Guest Jorma Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Harry Belafonte live in concert at the Carnegie Hall inspelad 1959. Jag köpte den inspirerad av Eliot,s hemmahosreportage av Timbre. Det är en kanonskiva och jag och frugan skulle lyssna på ett par låtar från denna dubbelcd. Det slutade med en helkväll med Harry. Helt fantastiskt inspelning med musik som går rakt in i hjärtat eller vad det nu är för kroppsdel som blir berörd. Men vad det nu än är så är det en inspelning som jag kan rekomendera helhjärtat. Helt fantastiskt musik och med en känsla som man inte får uppleva så ofta. Quote
Bravo Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Skivnummer, inköpsställe? Låter trevligt för övrigt Jorma. Quote
Mattias Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Detta låter mycket trevligt Jorma Tog min friehten att kika runt lite. Kan det vara denna skiva måntro? Live in Concert at the Carnegie Hall (2cd insp 1959) Försökte hitta den i svea, men där gick man bet. På Amazon går den att få tag på. /Mattias Quote
eliot Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Jorma: Roligt att Du köpte den, och jag förstår att det blev en helkväll med Harry Originalet ser ut så här: ....och den har precis släppts som SACD som finns att köpa på Acoustic Sounds och då ser den ut så här (Klicka på bilden så kommer Du direkt till skivan!) Mvh, Eliot Tillägg: 45-varvs versionen (8 skivor!) kostar numera $495.00 eftersom den är så eftersökt Quote
eliot Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Det visar sig att SACD'n liksom CD'n som ser likadan ut bara har 15 av de 20 spåren. - På Amazon kan man faktiskt provlyssna på CD'n. Jorma (och Mattias) har funnit en senare remastrad 2CD-utgåva som innehåller alla spåren //Eliot Quote
Jan Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Jeg har båda den gamla originale LP'en från 59 och den senare utgivne (remastered) - dog inte den dyra som Eliot nämner. Jeg har ochså CD'en och der er ingen sammenligning als Den originale LP'en er mycket sliten (köppt brukt) och med mycket stöj. Den "nya" utgaven på LP er millt sakt fantastisk. Sådan skal bläsere lyda - med dynamik og agressivt ut av högtalerne. Här finns detaljer från scenen och publikum som man inte trode var muligen. CD'en er dynamikfattig och har mindre detaljer - men musikken er fortfarende fantastisk. Der finns ochså en "Live at Carnegie II" som jeg har på CD. Den er om jeg husker rätt optaget året efter och inneholler andre numre. Musikalsk ochså en bra CD. Quote
eliot Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Liksom Jan har jag originalet (i bra kondition) och den vanliga vinylåterutgåvan av Classic Records och de låter olika - men överlag låter originalet lite bättre. Det var länge sedan jag jämförde men jag kommer ihåg att återutgåvan var mer homogen (läs: var "fylligare") men saknade lite upplösning (speciellt i diskanten) i förhållande till originalet. Den dyra återutgåvan på 45varv är en upplevelse att höra - närmare "live" än så kommer man knappast - Jag brukar släcka i rummet när jag spelar "Jamaica Farewell" och en vanlig kommentar är att det är rent kusligt //Eliot Quote
Guest Jorma Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Detta låter mycket trevligt Jorma Tog min friehten att kika runt lite. Kan det vara denna skiva måntro? Live in Concert at the Carnegie Hall (2cd insp 1959) Försökte hitta den i svea, men där gick man bet. På Amazon går den att få tag på. /Mattias Ja, det är den och jag köpte den från CDON.com Det tog ett par veckor innan jag fick hem den. Quote
Guest Jorma Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Hittar den inte på CDON.com tyvärr. Jodå, den finns där. Jag har ptrecis kontrollerat detta. Gå till: CDON.com Sök harry belafonte musik-artist 2 skivtitlar kommer upp och om du klickar på rutan "visa alla titlar på rad 1 så kommer den häer skivan med bland alla titlar. Quote
eliot Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Den finns där men CDON.com är slarviga så de skriver inte att det är en dubbel-CD. Låtlistan innehåller bara 10 spår och kontrollerar man med dubbel-CD'n på Amazon så finner man att listan på spår motsvarar spåren på CD nr. 1 - Den kostar 159:- - vilket ju är mycket billigt för en dubbel-CD Här är en direkt länk till skivan. Mvh, Eliot Quote
Guest Jorma Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 När jag beställde den så hade jag inte en aning om att det var en dubbelcd, så det var ju en positiv överaskning när den kom. Och när vi hade spelat igenom alla låtarna på bägge skivorna igårkväll, så var det dags för dacapo. Med lite applåder och stampningar i golvet så ställde Harry upp och drog hela konserten ett varv till. En helafton på Carnegie Hall. Jag har aldrig varit därinne, men i maj när jag var på Sterophiles mässa i New York gick vi förbi Carnegie Hall varje dag på vägen mellan vårat hotell och mässhotellet. Det skulle vara kul att ha varit med på en av dessa stora spelningar som har gjorts där genom åren. En annan favorit från Carnegie Hall är "Reunion 1963" med Weavers som är en mycket trevlig afton på Carnegie med en lite av samma känsla av att vara där. Det finns flera andra stora artister som har det har gjorts inspelningar på Carnegie. Någon som har tips om bra inspelningar därifrån? Quote
eliot Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 En annan favorit från Carnegie Hall är "Reunion 1963" med Weavers - Det är min absoluta favorit Släcka ljuset och lyssna på "Ramblin' Boy" med Pete Seeger är en upplevelse när man hör de andra lågt börjar sjunga med och man hör "rummet" öppna sig - underbart Jag har den som Analogue Productions vinyl återutgåva och de gör de absolut bästa återutgåvorna. Den finns också som en välljudande guld CD i en mycket snygg förpackning - men ännu så länge inte som SACD.... Mvh, Eliot Quote
Bravo Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 "Reunion 1963" med Weavers är 2 trevliga skivor, förmodligen finns det flera i samma stil beroende på vilka artister man är intresserade av och önskar lyssna på. Jag tror att Amazon har över 50 träffar på live at Carnegie Hall bara på populärmusik. Quote
eliot Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 Jag "upptäckte" ytterligare några (vinyl-)skivor från Carnegie Hall. Getz/Gilberto #2 från 1966 Finns det en reunion så finns det ju ett original och mycket riktigt så har jag en Vanguard/Stereolab recording från 1960: The Weavers at Carnegie Hall vol 2 Jag vet att jag har en till skiva - nu i mono - och det måste nog vara den här även om jag inte känner igen omslaget - de är bra men jag tycker inte att de är lika bra som "Reunion" Sedan har jag också Charlie Parker with Strings, Midnight Jazz at Carnegie Hall, från 1950 som jag har som Japanpressning - finns ej på CD! - Det finns emellertid denna skiva från Carnegie Hall - odödlig sägs den vara Klicka på bilderna för att komma till webbsida på Amazon Mvh, Eliot Quote
eliot Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 Är det någon som känner till denna We Shall Overcome: Complete Carnegie Hall Concert [LIVE] Pete Seeger från 1963 Enligt recensioner på Amazon lär den vara bra Quote
x2000 Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 hejsan även gruppen chicago spelade in en liveskiva på carnegie hall deras fjärde album bestående av inte mindre än fyra! lp'n i en box läs mer om albumet här chicago at carnegie hall /thomas Quote
eliot Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 Har precis suttit och njutit av Gerry Mulligan & Chet Baker, Carnegie Hall Concert från 1974 som finns utgiven på två volymer, mixade av ingen mindre än Rudy van Gelder. Concerten finns beskriven på denna webbsida och den finns flera utgåvor på CD där jag tyvärr inte känner till ljudkvalitén. LP-skivorna låter emellertid mycket bra eller (klicka på bilderna för att komma till skivorna!) Naturligtvis sjunger Chet Baker My Funny Vallentine som ju har blivit lite av hans "trademark". Detta kan betecknas som en återförening då Chet & Gerry spelade mycket tillsammans i början på 50-talet. - CD-skivan är ett måste för den som gillar Chet Baker Jag har faktiskt en skiva Gerry Mulligan Quartet, Reunion with Chet Baker. Det är en (mono) studioinspelning från 1957 som är utgiven som en sällsynt Japanpressning men som naturligtvis finns som CD (klicka på bilden för att komma till skivan!) Själv hörde jag Gerry Mulligan när han spelade med Dave Brubeck i Zürich i början på 90-talet - bara något år innan han avled. Gerry Mulligan var definitivt behållningen på den koncerten //Eliot Quote
Guest om.s Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Ang Harry Belafonte er det to stk skiver fra CH; "at carnegie hall" the complete concert, og "returns to carnegie hall"disse gikk det å få tak på via www.vinylbutiken.se på 200gr quiex sv-p vinyl, fra classic records. anbefaler også "midnight special" og "an evening with HB & miriam makeba", sist nevnte veldig afrikansk inspirert hvor de begge synger sjelfullt på afrikansk. Quote
Recommended Posts