Apexorca Posted October 27, 2012 Posted October 27, 2012 (edited) Hittade något läskigt i en lövhög. Solen var framme för 3e gången denna höst... Är det med detta väder sunt att låsa in sig i ett mörklagt rum och lyssna på musik SJÄLVKLART! Edited October 29, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted October 27, 2012 Author Posted October 27, 2012 (edited) Radiohandlaren (Hifi-Ställets Anders) och Stylus har den äran att förse sin omgivning med en demonstration av Sonus Fabers nya Venere (Venus) och den 10 gånger mer kostsamma Amati Futura. Dessa matades med elektronisk signal via Nordost av en inte komplett Aesthetix rigg. Försteget blev skadat i transporten. Som tur är saknar inte Radiohandlaren försteg så ett Krell Phantom II fick stå för volymkontrollen. Dock ouppvärmt. Krell kan ju behöva vara inkopplat någon dag innan de släpper lös sin hela kompetens. Nagra VPS fick hantera Brinkmans Balance vinyl signal. Aesthetix Romulus Fixade det digitala med en ovanligt analog upplevelse. Kraften kom från Aesthetix Atlas monoblock som är rörhybrider med kraft som räcker till vad man vill. Så här ser det ut från längst ut på första raden. Från sweetspot med för lite vidvinkel blev det såhär. Nere till vänster syns nätdelen till driften av Brinkman Balance. Nätdelen har rör och står på en stenplatta som är integrerad i konstruktionen för att på ett precist sätt leda bort värme och ge ett bra fundament. Edited October 27, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted October 27, 2012 Author Posted October 27, 2012 (edited) Jag tänker att Venere som skruvas ihop i Kina, men är konstruerad i en hjärna och på ett ritbord i Italien, är tänkt att visa var skåpet skall stå i en prisklass överfull av konkurrenter. Liksom Aida har Venere en Lyrform och toppen svänger upp som en spoiler. framifrån Futura har, liksom Michael Johnson , en något bakåtlutad estetik men ändå kraftfull stilig fart med världsrekordsprestanda. Edited October 27, 2012 by Apexorca Quote
Mattias Posted October 27, 2012 Posted October 27, 2012 Underbart! Fina bilder! /Mattias - me like Quote
Timbre™ Posted October 27, 2012 Posted October 27, 2012 Hittade något läskigt i en lövhög. http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-75.jpg Lövhögsfyndet blev den perfekta starten på en hifitråd i dessa dagar... Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 (edited) Artesania Audio är en Spansk firma som tillverkar mycket genomtänkta och fräcka hifimöbler. På en sådan fick det mesta av elektroniken stå. Den drog blickarna till sig. Glasskivan på toppen satte pricken över i´t. Här kommer halloweenvålnaden Carl från Stylus på väg fram mot nämnda bänk för att byta låt. Edit: bortglömt ord... Edited October 28, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 Förutom glastoppen hänger hyllorna på vibrationsdämpande material. Det vita. Quote
sprudel Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 Underbara bilder, höstfärgerna är inspirerande i år, inget ont som inte har något gott med sig, regnet... Trevligt att träffas hos Anders, och dina bilder gör verkligen prylarna rättvisa. Hoppas Karl fått ordning på försteget till på tisdag då jag tänkte lyssna på det i Stockholm. Jag anar att Krell- försteget inte riktigt gifte sig med resten av setupen. /HB Quote
calle_jr Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-75.jpg Artesania Audio är en Spansk firma som tillverkar mycket genomtänkta och fräcka hifimöbler. På en sådan fick det mesta av elektroniken stå. Den drog blickarna till sig. Glasskivan på toppen satte pricken över i´t. http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-69.jpg Intressanta rack! Även om man inte med en gång instämmer om alla lösningar så är det kul att läsa om de kriterier José Luis Lafarga och hans team utarbetat. Bl.a har de delat upp problem med rack i resonanser, Larsen-effekter, "jitter"-effekter och interferens. Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 Tack calle_jr för kompletterande info Quote
lindome Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 Finfina bilder Trevligt att träffas också! Stort tack till Anders och Stylus pojkarna för en bra demo. Det lät riktigt bra när man fick sitta på första raden sas! Jag gillar Amati Futura, de levererar alltid ett bra ljud. Denna gången var det dock inte riktigt i samma klass som sist de demades i detta rum. Då fick vi ju även höra på The Sonus Faber Kan ju även ha med elektroniken att göra Brinkman spelaren är fantastisk, men nästa gång skulle det vara intressant med en enklare vinylrigg. Kanske komplett med arm och pickup runt 60-70 tusen. Jag är övertygad om att en sådan ändå låter bättre än en CD för 100 lappen (duckar) Quote
plind Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 Jodå det lät riktigt bra det där och vackra som en dröm är de Sonushögtalarna alltså.. Quote
Guest Musicus Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 Synd man misset dette, men det kanskje kommer flere anledninger utover ... mvh Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 Brinkman spelaren är fantastisk, men nästa gång skulle det vara intressant med en enklare vinylrigg. Kanske komplett med arm och pickup runt 60-70 tusen. Jag är övertygad om att en sådan ändå låter bättre än en CD för 100 lappen (duckar) Ja den vinylriggen som spelades på gick på ca 300.000 kr och en spelare för som du skriver 60 och kanske upp mot 100 skulle vara kul att höra. Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 Sina vana trogen har Stylus alltid trevliga demos. Trevligt snack och spännande musik. Jag går alltid därifrån med några plattor att köpa. Bara det gör det värt att vara med. Först hörde jag på Amati Futura med Brinkman som signalkälla. Som vanligt i detta rum får man lite extra nere i vissa basfrekvenser men de hade en bra uppställning på Futurorna tycker jag. Bra fokus. Men nu spökar det igen. Denna gång Daniel från Stylus som tar sig en tur bakom Brinkman. Värt att notera är att Daniel bestämt hävdar att Brinkman skall spelas med egen tonarm och pickup för bästa resultat. Allt hänger ihop konstruktionsmässigt. I mina öron låter Brinkman helt fantastiskt. Jag har dock begränsad erfarenhet av vinyl. Men jag hör ju att det låter jättebra. Quote
Kristian Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 Tack Stylus för en mycket trevlig och givande demo! Kul och intressanta diskussioner uppstod när man jämförde cd vs vinyl, och speciellt när man bytte till de billigare högtalarna! Tycker det är väldigt kul att lyssna och diskutera med er alla som var där, det är väldigt givande att ta del av hur hifiresan har startat hos er och fortsätter framåt eller för en del som hittat "hem" själv vet jag inte riktigt var jag är i min resa mer än att jag verkligen gillar att lyssna på musik och är ständigt nyfiken på nya grejer Ha det gott i höstmörkret! Kristian Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 (edited) Efter allt vinylsnurrande vågade Daniel sig på att köra CD. Man hade ju vant öronen vid det fantastiska vinylljudet och många med mig sänkte förväntningarna en del. Romulus är en dac och cd transport i en låda! Är inte alla cd spelare det? naturligtvis en definitionsfråga men denna dac funkar som en dac med högsta fart på all ingångar och full frihet på signaler. Redan efter första låten står klart att den är jag gillar den. Min spontana reaktion är att den inte låter digitalt som man annars hör. Högupplöst, mjukt, fritt och naturligt men ändå med attack. Flera med mig gillade vad de hörde. Kan det vara en konkurrent till MSB? Vi Testade en låt både på vinyl och cd, samma som testades på Arken där det då var en Wadia cd som var dyrare. Här lät Romulus bättre än jag kommer ihåg att Wadian lät. Tycke och smak så klart. Brinkman hade dock lite mer nerv och kärlek i anslagen och röster. Har CD spelarna fått skärpa till sig nu när vinyl vinner mark. Det känns som CD förbättrats långsamt en längre period men nu tagit ett lite längre skutt framåt. Prestandan hos flera intressanta nya produkter antyder det. I Romulus fall också utan att bli ruinerad iofs också en definitionsfråga...och allt är relativt... Edited October 28, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 (edited) Fortsatt fint väder. Höst och frost. Tackar Radiohandlaren och Stylus för en trevlig väljudande musikstund. Gör sluta på några av helgens höstbilder som avslutning på denna höstdemo. Edited October 28, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 Finfina bilder Trevligt att träffas också! Tack! Och detsamma! Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 (edited) Oj! Jag glömde! Efter Futurorna hörde vi på Venere. Har visst kolfiber element. Sin vana trogen presterar Sonus Faber fantastisk närvaro i röster. Den kostar visst 25.000kr. Det var många som såg ut som fågelholkar när vi försökte få ihop pris prestanda ekvationen. Jag upplevde en fullregister presentation i den högre skolan. Dock fick vi lite mer basproblem med denna talare men vi jämförde ju med en annan med faktor 10 på priset. Dessutom stod The Sonus Faber ivägen för optimal placering. The SF flyttar man inte. De står där de står. Visa mig en ny högtalare i denna prisklass som låter bättre. ( Jag vet...tycker och smak) Jag var grymt imponerad. För er som tror att Sonus Faber tappar sin själ med denna nya Kina produktion kan jag bara säga att de tappar inte sitt ljud, tvärt om de imponerar. Var man sedan anser om deras själ är upp till var och en. Att Paolo Tezzon och Livio Cucuzza har konstruerat en potent, genuin Sonus Faber tycker jag är klart. Designen och material är anpassade till kostnadseffektivitet med i mitt tycke god estetik och bibehållen ljudsjäl. mvh Apexorca Edited October 28, 2012 by Apexorca Quote
plind Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 Apex, du som har likadana högtalare hemma; "kände du igen ljudet" eller är rum och kringutrustning så annorlunda att det fick en helt annan karaktär Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 Apex, du som har likadana högtalare hemma; "kände du igen ljudet" eller är rum och kringutrustning så annorlunda att det fick en helt annan karaktär Jag känner igen det så klart. Det lät jätte bra hos radiohandlaren, men det är ju en demo, dessutom med fel försteg. Hemma upplever jag en friskare ljudbild från topp till botten än vad som var på denna demo. Jag har också en större scen och bredd. Jag tycker jag har snäppet bättre hemma faktiskt. Där har jag ju bara jobbat mot mitt eget ideal. Jag har fortfarande förbättringspotential jag skall ta tag i:app: Quote
new order Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 Ni verkar haft en trevlig dag.Fina bilder från den dessutom.Aesthetix är för mig ett ganska okänt märke.Men det verkar ju som att det lyckats återuppfinna cd-spelaren av era kommentarer att döma så då bör kunnandet finnas . Vad gillade ni Kina fabrarna då förresten? Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Author Posted October 28, 2012 (edited) N.O: Märket är nytt för mig med. Jag tror det funnits i ca 20 år. Se [email=http://www.aesthetix.net/about.php]http://www.aesthetix.net/about.php[/email] . Jag har hört Aesthetix vid 2 tillfällen och det har varit väljud varje gång. Jag tror de generellt är mycket fina produkter. se post #21 om vad jag tyckte om Venere. Återuppfinna CD? Kanske inte men den låter mycket bra och kostar 70.000kr. För att avgöra behöver jag göra ett stortest. Hmmm. Det kanske jag skall göra? Edited October 28, 2012 by Apexorca Quote
calm Posted October 29, 2012 Posted October 29, 2012 Tack Apexorca för trevligt reportage! Tack också för alla fina bilder! Mästerklass med hela färgskalan i balans! Det verkar som intresset för uppgraderat digitalljud ökar, även om flera spått CD:n död nu i många år. Jag kommer definitivt vara en av överlevarna i det gamla formatet. Skulle varit intressant att lyssna på Aesthetix! Var inte så impad av demon på Arken demon, men det kan finnas många orsaker till det. Jag går inte vidare i den frågan. MSB är definitivt "state of the art" vad jag hitills har hört i digitalväg, inklusive värre prismässiga alternativ. De kommer nu att lansera en ny klocka "Femto 140" klockan som kommer att ingå som standard i de produkter som heter Plus. http://www.msbtech.com/products/femto.php?Page=platinumHome Enligt uppgift skall den leverera 80-90% av deras värstingklocka Galaxy och det bör definitivt räcka ett tag! Skall bli intressant att testa så småningom. Calm Quote
Daniel Posted October 29, 2012 Posted October 29, 2012 Hej, Tack för en mycket trevlig helg. Vi hade roligt hela tiden och blev väl omhändertagna i Göteborg Aesthetix är som bekant inte så välkänt som många av de andra amerikanska företagen, men väl värt att visa upp tycker vi. Jim White som är en mycket trevlig man har de senaste åren fått en massa bra tester och beröm för sina produkter. Bland annat så har tidningen Hifi Review i Hong Kong utsett Romulus till Product of the Year. Vi gillar Aesthetix mycket. Vi är även glada över hur mycket prestanda som man får ut av Sonus fabers nya Venere. Rummet hos Anders låter bra och drar helt klart åt det mumsiga hållet snarare än det kalla ljud som glasburen på Arken har. Samma slutsteg, kablar och grammofon men helt olika ljud. De aktiverade lite olika delar i kroppen helt enkelt. Nedan hittar ni lite mer info och tester om Aesthetix. http://www.stylusaudio.se/lasvart/tester/ http://www.aesthetix.net/reviews.php Framförallt skulle vi vilja rikta ett tack till Anders som är en exemplarisk värd och ett stort tak till Apexorca för reportaget. Men vi passar även på att tacka alla trevliga besökare som inte bara ville prata om musik och apparater, utan som fick oss att känna oss varmt välkomna i ett höstkyligt Göteborg. En sista kul sak var att min lillasyster kom och besökte oss för att några timmar senare åka in och leverera en dotter. Hon var två veckor över planerad leverans. Tänk vilka underverk lite musik kan göra. Vi ser fram emot nästa evenemang i Göteborg. Vänliga hälsningar från Stylus. Quote
Daniel Posted October 29, 2012 Posted October 29, 2012 (edited) Det blev dubbelt. Edited October 29, 2012 by Daniel Quote
Guest Musicus Posted October 29, 2012 Posted October 29, 2012 Efter allt vinylsnurrande vågade Daniel sig på att köra CD. Man hade ju vant öronen vid det fantastiska vinylljudet och många med mig sänkte förväntningarna en del. Romulus är en dac och cd transport i en låda! Är inte alla cd spelare det? naturligtvis en definitionsfråga... Hehe, bra fråga , det kanskje ligger i tiden med harddisk basert avspilling at det er mer hifi-politisk korrekt/moteriktig å kalle det en "dac med drivverk " fremfor cdspiller, interessant observasjon av calm forresten der det kan se ut som om cdp`n får en slags renesannse, noen som har sett det før? mvh Quote
new order Posted October 29, 2012 Posted October 29, 2012 Hur är handhavandet med Aesthetix? Det finns ju märken med high end ambitioner som totalt gör bort sig i just handhavande.Förstärkare eller försteg som inte kan komma ihåg volym eller ingång. En dåligt fungerande fjärr.Det kan vara sådana saker som kan irritera vid vardagsbruk.Hur är Aesthetix på den punkten? Quote
Recommended Posts