Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skulle Järna bokat plats om det inte vore för avståndet. Ett sådant tilltag på centrala västkusten skulle uppskattas. :)

Posted

Tack för kaffe och tilltugg får man väl säga då.

Lennarts insatser var också goda förstås.

Med hjälp av akustiken har man snart skingrat mystiken och kvar blir bara musiken ;)

Posted
Några nya intressanta rön sedan hans eminenta föredrag på Sheratonmässan?

Calm

Det var många nya ansikten och jag kände bara Jan-Eric och Hugo sedan tidigare ;)

- Det är alltid trevligt att träffa likasinnade och jag träffade två stycken som konstruerar sina egna DAC'ar och förstärkare (klass D) som menade att analog källa var mycket sämre än digital och den ene hade pensionerat sin Goldmund Studio....

Det var upp till bevis så jag fick namn och telefonnummer :icon_smile_clown:

När det gällde föredraget så var det väl inget direkt nytt men det var ju en mindre grupp denna gången och därför intimare :app:

- Jag passade också på att hämta hem min nya rullbandare, en Studer B67, som i princip är identisk med den som Jan-Eric Persson spelade på :mm:

studerb67.jpg

Bild på Jan-Erics maskin

Jag får tacka Jan-Eric och Hugo för det trevliga initiativet :app:

Posted
Det var många nya ansikten och jag kände bara Jan-Eric och Hugo sedan tidigare ;)

- Det är alltid trevligt att träffa likasinnade och jag träffade två stycken som konstruerar sina egna DAC'ar och förstärkare (klass D) som menade att analog källa var mycket sämre än digital och den ene hade pensionerat sin Goldmund Studio....

Det var upp till bevis så jag fick namn och telefonnummer :icon_smile_clown:

Ja nu kan man börja fundera på vad den senaste utvecklingen av datatekniken får för genomslag på både inspelningsteknik, men framför allt på avspelningssidan?

Jag tillhör dem som tycker att det digitala mediet tagit steg framåt i fråga om kvalitet i återgivningen. De senaste testen med MSB hemmavid öppnar nya perspektiv. Analoga inspelningar har en nackdel att de har en del år på nacken och är i viss mån beroende av rent mekaniska överföringar som skapar möjliga felkällor i form av brus och annat.

I den digitala erans början kändes ljudet skarpt, kantigt och instängt. Så är det inte längre och då står man inför ett möjligt skifte i den ljudmässiga utvecklingen. Rent musikaliskt är en helt annan fråga. Men för den som är intresserad av nutida musik så öppnas nya vägar.

Kul att akustiken kommit i blickfånget vilket den sannerligen förtjänar. Finns inget mer genomgripande än denna.

Calm

Posted
Jag får tacka Jan-Eric och Hugo för det trevliga initiativet :app:

Vi tackar alla som kom! :app: Och ett stort TACK till Lennart Nilsson!

Lennart tyckte också det var en trevlig kväll och sa att han Järna kommer tillbaka. Skulle vara intressant att borra djupare i ett par av de rubriker som diskuterades. Och om någon kan, kan Lennart. Han är en mästare på att göra svåra förlopp begripliga. Även synnerligen effektiv på att ta udden av vissa begrepp som fått allt för stor relevans.

En väldigt lyckad och trevlig kväll! Vi lovar bjuda på fler!