Jump to content

Ny skivspelare men vilken kombo?


Per80

Recommended Posts

Hej,

Min Clearaudio Concept MC har nu fyllt sin funktion. Det vill säga tagit mig till vinylens förtrollande värld.

Den matchar dock ej övrig utrustning och efter uppgradering av riaa till Whest audio PS30R är det nu dags att se sig om efter något annat.

Grundtanken är att införskaffa ett bra verk och arm som jag kan leva med länge.

Jag har två modeller som känns aktuella. Ingen av spelarna har lämnat mig besviken när jag hört dem och jag gillar utseendet.

Just känsla och utseende är nog så viktiga för att jag ska bli långsiktigt nöjd

Avid Volvere SP med SME 309 samt Nottingham analogue Hyperspace eller Ace Space med Ace-anna alt Ace-Space tonarmen.

Det är ju två inte helt lika spelare i vare sig konstruktion eller ljud men jag tror båda kan passa mig med rätt pickup.

Och just här känner jag att jag verkligen behöver lite vägledning innan jag ger mig iväg på resa för att lyssna.

Vad säger forumets samlade kunskap om pickup till dessa armar/spelare?

Hur pass bra står sig SME 309? Ibland får jag uppfattningen att V är så mycket bättre att 309 knappt är värd att lyssna på?!

Har en dotter på 1,5 som gärna hjälper pappa med skivorna så jag vill inte gå all-in här utan tänker mig 10-15´som gräns för pickup.

Jag har aldrig blivit besviken när jag hört Lyra Delos och det vore kul om den kunde fungera väl tillsammans med någon av spelarna.

Allmänna tips om dessa spelare eller andra i prisklassen mottages gärna.

Någon VPI Classic blir det dock inte, jag tycker den är gräslig att se på. Annars hade Classic 3 varit ett bra val tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har två modeller som känns aktuella. Ingen av spelarna har lämnat mig besviken när jag hört dem och jag gillar utseendet.

Just känsla och utseende är nog så viktiga för att jag ska bli långsiktigt nöjd

Avid Volvere SP med SME 309 samt Nottingham analogue Hyperspace eller Ace Space med Ace-anna alt Ace-Space tonarmen.

Det är ju två inte helt lika spelare i vare sig konstruktion eller ljud men jag tror båda kan passa mig med rätt pickup.

Hur pass bra står sig SME 309? Ibland får jag uppfattningen att V är så mycket bättre att 309 knappt är värd att lyssna på?!

Avid-svarven är ju helläcker, speciellt i helsvart... :icon_smile_cool::mm:

SME 309-röret tillverkas numera liksom V:an i magnesium. Det finns fortfarande toleransskillnader vad gäller tonarmslagret, phonokablarna är inte desamma och övrigt handlar mest om inställningsförfarandet där generell noggrannhet borde ge likvärdiga resultat. Har imponerats av bägge i skilda system men aldrig haft möjlighet till direkta jämförelser.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Min Clearaudio Concept MC har nu fyllt sin funktion. Det vill säga tagit mig till vinylens förtrollande värld.

Den matchar dock ej övrig utrustning och efter uppgradering av riaa till Whest audio PS30R är det nu dags att se sig om efter något annat.

Grundtanken är att införskaffa ett bra verk och arm som jag kan leva med länge.

Jag har två modeller som känns aktuella. Ingen av spelarna har lämnat mig besviken när jag hört dem och jag gillar utseendet.

Just känsla och utseende är nog så viktiga för att jag ska bli långsiktigt nöjd

Avid Volvere SP med SME 309 samt Nottingham analogue Hyperspace eller Ace Space med Ace-anna alt Ace-Space tonarmen.

Det är ju två inte helt lika spelare i vare sig konstruktion eller ljud men jag tror båda kan passa mig med rätt pickup.

Och just här känner jag att jag verkligen behöver lite vägledning innan jag ger mig iväg på resa för att lyssna.

Vad säger forumets samlade kunskap om pickup till dessa armar/spelare?

Hur pass bra står sig SME 309? Ibland får jag uppfattningen att V är så mycket bättre att 309 knappt är värd att lyssna på?!

Har en dotter på 1,5 som gärna hjälper pappa med skivorna så jag vill inte gå all-in här utan tänker mig 10-15´som gräns för pickup.

Jag har aldrig blivit besviken när jag hört Lyra Delos och det vore kul om den kunde fungera väl tillsammans med någon av spelarna.

Allmänna tips om dessa spelare eller andra i prisklassen mottages gärna.

Någon VPI Classic blir det dock inte, jag tycker den är gräslig att se på. Annars hade Classic 3 varit ett bra val tror jag.

Lyra funkar otroligt bra i kombination med Nottingham Analogue, Hur de är med Avid har jag ej erfarenhet av, men de är bra i SME armar, så det borde fungera bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Avid är riktigt läcker. Den skulle dessutom passa väldigt bra rent estetiskt i riggen.

Lyra lockar verkligen, det återstår att hitta en som säljer hela paketet om det blir Avid/SME/Lyra då jag vill hålla mig till en handlare.

Hur är SME-armen att använda i vardagen? Behöver den justeras med jämna mellanrum eller är det bara att ställa in och sen köra på.

/Per

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Avid är riktigt läcker. Den skulle dessutom passa väldigt bra rent estetiskt i riggen.

Lyra lockar verkligen, det återstår att hitta en som säljer hela paketet om det blir Avid/SME/Lyra då jag vill hålla mig till en handlare.

Hur är SME-armen att använda i vardagen? Behöver den justeras med jämna mellanrum eller är det bara att ställa in och sen köra på.

/Per

Brukar kolla nålvikten på min 3009 ungefär varje skottår :) och den är sig lik. Har finsjusterat armen ungefär fem gånger sedan 1975 och det har varit i samband med omplaceringar och pickupbyten. Lagren borde kanske smörjas in (:?:) men låter det okey så är det okey.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen större erfarenhet av de skivspelare du nämner så där kan jag inte bidra med mina erfarenheter.

När det gäller SME 309/310 och V så har jag haft alla och tycker nog att det kan höras skillnader på dom, om en små sådan. Upplevde själv att val av PU och Riaa gav större skillnader. Lyra är inte en PU som jag kan referera till förutom att jag har hört de spela väl så bra. Är själv en Clearaudio fan och gillade då Stradivarien ihop med SME309 och 310, den kunde hantera all slags musik på ett bra sett tycker jag.

Det finns ju en uppsjö av PU och Riaa så det är inte lätt att råda, men mina erfarenheter kanske hjälper dig på traven att sålla.

Oavsett vad du väljer så önskar jag dig lycka till :D Vinyl är grymt roligt :app:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Avid är riktigt läcker. Den skulle dessutom passa väldigt bra rent estetiskt i riggen.

Lyra lockar verkligen, det återstår att hitta en som säljer hela paketet om det blir Avid/SME/Lyra då jag vill hålla mig till en handlare.

Hur är SME-armen att använda i vardagen? Behöver den justeras med jämna mellanrum eller är det bara att ställa in och sen köra på.

/Per

Ja, de verkar vara byggda av en tysk. Dvs väldigt oengelska. Ställ in och glöm bort. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ja, de verkar vara byggda av en tysk. Dvs väldigt oengelska. Ställ in och glöm bort. ;)

Här ett rent engelskt bygge.

http://shop.textalk.se/shop/1785/art97/173...yrosereview.pdf

Jag är nöjd. Visst har jag haft något problem med brum. Fast jag har kompletterat min Gyro.se med en huv så den motsvarar en Gyrodeck.

Har jag någon ytterligare önskan vad gäller skivspelare så är det Dr Feickert Blackbird eftersom den kan bära två tonarmar. Jag lyssnar en del på mono. Det går att leva utan monopickup men men.... PRiset blir ett annat. Och jag gillar min Gyro.

http://www.positive-feedback.com/Issue57/blackbird.htm

Link to comment
Share on other sites

Här ett rent engelskt bygge.

http://shop.textalk.se/shop/1785/art97/173...yrosereview.pdf

Jag är nöjd. Visst har jag haft något problem med brum. Fast jag har kompletterat min Gyro.se med en huv så den motsvarar en Gyrodeck.

Har jag någon ytterligare önskan vad gäller skivspelare så är det Dr Feickert Blackbird eftersom den kan bära två tonarmar. Jag lyssnar en del på mono. Det går att leva utan monopickup men men.... PRiset blir ett annat. Och jag gillar min Gyro.

http://www.positive-feedback.com/Issue57/blackbird.htm

Lite off:

Här har du beskrivning om hur sätter man två armar på Gyro ;)

http://www.angelfire.com/music5/michell_gy...tep/manual.html

Link to comment
Share on other sites

Lite off:

Här har du beskrivning om hur sätter man två armar på Gyro ;)

http://www.angelfire.com/music5/michell_gy...tep/manual.html

Intressant, Något jag missat. Men anvisningen gäller en Gyro.se. Det är ju en Gyrodeck jag har. Men det skulle kankse ändå gå. Skillnaden är subchassit.

Gyrodecken har ju en "plastlåda" som runt själva chassit. Men det torde ju gå att fixa till.

Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte göra en uppdatering om läget. Valet är gjort och den står numera och sprider välljud.

Som vanligt blir det inte riktigt som det var tänkt, snarare tvärtom. Jag gick på känsla och mindre på utseende.

Det blev till slut en VPI Classic 3 och en Lyra Kleos. Efter att jag fått upp den i racket och smält första intrycken så känns den numera som en del av anläggningen. Den sticker inte ut lika mycket som jag var rädd för. Jag var länge inne på en Brinkmann Bardo men den blev lite för dyr med tillvalen som jag tyckte krävdes. Att köpa den i sitt absolut enklaste utförande hade inte känts speciellt kul heller.

Med en belastning på 470 Ohm i så spelar Kleos fantastiskt fint. Det som verkligen sticker ut gentemot den digital uppspelningen är höjden och separationen.

Jag har saknat en del höjd innan och helt oväntat så har den växt rejält.

Jag känner mig hittills väldigt nöjd och när väl småbarnsåren är över kanske jag kan förverkliga den där drömmen om Brinkmann Balance :mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...