Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller på att hjälpa en bekant att sätta ihop ett system och han vill gärna ha en liten (max 32cm djup) förstärkare helst med inbyggd DAC i för max 10-15tusen någonstans.

Har ni några bra tips? jag har dålig koll på det här produktsegmentet det enda jag hittar är denna Nuforce

Nuforce DD100

Men jag är lite tveksam till om den orkar driva ett par Sonus Faber Toy Tower på ett bra sätt.

Posted
Denne kunne måske være et alternativt.

Tack det är precis något sånt jag letar efter, men frågan är hur den orkar driva ett par golvhögtalare.

Finns det någon som har testat???

Posted

Man kan ju alltid läsa på via en eller annan test på NÄTET...

det verkar som att högtalare med höga dB-tal gör sig bäst till 151:an :?::unsure: .

Ljud & Bild skev så HÄR om Wadia's lilla PowerDac.

Annars så kanske Belcanto's C7R kan vara något, den verkar i alla fall ha lite mer "hästkrafter" + lite annat.

Posted
Tack det är precis något sånt jag letar efter, men frågan är hur den orkar driva ett par golvhögtalare.

Ja, vi har provat. :)

Och om du vågar lita på en säljare så kan jag berätta att de spelar väldigt bra ihop. Jättebra helt enkelt. Men det går ju självklart inte att spela superhögt i ett stort rum, men i ett normalt rum kan man spela på ordentligt.

Posted

Jag kan verkligen rekommendera en Naim UnitiQute. Jag driver mina Sonus Faber Cremona Auditor M med UnitiQuten med ett resultat jag inte riktigt kan fatta än idag :-) Jag har haft både Bel Canto c5i och Wadian hemma och Naimen var den som stannade kvar. Jag kommer aldrig sälja min :-)

UnitiQuten spelar stort, rent och med ett jävla sväng. Helt enkelt löjligt bra. UnitiQuten är extremt flexibel, du har möjligheten att köra streamad musik trådat och med wifi, FM radio, internet radio, flera digitala ingångar, analog ingång, pre-out och digital ut.

Med tanke på att den i dagsläget kostar 11995:- så är det utan tvekan ett kap!

http://www.naimaudio.com/hifi-products/unitiqute

Posted

Tack för svaren allihopa.

Naimen är ingen förstärkare va? den går tyvärr bort.

De som är intressantast är egentligen Wadian och Nuforcen tror jag, Nuforcen har fördelen att den går att streama till och är egentligen en helt perfekt produkt funktionsmässigt, lite synd att de inte har en storebror för runt 10k med 100watt eller liknande.

Posted
Tack för svaren allihopa.

Naimen är ingen förstärkare va? den går tyvärr bort.

De som är intressantast är egentligen Wadian och Nuforcen tror jag, Nuforcen har fördelen att den går att streama till och är egentligen en helt perfekt produkt funktionsmässigt, lite synd att de inte har en storebror för runt 10k med 100watt eller liknande.

Power Outputs

45W per channel into 4Ω, 30W per channel in 8Ω

Från hemsidan.

Posted

Ekman, du bör kolla in Naimen och lyssna till den, jag har hört just den uppställningen som ishoot nämner lite högre upp många gånger och det lirar som tusan!, mycket mer muskler än vad man tror ryms i det lilla formatet

Sedan är den ju grymt flexibel med den lilla mirakellådan.

Posted (edited)
Power Outputs

45W per channel into 4Ω, 30W per channel in 8Ω

Från hemsidan.

Hmm det var som fasen jag tyckte inte jag såg några högtalarkontakter på den men de var väl dolda ;)

Då blir den helt plötsligt ett kul alternativ också.

Tack för tipset Johan och ishoot, den hade jag helt missat annars.

Edited by Ekman
Posted

En bekant kom förbi med en Naim Uniti (föregångare till UnitiQute) och vi testade den till mina dåvarande Focal Diablo Utopia. Jag trodde att vi råkat fasvända ena högtalaren först, så mycket sämre var den i basen än min Pass INT-150. Den kanske låter bra med andra högtalare, men i mitt fall lät det pinsamt klent. Så svåra är ändå inte Diablo.

Posted
En bekant kom förbi med en Naim Uniti (föregångare till UnitiQute) och vi testade den till mina dåvarande Focal Diablo Utopia. Jag trodde att vi råkat fasvända ena högtalaren först, så mycket sämre var den i basen än min Pass INT-150. Den kanske låter bra med andra högtalare, men i mitt fall lät det pinsamt klent. Så svåra är ändå inte Diablo.

Det var ju INTE det jag ville höra nu... ;)

Men att en int-150 låter mycket bättre och kommer ha en mycket fylligare klang hade jag nog kunnat gissa också.

Posted

Det är kanske med Naim som med Pass Int-30A

som inte heller låter så rolig med Diablon att den trivs bättre med lite jobbigare last.

Men Ekman, vi känner ju varandra så det är väl bättre att jag styr upp så att du får komma o lyssna till

Naim och Cremona Auditor hos min kompis:-)

Posted (edited)
Det var ju INTE det jag ville höra nu... ;)

Men att en int-150 låter mycket bättre och kommer ha en mycket fylligare klang hade jag nog kunnat gissa också.

Som Zood skrev är du välkommen att komma och själv lyssna. Jag kan garantera att den INTE är klen i basen ihop med Sonus faber :-)

Läs gärna vad Christiaan Punter skriver om den "lilla svarta"

http://www.hifi-advice.com/Naim-UnitiQute-review.html

Edited by ishoot
Posted

Det tål att upprepas att UnitiQute är en senare modell än Uniti, och det är fullt möjligt att den skulle hantera Focal Diablo bättre än föregångaren.

Posted

Tack så mycket för inputen och erbjudandet Johan och ishoot det vore väldigt intressant att få höra den, speciellt då den ska spela med just Sonus Faber framöver om det blir ett köp. Min kompis som eventuellt är sugen på en väntar dock barn vilken dag som helst så vi får nog avvakta ett litet tag iallafall, det var dags för två dagar sen egentligen och jag misstänker att han kommer att ha annat att tänka på iallafall ett litet tag när det väl har skett också :D

Jag hjälper honom bara sondera terrängen lite i förhand egentligen nu men Naimen framstår för tillfället som det absolut intressantaste alternativet.

Posted

Var inne hos ågrens en snabbis och lyssnade på Nuforce och Unitiquten en snabbis idag och måste säga att Nuforcen lät riktigt piggt och trevligt faktiskt men Naimen var lite spelgladare och köttigare i tonen.

Detta väcker mitt latenta Devialetsug lite måste jag säga...