andreas .l Posted November 15, 2012 Posted November 15, 2012 Är det någon här på forumet som provlyssnat något från LFD? Tänker främst på deras integrerade förstärkare. Quote
Guest Musicus Posted November 15, 2012 Posted November 15, 2012 Se litt nedover i denne linken LFD mvh Quote
das Boot Posted November 17, 2012 Posted November 17, 2012 På Sweetspot 2012 spelades det på LFD tillsammans med Sonus Faber, Nottingham och Lyra hos Vinylbutiken. Se bland bildtrådarna. Det lät jättebra! Quote
tweeter Posted November 18, 2012 Posted November 18, 2012 Hej Andreas. Jag äger en Lfd förstärkare, närmare bestämt en NCSE. Förstärkarna handbyggs in house på företaget i England, vilket gör att de inte direkt spottat ur sig maskiner. Filosofin som de tillämpar är enklaste möjliga signalvägar och hög kvalité på komponenter istället för massa finesser och snygg design (e ju naturligtvis en smaksak men jag tycker inte de e så vackra) T ex så finns det ingen fjärrkontroll och när du slår på förstärkaren så kommer det ett ”thump” ur högtalarna då det inte finns några kretsar som mutar ljudet när man slår på. Ljudet från Lfd skulle jag definiera som organiskt och engagerande. Den har en fantastisk förmåga att få ett instrument att låta som ett riktigt instrument, en gitarr låter inte bara som strängar som slås an utan som om någon faktiskt spelar på en gitarr. Beror kanske på luften runt de olika instrumenten, de liksom står ut, bra 3d-känsla kanske man kan kalla det. Basen e inte den tightaste men den låter väldigt levande, lite rundare på något sätt. Lite som om man jämför när någon spelar med ett plektrum alternativt med fingrarna på en elbas. För att använda en sliten klyscha, den låter väldigt musikaliskt. När jag var på jakt efter ny förstärkare så jämförde jag den mot dessa; Karan KA I 180. En fantastisk förstärkare som hade den absolut bästa kontrollen över basen av de jag lyssnade på. Väldigt korrekt ljud, det du matar in får du också ut. Men den föll på målsnöret då jag tyckte att Lfd´n kändes lite öppnare, mer engagerande och roligare att lyssna på. Moon i 5.3. En väldigt laidback och öppen förstärkare som jag också hade kunnat leva med, men blev lite slank och jag tyckte att Lfd´n fick fram mer mickrodetaljer och själ ur musiken. Musical Fidelity M6 500i. Alldeles för på för min smak. Audio Research VSi60. Väldigt trevlig men för mycket och för ”blöt” bas för min smak. Men säkert grym till rätt stativare t ex. Det var det positiva om ljudet, det negativa då? Ja… som jag skrev tidigare så e det rätt lång väntetid. Jag tror att jag väntade åtta veckor. När jag väl fick hem den satt faktiskt volymkontrollen inte helt bergfast, kändes lite billigt faktiskt och väldigt irriterande. Man vill inte direkt packa ihop och släpa tillbaks förstärkaren och skicka den till England efter att man har väntat i åtta veckor. Var svårt att få något vettigt besked från England hur vi skulle gå vidare, men jag fick jättebra hjälp av Bengt på vinylbutiken som köpte en insektsnyckel i rätt storlek så drog jag dit den själv (mitt beslut). Rca-kontakterna på baksidan sitter väldigt tätt, vilket kan kännas som en detalj men det kan bli väldigt trångt. Sen får man ju ta ställning om man gillar deras minimalistiska sätt eller ej. För att sammanfatta min något flummiga minirecension så är jag väldigt nöjd och har redan börjat kika på deras Riaasteg som ska vara väldigt bra de också. // Tweeter Quote
Guest Musicus Posted November 18, 2012 Posted November 18, 2012 (edited) Hej Andreas. Jag äger en Lfd förstärkare, närmare bestämt en NCSE. Förstärkarna handbyggs in house på företaget i England, vilket gör att de inte direkt spottat ur sig maskiner. Filosofin som de tillämpar är enklaste möjliga signalvägar och hög kvalité på komponenter istället för massa finesser och snygg design (e ju naturligtvis en smaksak men jag tycker inte de e så vackra) T ex så finns det ingen fjärrkontroll och när du slår på förstärkaren så kommer det ett ”thump” ur högtalarna då det inte finns några kretsar som mutar ljudet när man slår på. Ljudet från Lfd skulle jag definiera som organiskt och engagerande. Den har en fantastisk förmåga att få ett instrument att låta som ett riktigt instrument, en gitarr låter inte bara som strängar som slås an utan som om någon faktiskt spelar på en gitarr. Beror kanske på luften runt de olika instrumenten, de liksom står ut, bra 3d-känsla kanske man kan kalla det. Basen e inte den tightaste men den låter väldigt levande, lite rundare på något sätt. Lite som om man jämför när någon spelar med ett plektrum alternativt med fingrarna på en elbas. För att använda en sliten klyscha, den låter väldigt musikaliskt. När jag var på jakt efter ny förstärkare så jämförde jag den mot dessa; Karan KA I 180. En fantastisk förstärkare som hade den absolut bästa kontrollen över basen av de jag lyssnade på. Väldigt korrekt ljud, det du matar in får du också ut. Men den föll på målsnöret då jag tyckte att Lfd´n kändes lite öppnare, mer engagerande och roligare att lyssna på. Moon i 5.3. En väldigt laidback och öppen förstärkare som jag också hade kunnat leva med, men blev lite slank och jag tyckte att Lfd´n fick fram mer mickrodetaljer och själ ur musiken. Musical Fidelity M6 500i. Alldeles för på för min smak. Audio Research VSi60. Väldigt trevlig men för mycket och för ”blöt” bas för min smak. Men säkert grym till rätt stativare t ex. Det var det positiva om ljudet, det negativa då? Ja… som jag skrev tidigare så e det rätt lång väntetid. Jag tror att jag väntade åtta veckor. När jag väl fick hem den satt faktiskt volymkontrollen inte helt bergfast, kändes lite billigt faktiskt och väldigt irriterande. Man vill inte direkt packa ihop och släpa tillbaks förstärkaren och skicka den till England efter att man har väntat i åtta veckor. Var svårt att få något vettigt besked från England hur vi skulle gå vidare, men jag fick jättebra hjälp av Bengt på vinylbutiken som köpte en insektsnyckel i rätt storlek så drog jag dit den själv (mitt beslut). Rca-kontakterna på baksidan sitter väldigt tätt, vilket kan kännas som en detalj men det kan bli väldigt trångt. Sen får man ju ta ställning om man gillar deras minimalistiska sätt eller ej. För att sammanfatta min något flummiga minirecension så är jag väldigt nöjd och har redan börjat kika på deras Riaasteg som ska vara väldigt bra de också. // Tweeter Interessante observasjoner som sammenfaller meget med mine egne etter å ha testet den hjemme noen dager, til tross for det du nevner om bl.a kontakter så spiller den flott, riktig flott, og klarer man seg med det som finns så er dette en musikkmaskin... mvh Edited November 18, 2012 by Musicus Quote
tweeter Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Musicus, av ren nyfikenhet. Vad var det som gjorde att du inte valde Lfd? Och varför valde du det du valde? Mvh Tweeter Quote
Guest Musicus Posted December 3, 2012 Posted December 3, 2012 (edited) Musicus, av ren nyfikenhet. Vad var det som gjorde att du inte valde Lfd? Och varför valde du det du valde? Mvh Tweeter Sorry! så ikke denne før nu... Jeg må innrømme at byggekvalitet er ett av mine tre hoved parametre, og der falt LFD gjennom (spes på kontaktene), dessuten var jeg vel tidlig i en fase der jeg var på vei å gå fra rør, uten å ha riktig bestemt meg, jeg var helt enkelt nyfiken på å teste noen bra integrerte trisse amper først, neste amp i den runden var en Bryston B100, også den med fordeler, men... Jeg valgte Audionet pga min tidligere erfaring med nevnte amp og deres større amper, ikke minst synergien med Wilson Benesch, noen fler kommentarer finner du evnt HER, begge er merker jeg har levd med tidligere og kjenner godt, samt at de ticker av de tre parametrene jeg legger vekt på, lyden, bruker vennligheten (dvs solid byggekvalitet) og designet... noen tanker iaf mvh Edited December 3, 2012 by Musicus Quote
Recommended Posts