Jump to content

Transparent Akustik...


P-pan

Recommended Posts

Fick möjligheten att lyssna i ett ganska "naket" rum för en tid sedan.

Åtminstone var känslan av kala väggar rätt påtaglig men ljudet skämdes inte för sig.

Kameran glömdes kvar hemma så ni får hålla tillgodo med länken här nedan.

Att olika akustikåtgärder kan göra underverk för ljudåtergivningen har säkert många erfarenhet av vid det här laget men att

det samtidigt kan försvinna så pass hyffsat ur synfältet som i detta rum blev en glad överraskning.

Något för varje familjs vardagsrum kanske ?

Okej,

frugan har i alla fall sista ordet... jag vet, men smyger man in en i taget och sakta "värmer vattnet"

så kan det kanske fungera.

Säkrast är nog att "möblera" rummet när hon är ute och shoppar ;)

Fast vid närmare eftertanke så borde det kanske vara så att ett eget lyssningsrum skulle vara varje ljudfantasts rättighet.

Snyggt och trivsamt blev det i alla fall.

Bildlänk

Edit: Ny tydligare bildlänk

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Vingar i all ära (jag har haft både trä- och plexivarianter hemma för utvärdering), men att de skulle vara lätta att integrera i ett vanligt, normalstort (20-30 kvm) vardagsrum utan att konkurrera kraftigt med vardagens aktiviteter och en normal möblering är knappast en sanning. De transparenta vingarna ger visserligen ett visuellt lättare intryck, men de är skrymmande (allra särskilt om rummet behöver 8 st som i det här fallet). MBL-rummet ser ut att vara ett dedikerat lyssningsrum, och knappast ett vardagsrum med fler användningsområden än musiklyssnande. Det är möjligt att en mycket liten familj pygméer rymms i den fina Theselius-fåtöljen, men för alla andra blir det olidligt trångt tror jag.

Fick möjligheten att lyssna i ett ganska "naket" rum för en tid sedan.

Åtminstone var känslan av kala väggar rätt påtaglig men ljudet skämdes inte för sig.

Kameran glömdes kvar hemma så ni får hålla tillgodo med länken här nedan.

Att olika akustikåtgärder kan göra underverk för ljudåtergivningen har säkert många erfarenhet av vid det här laget men att

det samtidigt kan försvinna så pass hyffsat ur synfältet som i detta rum blev en glad överraskning.

Något för varje familjs vardagsrum kanske ?

Okej,

frugan har i alla fall sista ordet... jag vet, men smyger man in en i taget och sakta "värmer vattnet"

så kan det kanske fungera.

Säkrast är nog att "möblera" rummet när hon är ute och shoppar ;)

Fast vid närmare eftertanke så borde det kanske vara så att ett eget lyssningsrum skulle vara varje ljudfantasts rättighet.

Snyggt och trivsamt blev det i alla fall.

BILDLÄNK

Link to comment
Share on other sites

Vi (jag & den bättre hälften) kikade på dessa i går och började omvärdera våra planer på svarta vingar. Kanske ska man köra transparenta hela vägen? Tyvärr medger inte takhöjden någon listig basabsorbentgömma hos oss, men det finns andra alternativ. Man kanske ska låna hem ett gäng och känna efter lite.

Håller med om att det här rummet inte ser ut att tillåta några sociala aktiviteter, och jag undrar stilla varför man inte har en soffa där inne? Kan tänka mig att en Offecct Ghost skulle se vansinnigt läcker ut där.

Link to comment
Share on other sites

Vingar i all ära (jag har haft både trä- och plexivarianter hemma för utvärdering), men att de skulle vara lätta att integrera i ett vanligt, normalstort (20-30 kvm) vardagsrum utan att konkurrera kraftigt med vardagens aktiviteter och en normal möblering är knappast en sanning. De transparenta vingarna ger visserligen ett visuellt lättare intryck, men de är skrymmande (allra särskilt om rummet behöver 8 st som i det här fallet). MBL-rummet ser ut att vara ett dedikerat lyssningsrum, och knappast ett vardagsrum med fler användningsområden än musiklyssnande. Det är möjligt att en mycket liten familj pygméer rymms i den fina Theselius-fåtöljen, men för alla andra blir det olidligt trångt tror jag.

Det handlar som vanligt om prioriteringar. Det är naturligtvis ofrånkomligt att diffussorer och eventuella basfällor gör ingrepp i rummets estetik på ena eller andra hållet, vilket kan skapa intressekonflikter i en familj. Livet är f ö fullt av kompromisser. Det har vi fått gjort hemma också. Men i vårt hem har vi i princip 3 stora passioner. Min hustru håller sig till litteraturen och jag till musiken och den tredje passionen tilldrar sig på sjön. Så för vår del har det inte varit konfliktfyllt.

Jag tycker de har fått till det riktigt bra. Möjligen en bekvämare lyssningsfåtölj som man kan sitta och lyssna länge utan bensträckare.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr medger inte takhöjden någon listig basabsorbentgömma hos oss, men det finns andra alternativ. Man kanske ska låna hem ett gäng och känna efter lite.

Det finns flera sätt att integrera basfällor i t ex bok-/skivhyllor. Så har jag gjort hemma. Calle_Jr skissar också på sådana tankar men med en annan lösning som gör de än mer osynliga. Ett annat alternativ är att "neutralisera" rummet med 2 stycken subwoofers.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 6 transparenta Wingar i mitt vardagsrum och upplever inte det som ett intrång på andra aktiviteter. Snarare tycker jag att de är ganska snygga genom att de får lyster genom dagsljuset. De är fullt mobila och skulle jag vilja flytta dem när vi är mycket folk i rummet så är detta inga större problem. Jag har den gamla modellen av fot i 2,5 x 2,5 cm i ek som jag själv monterat hjul på. Då kan jag rulla undan dem vid behov. Den nya foten i vit plast tycker jag är mindre gracil så den får vara.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara roligt och höra om hur den takmonterade basabsorbenten fungerar, med lite mått, frekvens, dämpning och annat. Ser onekligen spännande ut!

Annars ser rummet riktigt trevligt ut i sin asketiska design. Kan tänka mig att det lät bra med rundstrålande 101:or också. :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mina 5 st transparenta vingar står inte så högt i kurs hos frugan. Jag flyttar dem fram och tillbaka, men ofta står de framme några dagar åt gången. Som tur är har jag ok ljud utan dem också men pricken över i´t, en stor prick, blir det dock när de är framme.

Jag föredrar definitivt de transparenta.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade väldigt gärna velat ställa in två st transparenta, de är väldigt snygga jämfört med mycket annat akustikmaterial men de är förbannat dyra för lite plexi :icon_smile_angry::icon_smile_angry:

Skulle misstänka att priset hänger samman med lite lägre volymer och att de därför är mer av

ett hantverk än fabrikspressande arbetsmetoder som används... eget antagande förstås.

Kanske den lokala akvariebyggaren kan ge bättre pris på ett par i riktigt glas :Idea:

Link to comment
Share on other sites

Vingar i all ära (jag har haft både trä- och plexivarianter hemma för utvärdering), men att de skulle vara lätta att integrera i ett vanligt, normalstort (20-30 kvm) vardagsrum utan att konkurrera kraftigt med vardagens aktiviteter och en normal möblering är knappast en sanning. De transparenta vingarna ger visserligen ett visuellt lättare intryck, men de är skrymmande (allra särskilt om rummet behöver 8 st som i det här fallet). MBL-rummet ser ut att vara ett dedikerat lyssningsrum, och knappast ett vardagsrum med fler användningsområden än musiklyssnande. Det är möjligt att en mycket liten familj pygméer rymms i den fina Theselius-fåtöljen, men för alla andra blir det olidligt trångt tror jag.

Lite av smidigheten är väl ändå att tillräkna den hjulförsedda foten, rulla fram, rulla tillbaks.

Att det är ett dedikerat lyssningsrum framgår ju med klarhet och då jag nämnde vardagsrum i min inledande post

så var det bara ett sätt att försöka få kopplingarna däremellan, de flesta har ju trots allt sin anläggning i just vardagsrummet.

Skulle tro att man kan komma lång med produkten ifråga bara man inte låter soffan "skymma" möjligheterna för välljud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...