Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ägaren verkar ha sällsynt god smak! :D

Focal, Pathos, dCs, Clearaudio och nu skymtande en ASR Basis Exlusive som phonosteg.

Här vankas toppsystem! :mm:

Calm

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ägaren verkar ha sällsynt god smak! :D

Focal, Pathos, dCs, Clearaudio och nu skymtande en ASR Basis Exlusive som phonosteg.

Här vankas toppsystem! :mm:

Calm

Som sagt, ett utmärkt tillfälle för lite mjukvarujämförelser men först mjukade vi upp med Eric Clapton... :icon_smile_cool:

Hans version av Autumn Leaves är fortfarande outstanding... :mm:

synapse0115.JPG

Posted

Samlingsalbumet The Best of Sade på Music on Vinyl innehåller spår från åttiotalsdebuten fram till albumet love deluxe från 1992. Här kan man enkelt följa vad som har hänt med klangideal, mixning & mastering och vill man ytterligare förstärka intrycken är det bara att snurra igång det senaste albumet Soldier Of Love för att få en uppfattning om förändringen under det gångna kvartsseklet. Systemet plockade fram dessa skillnader på ett övertygande sätt.

synapse0120.JPG

I bakgrunden skymtar batteriackumulatorn till RIAA-steget ASR Basis Exclusive.

synapse0121.JPG

Posted

Här skymtar själva phonosteget och albumets titelmelodi passar väl in i sammanhanget... :icon_smile_cool: Under de senaste åren har jag utvecklat en genuin respekt för Rhino Records och deras kvalitetsåterutgivningar av både CD och vinyl. Den respekten blev inte mindre efter att ha avnjutit Killing Me Softly With His Song och Jesse över denna vinylrigg.

"Cut from the original analog masters" och närvarokänsla är bara förnamnet.

synapse0126.JPG

Posted

Innan vi gled över i kvällens intensiva jämförelse kunde jag inte låta bli att trassla in mig i kabellandskapet med en vidvinkel och av någon anledning kom jag att tänka på Elvis Presley och Blue Hawaii... :)

Här är det Siltech Royal Signature som gäller från start till mål. Så även digitalt.

synapse0127.JPG

Posted
Innan vi gled över i kvällens intensiva jämförelse kunde jag inte låta bli att trassla in mig i kabellandskapet med en vidvinkel och av någon anledning kom jag att tänka på Elvis Presley och Blue Hawaii... :)

Här är det Siltech Royal Signature som gäller från start till mål. Så även digitalt.

synapse0127.JPG

Det blir bara värre och värre! :mm:

Skymtar värsta strömrenaren också! :D

Calm

Posted (edited)
Skymtar värsta strömrenaren också! :D

Calm

Och inte nog med det, trots fina vinylpressningar och snurror så verkar det finnas möjlighet att avlyssna de lite mer

stenaktiga diskarna också :icon_smile_cool:

Det klangidealet skulle nog t.o.m jag kunna skilja från de övriga inspelningarna :D

Edited by P-pan
Guest Musicus
Posted

Herlig! en sammensetning man gjerne skulle lagt ørene til, spennende :mm: ...

mvh

Posted
Och inte nog med det, trots fina vinylpressningar och snurror så verkar det finnas möjlighet att avlyssna de lite mer

stenaktiga diskarna också :icon_smile_cool:

Det klangidealet skulle nog t.o.m jag kunna skilja från de övriga inspelningarna :D

Den var inte helt lätt men till slut föll poletten på plats... :D Borde naturligtvis ha tagit en närbild men blev helt vilseförd av Clearaudio... :70::)

Efter en systematisk Chassi Ground Control blev det dags att segla vidare. Många anslutningar att hålla reda på och phonouppkopplingar reducerar absolut inte kontaksökandet... :)

synapse0072.JPG

Allvarets stund är kommen och här skulle intryck ställas mot intryck.

synapse0129.JPG

Mjukvarualternativen av GETZ/GILBERTO består av en CD ur Verve Master Edition samt en Brasilienimport :icon_smile_cool::) som jag lyckades byta till mig från en av våra medlemmar. Bossa nova och Brazil hör ju ihop så det var samlarinstinkten som fick igång den affären. Nästa kontakt med The Girl From Ipanema går via en ren SACD från Verve och slutligen har vi en "180g Virgin Vinyl High Quality Pressing" som ett resultat av "Pure Analogue Audiophile Mastering" från SPEAKERS CORNER RECORDS.

synapse0131.JPG

Posted
Borde naturligtvis ha tagit en närbild men blev helt vilseförd av Clearaudio... :70::)

Clearaudio's Innovation spelare klarar ju annars 78-varvare den med om inte annat...

Kan ju vara lite svårare att hitta olika pressningar av samma inspelning vid jämförelsen vinyl/stenkaka dock :Thinking:

DSC_0083000000300PanPhoto-Finsmakarvinyl_zps1ce84948.jpg

Posted

Vi öppnade med SACD:n (Verve 314 589 595-2) och tidigare intryck (både via högtalare & elektrostatlurar) kan sammanfattas i en varm och fyllig klang, tillbakalutad ljudbild och ett jämförelsevis odistinkt basregister. Det är ändå fullt njutbart och rumsupplevelsen bidrar till god närvarokänsla.

Med denna högtalaruppställning blev tidigare intryck bekräftade och det presenterades även ett fint perspektiv i både djup och bredd. Enligt uppgift väljer Scarlatti-transporten automatiskt DSD-lagret men här fanns det ingenting mer att välja på.

synapse0138.JPG

Posted

Kul att få följa med på denna seglatsen :mm:

- Den går inte mellan kobbar och skär men för oss är det nog minst lika intressant med en tur bland vinyl, CD och SACD :app:

Jag måste nog tillstå att jag förstår inte vitsen med att skaffa en vinylsvarv när man spelar återutgåvor så jag hoppas att vår värd även har originalutgåvor ;)

Posted
Clearaudio's Innovation spelare klarar ju annars 78-varvare den med om inte annat...

Kan ju vara lite svårare att hitta olika pressningar av samma inspelning vid jämförelsen vinyl/stenkaka dock :Thinking:

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zps1ce84948.jpg

Tror inte att det finns några stenkakor i huset men helt säker kan man aldrig vara... :)

In med Brasilienimporten och vi hinner uppfatta en plattare ljudbild, ett tunnare basregister (kanske mer korrekt... :?:) och en mer utslätad dynamik innan Astrud Gilberto träder in med sångmikrofonen. Därefter blir det all fokus på Señora Gilberto då vokalinslaget framförs i vänster kanal... :o:D

Så länge jag kan minnas - oavsett det handlar om FM-sändningar, vinyl, kassettband, SACD eller CD har rösten alltid varit placerad långt ut till höger i ljudbilden. Left is left and right is right :) och kanalbytet gör att jag helt enkelt inte kan ta till mig musiken. Ipanemaflickan är en av mina favoriter sedan många år och det som perceptionsbanken har byggt upp under denna tid kastas inte om över en helg... :D

synapse0135.JPG

Posted
.... och det som perceptionsbanken har byggt upp under denna tid kastas inte om över en helg... :D

Håller med - sådant är jobbigt :black:

Posted
Jag måste nog tillstå att jag förstår inte vitsen med att skaffa en vinylsvarv när man spelar återutgåvor så jag hoppas att vår värd även har originalutgåvor ;)

Det fanns en mängd originalutgåvor när våra vägar korsades första gången på nittiotalet och jag misstänker att det är just därför som Clearaudio Double Smart Matrix har hamnat på plats... ;):)

Snabbt in med Verve Master Edition och i skivhäftet kan man läsa följande:

In the mid-Eighties, at the beginning of the CD era, landmark Verve LPs of the Fifties and Sixties were among the first jazz issues in the new format. For these projects the best analog sources had not necessarily been discovered.

Känns som en av förklaringarna till att CD-vågen i början av åttiotalet innehöll så många återgivningskatastrofer :( och helt uppenbart finns detta möte mellan Astrud Gilberto, Stan Getz, João Gilberto, Antonio Carlos Jobim, Tommy Williams & Milton Banana arkiverat på skilda sätt.

Inspelningarna ägde rum i New York den 18:e och 19:e mars 1963.

synapse0133.JPG

Posted
In med Brasilienimporten och vi hinner uppfatta en plattare ljudbild, ett tunnare basregister (kanske mer korrekt... :?:) och en mer utslätad dynamik innan Astrud Gilberto träder in med sångmikrofonen. Därefter blir det all fokus på Señora Gilberto då vokalinslaget framförs i vänster kanal... :o:D

Det upplevde jag också en gång. Fast på min vanliga platta. Mycket störande. Jag hade bytt L och R vid omkoppling. :blush

Så jag tycker du skall koppla om L och R när du hör denna importskiva. ;) Det kanske låter bättre då...

mvh

Posted
Håller med - sådant är jobbigt :black:

Situationen kan räddas upp av en monoknapp :) men det är ju inte alltför vanligt på dagens elektronik.

Verve Master Edition har hela tiden varit min favorit och det blev den även nu. Här finns mycket som sätter fart på närvarokänslan: Astrud Gilberto till höger, en klangbalans som känns naturligt fyllig med bibehållen upplösning i de lägre registren och sist men inte minst rumsåtergivningen.

Så svänger vi tillbaka in på den analoga vägen och denna MGM Verve 8545 drar till sig uppmärksamhet redan i uppstarten då vi upplevde en dynamik som kändes kraftfull och väldigt äkta men därefter faller allt platt till marken.

Astrud Gilberto dyker upp i vänster kanal... :D

Detta album fick mig att demontera min pickup, säkerhetskolla inkopplingarna och köra inställningsprocessen i repris.

Nu behöver jag inte tveka längre... :icon_smile_cool::)

synapse0139.JPG

Posted
Det upplevde jag också en gång. Fast på min vanliga platta. Mycket störande. Jag hade bytt L och R vid omkoppling. :blush

Så jag tycker du skall koppla om L och R när du hör denna importskiva. ;) Det kanske låter bättre då...

mvh

Back to mono :D men det här systemet kan som sagt låta makalöst även i stereo. Skickar man in kvalitet får man ut kvalitet och dagens två absoluta höjdpunkter i mina öron var nog Roberta Flack och Verve Master Edition.

Formatet fick m.a.o. en underordnad betydelse.

synapse0161.JPG

Posted
Skickar man in kvalitet får man ut kvalitet och dagens två absoluta höjdpunkter i mina öron var nog Roberta Flack och Verve Master Edition.

Formatet fick m.a.o. en underordnad betydelse.

Inspirerad av din jämförelse får jag väl sprätta upp min Quality Record Pressings utgåva på 45rpm av V6-8545 och göra en jämförelse med förstautgåvan (deep groove) till helgen ;)

Getz/Gilberto finns också på HDtracks som flac 96kHz/24bit :app:

Posted
Inspirerad av din jämförelse får jag väl sprätta upp min Quality Record Pressings utgåva på 45rpm av V6-8545 och göra en jämförelse med förstautgåvan (deep groove) till helgen ;)

Då kommer gåtan att lösas och sjunger Astrud Gilberto som förväntat från höger på förstautgåvan blir det inte lätt för Speakers Corner Records... :D Nova bossa längst bak i skivhyllan.

Posted
Då kommer gåtan att lösas och sjunger Astrud Gilberto som förväntat från höger på förstautgåvan blir det inte lätt för Speakers Corner Records... :D Nova bossa längst bak i skivhyllan.

Om nu inte inspelningen är gjord på tre kanaler vilket är mycket troligt. Då kan man göra en ny mix med sången i mitten. Försöker att hitta min egen skiva från 60-talet som troligen vad jag minns är pressad av TelDec i Tyskland.

Posted
Om nu inte inspelningen är gjord på tre kanaler vilket är mycket troligt. Då kan man göra en ny mix med sången i mitten. Försöker att hitta min egen skiva från 60-talet som troligen vad jag minns är pressad av TelDec i Tyskland.

Det skulle kunna vara det bästa alternativet. Man slipper sitta och fundera på om Astrud tänker dyka upp bakom höger eller vänster högtalare... :)

Stereon får sin energi via separat nätfas och om jag inte missminner mig finns det en rejäl kabeldragning på utsidan av väggen. Nätfiltren kommer från IsoTek och förutom Nova längst ner till höger i racket finns det en rejäl tungviktare ur Ultimate-serien precis bakom elektronikstapeln.

De akustiska åtgärderna är av den diskreta arten med bl.a. DaaD från Acustica Applicata och RoomLenses (bredbandsresonatorer/diffusorer) från Argent Audio. Rumsgolvet är nyligen inlagt och enligt värden kommer det att fyllas på med strategiskt utplacerad rumsvegetation och tillhörande krukor av större modell.

synapse0112.JPG

Posted

Som jag förstått det så tror folket på Speakers Corner att någon av misstag lagt om vänster och höger kanal vid första mastringen.

Nu ska man kunna höra den som det var tänkt anser dem.

Även Analogue Productions 45 varvsutgåva ska ha kastat om kanalerna så de ligger "som de ska"

Nedan ett utdrag saxat från Analog Planet och en recension av Michael Fremer

The Speakers Corner reissue was cut by Kevin Gray, probably form a copy of the two track master. Interestingly, the channels are reversed on the Speakers Corner reissue compared to the original, but Kevin Gray insists that the original mastering engineer (apparently "F.G." according to the "dead wax") accidentally reversed the channels and that his mastering for Speakers Corner corrects that mistake.

Posted
Som jag förstått det så tror folket på Speakers Corner att någon av misstag lagt om vänster och höger kanal vid första mastringen.

Nu ska man kunna höra den som det var tänkt anser dem.

Även Analogue Productions 45 varvsutgåva ska ha kastat om kanalerna så de ligger "som de ska"

Nedan ett utdrag saxat från Analog Planet och en recension av Michael Fremer

The Speakers Corner reissue was cut by Kevin Gray, probably form a copy of the two track master. Interestingly, the channels are reversed on the Speakers Corner reissue compared to the original, but Kevin Gray insists that the original mastering engineer (apparently "F.G." according to the "dead wax") accidentally reversed the channels and that his mastering for Speakers Corner corrects that mistake.

Man lär sig något nytt varje dag... :26::) Tack!

Därmed bytte Speakers Corner plats i hyllan även om det här kommer att bli svårt... :Thinking::)

Det fanns mer än två musikälskare i lyssningsrummet och i Dreamland beöver man inte bekymra sig om vem som gjorde rätt eller fel. Om katter och hundar somnar in till musiken måste det väl ändå vara ett gott betyg... :?::icon_smile_cool::)

synapse0056.JPG

Posted

Numera finns här också en hifihund i den aktiva åldern fem månader. Dock slog musiken till och även denna Cocker Spaniel Cavalier tog sig ett par rejäla vilostunder i lyssningsrummet. Gruppnamnet Cavalier King Charles antyder brittiska gener och det finns en del dramatik i rasens historia... :icon_smile_cool:

synapse0164.JPG

Drömlika tillstånd har alltid ett slut och vi har kommit till det sista av dagens medtagna album.

Melodivalet blev plötsligt väldigt lätt... :icon_smile_cool::)

synapse0152.JPG

Har visserligen alltid tyckt att Call Me Up In Dreamland är albumets bästa spår men nu passar det bättre än någonsin.

Van the Man från första kapitlet av sin amerikanska karriär.

synapse0156.JPG

Posted

Avrundar med en avstickare till Bergamo som ligger utefter sträckan Vicenza-Milano och även här lyser det norditalienska hantverket igenom med full kraft. Oerhört välbyggt och läckert i mina ögon och ett besök på deras Website skulle snabbt ge beslutsångest om jag gick i köptankar. Där finns en del att välja på... ;):icon_smile_cool:

synapse0011.JPG

Posted

Ett stort tack till vännen som lät mig ta del av denna välstrukturerade och välljudande anläggning. Förutom musik och teknik handlade det om hifihundar och andra inslag i den dagliga tillvaron. Mycket trevligt och stärkande när novembermörkret börjar ta tillvaron i sitt grepp. Givetvis körde jag vilse på vägen hem... :D

synapse0001.JPG

Clearaudio

ASR Audiosysteme

dCS

Pathos Acoustics

Focal JMlab

Siltech

IsoTek

Bassocontinuo

synapse0104.JPG

Posted
Givetvis körde jag vilse på vägen hem... :D

Skyll dig själv när du inte tog med mig.... ;)

Det har hänt mycket sedan jag var där senast ser jag...blir sugen på att testa fåtöljen!

\\K-man