Jump to content

Recommended Posts

Posted
Da er bare å si grattis til en spennende amp :mm: ..

mvh

Tack tack och jag hoppas du får tillfälle att testa en den är väldigt spännande, om du bor nära göteborg så kanske vi kan ordna en lyssning någongång.

Guest Musicus
Posted (edited)
Tack tack och jag hoppas du får tillfälle att testa en den är väldigt spännande, om du bor nära göteborg så kanske vi kan ordna en lyssning någongång.

Jeg er på vei til å flytte til leilighet i Kungsladugård området i Gbg, livet (familielivet denne gangen) går ikke alltid som planlagt, så det hadde vært veldig hyggelig å fått til, jeg har som nevnt tidligere hørt/lest at Wilson-Benesch og Devialet skulle passe meget godt sammen, om det gikk å få det til :mm: ...

mvh

Edited by Musicus
Posted
Jeg er på vei til å flytte til leilighet i Kungsladugård området i Gbg, livet (familielivet denne gangen) går ikke alltid som planlagt, så det hadde vært veldig hyggelig å fått til, jeg har som nevnt tidligere hørt/lest at Wilson-Benesch og Devialet skulle passe meget godt sammen, om det gikk å få det til :mm: ...

mvh

Då måste vi ju testa ;) Skicka ett PM när du flyttat in och kommit i ordning längre fram så kan vi styra upp något.

Posted
För sent, den är redan permanentad och nu finns det ingen återvändo :icon_smile_cool:

Grattis!

Kul att du fastnade för denna "framtidssäkrade" förstärkare. :mm:

Jag gillar verkligen konceptet och nytänkandet!

Skall bli spännande att höra dina lyssningsintryck!

Calm

Guest Musicus
Posted
Då måste vi ju testa ;) Skicka ett PM när du flyttat in och kommit i ordning längre fram så kan vi styra upp något.

Det skal jeg :D ..

mvh

Posted

Nu har jag fått mitt januarinummer av Stereophile. Det är John Atkinson som testar (och mäter, förstås), Fremer verkar inte ha varit med utan testar i stället Wilson Alexandria XLF (bland annat).

Posted (edited)
Nu har jag fått mitt januarinummer av Stereophile. Det är John Atkinson som testar (och mäter, förstås), Fremer verkar inte ha varit med utan testar i stället Wilson Alexandria XLF (bland annat).

Kul låter som ett intressant nummer det där.

Det här verkar också en aning spännande. (lånat från Vivid Audios facebooksida)

"We have partnered with Devialet to produce a pair of GIYA G1's that are driven by four Devialet D-Premiers, using only their internal filtering capability. Laurence has been working hand in hand with the engineering team At Devialet in Paris, developing the digital control over the four way GIYA system."

533511_10151584055917178_107375017_n.jpg

Edited by Ekman
Posted

Devialet och Vivid Audio, det akn nog låta riktigt bra!

Mannnen från Devialet som demade på Arken berättade att de hade en kund som köpt 8st Devialet för att driva sina B&W Nautilus optimalt, och de är ju tillverkade av Laurence om jag minns rätt

Posted
Devialet och Vivid Audio, det akn nog låta riktigt bra!

Mannnen från Devialet som demade på Arken berättade att de hade en kund som köpt 8st Devialet för att driva sina B&W Nautilus optimalt, och de är ju tillverkade av Laurence om jag minns rätt

Korrekt på båda punkter :D

303634_402817709759412_503500988_n.jpg

523435_402786679762515_2030527037_n.jpg

Posted
För sent, den är redan permanentad och nu finns det ingen återvändo :icon_smile_cool:

Ett lite sent GRATTIS, men jag har varit bortrest i ett par veckor. Resan gick via Paris, och av en tillfällighet :o stod jag framför Devialets butik. En nyhet för mig var en svart variant, riktigt läcker. :icon_smile_cool:

• 2 weeks later...
Posted

Om man söker lite på Devialet och B&W Nautilus så får man fram lite info om systemet, man använder inte Devialets egna filter utan en extern DEQX processor som kör filter och DSP i den digitala domänen.

Det sammarbetet med Vivid audio bygger ju på Devialets egna möjligheter att köra digitala filter, finns lite bilder på Vivids facebook sida om arbetet med att bygga om Giya G1 till aktiv drift.

Vivid audio (facebook)

533511_10151584055917178_107375017_n.jpg

303634_402817709759412_503500988_n.jpg

Interesting email from DEQX whom I have enquired on the B&W Nautilus speakers+DEQX+Devialet combo.

I'm clueless in reading frequency graphs, will appreciate any c-hing here can explain if the graphs are good?

----

The basic system is a as can be seen are B&W Nautilus speakers that are supplied from B&W with an analog active crossover. The owner in this installation has replaced the supplied B&W crossover with 4 x DEQX digital active crossover and each driver is powered by one Devialet amplifier in mono mode = 8 x Devialet amplifiers.

The source is supplied from storage servers direct to the digital inputs of the DEQX processors where this is processed and crossover added then each crossover output is sent to the Devialet AES/EBU digital input allowing the signal to remain in the digital domain from source till the last amplifier stage eliminating the need for A – D conversion.

The DEQX in this case HDP-3 processors are used to measure the frequency and phase (time domain) of each driver and a correction filter with linear phase crossover is loaded for real time correction of the drivers allowing for a +/- 0.5dB flat phase and frequency response.

The attached to PDF file show the summed response of the tweeter / upper midrange / lower midrange of the B&W speakers after correction. The response is then crossover to the 12" bass drivers at about 300Hz.

http://www.xtremeplace.com/yabbse/index.php?topic=101781.120

• 6 months later...
Posted
Ny recension i dagarna på den nya Devialet 170, den nya serien verkar intressant så det kanske lutar åt att man skulle uppgradera sin D-Premier sen...

Recension Devialet170

Semestern börjar nu o I dessa tider ökar suget efter en test av "kall" hifi :icon_smile_cool:

Posted

D-premier ser rätt mycket snyggare ut än den nya, men det hade varit intressant med ett hemlån för att se hur Primares UFPD står sig jämfört med Devialets klass D.

Posted (edited)
Oj, riktigt spännande!!! Vart kan man provlyssna på Devialet i Stockholm?

Audio Concept är det tyvärr som har dom, de har även ett event nu i sommar med de nya modellerna.

Länk

Edited by Ekman