Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, förutom att det kommer att bli den enskilt mest ljudpåverkande faktorn inom hifi se'n bandspelaren så är det naturligtvis inte så intressant. :)

Posted
Ja, förutom att det kommer att bli den enskilt mest ljudpåverkande faktorn inom hifi se'n bandspelaren så är det naturligtvis inte så intressant. :)

Det kan mycket väl vara intressant, men inte på Facebook :dead:

Posted (edited)
Det kan mycket väl vara intressant, men inte på Facebook :dead:

Kunde inte ha sagt det bättre själv, jag kan överhuvud taget inte först hur någon kan tro att en fråga som tas upp på Facebook inte avfärdas som annat än strunt!

Vill du ha ett seriöst deltagande/bemötande så använd dig av en kanal/kanaler som inte enbart har till avsikt att berika sina ägare!

/ptr

r-edit : Stavning

Edited by plundin
Posted

...jag kan överhuvud taget inte först hur någon kan tro att en fråga som tas upp på Facebook inte avfärdas som annat än strunt!

Wow. Negationer åsido, vilken fråga som helst som tas upp på fb är strunt?

Vill du ha ett seriöst deltagande/bemötande så använd dig av en kanal/kanaler som inte enbart har till avsikt att berika sina ägare!

fb är en kanal av många. Huruvida du väljer att bemöta mig seriöst eller ej har inget med det att göra.

Posted
Wow. Negationer åsido, vilken fråga som helst som tas upp på fb är strunt?

fb är en kanal av många. Huruvida du väljer att bemöta mig seriöst eller ej har inget med det att göra.

Du får vända det hur du vill, så fort du blandade in facebook förlorade du och frågan all trovärdighet i mina ögon!

nuff said!

/ptr

Posted

Facebook är populärt. Det är kanske seriöst också, men jag har inte sett den avdelningen ännu. Jag har gått med i en del grupper som till en början verkade lovade, men de hamnade rätt kvickt i diket. Jag är med på Facebook men har slutat delta och engagera mig.

Posted

Vill man inte debattera på Facebook kan man låta bli, det är onödigt att dra större växlar på det än så.

Jag fick en inbjudan till gruppen för någon vecka sedan och blev påmind nu, men vid lite snabbt skummande av dokumentationen ser jag inget i detta som fyller någon funktion för mig personligen. Jag ser inte poängen annat än för skvalradio, som jag ändå inte lyssnar på. Jag ställde lite frågor om detta i Spotify-tråden i gruppen, om någon orkar svara.

Posted
Jag ställde lite frågor om detta i Spotify-tråden i gruppen, om någon orkar svara.

Jodå. :) Vi tar väl diskussionen där, då.

Posted (edited)

Jag tror ju att även om standarden är tillför broadcasting, kommer den påverka längre ner i leden ända ner till inspelningen och de kan vi ju åtnjuta på andra ställen än enbart broadcasting sammanhang. Tycker det är en lika fantastisk som enkel lösning.

Om man inte längre kommer "tjäna ljudnivå" på att tokkomprimera, lär det slutligen kunna påverka på bred front. Att fler inte visar intresse är lite konstigt kan jag tycka.

Edited by shifts
Posted

Misstänker att man behöver höra faktiska skillnader annars så vet man inte vad man väljer mellan.

Annars blir det lite som storviljägaren Valfrid Lindemann som stod och berättade om hur farliga djur är.

mvh/Harryup

Posted
Misstänker att man behöver höra faktiska skillnader annars så vet man inte vad man väljer mellan.

Du tänker på de som inte förstår vad det innebär? Man kan ju förkovra sig lite själv också, om man är intresserad. Jag är bara lite fascinerad över det totala ointresset för något som har potential att ändra förutsättningarna totalt för utgivning av och lyssning på musik.

Posted
Du tänker på de som inte förstår vad det innebär? Man kan ju förkovra sig lite själv också, om man är intresserad.

Jag vet inte vad EBU R 128 står för och jag bryr mig lite om det. Du skulle kunna försöka skapa intresse genom att berätta mer om denna standard i den här tråden :?:

Eftersom jag är full av förutfattade meningar ser jag framför mig hur någon bessermacher bestämmer vad som är bra och dålig återgivning... :closedeyes:;)

Posted (edited)

Okunskap, ointresse och förutfattade meningar, OK. :)

Nåja, för de intresserade:

EBU R 128 är ett direktiv för radioutsändning, som direkt påverkar både hur det kommer att låta och hur musik kommer att produceras.

För oss som vill ha oanfrätt dynamik att lyssna på är detta en öppning för att musikproducenter inte skall känna sig tvingade att reducera dynamiken till ett minimum och höja medelnivån till max för att "höras".

I stället blir nu medelnivån reglerad till ett fast värde (-23 dBFS) och producenten blir därmed fri att använda det dynamiska utrymmet eller ej.

Här är en bra youtube-video:

Här är lite om problemet som EBU R 128 skulle kunna lösa: Loudness War

Edited by Almen
Posted (edited)
Här är en bra youtube-video:

Väldigt intressant.

Som konsument av både radio och TV stödjer jag absolut införandet av denna standard. :41:

Edited by yawner
Posted

Ni som fattar vad det handlar om och tycker det verkar vara en bra grej, sprid gärna informationen! Om ni känner folk på radio eller TV, inspelningsproducent, mastringstekniker, kanske någon som jobbar på Spotify, eller någon i hifi-branschen, låt dem veta. Okunskapen verkar vara legio.

Posted

Inget bra alls. Som det är nu så räcker det ju att ställa in volymen en gång för alla eftersom allt låter lika högt.

Vill ni tillbaka till den tiden då man fick springa fram och tillbaka och justera volymen hela tiden för att få tillräckligt högt ljud eftersom vissa partier i musiken lät för lågt? Ännu mer irriterande om man skulle höja och volymratten redan stod på elva. Nu behöver man inte bry sig. Befriande!

Posted
Inget bra alls. Som det är nu så räcker det ju att ställa in volymen en gång för alla eftersom allt låter lika högt.

Vill ni tillbaka till den tiden då man fick springa fram och tillbaka och justera volymen hela tiden för att få tillräckligt högt ljud eftersom vissa partier i musiken lät för lågt? Ännu mer irriterande om man skulle höja och volymratten redan stod på elva. Nu behöver man inte bry sig. Befriande!

Ingen fara, Björn-Ola, du kommer att kunna lyssna på din musik utan att behöva springa fram och tillbaka. Den enda skillnaden blir att du får skruva upp lite på volymenvredet för samma lyssningsvolym, men det görs en gång för alla.

Den stora skillnaden för lyssnaren är att man inte måste springa fram och tillbaka när olika fonogram har olika medelnivå.

Och den ännu större skillnaden för producenterna är att de inte måste pressa upp maxnivån mot 0 dB och medelnivån mot -10 dB. De är fria att skapa musiken så att det låter precis som de vill!

Posted
Ingen fara, Björn-Ola, du kommer att kunna lyssna på din musik utan att behöva springa fram och tillbaka. Den enda skillnaden blir att du får skruva upp lite på volymenvredet för samma lyssningsvolym, men det görs en gång för alla.

Den stora skillnaden för lyssnaren är att man inte måste springa fram och tillbaka när olika fonogram har olika medelnivå.

Och den ännu större skillnaden för producenterna är att de inte måste pressa upp maxnivån mot 0 dB och medelnivån mot -10 dB. De är fria att skapa musiken så att det låter precis som de vill!

Jag står inte alls för det jag skrev ovan. Som ni ser lider jag av grav personlighetsklyvning och det var en av mina mer udda personligheter som kom till uttryck där.

De flesta av mina personligheter hatar dynamikbegränsningen i dagens musik.

Posted
Jag står inte alls för det jag skrev ovan. Som ni ser lider jag av grav personlighetsklyvning och det var en av mina mer udda personligheter som kom till uttryck där.

De flesta av mina personligheter hatar dynamikbegränsningen i dagens musik.

Ironi är lurigt eftersom man riskerar att tas på allvar. ;)

• 2 months later...
Posted

Håller tummarna.

Jag har ansökt om medlemsskap.

Gruppen är intressant enbart för informationsspridning, men finns det någon idé om att använda medlemsantalet i något försök att påverka industrin?

Posted
Håller tummarna.

Jag har ansökt om medlemsskap.

Gruppen är intressant enbart för informationsspridning, men finns det någon idé om att använda medlemsantalet i något försök att påverka industrin?

Ju fler desto större genomslag kan man ju hoppas. Neil Young hör till de artister som reagerat över hur mastreringen våldför sig på hans konstnärliga uttryck genom att dynamikbegränsa. All heder åt honom, dessutom hör han till husgudarna här hemma. :)