Timbre™ Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Klassikern Autumn Leaves är lika aktuell året runt som det finns inspelade versioner men i oktober tillkommer ytterligare en dimension. Ett spektrum av höstens varma kulörer utanför dörren och en omgång musikavnjutning på insidan medan höstlöven faller på plats. Dags för lite höstmys och stärkande lyssningsövningar i Göteborg... Quote
Timbre™ Posted October 24, 2012 Author Posted October 24, 2012 En av många fördelar med gemensam musikavnjutning är att man ramlar på godbitar som ligger utanför den egna musiksfären och därmed riskerar att aldrig bli upptäckta. Från Autumn Leaves till Last Leaves Of Autumn kan steget vara kort och albumet Sugaring Season med Beth Orton visade sig vara en riktig godbit... Quote
new order Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 En av många fördelar med gemensam musikavnjutning är att man ramlar på godbitar som ligger utanför den egna musiksfären och därmed riskerar att aldrig bli upptäckta. Från Autumn Leaves till Last Leaves Of Autumn kan steget vara kort och albumet Sugaring Season med Beth Orton visade sig vara en riktig godbit... http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/autumn006.JPG Så kan det ofta vara.Beth Ortons Central Reservation är den enda skiva jag hört med henne.Men den är å andra sidan otroligt bra!Nu vet jag vad jag ska lyssna på ikväll.Tack för inspirationen. Quote
Timbre™ Posted October 24, 2012 Author Posted October 24, 2012 Så kan det ofta vara.Beth Ortons Central Reservation är den enda skiva jag hört med henne.Men den är å andra sidan otroligt bra!Nu vet jag vad jag ska lyssna på ikväll.Tack för inspirationen. Nu har du i.o.f.s. inga Cremonor till hands men är Central Reservation i klass med Sugaring Season kan det bara bli en njutbar afton. Här var det Cremona Auditor M som stod för kvällens omvandling. Quote
K-man Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Ahh...lite höstlovshifi...inte fel alls! ....men kan inte påstå att jag upplever någon "lovkänsla" direkt..... \\K-man Quote
new order Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Ahh...lite höstlovshifi...inte fel alls! ....men kan inte påstå att jag upplever någon "lovkänsla" direkt..... \\K-man Nä.Precis tvärtom faktiskt.Bara arbete.Tror interner har större frihetskänsla tbh... Quote
Matrixen Posted October 24, 2012 Posted October 24, 2012 Nä.Precis tvärtom faktiskt.Bara arbete.Tror interner har större frihetskänsla tbh... Landade helt från dagens jobb först för någon timme sedan, men det är trevligt att ta del av lovets lov från andra vinklar Quote
Timbre™ Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Ahh...lite höstlovshifi...inte fel alls! ....men kan inte påstå att jag upplever någon "lovkänsla" direkt..... \\K-man Nä.Precis tvärtom faktiskt.Bara arbete.Tror interner har större frihetskänsla tbh... Landade helt från dagens jobb först för någon timme sedan, men det är trevligt att ta del av lovets lov från andra vinklar Här finns begrepp som måste rätas ut... Innebörden av beteckningen "höstlov" har fått en vingklippt effekt för grundskolans personal. Det handlar numera om två dagar och för min del blir det nästkommande torsdag-fredag med tillhörande hifipyssel. Höstlöv besitter därmed en högre garantinivå och kryddar man med godbitar plus säkra musikkort kan det aldrig gå fel... Quote
Timbre™ Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Den fysiska akustikbehandlingen består av två stycken strategiskt och estetiskt välplacerade Golden Horn som backar upp var sin Auditor med diffusion. Resten av rumsanpassningen äger rum i den digitala domänen. Quote
ishoot Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Så kan det ofta vara.Beth Ortons Central Reservation är den enda skiva jag hört med henne.Men den är å andra sidan otroligt bra!Nu vet jag vad jag ska lyssna på ikväll.Tack för inspirationen. Central Reservation är precis som du sa en fantastisk skiva. Sugaring Season är lika fantastisk men väldigt annorlunda. Denna gången har Beth gjort en "egen" skiva som känns mera Beth mindre producent. En vacker skiva som visar på mognad som jag gillar. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Själva elektronikuppställningen måste räknas till det mest minimaliserade man kan träffa på även om det finns digitalteknik undanstoppad i hifibänken och i angränsande rum. Högtaleriet drivs av en Naim UnitiQute som även sörjer för DA-omvandlingen av tillströmmande hårddisksignal. Man kan även avnjuta FM- och internetradio samt skapa en komplett integration med iPod och iPhone. Databanken till vänster är en Apple Mac Mini och digitalskivor rippas på andra sidan väggen... Baksidan är förtätad av anslutningsmöjligheter och som exempel kan nämnas analoga RCA-ingångar, antenningångar, diverse digitalanslutningar via USB, S/PDIF samt optisk överföring. Som antalet ingångar antyder är mängden hanterbara format omfattande och då jag därmed befinner mig på främmande mark är det lika bra att kopiera från manualen. Internet radio (Windows Media-formatted content, MP3 Streams, MMS), Playlists (M3U, PLS), MP3, AAC (up to 320kBit/s, CBR/VBR), Windows Media-formatted content-9 (up to 320kBit/s), FLAC and WAV (up to 24bit/96kHz via UPnp and USB only), OGG Vorbis Förutom högtalare kan man även lyssna via hörlurar och UnitiQute kan generera 2 X 30W i 8Ω. Med de amplitudnivåer som anläggningen är planerad för (och som jag själv gärna lyssnar på) räckte det gott och väl i kombination med Cremona Auditor M (88dB/4Ω). Quote
Timbre™ Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Central Reservation är precis som du sa en fantastisk skiva. Sugaring Season är lika fantastisk men väldigt annorlunda. Denna gången har Beth gjort en "egen" skiva som känns mera Beth mindre producent. En vacker skiva som visar på mognad som jag gillar. Ja, Sugaring Season fick stort utrymme denna gång även om vi i princip skulle kunna sitta och digitalt bläddra fram musik under oöverskådlig tid... Albumet till vänster med Mahsa Vahdat & Mighty Sam McClain har jag på CD och det går heller inte av för hackor... Quote
Timbre™ Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Vi fick ta del av musik via rippade CD-skivor som spelades upp i iTunes samt via AirPlay, Spotify & YouTube. Hade inte alltid koll på vad som gällde för tillfället men vi fick bl.a. ta del av en absorberande damkvartett från City of Angels där inledningstonerna var lite utdragna men sedan blev det bara bättre och bättre... Ishoot, du som har koll - vilka damer var det som fångade upp oss... Quote
ishoot Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Vi fick ta del av musik via rippade CD-skivor som spelades upp i iTunes samt via AirPlay, Spotify & YouTube. Hade inte alltid koll på vad som gällde för tillfället men vi fick bl.a. ta del av en absorberande damkvartett från City of Angels där inledningstonerna var lite utdragna men sedan blev det bara bättre och bättre... Ishoot, du som har koll - vilka damer var det som fångade upp oss... Damerna kallar sig Warpaint. Och just dessa låtar Burgundy och Majesty kom från Rough Trade Live sessions. Rough Trade är en av få skivbolag som har förstått hur man skall utnyttja internet på ett bra sätt. Rough Trade brukar just lägga upp kvalitativa Live Sessions och musikvideos från deras artister. Klapp på axeln skall dom ha för detta. Vill även passa på att tipsa om att spana in Stella Mozgawas trumspelande i dessa låtar. Man kan riktigt se hur musiken och känslan flödar ur henne. Hon hyllas av många som den just nu levande bästa kvinnliga trummisen. Hennes skicklighet får inte riktigt komma till rätta i dessa låtar men känslan och "flowet" finns där. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Så har det blivit dags att koppla på vidvinkelobjektivet och detta samkväm innehöll alla stimulerande parametrar från avkoppling, hifidiskussioner och komparationer till musikavnjutning och nya upptäckter. Håkan, Eitan och Björn i musikavnjutartagen... Den digitala rumsanpassningen genomfördes med Dirac Live RCS och det bäddar ju för jämförelser. På högerflanken (där bilden är tagen) kunde jag inte upptäcka några större skillnader när Dirac kopplades på eller av. Faktum är att jag vid ett tillfälle föredrog Dirac off. Musiken just då var kanske inte det mest basrika men en snabb förflyttning till Björns plats bjöd på desto större skillnader. Så var det även i sweet spot och de klassiska skillnaderna gav sig tillkänna. Minskad volym i basregistret, uppstramning av bastoner och därmed åtföljande transparens i övriga register. Det skall nog till mycket akustikutrustning för att åstadkomma motsvarande förändring den fysiska vägen. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Damerna kallar sig Warpaint. Och just dessa låtar Burgundy och Majesty kom från Rough Trade Live sessions. Rough Trade är en av få skivbolag som har förstått hur man skall utnyttja internet på ett bra sätt. Rough Trade brukar just lägga upp kvalitativa Live Sessions och musikvideos från deras artister. Klapp på axeln skall dom ha för detta. Vill även passa på att tipsa om att spana in Stella Mozgawas trumspelande i dessa låtar. Man kan riktigt se hur musiken och känslan flödar ur henne. Hon hyllas av många som den just nu levande bästa kvinnliga trummisen. Hennes skicklighet får inte riktigt komma till rätta i dessa låtar men känslan och "flowet" finns där. Tackar för dessa klargöranden och jag upplevde en gemensam koncentration när gruppen framträdde på TV-skärmen. Ishoot, tack för denna sammankomst och det blev en uppiggande musikresa trots att sommarens fåglar har dragit iväg. Säkra kort stannar dock kvar året runt... Naim Audio Sonus faber Dirac Research Quote
new order Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Läcker anläggning och bordet föll mig i smaken.Ett hemmabygge eller? Quote
ishoot Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Läcker anläggning och bordet föll mig i smaken.Ett hemmabygge eller? Tackar! Bordet är ett hemmabygge. Gjord av plank från min fars arbetsbänk. Quote
Guest Musicus Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Så kan det ofta vara.Beth Ortons Central Reservation är den enda skiva jag hört med henne.Men den är å andra sidan otroligt bra!Nu vet jag vad jag ska lyssna på ikväll.Tack för inspirationen. Ahh, Beth "Daybreaker" må heller ikke glemmes når hun nevnes ... mvh Quote
Guest Musicus Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Flott og minimalistiskt oppsett, helt i min gate og på mitt nivå nu fortiden "Kvalitet fremfor kvantitet" ... mvh Quote
ishoot Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Ahh, Beth "Daybreaker" må heller ikke glemmes når hun nevnes ... mvh Du har så rätt Musicus. Daybreaker är också en fantastisk skiva. Quote
ishoot Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Flott og minimalistiskt oppsett, helt i min gate og på mitt nivå nu fortiden "Kvalitet fremfor kvantitet" ... mvh Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/autumn072.JPG Trevligt rum. Quote
Recommended Posts