Timbre™ Posted November 7, 2012 Posted November 7, 2012 Man kan segla på hav och man kan segla på moln... Därmed drar det ihop sig till en portion drömhifi när novemberkulingarna tar Kattegatt i sitt grepp och sommarens seglatser har försvunnit vid horisonten. För somliga är säsongen över och för andra har den precis tagit fart... Quote
Timbre™ Posted November 7, 2012 Author Posted November 7, 2012 Fritidsintressen har ofta gemensamma nämnare och förutom den livsbejakande effekten bjuder både segling och hifi på en flora av design och innovationer. Den kvarstående frågan blir dock vilket som ger störst utdelning året runt... Quote
P-pan Posted November 7, 2012 Posted November 7, 2012 Om drömhifi'n ligger i samma prisklass som båten så lär den med all säkerhet sväva bland molnen. Spänningen stiger och även havet kan ju storma på i de högre decibel regionerna. (och genast drar sig fingret mot F5 knappen) Quote
Timbre™ Posted November 7, 2012 Author Posted November 7, 2012 En annan gemensam nämnare är att man inte kommer undan underhåll och här står en Double Smart Matrix från Clearaudio och bara väntar på att iordningställas och trimmas in. Av strategiska skäl kan det vara lämpligt att först ha en rejäl trave lack som behöver genomgå Schallplattenreinigung, då denna Plattenwaschmaschine enligt instruktionerna bör aktiveras ganska frekvent och utan längre vilopauser när den väl är preparerad. Quote
Timbre™ Posted November 7, 2012 Author Posted November 7, 2012 Om drömhifi'n ligger i samma prisklass som båten så lär den med all säkerhet sväva bland molnen. Hifin svävar förmodligen i en helt annan division om man jämför med farkosten. Så även uppställningsmiljön även om det säkert kan vara god akustik i dagens bryggbodar... Quote
calle_jr Posted November 7, 2012 Posted November 7, 2012 Fritidsintressen har ofta gemensamma nämnare och förutom den livsbejakande effekten bjuder både segling och hifi på en flora av design och innovationer. Den kvarstående frågan blir dock vilket som ger störst utdelning året runt... http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/synapse0098.JPG Båtnamnet som hämtat från LKJ... Jim start to wiggle, de police start to giggle. Quote
Timbre™ Posted November 7, 2012 Author Posted November 7, 2012 Vinyltvätten har redan pekat ut vägen till Erlangen och även vinylsvarven kommer givetvis från Clearaudio... En favorit från årets Arkenmässa och denna Clearaudio Innovation är utrustad med en av tillverkarens egna referensmodeller när det gäller Tonabnehmer. Den röda pickupen är en Clearaudio da Vinci V2 . Quote
Timbre™ Posted November 7, 2012 Author Posted November 7, 2012 Båtnamnet som hämtat från LKJ... Jim start to wiggle, de police start to giggle. Allt hänger samman och LKJ Records har ju direkt koppling till vinyl. Innovationsvarven är uppställd på The Shelf från Black Diamond Racing och därmed är vi tillbaka bland segelbåtar och skrov. Den automatiska frågan blir då var man hittar det högsta priset per gram kolfiber. I tävlingsbåtarnas eller hifiapparaternas värld... Hur som helst har jag själv mycket goda erfarenheter av BDR - både till högtalare och elektronik. Quote
calm Posted November 8, 2012 Posted November 8, 2012 Vicenza i rubriken väcker en viss nyfikenhet hos undertecknad! Calm Quote
Timbre™ Posted November 10, 2012 Author Posted November 10, 2012 Vicenza i rubriken väcker en viss nyfikenhet hos undertecknad! Calm Vägen dit är lång och går via det avlyssnade högtaleriet som kommer från Saint-Etienne... The end of the road enligt ägarens egna ord... Quote
calle_jr Posted November 10, 2012 Posted November 10, 2012 Vicenza i rubriken väcker en viss nyfikenhet hos undertecknad! Det är ett område med anor och allt jag sett därifrån är fint hantverk. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2012 Author Posted November 10, 2012 Det är ett område med anor och allt jag sett därifrån är fint hantverk. Så även denna gång och en förutfattad mening fick stryka på foten allteftersom musiken tog oss i besittning. Dagens signaler tog sig ut i rummet via ett par Focal Stella Utopia EM som kan beställas i ett flertal färgalternativ. Har tidigare träffat på den röda varianten och även den var väldigt läcker. Slutstegen fick sannolikt arbeta under gynnsamma förhållanden då verkningsgraden ligger på 94dB och den nominella impedansen runt 8 Ω. Beryllium-diskanter förknippas ofta med Focal och självklart sitter det en pure Beryllium inverted dome tweeter i Stella Utopia. Som gjort för mjukvarujämförelser och jag hade givetvis laddat upp... Quote
calm Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Stella! Inte dåligt! :mm: Tillhör favoriterna från Focal. Nu när högtaleriet är avslöjat blir Vincenza ännu mer spännande! Calm Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 Stella! Inte dåligt! :mm: Tillhör favoriterna från Focal. Nu när högtaleriet är avslöjat blir Vincenza ännu mer spännande! Calm Trafikljusen står spikrakt men först blir det en avstickare till Bergamo. Vi har dessutom en digitalrigg som inte går av för hackor och jämförelser kommer att få stort utrymme i denna rapport. Stella Utopia EM är liksom Grande Utopia EM utrustad med aktiv subwooferstyrning vilket förutsätter nätleverans till den elektromagnetiska basen. Som ägare till någon av dessa modeller bör man ta väldigt god tid på sig vid installationen. Lugnet är hifins bästa vän och här finns en mängd kombinationsmöjligheter upp genom frekvensregistren. Manualen kräver koncentration och EM står för den Electromagnetic Sub Bass som självklart skall ingå i denna precisionsinriktade fine tuning. Quote
new order Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Intressant.De där högtalarna skulle jag gärna låna ett öra till.Tycker de är snygga.Så högtalarna var inte från Vicenza,då har jag andra kandidater till vad det kan vara! Håller det för mig själv,får se om jag gissar rätt. Quote
Bebop Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Det är ju inte utan att man undrar vad som kan vara In Power och ge lyssnaren sitt Adrenalin... Quote
calle_jr Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Vinyltvätten har redan pekat ut vägen till Erlangen och även vinylsvarven kommer givetvis från Clearaudio... En favorit från årets Arkenmässa och denna Clearaudio Innovation är utrustad med en av tillverkarens egna referensmodeller när det gäller Tonabnehmer. Den röda pickupen är en Clearaudio da Vinci V2 . http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/synapse0143.JPG Det där är Clearaudios värsting radialarm! Även Universal är full av kolfiber och är mycket mottaglig för fininställning - som bäddat för Feickert adjustments. Quote
calm Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Det är ju inte utan att man undrar vad som kan vara In Power och ge lyssnaren sitt Adrenalin... In Power känns mycket bekant för att inte säga syster In Control. Syskonkärlek är stark! Men frågan är om inte Synapsen har starkare band till Adrenalin. Calm Quote
new order Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Eftersom det handlar om så känsliga högtalare kanske ni glömt bort ett annat italienskt märke från Vicenza med mer rörande konstruktioner.... Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 Nu när högtaleriet är avslöjat blir Vincenza ännu mer spännande! Calm Så högtalarna var inte från Vicenza,då har jag andra kandidater till vad det kan vara! Håller det för mig själv,får se om jag gissar rätt. Det är ju inte utan att man undrar vad som kan vara In Power och ge lyssnaren sitt Adrenalin... In Power känns mycket bekant för att inte säga syster In Control. Syskonkärlek är stark! Men frågan är om inte Synapsen har starkare band till Adrenalin. Eftersom det handlar om så känsliga högtalare kanske ni glömt bort ett annat italienskt märke från Vicenza med mer rörande konstruktioner.... Trafikljus på rad kan ju även betyda raka rör beroende på vem som sitter bakom ratten... Bergamo i all ära men hifihjärnan riskerar att utsättas för en synapskollaps när man första gången får syn på denna linjeförstärkare IRL. Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 Förförstärkare är kanske inte det första man tänker på när Pathos Synapse dyker upp framför näsan och mitt första intryck påverkades av dess storlek. Fick först lite mastodont-känsla men efter några album hade synapskollapsen lagt sig och jag började uppskatta den säregna designen. När lyssningsövningarna kommit till punkt kändes den helt normal och ägaren hade upplevt samma reaktion i samband med uppackningen. Matchvikten ligger på 23 kg och det är ju knappast något extremt i dessa dagar. Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 Den defilerande rörkvartetten på taket består av 6H30 så det gick trots allt ganska snabbt att känna sig hemma... Sex par ingångar, varav tre är XLR och de dubbla utgångarna är balanserade. Quote
calm Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 (edited) Pathos förstås! Den här nya förstärkarkombon Synaps/Adrenalin ser mycket annorlunda ut. Lite som ett Stealth-plan i sin asymmetri och annorlunda vinklar. Men eftersom jag som i familjen har föregångaren In Control och In Power så vet jag hur bra det låter. Futurism när den är som bäst! Calm Edit tillägg. Edited November 11, 2012 by calm Quote
Apexorca Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 (edited) Pathos förstås! Den här nya förstärkarkombon Synaps/Adrenalin ser mycket annorlunda ut. Lite som ett Stealth-plan i sin asymmetri och annorlunda vinklar. Men eftersom jag som i familjen har föregångaren In Control och In Power så vet jag hur bra det låter. Futurism när den är som bäst! Calm Rätt cool. Får också känslan av en gammal fabrik i öststats arkitektur. Låter negativt men jag menar på ett cool sätt. Pathos typsnitt för dock tankarna till ett lunchställe på 50- 60-talet i USA. Världsomspännande design helt enkelt! Edited November 11, 2012 by Apexorca Quote
Bebop Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Det ser ut att bli en liten avstickare även till Cambridge och till tyska Hessen... Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 Det ser ut att bli en liten avstickare även till Cambridge och till tyska Hessen... Ja, här finns en del att välja på om man vill fara runt och Cambridge står på tur... Hyllsystemet från Bergamo var precis så läckert som jag hade förväntat mig och Bassocontinuo Reference Line består av modellerna Accordeon, Bodhran, Ghironda, Bandura och Apogeo. Digitalelektroniken från Cambridge omfattar hela Scarlatti-familjen från dCS: Scarlatti DAC, Scarlatti Upsampler, Scarlatti CD/SACD Transport och Scarlatti Master Clock. Scarlatti ersatte det tidigare systemet Elgar-Verdi-Purcell och bör väl därmed räknas som nuvarande dCS-referens. Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 Tillbaka till Vicenza och finns det försteg brukar det finnas slutsteg... De var bjässar när jag kom och fortfarande bjässar när jag gick. Matchvikten ligger på 70 kg och man bör nog ha fått igång en viss adrenalinproduktion när det drar ihop sig till omplacering och lyft. Quote
Timbre™ Posted November 11, 2012 Author Posted November 11, 2012 Monoblocken Pathos Adrenalin kan lämna 200W i ren klass A och effektdelen är uppbyggd av mosfet-transistorer som styrs av ett 6H30. De två främre rören sitter i ingångssteget och har beteckningen 12AX7. Quote
P-pan Posted November 11, 2012 Posted November 11, 2012 Verkligen ett par "lidelsefulla" monoblock med tillhörande försteg. Hade förmånen att lyssna till en liknande uppställning för 3 år sedan och misstanken om att det är samma Pathos burkar känns rätt överhängande ? Ju mer jag tittar på bilderna av de Adrenalinstinna slutstegen desto mer liknar de ett bygge från filmernas värld, Sagan Om ringen Das boot håller säkert med mig ... och vi får väl hoppas att rökutvecklingen ur förstegets skorstenar inte var densamma som när borgen brann upp. Quote
Recommended Posts