Jump to content

D.I.Y-fråga

Moltaz

Recommended Posts

Håller på och labbar med ett par lådor som ska testas som toppsystem, och spela 100Hz (ca) och uppåt.

Elementen är Vifa PL14 och SS D2905-9700.

Jag har innan byggt basar och satt mig in i vad som gäller när det kommer till dämpning av kabinettet, men vad gäller när en högtalare inte behöver spela någon bas att tala om och det är midbas, mellanregister och diskant som dämpet ska optimeras för?

De material jag har tillgång till för stunden är skumgummi 60mm i skivor och det vita "fluff" som kan köpas på t.ex hifikit. Även en hel del gullfiber, men gillar inte riktigt att hantera eländet..

Jag vill såklart ge elementen de bästa förutsättningar och jag är intresserad av teorin bakom dämp. Hur påverkas t.ex ljudet av att inte använda dämp alls, att överdämpa och fylla lådan, de olika materialens egenskaper och framförallt hur ni själva skulle dämpa med mina förutsättningar. Jag vill inte ha ett ekande, ihåligt ljud men inte heller döda dynamik osv så all hjälp och teoretisk kunskap i ämnet vore tacksam.

Mvh

Edited by Moltaz

När jag byggde ett par transmission line högtalare var dämp materiallet till för att hantera övertonerna i lådan. Jag antar att det är ungefär samma sak som gäller vid basreflex.

/alecs

Har du några tips om hur man gör det på bästa sätt, när det kommer till material, mängd och placering?

Du måste nog besluta dig för typ av högtalare först.

Lådorna är redan klara. Det handlar om en basreflex enligt detta recept : http://www.troelsgravesen.dk/VifaPL14WJ+XT25TG.htm

Filter och diskantelement skiljer, men lådan är kopierad rakt av. Även filtret är färdigt (konstruerat av en betydligt kunnigare bekant och inte "färdigt", men det går att spela på högtalarna utan problem) men Troels beskrivning nämner

ingenting om hur lådan på bästa sätt dämpas internt, och med vilka material.

Hursomhelst så har jag testat en del idag, och använder just nu en 50mm tjock skiva gullfiber över bakväggen och likadana skivor i topp, botten och på sidoväggar (lite urfasat vid baselementet) och sedan ett tunt lager av Hifikits "fluff" (a.k.a täckjacksfoder) på dessa skivor så att jag ska slippa få ut damm i rummet (eller in i elementen).

Låter rent och dynamiskt och jag kan inte höra några problem. Bara täckjacksfoder blev inte lika bra, helt tom låda var inte heller lika bra (även om det långt ifrån var den katastrof jag först trodde det skulle vara) så om ingen kommer med bättre förslag låter jag det vara som det är nu. Kan säkert förbättras, men jag kan alltså inte peka på något där jag med säkerhet kan säga att det är dämpet som är orsaken. Killen som mäter på dem och bygger mina filter är inte färdig med det slutgiltiga ännu (han snackar faser vid delningen, baffelsteg hit och loober dit.. Jag fattar nada) så fram tills dess är det kanske inte så lönt att bekymra sig om dämpet. Jag fick bara en surge of energy och ville komma igång med något..

När allt är klart så återkommer jag, och vill du (eller någon) tipsa om vad som är det allmänt vedertagna när det gäller dämp (eller beskriva teorin bakom) under tiden så varsågoda :)

Edited by Moltaz

Ser ut som en mycket trevlig högtalare det där.

Har du hittat lösningen du söker än?

Jag spelar fortfarande med "temporära" filter så har inte labbat mer med dem ännu. De slutgiltiga filtren är färdiga och monteras i helgen, och efter det ska jag leka lite mer.

Gullfiber verkar vara en ok lösning, så länge man har ett tunt lager av polyestervadd utanpå så att man slipper få ut partiklar genom basreflexporten, eller in i elementen.. Exakt hur det ska placeras, mängd osv återstår dock att se. Jag har en fundering på att kanske dämpa rejält precis bakom baselementet för att få genomströmningsmotstånd till porten då lådorna ska delas mot subbar men man vill ju att de ska kunna spela "på egen hand" också och att behöva öppna lådorna varje gång man ska spela utan baslådor känns sådär.. Blir nog att bara testa med att sluta porten utifrån istället.

Börjar bli riktigt spänd på hur det kommer att låta. Poängen med de nuvarande filtren är i princip bara att högtalarna ska kunna användas och elementen spelas in tills dess att de "riktiga" filtren är på plats. Redan nu låter de ändå rejält lovande. Mina ordinarie små ProAc stativare ger ett mer helgjutet intryck men det finns grejer som byggena gör otroligt bra redan.

Kan bli bra, detta..

Roligt att bygga själv och kul att det verkar gå bra!

Jag tittade in länken du skickade med och tittar man på frekvens responsen för den färdiga produkten verkar "humpen" som bas porten åstadkommer vara under kontroll. Ser nästa lite för bra ut för att anta att den inte är dämpad? Men om den är så pass bra konstruerad så är det inget man ska klaga på.

Har du möjlighet att mäta upp högtalarens frekvens respons?

Om den presterar som den skall utan "humpen" skulle jag titta på övertonerna. På sidan står det att portens avstämning frekvens är 43hz.

Spela upp en 43hz ton och läs sedan av övertonerna med ex sirp. Mellan 9-11 övertonen använder du dämp för att hjälpa systemet att klinga av.

http://www.drkrupp.se/hifi/ <- finns en flik om dämp.

/Alex