonic frequencies" och Stereophiles mätning visar i ett worst-case-scenario med lång toslink-kabel av plast 143.7 picosekunder peak-peak. Utgångsstegen visar för THD+N smått overkliga −152 dB (+20 dBu, 1 kHz, 22 kHz BW, 600 Ω last). Jag vet inte hur mätningen gjordes för Oppo BDP-105 men de säger själva -120dB i sina specifikationer.

MEN, det betyder ju inte att den låter bäst och jag tror personligen att Oppon är exceptionellt svårslagen för sitt pris.

Posted
Hej alla

Tack för era svar, kände mig lite som novis när det gällde faktablad har ofta tänkt att det ibland kan vara svårt att veta vad som är bra men ska börja med att jämföra lite faktablad från en del dacar.

Hegel och Primare kommer troligen att lånas hem för lyssnande under julhelgen då jag har lite bättre tid att lyssna och jämföra, kanske en Rega också? Atoll verkade intressant vet inte om det finns någon handlare här i Malmötrakten som säljer den, måste erkänna att jag inte funderat på att en oppo kan fungera som DAC för att koppla in cd och dator!

Jo, det är ju det mest optimala att få låna hem och testa i hemmiljö i lugn och ro.

Men tänk på att utsignalerna skiljer ofta en hel del på Dacar, precis som på CD-spelare.

Hegel HD20 har en utsignal på 2,5mv,vilket är ca 15% högre än t.ex Rega Dac 2,17mv, som då bör kompenseras med stärkarens volym för rättvis bedömning.

När man läser tester/recensioner om olika dacar, så verkar ju skillnaderna vara mycket stora. Hegel HD20 med stor luftigt, detaljrikt ljud. Rega Dac mer analogt, fylligt och med bra tyngd i basen. Så några helt RENA signaler handlar det ju knappast om, tillverkarna vill nog sätta sin prägel på dacarna, precis som med all

annan Hifi. Så det blir nog tycke och smak som får avgöra även när det gäller dacar..ja, ja och så pris förstås.... :)

Posted
Nja, jag tror Weiss:en vinner både i jitter och signal/brus i deras nya utgångssteg. För jitter hittar jag inga mätvärden på nya modellen men de bör vara samma som för den utan plus. Weiss säger själv "We built the MEDEA to be immune to jitter down to subsonic frequencies" och Stereophiles mätning visar i ett worst-case-scenario med lång toslink-kabel av plast 143.7 picosekunder peak-peak. Utgångsstegen visar för THD+N smått overkliga −152 dB (+20 dBu, 1 kHz, 22 kHz BW, 600 Ω last). Jag vet inte hur mätningen gjordes för Oppo BDP-105 men de säger själva -120dB i sina specifikationer.

MEN, det betyder ju inte att den låter bäst och jag tror personligen att Oppon är exceptionellt svårslagen för sitt pris.

Minnet är inte lika bra längre :D Har inte sett några mätningar på Oppo BDP-95 i Stereophile trots att de lovade en "follow-up". Kanske har jag missat den? Hoppas de gör en mer utförlig recension på uppföljaren BDP-105 istället. Som du skriver så tror jag också att den är exceptionellt svårslagen fast med tillägget -oavsett prisklass! ;)

Posted
Det kan jag skriva under på som princip men var går gränsen? Olika CD-spelare kan låta väldigt annorlunda men de kan ju ha samma DAC. Så i viss mån är CD-spelaren en del av försteget. Det förefaller som om likheten i ljud mellan DAC:ar som matas från hårddiskar har mindre ljudskillnader än mellan CD-spelare. Frågan är också när man vet att signalen är ren. Om detta går att fastställa så håller jag helt med dig.

Ja det kan vara svårt att dra gränser och man får nog bestämma sig för en egen filosofi. Jag kan bara svara på min filosofi och jag kräver extremt bra mätvärden om jag ska lägga ned mycket pengar på en digitalomvandlare. En ny Oppo vartannat år istället för en Medea vart 7 år är min nya filosofi. Kör jag inte om Medea+ i år så gör jag det om 2 år :icon_smile_cool:;)

Posted

Tror också att Oppo-105:an är da shit. 95:an låter suveränt bra, och sett till mätvärdena är de ju oklanderliga. Man kan kanske komma ned mer i siffrorna, men frågan är ju också vad som är hörbart. Med nätverkssladd och hantering av samtliga format är man ju hemma sedan.

Posted
Kan vi uppfatta skillnaden på 152 dB och 120 dB avseende den aktuella disten?

Knappast. Man kan ju undra om det överhudtaget finns något inspelat material som är bra nog. Jag vet att det inte finns och man ska inte heller tro så mycket på dom här siffrorna. Om man drar upp lyssningen till max och jämför ditherbruset 16bitar och 20bitar så är skillnaden knappt hörbar. Man måste vara realistisk, för vem lyssnar på musik med fullnivå?

Posted

För min personliga del är jag fullständigt övertygad om att jag inte kan höra skillnad på just 152 eller 120dB. Däremot kan jag höra skillnader på dacar och vari den skillnaden ligger har jag ingen uppfattning om men jag tänker inte leta bland mätdata.

mvh/Harryup

Posted
Knappast. Man kan ju undra om det överhudtaget finns något inspelat material som är bra nog. Jag vet att det inte finns och man ska inte heller tro så mycket på dom här siffrorna. Om man drar upp lyssningen till max och jämför ditherbruset 16bitar och 20bitar så är skillnaden knappt hörbar. Man måste vara realistisk, för vem lyssnar på musik med fullnivå?

Man kan investera bättre i en akustik- konsultation verkar det som. Bättre ljud för mindre pengar!

Tror som HarryUp att det är implementionen av chipet som spelar stor roll för hur dacen låter i setupen.

Posted

På tal om DAC:ar som mäter/låter bra.

Benchmark's nya DAC2 HGC verkar vara riktigt bra för vettiga pengar ($1995). JA på Stereophile får ngt som kanske mäter minst lika bra som Weiss 202.

Se Benchmarks egna mätningar i manualen.

-126 dB SNR A-weighted

Svårt att jämföra brusgolvet dock eftersom varken JA eller Benchmark verkar redovisa FFT-längden.

Dock är ju inte ngn av dem som klarar 24-bits prestanda (-144dB).

Och jag undrar när ngn ska klara att slå BB1792 reference design i mono konfiguration -132dB SNR.

Posted

Hej alla

Trevligt att tråden engagerar, jag har kommit fram till att man kan inte låna hem alla möjliga alternativ och lyssna på ( tyvärr) får gå på dels era rekommendationer och på vad tester från tex stereophile etc kan ge och till sist vad den upplevda skillnaden från vad min Primare cd31 ger utan att ta vägen via extern DAC

Lev väl och jag lovar att återkomma så småningom om vad valet blev och under tiden tycker jag det är spännande och matnyttigt att få ta del av era egna val, förstår att Bebop också har något på gång

//Bertil

Posted

Min ranking lista

1) EMU 0404 USB

2) Benchmark DAC-1 (tweakad med ERS Paper, Nordost Valkyrja till transformator utanför chassit)

3) dCS Elgar Plus DAC och dCS Verdi Encore

4) Cary Audio CD 303/300. (tweakad med Nordost Valkyrja och ERS Paper)

5) EMU 0404 PCI

Den bästa DAC jag har haft är EMU 0404 EMU USB. Jag bytte från dCS till EMU och fick bättre ljud för 1/100 av priset. Och jag behövde inte ens tweaka den! Med Cary och Benchmark behövde jag sätta ERS Paper inuti för att dämpa reflektionerna, men med EMU som är gjort av plast så fanns det inga reflektioner inuti.

ERS_DAC1.JPG

DAC-1 har också transformatorn inuti chassit, detta tar bort mikrodetaljer från musiken och gör det kantigare, jag förlängde transformator sladden med Nordost Valkyrja och satte transformatorn utanför chassit och hörde ett nytt lager mikrodetaljer.

DAC_Toroid.JPG

EMU har transformatorn utanför i AC/DC adaptern, man behöver inte heller en strömkabel för EMU, bara koppla in i väggen! Jag brukade använda Nordost Valhalla till Benchmark DAC-1 och fick sämre ljud.

e-mu-0404-usb-148190.jpg

• 1 month later...
Posted

Hej på er

Nu har det gått ett tag sedan tråden startade, fortfarande ingen DAC inköpt men väl ett par stycken testade i hemmiljö.

Jag har haft en Hegel HD25 och Primare DAC30 hemma för test. Jag bestämde mig för dessa två märken i djungeln, kanske missar jag något men å andra sidan så är det dessa märken som i övrigt är representerade i hemmet. Det är verkligen i mina öron två mycket bra enheter. Upplevde ibland en större rymd med Hegel och mer bas, men inte med all testad musik, fick av Primare en mer känsla av tyngd, balans och lugn, basen rappare och torrare. Efter många timmars lyssnande och jämförelser så kan jag bara konstatera att det inte är lätt att välja.

Svårt att beskriva det där med ljudupplevelser men det är som sagt högst subjektivt.

Nu återstår lite funderande och "sparande" men just nu lutar det åt Primare.

Posted
Hoppas de gör en mer utförlig recension på uppföljaren BDP-105 istället. Som du skriver så tror jag också att den är exceptionellt svårslagen fast med tillägget -oavsett prisklass! ;)

Som jag skrev i en annan tråd så finns det nu mätningar på 105:an på Miller Audio Research:

Miller Audio Research