Jump to content

Vicenza


calle_jr

Recommended Posts

De har i princip alla led i egna händer men andra faktorer styr. Jag jämför vanlig projektutveckling där det krävs en välgrundad hemställan till styrelsen innan man ens kan komma igång. Bara det kan ta ett år. I andra änden har man testning och certifikat vilket säkert tar 6 månader.

Jag tror att Bebop kan detta bättre.

Jag vet inte så mycket om att utveckla högtalare men jag inbillar mig att R&D många gånger är det enklaste på många sätt. Typiska steg därefter kan vara:

  • Avstämning mot tidigare beslutad produktplan (om produkten är i linje med beslutad produktstrategi)
  • Positionering på marknad gentemot konkurrenter och egna modeller, t ex kannibalism på övriga modeller som ännu inte betalat sig.
  • Produktnamn och skydd av namn
  • Säkerställa att man inte gjort patentintrång eller söka eget patent.
  • Certficat typ emmissionstester och CE-märkning.
  • Produktions- och processutveckling inkl möten med leverantörer
  • Estimera produktkalkyl och avkastningskrav
  • Investeringsbehov och bemanningsplan
  • Utveckla förpackningsmaterial.
  • Utveckla en story och ta fram kommunikationsmaterial
  • Lanseringsplan
  • Presentation till ledningsgrupp (då man bör vara påläst av ovanstående)
  • Eventuellt styrelsebeslut beroende av VDns frihetsgrader

Jag har säkert glömt något. Allt det här måste normalt tas fram och jag skulle kunna tänka mig att det minst 1-1,5 år från det att det finns produkt på labbnivå. Ibland kan det gå betydligt snabbare om det är t ex en konkurrent som tagit stora kliv framåt. Då går många gånger processen på andra hållet, dvs ett tryck på R&D att klämma fram något snabbt som ögat.

Jag skulle kunna tänka mig att ett företag som Sonus Faber arbetar med 3-åriga rullande produkt- och utvecklingsplaner, men det är bara en gissning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nicolao Umberto reste sig så att vi kunde traska vidare till nästa rum...

DSC_1411-.JPG

Häftigt! :mm:

Kul att veta vad de spelade med för kringutrustning, kablar elektronik, signalkälla, rumsanpassning, akustik etc.

Electroniken är ju säkert Wadia, ARC osv. Men vilka modeller?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Häftigt! :mm:

Kul att veta vad de spelade med för kringutrustning, kablar elektronik, signalkälla, rumsanpassning, akustik etc.

Electroniken är ju säkert Wadia, ARC osv. Men vilka modeller?

Elektroniken mellan högtalarna är Audio Research Reference 250 monoblock till topparna och DS450 steroslutsteg till basarna.

DSC_1422.JPG

Link to comment
Share on other sites

Elektroniken mellan högtalarna är Audio Research Reference 250 monoblock till topparna och DS450 steroslutsteg till basarna.

Wow vilken mix. Den hade jag inte kommit på själv. Men jag kan se en fördel. Mjukt och organiskt luftigt uppåt och stram kontroll i botten. Någon förklaring från SF.

Link to comment
Share on other sites

Wow vilken mix. Den hade jag inte kommit på själv. Men jag kan se en fördel. Mjukt och organiskt luftigt uppåt och stram kontroll i botten. Någon förklaring från SF.

Typ Detta har vi funnit passa bra med Aida :D

Jo, jag tackar. Jag kunde ju inte gärna opponera mig, och det var det ingen annan i rummet som kunde heller...

Det lät fruktansvärt bra.

DSC_1425.JPG

Jag satt ganska länge på mittplatsen och varenda parameter satt som en smäck. Paolo Tessini spelade Yuri Honing, Diana Krall och några andra plattor som jag inte minns. Både cd och vinyl.

Både Paolo Tessini och Nicolao Umberto pushade på att var och en av oss skulle få upplevelsen på mittplatsen. Det var såklart annorlunda på platserna sidan om, men jag tycker det lät lika bra där. Visserligen annorlunda, men det ska det göra när man flyttar sig.

Vi diskuterade akustikregleringen, och de förklarade att de ville begränsa regleringen till det vi ser med panelerna, undertaket och sisalmattan, helt enkelt för att efterlikna vad som är rimligt i ett vanligt vardagsrum.

Link to comment
Share on other sites

Wow vilken mix. Den hade jag inte kommit på själv. Men jag kan se en fördel. Mjukt och organiskt luftigt uppåt och stram kontroll i botten. Någon förklaring från SF.

Det finns ju inget som helst att anmärka mot vald elektronik men att både Wadia och Audio Research ingår i samma koncern kan knappast vara en "coincident". Om inte annat hjälper det till att hålla nere kostnaden för referensanläggningen. De senaste modellerna av ARC tycker jag låter oerhört mycket bättre än gamla modeller som kunde låta lite väl avrullade och odistinkta.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt häftigt att få uppleva en sådan "factory tour", har möjligen någon av er en svåger på SF? :D

Att de har valt märken inom koncernen är nog som sagt ingen tillfällighet och hur mycket längre kommer man egentligen med annan elektronik :Thinking: . Om högtalarna är "voiced" med ARC och Wadia lär det inte direkt vara en nackdel att använda just de märkena men de kanske använder annat också?

Uppställningen med Aida ser verkligen välljudande ut :mm:

Link to comment
Share on other sites

De senaste modellerna av ARC tycker jag låter oerhört mycket bättre än gamla modeller som kunde låta lite väl avrullade och odistinkta.

Jag har samma erfarenhet från ett antal lyssningstillfällen de senaste åren. ARC har förflyttat sig till en ny generation.

Det skulle vara väldigt märkligt att spela med något annat när ARC trots allt har denna prestanda och till på köpet koncernchefen sitter en trappa upp.

Audio Research Front end med Reference 5 försteg och Reference Phono 2 riaa-steg;

DSC_1435.JPG

Link to comment
Share on other sites

Wadia! :app: Är det dac/drive eller?Vad är det för elektronik på den högra bänken under Wadian?Känner inte igen designspråket alls.

Men du kanske inte har kommit till det än. :blush

Nu så :)

Digital front end är Wadia 931 Digital Controller och 922 Decoding computer, som har kontrollenheten åtskild från avkodningskretsar uppbyggda i mono klass A, därav tre lådor;

DSC_1420.JPG

DSC_1420-.JPG

DSC_1421.JPG

DSC_1424.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mäktig elektronik måste jag erkänna.Imponerande.Något jag finner märkligt att stereobänkar ofta har glasskivor som hyllplan.Har förstått att detta inte är att föredra.

Ett företag som S.F med sina erkänt duktiga hantverkare borde med lätthet kunna konstruera bänkar som matchar deras högtalare.Av trä.

Link to comment
Share on other sites

Mäktig elektronik måste jag erkänna.Imponerande.Något jag finner märkligt att stereobänkar ofta har glasskivor som hyllplan.Har förstått att detta inte är att föredra.

Ett företag som S.F med sina erkänt duktiga hantverkare borde med lätthet kunna konstruera bänkar som matchar deras högtalare.Av trä.

Jag håller med, och kunnandet är så nära angränsande till kabinettkonstruktion att det borde vara en nisch att ge sig in i.

Tänk en bänk med matchande Aida-hyllplan! :mm: :mm:

DSC_1428.JPG

Link to comment
Share on other sites

Precis som Musicus tycker jag också att det är ett läckert reportage!

Sicken anläggning :mm:

Att Audio Research och Sonus Faber ingår i samma koncern må vara hänt.

Jag tror nog att de mycket väl kunnat välja Audio Research annars också - det andas kvalitet!

För de som undrar hur det kan låta är ett besök hos "Radiohandlare Bengtsson" att rekommendera.

The Sonus Faber spelar fantastiskt tillsammans med Ref 250 :icon_smile_cool:

Detsamma med Amati Futura....

Link to comment
Share on other sites

Precis som Musicus tycker jag också att det är ett läckert reportage!

Sicken anläggning :mm:

Att Audio Research och Sonus Faber ingår i samma koncern må vara hänt.

Jag tror nog att de mycket väl kunnat välja Audio Research annars också - det andas kvalitet!

För de som undrar hur det kan låta är ett besök hos "Radiohandlare Bengtsson" att rekommendera.

The Sonus Faber spelar fantastiskt tillsammans med Ref 250 :icon_smile_cool:

Detsamma med Amati Futura....

Ja detta är precis min erfarenhet också!

Vid första mötet med Futuran så tyckte jag att den lät slankare i diskanten och något mindre fyllig i mellanregister. Den anslutan elektroniken var försteg, slutsteg och CD Esoteric 03 serien.

Nästa gång jag hörde Futuran var just hos radiohandlar Anders och då fanns på något sätt den gamla Sf-magin tillbaka. Drivningen var den gången ett ARC Ref 5 försteg och ett par ARC slutsteg dock inte 250.

Här kändes matchningen naturlig och självklar medan i första fallet mer ansträngd i toppen. Så jag tror också på ARC som en aldeles utmärkt kombo till Sf.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Hur stort är det rummet Aida spelar i här :?::mm:

Gissningsvis 25kvm.

Trots den fantastiska digital-setupen spelade vi nog mest vinyl eftersom den bästa musiken är utgiven på LP.

Om jag minns rätt har de byggt drivverket och motorstyrningen själv och satt på en Wilson Benesch ACT 0.5 tonarm och en Koetsu Rosewood puppa.

Riaa-steget är såklart Audio Research Reference Phono 2 SE.

DSC_1426.JPG

Link to comment
Share on other sites

Trots den fantastiska digital-setupen spelade vi nog mest vinyl eftersom den bästa musiken är utgiven på LP.

Hmmm.... :39:

Hur spelade Rosewooden i detta sällskap? Med äldre ARC tycker jag det ibland blivit lite för mycket "lush" med Koetsu.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... :39:

Hur spelade Rosewooden i detta sällskap? Med äldre ARC tycker jag det ibland blivit lite för mycket "lush" med Koetsu.

Det var en lush ljudmatta men utmärkt upplösning, pinpoint och attack.

Återgivningen var toppklass på både cd och vinyl.

Det ligger faktiskt över min nivå att kunna hitta några brister.

Möjligen om jag hade suttit lite längre.

DSC_1427.JPG

DSC_1438.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...