Jump to content

Audio frequency range of LP vs. CD


RörNisse

Recommended Posts

Hej

Kolla denna

Vad var vitsen med den mätningen? Musik är ju i första hand tänkt att lyssna på och då är det mest intrrssant inom det hörbara området. Många plattor från 50-60-talet spelades in mellan 30-15.000 hz, t ex Contemporary och låter fantastiskt bra. Ungefär som att jämföra 5 eller 10 meters djup i sjön. Man drunknar på samma sätt i båda djupen.

Link to comment
Share on other sites

Vad var vitsen med den mätningen? Musik är ju i första hand tänkt att lyssna på och då är det mest intrrssant inom det hörbara området. Många plattor från 50-60-talet spelades in mellan 30-15.000 hz, t ex Contemporary och låter fantastiskt bra. Ungefär som att jämföra 5 eller 10 meters djup i sjön. Man drunknar på samma sätt i båda djupen.

...eller fem kontra tio Taco Locos på Pizza Hut.

Man blir proppmätt och galen efter tre... :)

Link to comment
Share on other sites

Intet nytt på hifihimlen.

Analogt är bättre än CD på den parametern.

Är det verkligen så? Det vill säga, vi måste omvandla ett digitalt ljud till analogt för att kunna höra något. Annars är det så att jag har med bästa vilja försökt jämföra vinyl med digitalt och jag kan inte höra att vinyl skulle vara bättre. Det är samma sak vad beträffar ljudband utan brusreducering. Annat är det när man lyssnar på ett analogt band som är inspelat med någon av de senaste generationerna av brusreducering. Frekvensomfånget på en CD kan vara från 0-22,65KHz och det med full nivå om man så vill. Ett analogtband kanske i bästa fall kan komma upp till 25KHz men med en nivå som ligger kanske -15dB under full nivå. Ju äldre en inspelning är desto sämre är det. En vinylskiva kan låta bra men inte bättre än en välgjord CD. Sedan har vi det där med nivån på en vinylskiva. Om nivån är hög på en vinyl så kortas speltiden och är den låg då minskar S/N och så har vi buller som finns på alla pressade skivor och ligger under 20Hz och som också måste tas med i bedömningen.

Link to comment
Share on other sites

Vad var vitsen med den mätningen? Musik är ju i första hand tänkt att lyssna på och då är det mest intrrssant inom det hörbara området. Många plattor från 50-60-talet spelades in mellan 30-15.000 hz, t ex Contemporary och låter fantastiskt bra. Ungefär som att jämföra 5 eller 10 meters djup i sjön. Man drunknar på samma sätt i båda djupen.

Vad är vitsen med högtalare som spelar under 20Hz eller över 20KHz? ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad är vitsen med högtalare som spelar under 20Hz eller över 20KHz? ;)

Det finns mer än du kan ana under 20Hz. Det ger en helt annan livekänsla som man inte vara utan när man har hört den. Men det är sant att äldre inspelningar sällan har något under 30Hz och då får man inte samma livekänsla.

Link to comment
Share on other sites

Det finns mer än du kan ana under 20Hz. Det ger en helt annan livekänsla som man inte vara utan när man har hört den. Men det är sant att äldre inspelningar sällan har något under 30Hz och då får man inte samma livekänsla.

Ja, 1 tom 19 :)

Link to comment
Share on other sites

Vad är vitsen med högtalare som spelar under 20Hz eller över 20KHz? ;)

:D

Tonerna under 20 Hz får mina vinglas att skallra i skåpet och det kan möjligen bidra till en rumsambiens som påminner om verkligheten. :unsure:

För ett antal år sedan hävdades från bl a KEF och Tannoy att man måste ha element som kan spela uppemot 40,000 Hz för att man skulle få rätt upplevelse av musiken. Uppenbarligen var det inte så många som upptäckte detta då försäljningssucceen uteblev. Tannoy slutade med sina separata diskantelement och KEF plockade bort dem från sina högtalare.

Men jag kan tänka mig att de har betydelse ändå men då pga att avrullningen i det hörbara området inte skall bli så brant. Det kan ju underlättas kanske om elementen kan spela under 20 hz och över 20,000 hz, men det är bara min gissning.

Jag tror att många har en fel bild över hur bra de hör eller vilka frekvenser som musik återger. I följande länk ges en bra översikt över vilka frekvensomfång grund- och övertoner hos röster och instrument avger. Om jag minns rätt så sänder FM med ett frekvensomfång på ca 40-14000 hz. (GCS kan bekräfta/rätta).

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hålla med om att det är skillnad på äldre inspelningar och yngre med digital "master". De yngre är avgjort bättre i digital uppspelning än att överföra dem till vinyl.

Skillnaden är ganska stor vad gäller dynamik, diskanthantering och rumsinformation. I mitt lilla MSB-test här förleden så blev skillnaden ännu större till den digitala avspelningens fördel. Jag testade mellan några vinylinspelningar och motsvarande CD och jag tycker att CD-avspelningen vann stort. Jag kan inte förstå vad vinylöverföringen i sig skulle tillföra för positiva egenskaper. Snarare blir brusnivån och dynamiken sämre och till detta får man lägga knaster och den praktiska hanteringen.

Skillnaden mellan digitala utrustningar har också blivit större än vad jag upplevt tidigare. En större upplösning har ibland upplevts bara som en överdimensionerad diskant som jag tycker tippar över. Vid MSB-testet fanns en ny dimension i en mycket större micro-detaljrikedom, som utan att vara skarp blev ett mycket positivt tillskott till ljudet. Begreppen inlevelse och musikalisk närvara skulle vara närmast att beskriva fenomenet.

Jag har hört vinylriggar med betydande prestanda spelandes äldre analoga inspelningar och berörts på samma sätt, men yngre digitala gör sig bättre på digitalt rakt igenom. Sedan är det som alltid när man kommer upp på dessa nivåer en fråga om tycke och smak.

Calm

Link to comment
Share on other sites

:D

Tonerna under 20 Hz får mina vinglas att skallra i skåpet och det kan möjligen bidra till en rumsambiens som påminner om verkligheten. :unsure:

Nej det är inte det jag menar. Jag har inga glas som skallrar, möjligen fönster men det hörs inte när man lyssnar på musik. Det handlar nu om infraljud som finns i inspelningsrummet. Ett exempel kan man hitta på skivan Patrcia Barber-A Fortnight In France. Lyssna då speciellt på Norwegian Wood som innehåller mycket av den infra-livekänslan som jag talar om. Ett annat exempel som man kan höra på finns på skiva från RR Benjamin Britten RR-120SACD. Här kan man höra hur hela inspelningsrummet genererar infraljud som ligger som en matta som höjer livekänslan. Naturligtvis fungerar det bara om man verkligen har högtalare som kan hänga med på så pass låga frekvenser. Att olika högtalartillverkare släpper högtalare som påstås kunna återge frekvenser på 40KHz och upp till 100KHz. Det anser jag var helt meningslöst eftersom det på en CD aldrig finns något över 21.6KHz och det är ungefär samma sak som gäller vinyl och analoga band. För den delen så tror jag knappast att någon på det här forumet hör så mycket över 16KHz. Den naturliga hörselnedsättngen kommer i de flesta fallen tidigare än vad man kan tro. Till sist om frekvensomfånget på FM-bandet. Jag kan bara uttala mig om SR och där ligger frekvensomfånget mellan 25->16KHz. Jag är lite osäker men jag vill minnas att jag vid något tillfälle kunde se på FFT och höra 20Hz. Vid DAB-sändning har man ett frekvensomfång mellan 20-21.600Hz, det kan vara mera eftersom samplingsfrekvensen är 48KHz, men det är en marginell skillnad utan betydelse. Jag tycker att det finns en annan viktig sak som har betydelse. Det handlar om hur mycket det brusar i en normal stereo sändning. Om ni lyssnar på en FM-sändning i stereo och sedan kopplar om till mono, då hör ni den stora skillnaden mellan stereo och mono.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vinyl återger lätt 30kHz om man har en vettig pickup. Vanlig CD kan aldrig återge det.

Huruvida det gör skillnad på upplevelsen av musiken är en annan fråga.

Inte då. Neumann säger 25KHz men då är 25KHz mycket försvagad. Jag har en testskiva med 30KHz som kanske ligger -20dB. För att kunna göra den graveringen har man fått gravera med halva hastigheten. Jag har spelat LP-skivor med halva hastigheten och har ändå aldrig sett något över 25KHz eller rättare sagt 12,5KHz eftersom det var halva hastigheten. Förresten har det egentligen någon betydelse om det är 20KHz eller 25KHz?

Link to comment
Share on other sites

Inte då. Neumann säger 25KHz men då är 25KHz mycket försvagad. Jag har en testskiva med 30KHz som kanske ligger -20dB. För att kunna göra den graveringen har man fått gravera med halva hastigheten. Jag har spelat LP-skivor med halva hastigheten och har ändå aldrig sett något över 25KHz eller rättare sagt 12,5KHz eftersom det var halva hastigheten. Förresten har det egentligen någon betydelse om det är 20KHz eller 25KHz?

Ja, det är ju förstås korrekt att LPn inte återger 30kHz längst in men i början klarar den 30kHz utan större problem. Jag tror man brukar säga 25kHz som ett medeltal ... man det är ju inte värt mycket för låten som ligger längst in på skivan ...

Link to comment
Share on other sites

Förresten har det egentligen någon betydelse om det är 20KHz eller 25KHz?

Bra fråga, speciellt som man ofta skär av under 40 Hz vid vinylmastring. Om man måste välja mellan 20 kHz - 40 kHz och 15 Hz - 30 Hz, så vet jag vilken oktav jag anser viktigast, i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Förr så var det vanligt att man skar frekvenser under 30Hz eftersom man då ansåg att det ändå inte finns något där som är nyttigt. Jag tror att det hade med högtalarna att göra. Det fanns nästan inga högtalare som klarade lägre frekvenser under 30Hz, inte ens i studion. Det är svårt att hitta någon skivproduktion från 70-talet och tidigare där man verkligen kan höra frekvenser under 25Hz. Pink Floyd-Dark Side ... går som ett exempel inte under 25Hz. Jag var länge skeptisk till att ha en subwoofer, men jag lyssnade och köpte tillslut en subwoofer. Men det blev inte bra för det visade sig att den inte klarade att gå ner tillräckligt och den hade lätt för att bottna. Sedan började jag att titta på Velodyne DD18, men den kunde man inte lyssna på eftersom det inte var någon som hade en sådan i lager. Det handlade om för mycket pengar för att eventuellt misslyckas. Man får då vänta och vänta tills det en dag dyker upp en begagnad. Och en dag gjorde det så och jag gjorde ett verkligt ljudklipp. Jag väljer hellre 14-50Hz än >20KHz.

Edited by gcs
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag fått det hela om bakfoten, men skar man inte av låga frekvenser för att på så sätt erhålla smalare skivspår med längre speltid på skivsidan som följd? Ett annat problem vid vinylavspelning är att pick-up och tonarm bör vara perfekt avstämda (komplians,rörlig massa mm) för att återgivning av mycket låga frekvenser skall fungera.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag fått det hela om bakfoten, men skar man inte av låga frekvenser för att på så sätt erhålla smalare skivspår med längre speltid på skivsidan som följd? Ett annat problem vid vinylavspelning är att pick-up och tonarm bör vara perfekt avstämda (komplians,rörlig massa mm) för att återgivning av mycket låga frekvenser skall fungera.

För det första försökte man göra en mixning där man orienterade basen till mitten i ljudbilden. Innan dess filtrerade man alla frekvenser under 140Hz eller om möjligt lägre så att det blev mono. Det gjorde man för att en stereokskiva skulle vara spelbar bli kompatibla med mono pickup utan att skadas. Om musiken innehåller höga nivåer med bas brukar man låta automationen öka mellanrummet mellan spåren. Det var därför man hade ett förlyssningshuvud på bandspelaren vid graveringen av lack. Idag görs det digitalt. Om skivsidan är längre än 20minuter måste man sänka gravernivån om man vill få plats på lacket. Den maxiala speltiden på en LP-sida ligger runt 34minuter, men då får man betala med ett sämre S/N.

Link to comment
Share on other sites

Om skivsidan är längre än 20minuter måste man sänka gravernivån om man vill få plats på lacket. Den maxiala speltiden på en LP-sida ligger runt 34minuter, men då får man betala med ett sämre S/N.

Jo, jag har hört experter säga att max speltid på en LP med bibehållen ljudkvalitet är 12-15 minuter. Låter lite överdrivet, men det kanske är om man vill undvika att skära basen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...