Jump to content

Recommended Posts

Guest Musicus
Posted
Som sagt, sidoimport (i parti) för vidare direktförsäljning är något annat än inköp för privat bruk.

Jeg kjenner til begge deler, kan t.o.m nevne opp butikker som videre selge produkter enn fra den av produsenten dedikerte generalagenten, men ingen nevnt ingen glemt....

mvh

Posted

Det är väl solklart att man står fri att handla var man vill !!

Att parallellimportera i parti o sälja vidare är något helt annat, första frågan man måste ställa är ju, Hur tänker tillverkaren ??? någonstans finns det ju en ogenomtänkt prisstrategi som gör detta möjligt...

Sedan att vissa delar av Hifi Sverige har en gammaldags o protektionistiskt syn på att handla h"på annan ort" är ju en annan sak. EU är EN marknad vare sig man vill eller inte.

Jag bodde utomlands under några år och när jag flyttade hem följde bla en bil och lite stereoprylar med hem.

Min lokala volvohandlare var glad över att få en ny service kund medan den svenska krell importören hade en helt annan approach till service...

För att göra en lång historia kort, min volvohandlare fick sälja en ny volvo ett par år senare och jag är idag lycklig VTL ägare!!

//Nikola

Posted

Svigter en distributør ikke sin producent, som vedkommende ellers burde repræsentere, og det ved at nægte at servicere et parallelimporteret produkt?

Indkøbes der et brugt apparat, så er det ikke altid man husker eller får en 100% garanti for, om det er et "ægte" eller parallelimporteret vare man har erhvervet sig. Så er man uheldig, så er der måske ingen hjælp at få hos distributøren. Mon producenten bag produktet er interesseret i det dårlige ry der let kan opstå, når nogle kunder oplever ikke at kunne få den nødvendige service, selvom kunden er villige til at betale for en reparation hos/via den lokale autoriseret forhandler?

Hvorfor ikke servicere produktet, og så lade kunden betale herfor? På den måde er der kun vindere - importører som grundet sin ekspertise får betaling for en ydelse, og kunden som trods alt ikke efterlades med en masse problemer. Er det ikke muligt, så er det noget jeg finder yderst uheldigt, og derfor firmaer med sådan en politik man bør advare andre imod.

Husk - en dårlig oplevelse fremmer ikke salget næste gang man skal handle.

Posted
Det är väl solklart att man står fri att handla var man vill !!

Att parallellimportera i parti o sälja vidare är något helt annat, första frågan man måste ställa är ju, Hur tänker tillverkaren ??? någonstans finns det ju en ogenomtänkt prisstrategi som gör detta möjligt...

Sedan att vissa delar av Hifi Sverige har en gammaldags o protektionistiskt syn på att handla h"på annan ort" är ju en annan sak. EU är EN marknad vare sig man vill eller inte.

Jag bodde utomlands under några år och när jag flyttade hem följde bla en bil och lite stereoprylar med hem.

Min lokala volvohandlare var glad över att få en ny service kund medan den svenska krell importören hade en helt annan approach till service...

För att göra en lång historia kort, min volvohandlare fick sälja en ny volvo ett par år senare och jag är idag lycklig VTL ägare!!

//Nikola

Jag har i första hand vänt mig emot den kommersiella parallellimporten och inte enskild privatpersons inköp utanför landet. Det är detta som var uppstarten till hela diskussionen.

Men sedan är det frågan vilken service som man som köpare i utlandet kan förvänta sig i hemlandet. Att ha en sälj- och serviceorganisation i Sverige kostar pengar. Vem skall betala för den? De som köper i Sverige eller utomlands? Om man som jag hört talas om går till sin lokale handlare för att lyssna och diskutera och sedan lägger ordern utomlands så lär man inte bli så populär. Då kan jag förstå att man inte blir välvilligt bemött. Någon måste betala även för den servicen och det blir vi övriga kunder som får stå för notan.

Eller om man köper i utlandet och får problem med produkten och begär att den inhemska serviceorganisationen skall ställa upp med lagning och service. Man kan inte bara plocka russinen ur kakan. Allt kostar pengar och den som inte betalar för sig, snyltar på andra.

Så detta handlar inte bara om att vara nymodig och köpa på ett nytt sätt, utan också ta konsekvenserna av sitt handlande fullt ut och ta de olägenheter och extrakostnader som det innebär att köpa på annan ort. Dvs fraktkostnader och osäkerhet som transporter innebär. Köper man lokalt så är det någon annan som tar det ansvaret, det ingår i priset.

Calm

Posted (edited)
Som sagt, sidoimport (i parti) för vidare direktförsäljning är något annat än inköp för privat bruk.

Det jag försvarar är individens handlingsfrihet på en öppen europeisk marknad.

Man kan väl utsträcka det hela till en global marknad och som alltid handlar det om att väga in avstånd, trygghet och service i den totala prisbilden. En stor fördel med våra dagars Internet är att man snabbt kan skaffa sig global prisinformation om någonting som intresserar. Så har det sannerligen inte alltid varit och t.ex. sjuttiotalets glada dagar var synnerligen tråkiga ur det perspektivet.

Tillägg: Känner på mig att surrealistiska marginaler är ett arv från denna tid.

Edited by Timbre™
tillägg
Posted

Jag kommer ihåg de hetsiga debatter som fördes om detta ämne på HifiForum för 5-10 år sedan. Det verkar som attidtyderna har svängt en del sedan dess och blivit mer positiva mot distanshandel. Själv handlar jag på båda sätten, men föredrar en fysisk affär där jag kan låna hem produkterna. Denna modell har tyvärr stora begränsningar i att önskad produkt inte finns lokalt, att priset ibland är orimligt högt, att man helst skall vara känd kund för att utlåningen skall fungera smidigt samt att man upplever handlaren som någorlunda sympatisk. På senare tid har jag mest handlat i affär, fast i ett annat land (om man nu kan se en resa över Öresundsbron som ett annat land, det är väl snarare regional än global handel).

Posted

En svår fråga.För egen del har jag ingen lokal handlare direkt.Långt till närmaste återförsäljare som för de märken jag är intresserad av.Så jag behöver inte ha dåligt samvete för att inte gynna min lokala handlare på det sättet.Det finns ingen.

Internet ger en möjligheten till en global marknad.Detta är enbart av godo.Men när det kommer till större inköp såsom högtalare och elektronik vill jag hålla mig inom landet.Det känns tryggare för mig.