Jump to content

Vilken luftfuktare ger bäst ljud?


Patrick82

Recommended Posts

Från Wikipedia:

"Ljud är mekaniska vågor där ett oscillerande tryck överförs genom ett .... men den är oberoende av lufttrycket och påverkas endast marginellt av luftfuktigheten." Är det inte precis det som vi håller på med. ;)

Jag bor i Bretagne som har mycket hög luftfuktighet, det kan vara en förklaring att det normalt låter bättre hemma hos mig eller när jag är i Sverige och lyssnar på demo? :Idea::Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Luftfuktighet har kanske inte så stor inverkan på själva hörselorganen, men på allt som har med trä att göra.

Jag tror att det är känt hos musiker att luftfuktighet har inverkan på träinstrument och att resonansen i en fiol-, piano- eller gitarrlåda blir annorlunda vid olika luftfuktigheter.

Effekten kan också förnimmas hos högtalare och HH-resonatorer.

Konstigt nog låter det bättre under sommarhalvåret än under vintern. Om detta enbart beror på luftfuktigheten eller om elströmmens kvalitet förändras över året är säkert svårt att svara på. Sannolikt är störningar i elnätet större under vintern.

Så frågan kan äga sitt berättigande även om syftet kanske var ett annat. ;):D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Man slipper också lite mer av statisk elektricitet om man har lite fuktigare luft.

I övrigt känns det som om man mår bättre, vilket då kanske leder till att man gör det om luften inte är för torr.

Vinylaktiva borde gilla luftfuktare i synnerhet.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Har hatt veldig god erfaring med en slik, ingen filter, ingen varme, en luftvasker som funker etter intensjonen...

Venta LW24

Venta

lw24-w.jpg

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Jag satte Oskar på max fuktighet och gick och sov, när jag vaknade upp var jag lite svettig. Sen lyssnade jag med hörlurar och skillnaden är natt och dag :o Det lät exakt som på sommaren, kantigheten i musiken var helt borta. Tomheten byttes ut med fyllighet. Det lät mer naturligt.

Igår innan Oskar sattes på, kunde jag inte lyssna på FLAC för att det lät för kantigt, jag behövde konvertera all min musik till WAV för att kunna lyssna på musik.

Men nu med Oskar i anläggningen kan jag lyssna på FLAC utan att få huvudvärk. Skillnaden är enorm.

Link to comment
Share on other sites

Frågan om inte lite eucalyptus i vattnet skulle ge ännu mer fria luftgångar i näsa, svalg och öron, så att lyssningen blir mer fullödig. ;):D

Jag hör mycket bättre i bastun när man kastar sådant vatten på stenarna. Kanske borde man flytta in stereon dit.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det där med jonisering...

Jag tror att Oskar ev. joniserar måttligt iallafall gör min Boneco det.

Har man en luftfuktare som joniserar mycket alt. separata joniserare så blir det just den där dammfilmen på varenda liten kondensator i all elektronik.

Avråder bestämt!

/J

Link to comment
Share on other sites

Det där med jonisering...

Jag tror att Oskar ev. joniserar måttligt iallafall gör min Boneco det.

Har man en luftfuktare som joniserar mycket alt. separata joniserare så blir det just den där dammfilmen på varenda liten kondensator i all elektronik.

Avråder bestämt!

/J

Är det inte bättre med damm i elektronik än bakterier och virus? Det har aldrig låtit bättre. Oskar är det bästa tweak jag haft i min ljudanläggning.

Link to comment
Share on other sites

Jo, här har vi aldrig torrare än 40% inne och som sagt så joniserar Boneco (och troligtvis också Oskar) precis lagom utan att man behöver oroa sig för för varma komponenter.

Ångrar den period i mitt liv när jag höll samma fukt med piezo och dessutom körde två stycken joniserare i rummet med stereon, det blev dyrt och farligt. Bara så att vi förstår varandra :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med Oskar i lyssningsrummet. Om den i sig påverkar ljudet vet jag inte direkt men klimatet blir behagligare och det kan ju inte vara fel.

Någon joniseringsfunktion finns inte.

Sedan finns en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=429683 slipper i stort sett damm på apparaterna nu. Kan även tänka mig att elektrostatpanelerna mår bättre också.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör också med Oskar i lyssningsrummet. Om den i sig påverkar ljudet vet jag inte direkt men klimatet blir behagligare och det kan ju inte vara fel.

Någon joniseringsfunktion finns inte.

Sedan finns en sådan här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=429683 slipper i stort sett damm på apparaterna nu. Kan även tänka mig att elektrostatpanelerna mår bättre också.

En sån har jag också. Dom två passar bra tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oskar har varit på i 17 timmar. Jag lyssnade igen och det lät mer fylligt, och silkeslent med mer bas, men ändå kristallklart, snabbt och detaljerat. Inte suddigare som andra tweaks gör. Allt är förbättrat, utan negativa effekter. Utan Oskar låter det digitalt, men med Oskar låter det som riktiga livet, man vill bara fortsätta lyssna.

Oskar är det bästa tweak jag köpt till min anläggning. Jag har ägt massor med tweaks, men har sålt dom alla för att dom gjorde något negativt med ljudet.

Edited by Patrick82
Link to comment
Share on other sites

Oskar har varit på i 17 timmar. Jag lyssnade igen och det lät mer fylligt, och silkeslent med mer bas, men ändå kristallklart, snabbt och detaljerat. Inte suddigare som andra tweaks gör. Allt är förbättrat, utan negativa effekter. Utan Oskar låter det digitalt, men med Oskar låter det som riktiga livet, man vill bara fortsätta lyssna.

Ikväll blir det hög luftfuktighet i Göteborg så nu gäller det att passa på... :mm::icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Jag satte Oskar på max fuktighet och gick och sov, när jag vaknade upp var jag lite svettig. Sen lyssnade jag med hörlurar och skillnaden är natt och dag :o Det lät exakt som på sommaren, kantigheten i musiken var helt borta. Tomheten byttes ut med fyllighet. Det lät mer naturligt.

Igår innan Oskar sattes på, kunde jag inte lyssna på FLAC för att det lät för kantigt, jag behövde konvertera all min musik till WAV för att kunna lyssna på musik.

Men nu med Oskar i anläggningen kan jag lyssna på FLAC utan att få huvudvärk. Skillnaden är enorm.

Jag har exakt samma problem som förra året! Jag har behövt installera mer tweaks för att kunna lyssna på musik! Det är dags att sätta på Oscar!

Link to comment
Share on other sites

Jag har exakt samma problem som förra året! Jag har behövt installera mer tweaks för att kunna lyssna på musik! Det är dags att sätta på Oscar!

Nu har Oscar varit på i en timme, jag lyssnade igen och hörde samma förbättringar som för ett år sedan. Oscar är mitt favorit tweak på vintern, det går inte att klara sig utan den!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...