Timbre™ Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 Ibland drivs hifierfarenheter till sin spets... Vi har nog alla utvecklat en personlig svaghet för delar av hififloran vare sig det gäller yttre design, ljudmässiga egenskaper eller teknisk kvalitet. I den bästa av världar blir det en kombination som skapar belåtenhet ända tills enskilda konstruktioner ställs mot varandra... Här hjälper inga undanflykter och ju fler som lyssnar, desto större chans att intrycken glider isär. Detta blir inte lätt och plötsligt blir mina favoriter i glödens landskap utmanade av välbekanta mosfet-transistorer som bl.a. agerar i ren klass A. Hur skall det gå för troppen 6H30/6C33 i mötet med en pluton Japanuppställda transistorer från de kraftigt dimensionerade kylflänsarnas värld... Jämförelsernas tid är således inte förbi...:Nail Biting: Quote
Guest BTS Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 plötsligt blir mina favoriter i glödens landskap utmanade. En ledtråd Quote
Timbre™ Posted November 24, 2012 Author Posted November 24, 2012 Som en extra bris under seglatsen går dessutom utflykten över ett möbelhantverk av första klass. Man kan inte låta bli att tänka på Vindö och klarlack i många lager. Frågan är om lyssningsdagens modell någonsin tidigare har varit uppställd på västsvensk mark... Quote
new order Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 (edited) Men vad är det för högtalare?Verkar vara riktigt grymt hantverk.Ser ju lite Sonus Fabrigt finish och formerna.Men tror inte det är det. Kan det vara Tidal? Edited November 24, 2012 by new order Quote
Guest BTS Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 Sovjetunionen... http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/komp011.JPG Mina misstankar växer. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2012 Author Posted November 24, 2012 B.A.T! Mina misstankar växer. Vladimir Så kan det bli när man lägger ut diffusa ledtrådar men signalrören är garanterat av Russian Military Grade och är uppskattade av väldigt många användare runt vår jord. Så även vår medlem Victor Khomenko men han är långt ifrån ensam. En glimt in i rörlandskapet avslöjar effektrören 6C33 som också är en av mina favoriter... Quote
christopher Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 Skulle det kunna vara Consensus Passion? Quote
Bebop Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 Jag tror bestämt att det drar ihop sig till en tyfon i alplandskap. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2012 Author Posted November 24, 2012 Skulle det kunna vara Consensus Passion? Närmare än så kommer man knappast och det är mycket riktigt en skapelse av Stefan Fekete. Modellen bär namnet Consensus Statement och här finns fler keramiska element jämfört med Passion. Även diskantelementet är keramiskt, vilket i mina öron bäddade för en utsökt homogen ljudkaraktär. Återkommer till kabinettet som i många avseenden är unikt. Quote
Timbre™ Posted November 24, 2012 Author Posted November 24, 2012 Jag tror bestämt att det drar ihop sig till en tyfon i alplandskap. Helt rätt och i det här fallet blir det en västkusttyfon som även gav lite försmak på stundande julstämning... Quote
Guest BTS Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 Så kan det bli när man lägger ut diffusa ledtrådar men signalrören är garanterat av Russian Military Grade Det var en kraftig dimridå. Quote
christopher Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 Första gånger man ser Consensus högtalare blir man tagen av glansen och finishen. Det är blen det finaste högtalare Jag har set med Sonus Faber. Quote
new order Posted November 25, 2012 Posted November 25, 2012 Första gånger man ser Consensus högtalare blir man tagen av glansen och finishen. Det är blen det finaste högtalare Jag har set med Sonus Faber. Håller med dig.Detta märke har en utsökt finish. Quote
IcedEarth Posted November 25, 2012 Posted November 25, 2012 Sitter själv på ett par Magma, dom låter galet bra! Quote
Apexorca Posted November 25, 2012 Posted November 25, 2012 Sitter själv på ett par Magma, dom låter galet bra! Verkligen fina. Hustruvänliga... eller? Quote
Timbre™ Posted November 25, 2012 Author Posted November 25, 2012 Sitter själv på ett par Magma, dom låter galet bra! http://i230.photobucket.com/albums/ee290/Galdom/rummet2.jpg Det kan jag lätt föreställa mig och även Magma bör ju tillhöra denna homogena grupp av högtalare. Ingenting som sticker ut åt något håll. Här fanns mer att beskåda och trots att det sedan tidigare finns två signalkällor i referensklass har nu även hårddiskbaserad musikåtergivning fått utrymme i det dagliga hifilivet. Detta är definitivt den mest hifiliknande datamaskin jag har skådat och här finns även externa hårddiskar för utökad lagringskapacitet. Den fläktbefriade konstruktionen är sammansatt av Preben som är aktiv på HiFiForum och inuti HFS-chassit finns givetvis Blu-Ray och Lynx representerade. Dagen startade med några väl valda Fourplay-rippar som gav försmak på väntande ljudupplevelser. Quote
IcedEarth Posted November 25, 2012 Posted November 25, 2012 Verkligen fina. Hustruvänliga... eller? Är singel men både tjejer/killar tycker om dess utseende! Quote
Timbre™ Posted November 25, 2012 Author Posted November 25, 2012 Innan vi går vidare kan det vara läge för en arkivbild som visar lyssningens övriga signalkällor. Den analoga delen startar upp med en Shelter-pickup via SME & Avid och på den digitala planhalvan står en Accuphase SACD-transport med tillhörande DAC. Linjeförsteget består av Accuphase-referensen C-3800. Quote
Timbre™ Posted November 26, 2012 Author Posted November 26, 2012 Jämförelseobjekten Ayon Audio Typhon hade varit påslagna sedan arla morgonstund och det kändes korrekt att ta lyssningen i den ordningen. Som först på plats blev det uppmjukning med Fourplay och förväntningarna skruvades snabbt upp i topp. Dessa triodmonoblock arbetar i ren klass A och specifikationerna redovisar en effektkapacitet på 85W. Utrymmet för tillfälliga effekttoppar sträcker sig upp till 150W och matchvikten ligger på 35kg styck. Quote
calle_jr Posted November 26, 2012 Posted November 26, 2012 Detta är definitivt den mest hifiliknande datamaskin jag har skådat och här finns även externa hårddiskar för utökad lagringskapacitet. Den fläktbefriade konstruktionen är sammansatt av Preben som är aktiv på HiFiForum och inuti HFS-chassit finns givetvis Blu-Ray och Lynx representerade. Dagen startade med några väl valda Fourplay-rippar som gav försmak på väntande ljudupplevelser. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/komp034.JPG :mm: Finns det mer att visa av denna maskin Quote
Timbre™ Posted November 26, 2012 Author Posted November 26, 2012 :mm: Finns det mer att visa av denna maskin Inte för tillfället men jag pratade idag med en av våra medlemmar som har beställt ett exemplar. Det kommer garanterat att dyka upp mer bilder... Utmaningar saknades heller inte på förstärkarsidan och ett Accuphase A-60 har gaddat ihop sig med kusinen P-7000 för att visa var skåpet skall stå. 2X60W klass A till de övre registren och 2X250W till keramikbasarna. Consensus Audio Engineering rekommenderar effektförstärkeri på 15-500W till Statement. Quote
Kilgore Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 Spännade jämnförelse med idel vackra och högpresterande komponenter. Blir inte lätt för Ayon-monoblocken att slå den Accuphase-kombon... Quote
new order Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 (edited) Hur är det med företaget Consensus egentligen? Efter att ha läst denna artikel blir man fundersam. Hittar ingen hemsida.Är det någon som har koll på läget? Edited November 27, 2012 by new order Quote
plundin™ Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 Hur är det med företaget Consensus egentligen? Efter att ha läst denna artikel blir man fundersam. Hittar ingen hemsida.Är det någon som har koll på läget? Dom "försvann" när konstruktören Stefan Fekete gick bort, sedan har jag för mej att några av dom anställda försökte fortsätta produktionen under namnet "Artos" men den firman verkar oxå ha gått i stå, deras egen hemsida funkar i alla fall inte.. Kolla även p-pans inlägg från Stockholmsmässan i Våras. /ptr Quote
new order Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 Dom "försvann" när konstruktören Stefan Fekete gick bort, sedan har jag för mej att några av dom anställda försökte fortsätta produktionen under namnet "Artos" men den firman verkar oxå ha gått i stå, deras egen hemsida funkar i alla fall inte.. Kolla även p-pans inlägg från Stockholmsmässan i Våras. /ptr Synd! Att det inte finns back-up planer när sådant inträffar.Omkommer en för företaget viktig person faller hela skutan.Tragiskt. Quote
plundin™ Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 Synd! Att det inte finns back-up planer när sådant inträffar.Omkommer en för företaget viktig person faller hela skutan.Tragiskt. Jag tror inte att detta är ovanligt, att när ett företags ledstjärna dör eller lämnar detta så dör mycket av själen. Det tar mycket kraft att Fenixa ett företag så att det fortsätter att vara spännande efter en sådan händelse. Det är ju inte ovanligt att HiFi-firmor gör som Sverige och lever på myten av sig själva från fornstora dar... /ptr Quote
Timbre™ Posted November 27, 2012 Author Posted November 27, 2012 Det är ju inte ovanligt att HiFi-firmor gör som Sverige och lever på myten av sig själva från fornstora dar... /ptr Tur att vi hann få vara med... Quote
Recommended Posts