Ultimate Sound & Music Posted November 19, 2012 Posted November 19, 2012 (edited) Det har kommit till vår kännedom att det förekommer icke auktoriserade aktörer på den svenska marknaden som försöker marknadsföra och sälja produkter från TAD. Vi vill uppmärksamma på stor aktsamhet vid köp av produkter från icke auktoriserade kanaler. Vill du vara helt säker på att få fulla garantier och support på TADs produkter så är Ultimate Sound & Music AB den enda auktoriserade återförsäljaren i Norden. TAD har en fullständig förteckning över samtliga auktoriserade återförsäljare på sin hemsida. Denna lista finner du här http://bit.ly/TM7PT5 Har du frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Med vänliga hälsningar Jörgen Nilsson / http://www.ultimate.se Edited November 19, 2012 by Ultimate Sound & Music Quote
Guest BTS Posted November 19, 2012 Posted November 19, 2012 (edited) Jag undrar var piratimportörerna får tag i TAD-produkter. Edited November 19, 2012 by BTS Quote
Hifi_Perrra Posted November 19, 2012 Posted November 19, 2012 Dom tillverkas säkert lika fort som i kex fabriken. Tror inte att det ljudet håller i längden och det märker man nog ganska omgående, i annat fall märker man nog det iom att det inte var Ultimate man handlade hos. Det står ju på kvittot Jag undrar var piratimportörerna får tag i TAD-produkter. Quote
gcs Posted November 19, 2012 Posted November 19, 2012 Dom tillverkas säkert lika fort som i kex fabriken. Högtalarlådorna faller säkert i bitar samtidigt som elementen brinner upp. Det kan man bara skratta åt. Quote
calm Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 Detta handlar väl om parallellimport och inte om piratkopiering? Dvs någon kommer över äkta TAD produkter genom någon mindre seriös agent eller handlare och tar in dem i landet för försäljning. Detta förekommer naturligtvis för privat bruk, men är synnerligen oseriöst om det används för kommersiellt bruk, eftersom man då undergräver generalagentens förutsättning för marknadsföring, försäljning och service. Jag skulle definitivt inte köpa på detta sätt eftersom det då inte kommer att finnas möjlighet till auktoriserad service och det professionell hjälp med uppställning etc. Jag tror att detta är ett problem som sannolikt växer i dagens internetvärld eftersom informationen är så enkel att komma åt. Calm Quote
Guest Musicus Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 Ikke noe uvanlig dette, vet om fler exempler på slikt der selv seriøse Svenske forhandlere formidler det som nesten på betegnes som en slags parallel import, hva skal man si? jeg tenker mit iaf .. mvh Quote
Sigge Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 (edited) Detta handlar väl om parallellimport och inte om piratkopiering? Dvs någon kommer över äkta TAD produkter genom någon mindre seriös agent eller handlare och tar in dem i landet för försäljning. Detta förekommer naturligtvis för privat bruk, men är synnerligen oseriöst om det används för kommersiellt bruk, eftersom man då undergräver generalagentens förutsättning för marknadsföring, försäljning och service. Jag skulle definitivt inte köpa på detta sätt eftersom det då inte kommer att finnas möjlighet till auktoriserad service och det professionell hjälp med uppställning etc. Jag tror att detta är ett problem som sannolikt växer i dagens internetvärld eftersom informationen är så enkel att komma åt. Calm Största anledningen detta händer tror jag är att prissättningen är olika, och den i Sverige har på många produkter varit mycket högre än vad den är i flertalet Europeiska länder. Jag ser Europa som en marknad, själv bor jag i Frankrike och har handlat i Frankrike, Tyskland, England och i Sverige. Servicen ser jag inte som ett problem, hifi utrustningen behöver ju normalt inte någon regelbunden service, och när det skulle behövas blir det kanske problem i det landet man bor och man blir tvungen att vända sig där man har handlat. Det ser inte jag som ett större problem. Jag tror inte Stylus har några större problem med detta, de har gått till källan av problemet och anpassat sina priser. Förståndigt! Edited November 20, 2012 by Sigge Quote
calm Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 Största anledningen detta händer tror jag är att prissättningen är olika, och den i Sverige har på många produkter varit mycket högre än vad den är i flertalet Europeiska länder. Jag ser Europa som en marknad, själv bor jag i Frankrike och har handlat i Frankrike, Tyskland, England och i Sverige. Servicen ser jag inte som ett problem, hifi utrustningen behöver ju normalt inte någon regelbunden service, och när det skulle behövas blir det kanske problem i det landet man bor och man blir tvungen att vända sig där man har handlat. Det ser inte jag som ett större problem. Jag tror inte Stylus har några större problem med detta, de har gått till källan av problemet och anpassat sina priser. Förståndigt! Det är klart att om det finns en oskälig prisskillnad att detta är ett problem, men i generalagentens åtagande finns bla att hjälpa handlare i hela landet med marknadsföring, utbildning och inte minst möjliggöra demonstrationer i butik och på mässor. Mängden sålda produkter är också en faktor som måste beaktas. Genom att kanalisera flera beställningar genom generalagenten kan priset pressas ned. Möjligheten att lyssna och låna produkter ingår i åtagandet. Vem skulle vilja köpa produkter enbart på tester eller hörsägen? När det gäller prispolitik så är den sannolikt kopplad till tillverkarnas leveransvillkor och inte enbart en självpåtagen marginalsänkning. Pris och volym hänger ihop. Enstaka exemplar kostar mer, fler försäljningar leder till lägre pris. Vissa större tillverkare har ändrat marknadsstrategi genom att gå från exklusivitet till mångfald. Förbilligande tillverkningsprocesser är sannolikt också en bidragande orsak. Genom att effektivisera denna med mindre eller billigare arbetskraft trycks tillverkningskostnaden ned. Men frågeställningen är snarast har generalagenten en långsiktig överlevnad eller kommer den funktionen att falla bort med tiden, så som den har gjort i många branscher? Calm Quote
Nik Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 Men frågeställningen är snarast har generalagenten en långsiktig överlevnad eller kommer den funktionen att falla bort med tiden, så som den har gjort i många branscher? Calm Det hänger nog ihop med vilket mervärde generalagenten bidrar med, i Ultamates fall tror jag dom står sig över tiden då detta är en högborg av kunskap och framförallt ett fantastiskt bemötande. Service, kunskap o trygghet är en tjänst som man betalar för och så länge butiker och generalagenter kan förmedla detta till en merkostnad som vi konsumenter upplever som försvarbar så finns det ett business case... När denna försvinner eller blir orimligt prissatt så tar internethandel o parallellimport obönhörligen över... //Nikola Quote
Guest Musicus Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 (edited) Men frågeställningen är snarast har generalagenten en långsiktig överlevnad eller kommer den funktionen att falla bort med tiden, så som den har gjort i många branscher? Calm Bra fråga, med fler interessante svar, dette har vært diskutert før og for å svare for meg selv, kan jeg spare 30% på ett kjøp, så gjør jeg som oftest det, hifi marknaden er blitt større og man får lettere tilgang fler produkter, og dermed er det klassiske med f.eks en generalagent utsatt for større konkurranse osv... mvh Edited November 20, 2012 by Musicus Quote
Bebop Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 Jag har 60 mil till Sthlm, 15 till Köpenhamn, 30 till Gbg, ca 40 till Berlin och Hamburg. EU är en inre marknad som skall främja handel och jag kan inte se något problem om jag handlar i Sverige, Danmark eller Tyskland. Jag får bra service i Sverige men även i DE och DK. Varför skall jag exkludera dessa länder och handlare? Jag känner mig mer som Europe än som svensk i detta avseende. Jag tror heller inte att t ex svenska marinor känner sig trampade på tårna när tyskar kommer hit och köper segelbåtar. Jag har full respekt för flera svenska handlare, inklusive Vimmerby men det diskvalficerar inte en professionell handlare i t ex Berlin. Quote
Chr. R. Posted November 21, 2012 Posted November 21, 2012 Det har kommit till vår kännedom att det förekommer icke auktoriserade aktörer på den svenska marknaden som försöker marknadsföra och sälja produkter från TAD. Dette kan jo løses ganske enkelt, nemlig ved at tilbyde de(n) uautoriseret forhandler vilkår og priser, som gør det ikke længere er attraktivt at parallelimportere produkterne. Vi vill uppmärksamma på stor aktsamhet vid köp av produkter från icke auktoriserade kanaler. Vill du vara helt säker på att få fulla garantier och support på TADs produkter så är Ultimate Sound & Music AB den enda auktoriserade återförsäljaren i Norden. Der opstår jo først et problem, når et parallelimporteret produkt går i stykker, og den pågældende forhandler herefter ikke agter/kan udføre en reparation på produktet. Her burde den autoriseret distributør tilbyde sin hjælp, selvsagt mod passende betaling, også når der er behov for en raparation udenfor garantien dækning. Quote
Perfect sense Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 (edited) Det här en kontroversiell fråga (åtminstonde ibland generalagenter och återförsäljare), och den dyker upp titt som tätt. Jag tillhör själv de som delvis "privatimporterar" demo/begagnade produkter (företrädelsevis ifrån butik) för eget bruk i de fall där produkten är känd, och priset avgörande. EU är som bekant en öppen marknad, och jag ser inga juridiska eller moraliska tveksamheter i detta. Att importera för vidare direktförsäljning är givetvis en annan sak. Med det sagt så gynnar jag gärna lokala handlare av patriotiska skäl så långt det är möjligt. Faktum är dock (som många redan påpekat) att priserna här hemma ofta är högre eller betydligt högre än nere på kontinenten. Då jag sällan eller aldrig köper nya produkter inom high-end segmentet så är det dock inget större problem för mig personligen, men för branschen i stort så är det givetvis det. Det blir upp till den enskilda konsumenten att avgöra om mervärdet i form av en lokal distributör/handlare är tillräckligt stort för att motivera en ofta kraftig merkostnad. En distributör eller handlare nere i Europa kan dessutom mycket väl ge motsvarande service som en lokal dito (med skillnaden att de kanske inte kan besöka dig personligen för inställning av din högtalare i lyssningsrummet). Om något går sönder eller behöver service så har det begränsad betydelse om produkten måste skickas inom landet eller över gränsen. Det som avgör servicenivån är personerna på andra sidan (oavsett nationalitet). Jag har personlig erfarenhet av en handlare nere i Europa vars fantastiska servicenivå ledde till ett större inköp av förstärkeri nyligen. Han erbjöd sig i ett tidigt skede att skicka upp ett för- och slutsteg för hemlån under en dryg månad, vilket slutade med ett större inköp. Jag måste tyvärr säga att jag vid flera tillfällen har blivit nekad hemlån här hemma (även av dyrare produkter). I det övre, begränsade high-end segmentet (dessutom på en krympande marknad) så tror jag alltmer på en direktkontakt mellan importör/distributör och kund. Det möjliggör en personligare relation, demonstration i hemmiljö (vilket jag anser vara ett krav) och mer konkurrrenskraftiga priser. Edited November 22, 2012 by Hyperion Quote
calm Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Jag har 60 mil till Sthlm, 15 till Köpenhamn, 30 till Gbg, ca 40 till Berlin och Hamburg. EU är en inre marknad som skall främja handel och jag kan inte se något problem om jag handlar i Sverige, Danmark eller Tyskland. Jag får bra service i Sverige men även i DE och DK. Varför skall jag exkludera dessa länder och handlare? Jag känner mig mer som Europe än som svensk i detta avseende. Jag tror heller inte att t ex svenska marinor känner sig trampade på tårna när tyskar kommer hit och köper segelbåtar. Jag har full respekt för flera svenska handlare, inklusive Vimmerby men det diskvalficerar inte en professionell handlare i t ex Berlin. Får du låna hem produkter för test och påseende från Tyskland och Danmark? Det är väl kanske ett av de tyngsta argumenten för att ha representation i Sverige och möjligheten att få testa i lugn och ro med sin egen kringutrustning och i sitt eget lyssningsrum. Något som jag erfarit nyligen. MSB är väl ett lysande exempel i sammanhanget som finns för både provlyssning och hemlån som betrodd kund i Sverige. Att bara gå på test kan bli svårt och förutsätter full harmoni med eget system och rum. Om man får låna utomlands kan jag tänka mig att det är förenat med ett öppet köp och det är en annan sak, där egentligen beslutet om köp redan är taget. Calm Quote
Perfect sense Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Jag kanske hade "tur" i det enskilda fallet, men faktum är att återförsäljaren skickade upp 100kg förstärkare till mig på hemlån (utan kostnad, förbindelser eller "öppet köp"). Det hela föranleddes givetvis av ett seriöst intresse, vissa förkunskaper om produkten i fråga och en säljare som ansträngde sig till det yttersta för att sätta sig in i mina preferenser, utmaningar och målsättningar. Jag har även lånat kablar på samma sätt ifrån en annan handlare (där vi delat på fraktkostnaden). Inga konstigheter alls. Kostnaden (och besväret) minskar givetvis om man får chans till hemlån ifrån den lokala handlaren, men det minskar också utbudet och möjligheten till sunda affärerer betydligt. Många av de produkter som intresserar mig finns helt enkelt inte tillgängliga lokalt (även om det i vissa fall finns en svensk distributör). Utmaningen är annars densamma (produkterna måste skickas) om jag skulle vilja låna en produkt ifrån en handlare i Göteborg, Umeå eller Falun. Högtalare blir dock en större utmaning, och här finns det också stora vinster med att få hjälp med installation och optimering i hemmiljön. Får du låna hem produkter för test och påseende från Tyskland och Danmark? Det är väl kanske ett av de tyngsta argumenten för att ha representation i Sverige och möjligheten att få testa i lugn och ro med sin egen kringutrustning och i sitt eget lyssningsrum. Något som jag erfarit nyligen. MSB är väl ett lysande exempel i sammanhanget som finns för både provlyssning och hemlån som betrodd kund i Sverige. Att bara gå på test kan bli svårt och förutsätter full harmoni med eget system och rum. Om man får låna utomlands kan jag tänka mig att det är förenat med ett öppet köp och det är en annan sak, där egentligen beslutet om köp redan är taget. Calm Quote
gcs Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Får du låna hem produkter för test och påseende från Tyskland och Danmark? Det är väl kanske ett av de tyngsta argumenten för att ha representation i Sverige och möjligheten att få testa i lugn och ro med sin egen kringutrustning och i sitt eget lyssningsrum. Något som jag erfarit nyligen. MSB är väl ett lysande exempel i sammanhanget som finns för både provlyssning och hemlån som betrodd kund i Sverige. Att bara gå på test kan bli svårt och förutsätter full harmoni med eget system och rum. Om man får låna utomlands kan jag tänka mig att det är förenat med ett öppet köp och det är en annan sak, där egentligen beslutet om köp redan är taget. Calm Det är ju klart om man bor som du bara runt hörnet så är det enkelt att låna och lämna tillbaka. Jag ska i morgon lämna in min IMac 27" för byte av HD. Kartongen var jag tvungen att slängde jag för någon vecka sedan, lika så kartongen till platt TV:n. Fick just i veckan veta från Apple att vår HD kan när som helst krascha med det serienummer som vi har. Jag bor två mil söder om stan och Mac service ligger mitt i smeten på Medborgarplatsen där man inte kan köra med bil. Hur kan man lägga sig så otiillgängligt för konsumenter? Jag måste också få allt som finns i datorn kopierat till den nya HD:n. Quote
tweeter Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Jag skulle nog säga att medborgarplatsen 50 meter från en tunnelbana inte e så jätteotillgängligt.. Jag har tyvärr upplevt att det, med några få undantag, alltid har varit ganska krångligt att få låna hem produkter. Sen om man kan få bra service från någon handlare i europa och man väljer att handla därifrån så e det väl upp till var och en. Glöm inte att betala moms på det införda bara, där ligger ju stor del av kostnaden för oss Svenskar. Men här var det ju frågan om någon som tar in produkter för att sälja, det e en helt annan femma. // Tweeter Quote
Perfect sense Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Ja, vi kanske har lämnat ursprungsämnet. Direktimporten i parti för vidare försäljning är givetvis något helt annat. Inom EU betalas moms(VAT) i ursprungslandet. Skillnaden att handla ifrån Tyskland, England eller Holland kontra Sverige exempelvis är ingen alls. Tull och momspåslag blir endast aktuellt vid import ifrån ett icke-EU land. Jag har tyvärr upplevt att det, med några få undantag, alltid har varit ganska krångligt att få låna hem produkter. Sen om man kan få bra service från någon handlare i europa och man väljer att handla därifrån så e det väl upp till var och en. Glöm inte att betala moms på det införda bara, där ligger ju stor del av kostnaden för oss Svenskar. Men här var det ju frågan om någon som tar in produkter för att sälja, det e en helt annan femma. // Tweeter Quote
tweeter Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Inom EU betalas moms(VAT) i ursprungslandet. Skillnaden att handla ifrån Tyskland, England eller Holland kontra Sverige exempelvis är ingen alls. Tull och momspåslag blir endast aktuellt vid import ifrån ett icke-EU land. Ok, visste jag faktiskt inte. Man lär sig något varje dag på det här forumet. Tack för info. Quote
Perfect sense Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Ja, det är bra att veta. Nu låter det kanske som att jag uppmuntrar till utlandsköp, vilket jag inte nödvändigtvis gör. Det kan givetvis finnas stora fördelar med att handla lokalt. Men att göra det enbart för att gynna lokala handlare känns som ett dammigt argument en bit in på 2000-talet i en transparent värld och på en avreglerad och öppen EU-marknad. Ok, visste jag faktiskt inte. Man lär sig något varje dag på det här forumet. Tack för info. Quote
Bebop Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Får du låna hem produkter för test och påseende från Tyskland och Danmark? Om man får prova hemma eller inte är mer kopplat till handlaren och ens relation till denne än landet i sig. Det finns ingen automatik till att Sverige = hemlån. Jag har ingen erfarenhet av att låna hem i Tyskland, däremot från Danmark. Köpenhamn är huvudstaden för många (de flesta?) på min breddgrad. Pendeltåget går dit en gång i timmen och jag känner mig på hemmaplan även där. Tyskland når man efter ytterligare 2,5-3 timmar. Jag föredrar att handla i Sverige men utlandet skrämmer mig inte och jag kan vare sig se några fel eller omoral att göra affärer där. Kan bero på att jag bott utomlands ett par omgångar. Quote
calm Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Ja, det är bra att veta. Nu låter det kanske som att jag uppmuntrar till utlandsköp, vilket jag inte nödvändigtvis gör. Det kan givetvis finnas stora fördelar med att handla lokalt. Men att göra det enbart för att gynna lokala handlare känns som ett dammigt argument en bit in på 2000-talet i en transparent värld och på en avreglerad och öppen EU-marknad. Det är möjligen ett dammigt argument men, vill man ha god service på hemmaplan så får man betala för det. Min erfarenhet är att det lönar sig. Min lokale handlare hjälper mig på alla sätt och ger mig möjlighet att diskutera på mitt eget språk med tekniska och ljudmässiga termer som kan vara svåra att få riktigt innebörd i på engelska eller tyska. Han håller ett stort och tungt sortiment och låter mig också få träffa representanter från olika tillverkare så att jag kan ta frågor direkt med den som förväntas kunna bäst. Gäller det justeringar eller reparationer så kommer han hem till mig och utför dessa på plats. Han introducerar mig för andra kunniga personer inom teknik och musik. När jag köper produkter så kommer han eller hans anställda hem och packar upp och ställer in produkterna så att deras användning optimeras. I fråga om affärer så tar han in mina tidigare produkter och ger mig bra inbytespriser på det jag köpt och ger mig rabatter på nya produkter. Inga frakter, tullar eller momspåslag heller. Han tar också in produkter som jag annars inte skulle kunna få tillgång till och kanske kunnat missa annars. För hemlån och utvärdering hemma. Sammantaget så tror jag att jag får ett bättre totalpris och definitivt bättre service, än den som går lokalt eller på mässa för att provlyssna för att sedan köpa över nätet. Den kunden kommer aldrig i åtnjutande av den service som en trogen kund får. Den som tror sig optimera sina affärer kanske i själva verket biter sig själv i svansen om man räknar på totaleffekten. Kalla mig gammalmodig men detta är något som jag utvärderat under många år och funnit vara det bästa för mig. Calm Quote
Otto Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Det är möjligen ett dammigt argument men, vill man ha god service på hemmaplan så får man betala för det. Min erfarenhet är att det lönar sig. Min lokale handlare hjälper mig på alla sätt och ger mig möjlighet att diskutera på mitt eget språk med tekniska och ljudmässiga termer som kan vara svåra att få riktigt innebörd i på engelska eller tyska. Han håller ett stort och tungt sortiment och låter mig också få träffa representanter från olika tillverkare så att jag kan ta frågor direkt med den som förväntas kunna bäst. Gäller det justeringar eller reparationer så kommer han hem till mig och utför dessa på plats. Han introducerar mig för andra kunniga personer inom teknik och musik. När jag köper produkter så kommer han eller hans anställda hem och packar upp och ställer in produkterna så att deras användning optimeras. I fråga om affärer så tar han in mina tidigare produkter och ger mig bra inbytespriser på det jag köpt och ger mig rabatter på nya produkter. Inga frakter, tullar eller momspåslag heller. Han tar också in produkter som jag annars inte skulle kunna få tillgång till och kanske kunnat missa annars. För hemlån och utvärdering hemma. Sammantaget så tror jag att jag får ett bättre totalpris och definitivt bättre service, än den som går lokalt eller på mässa för att provlyssna för att sedan köpa över nätet. Den kunden kommer aldrig i åtnjutande av den service som en trogen kund får. Den som tror sig optimera sina affärer kanske i själva verket biter sig själv i svansen om man räknar på totaleffekten. Kalla mig gammalmodig men detta är något som jag utvärderat under många år och funnit vara det bästa för mig. Calm Gammal..kanske..,men inte speciellt modig.... Quote
Anders Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Gammal..kanske..,men inte speciellt modig.... Du har nog missuppfattat ordet gammalmodig. Det har inget med mod att göra utan handlar om gammalt mode. Quote
Perfect sense Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 (edited) Instämmer till punkt och pricka, och har samma erfarenheter. Jag har köpt begagnat/demo ifrån handlare och privatpersoner i Sverige, Tyskland, Italien, Holland och Norge utan några som helst problem. Stylus exempelvis har givit mig fantastisk service och support här hemma, vilket har ett stort värde. Men, i vissa fall så är produkten mer eller mindre känd och/eller priset avgörande vid ett inköp. Eller så är man bara nyfiken på något nytt och okänt. I dessa fall erbjuder en större Europa-marknad helt andra möjligheter. På senare är så har jag också gjort få försäljningar på hemmaplan. Norrmänn och tyskar är betydligt mer intresserade av de produkter jag tröttnat på än svenskarna har det visat sig Om man får prova hemma eller inte är mer kopplat till handlaren och ens relation till denne än landet i sig. Det finns ingen automatik till att Sverige = hemlån. Jag har ingen erfarenhet av att låna hem i Tyskland, däremot från Danmark. Köpenhamn är huvudstaden för många (de flesta?) på min breddgrad. Pendeltåget går dit en gång i timmen och jag känner mig på hemmaplan även där. Tyskland når man efter ytterligare 2,5-3 timmar. Jag föredrar att handla i Sverige men utlandet skrämmer mig inte och jag kan vare sig se några fel eller omoral att göra affärer där. Kan bero på att jag bott utomlands ett par omgångar. Edited November 23, 2012 by Hyperion Quote
Sigge Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Instämmer till punkt och pricka, och har samma erfarenheter. Då är vi minst tre. Ultimate få prova något annat än skrämsel, för det fungerade ju inte riktigt. Quote
Perfect sense Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Som sagt, sidoimport (i parti) för vidare direktförsäljning är något annat än inköp för privat bruk. Det jag försvarar är individens handlingsfrihet på en öppen europeisk marknad. Den känsla jag ibland får är att skulle vara lite "fult" att köpa varor ifrån utlandet, och att man i någon form är en "svikare" som inte stödjer svenska handlare. Om man värderar relationen med sin lokala handlare högst (och är beredd att betala för det) så är det givetvis fint på alla sätt och vis. Men, om man väljer att köpa en produkt ifrån t.ex. Tyskland, och kanske sparar tio- eller hundratusentals kronor så finns det givetvis stora och uppenbara vinster med det. Då är vi minst tre. Ultimate få prova något annat än skrämsel, för det fungerade ju inte riktigt. Quote
calm Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Gammal..kanske..,men inte speciellt modig.... Standardprodukter som CD och småprylar köper jag precis som andra över hela världen, men när det kommer till icke standardiserade produkter så är det min tidigare inställning som gäller. Calm Quote
Guest Musicus Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 På senare är så har jag också gjort få försäljningar på hemmaplan. Norrmänn och tyskar är betydligt mer intresserade av de produkter jag tröttnat på än svenskarna har det visat sig Nordmennene er bortskjemte med (for) god hifi økonomi, det kan man se på de Norske bruktbørsene bl.a, man snakker mange ganger om 1/3 av nypris på rett nya greier, så skal man gjøre ett kap så kan det være stedet å se .. mvh Quote
Guest Musicus Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Då är vi minst tre. Ultimate få prova något annat än skrämsel, för det fungerade ju inte riktigt. Jeg istemmer med ... mvh Quote
Recommended Posts