P-pan Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 http://www.svd.se/kultur/vinylskivorna-gor...ack_7638148.svd Hyffsad ökning får man väl säga, om nu siffrorna stämmer d.v.s Quote
Anders Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 Vinylen börja dyka upp här och var. I går läste jag om den i stadsdelstningen för Södra innerstaden i Malmö. Ett reportage om en vinylsamlare och ett om en vinylbutik (Rundgång). Den som driver butiken var nära att ge upp men så vände det 2010 och nu går bra! Fast det är mest begagnade som säljs och de ingår nog inte i statistiken i Svd. Quote
Bebop Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 Vinylen börja dyka upp här och var. I går läste jag om den i stadsdelstningen för Södra innerstaden i Malmö. Ett reportage om en vinylsamlare och ett om en vinylbutik (Rundgång). Den som driver butiken var nära att ge upp men så vände det 2010 och nu går bra! Fast det är mest begagnade som säljs och de ingår nog inte i statistiken i Svd. Ta en koll på Bengans, hos Ginza, hos CD-ON. För ett par år sedan hade de ingen vinyl. Kolla in de stora vinylsajterna i USA som t ex MusicDirect, Soundstagedirect, Elusive och Ackoustic Sound. De "vräker" ut ny vinyl. Jag kan rabbla en hel hög även i Europa. Ock kolla i Calle_Jr's resa från Berlin här på forumet... Mycket vinyl importeras och det syns inte heller i statistiken. Att säga att "vinylen börjar dyka upp" är i och för sig en positiv signal. Det innebär att det märks även bland de som inte noterat att vinylen har vuxit kraftigt de senaste 10 åren. Det märks även på antalet skivspelare och hur seriösa pickupptillverkarna är med nya modeller. Jag har vänner som bara köper vinyl och som avvecklat alla sina CD-skivor. Quote
ninja Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 118000 vinylspelare såldes i Tyskland 2011! http://www.rundschau-online.de/magazin/vin...2,20716140.html Quote
gcs Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 118000 vinylspelare såldes i Tyskland 2011! http://www.rundschau-online.de/magazin/vin...2,20716140.html Med tanke på att tyskarna är så pass många tycker ju inte jag att 118000 vinylspelare är så mycket. Quote
Bebop Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 Med tanke på att tyskarna är så pass många tycker ju inte jag att 118000 vinylspelare är så mycket. Tillräckligt mycket för att skapa incitament för tillverkare av puppor, skivspelare, tonarmar mm att utveckla, tillverka och marknadsföra. I USA har Analogue Audio startat upp en vinylfabrik med pressar som är mikroprocesstyrda vilket ger bättre toleranset i tillverkningen än någonsin tidigare. Uppförsbacken är lite brantare för CD-spelare i Tyskland som bara nådde upp till 87,000. 1994 såldes 1,400,000. Allt enligt samma artikel. Quote
gcs Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 Tillräckligt mycket för att skapa incitament för tillverkare av puppor, skivspelare, tonarmar mm att utveckla, tillverka och marknadsföra. I USA har Analogue Audio startat upp en vinylfabrik med pressar som är mikroprocesstyrda vilket ger bättre toleranset i tillverkningen än någonsin tidigare. Uppförsbacken är lite brantare för CD-spelare i Tyskland som bara nådde upp till 87,000. 1994 såldes 1,400,000. Allt enligt samma artikel. Jag skulle tro att allt fler kör streamat vilket då är anledningen till att CD-spelaren inte är lika intressant. När det gäller puppor så är det väl så att man köper en puppa som man sedan har i flera år och de flesta ännu längre. Jag vet inte hur många skivpresserier det finns idag i Sverige, men det kan inte vara många, ett par tre kanske. Mikroprocessorstyrda pressar är väl inte så märkvärdig med tanke på att nästan allt är datoriserat idag. Den senaste vinylskivan med Avishai Cohen som jag köpte var nästan ospelbar. Tack vare min puppa så kunde jag ändå lyssna på den, men det var inte njutbart. Så länge det finns konsumenter som är villiga att betala så finns det också tillverkare. Quote
Bebop Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 Mikroprocessorstyrda pressar är väl inte så märkvärdig med tanke på att nästan allt är datoriserat idag. Den senaste vinylskivan med Avishai Cohen som jag köpte var nästan ospelbar. Det märkvärdiga ligger i att det idag läggs utvecklingskraft i att ta fram nya och bättre vinylpressar och att det byggs upp nya produktionsenheter i en verksamhet som tidigare ansetts som död och begraven. Man får inget riskkapital till verksamheter där man inte har förväntningar om återbetalning. Framtiden får avgöra om det är fel eller rätt. Vinyltillväxten är det dock inte fel på just nu. Jag tycker att vinylen låter utmärkt, men det gör CD'n också och det lär finnas fler CD-plattor än LP på marknaden så båda medierna lär leva länge ännu. För mig är det inte antingen eller, det är både och. Quote
gcs Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 Var i består förbättringen med de nya processtyrda pressarna? Jag tycker att det för det mesta brusar lika mycket idag som igår om vinylerna. Man kan möjligen höra en minskning av brusnivån på DMM pressar och man kan också märka att överhörningen mellan spåren försvinner med DMM. Att skivorna är centrerade beror på matrisuppsättaren. Jag vet inte hur det är idag men förr så var det en speciell gubbe som gjorde det jobbet. Så var det i alla fall hos Tolex och EMI i Åmål. För mig är det så att jag vurmar inte för vinyl. Vinyl kan låta bra men jag gillar inte bruset och knäppar i det som jag lyssnar på. CD har i de flesta fall högre dynamik och större frekvensomfång i basen. Att sedan den moderna popmusiken oftast är brickwall limiterad är naturligtvis inte bra. Det skulle faktiskt vara lite kul att få lyssna och titta på en motsvarande modern vinyl, samma som en sönder mastrad CD. Quote
Bebop Posted November 3, 2012 Posted November 3, 2012 Var i består förbättringen med de nya processtyrda pressarna? Jag tycker att det för det mesta brusar lika mycket idag som igår om vinylerna. Du kan läsa lite om det hela i följande länk. Modern teknik typ mikroprocessor styrning handlar om att få bättre och jämnare kontroll över värmning och kylning. Till detta skall läggas bättre kvalitet på vinylmassan. Jag har idag flera plattor från denna press inklusive den första med Cat Stevens. Jag reagerar inte på något brus. Glöm heller inte bort nålslipningens inverkan på hur tyst en plattas bakgrundsljud uppfattas. Ortofons Replicant 100-slipning är oerhört tysta, likaså Lyras slipningar och micro ridge slipningar från ZYX. Det går inte att jämföra med gamla nålslipningar. Även på den fronten har det gått framåt. Jag har lite över 3000 LP-skivor och de har aldrig låtit bättre än vad de gör idag. Men jag har också CD-skivor som låter långt bättre än vinyl. Det finns gott om sopor därute som är dåliga hantverkare. Då hjälper det inte oavsett potentialen i de olika medierna. Quote
conan Posted November 4, 2012 Posted November 4, 2012 Vinyl och rörförstärkare kittlar rätt hjärnceller. Det handlar om glöd, värme, 12" storlek, snurrande skivtallrikar och en intuitiv koppling mellan mediet, musiken och örat. Livfullt. Finns det liv finns det potential till överlevnad. Quote
Recommended Posts