Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då och då läser jag hifi-annonstexter för att hitta inspiration till mitt arbete. Idag dök jag på denna:

"X" stereo amplifiers are first and foremost made for the re-play of music. No other amplifiers regardless of price and size will bring you the same true concert feeling - the extraordinary sense of actually BEING THERE when the music was recorded. We bring you full definition audio.

This is a simple yet unachievable task for ordinary amplifiers due to the limitations of analog technology. You will get a reproduction of music. But you will not get the full picture as analog amplifiers inevitably add their own tone to the tune and change the picture. The true feeling of music - the real thing - is lost. And you get bored.

Vem tror ni kan ligga bakom denna "sanning"?

Posted
Jo, men 99.9% av mina skivor är inte inspelade från lyssningsplats på en konsert.

Känslan, Calle... Känslan av att sitta mitt i larmet, mitt i crescendot... Jag tror bestämt att du har för mycket analogt kring dig... Du är avslöjad...

:closedeyes:

Posted
Ovanligt dumt, måste vara någon digital så jag gissar på Lyngdorf.

Det blir två fullpoängare, Sigge!!!

Däremot får jag ge dem rätt i att deras lilla slusteg låter alldeles förträffligt för pengarna. I somras köpte jag ett demoex av Lyngforf SDA 2175 att köra med under sommaren för att spara på rörstegen och värmen och för att det inte blir samma aktiva lyssning som under hifi-säsongen. Det känns också skönt att ha ett reservsteg i väntanpå nya rör i samband med rörbyten.

Jag hade förväntat mig ett mer analytiskt och lite vasst ljud än vad som var fallet. Steget spelar mjukt och fint men med bra drag när det behövs. Framför allt basen låter oerhört fint. Den kan dock inte mäta sig med mina rörsteg när det gäller panorama, perspektiv och helhet.

Det har hänt en hel del med D-tekniken och det kan vara klokt med ett öppet sinne. Det låter inte på något sätt illa och om vi drar in pengarna i sammanhanget så är det ingen tvekan av vad som är mest prisvärt hemma hos mig.

Men att påstå att detta skulle vara en referens om hur det låter i verkligheten kontra analogt är enbart korkat. :dead:

Posted
Det går ju lätt att kopiera en de av texten och låta Google hitta tillverkaren...

Det går att få en doktorshatt med samma metod... Fusk :dead:

Posted
Då och då läser jag hifi-annonstexter för att hitta inspiration till mitt arbete. Idag dök jag på denna:

"X" stereo amplifiers are first and foremost made for the re-play of music. No other amplifiers regardless of price and size will bring you the same true concert feeling - the extraordinary sense of actually BEING THERE when the music was recorded. We bring you full definition audio.

This is a simple yet unachievable task for ordinary amplifiers due to the limitations of analog technology. You will get a reproduction of music. But you will not get the full picture as analog amplifiers inevitably add their own tone to the tune and change the picture. The true feeling of music - the real thing - is lost. And you get bored.

Vem tror ni kan ligga bakom denna "sanning"?

Med tanke på att det är få av oss i vår ålder som hör 20-20kHz, vem bryr sig? Det billigaste och enklaste sättet att få en bättre ljudupplevelse är troligen Revaxör........

Audio Processing

Posted
Känslan, Calle... Känslan av att sitta mitt i larmet, mitt i crescendot... Jag tror bestämt att du har för mycket analogt kring dig... Du är avslöjad...

:closedeyes:

Haha, jag kan bara hålla med Calle. Efter 7 år av diskussioner med Peter McGrath så börjar jag få koll på hur mycket val en "inspelningskreatör" gör även vid en liveinspelning. Att "vara där" finns helt enkelt inte på skiva eller datta. ;) Med det sagt så får man ändå känslan även av inspelad musik.

Posted
Med tanke på att det är få av oss i vår ålder som hör 20-20kHz, vem bryr sig? Det billigaste och enklaste sättet att få en bättre ljudupplevelse är troligen Revaxör........

Ja, är det bara frekvensomfånget som gäller så klarar väl alla förstärkare detta. Så enkelt är det dessvärre inte. :diss:

Posted
Haha, jag kan bara hålla med Calle. Efter 7 år av diskussioner med Peter McGrath så börjar jag få koll på hur mycket val en "inspelningskreatör" gör även vid en liveinspelning. Att "vara där" finns helt enkelt inte på skiva eller datta. ;) Med det sagt så får man ändå känslan även av inspelad musik.

I de bästa stunderna och med bra inspelningar och bra musik kan jag visst få känslan av att vara där någonstans omkrin mitten kring 4-10 raden och alldeles oavsett var mixerbordet finns. Ett exempel på detta är The Weavers Carnegie Hall Concert. Jag har också ett antal Contemporary plattor som ger samma känsla liksom Ellingtons Indigos som ger en fantastisk närvarokänsla men då mer som om jag satt mitt orkestern.

Jag har flera sådana exempel. Jag har inga problem med närvarobegreppet. Jag vet vad Lyngdorf menar med begreppet som sådant. Däremot inte att detta enbart skulle vara uppnåbart med digital signalbehandling. Det är ju trams.

Posted
I de bästa stunderna och med bra inspelningar och bra musik kan jag visst få känslan av att vara där någonstans omkrin mitten kring 4-10 raden och alldeles oavsett var mixerbordet finns. Ett exempel på detta är The Weavers Carnegie Hall Concert. Jag har också ett antal Contemporary plattor som ger samma känsla liksom Ellingtons Indigos som ger en fantastisk närvarokänsla men då mer som om jag satt mitt orkestern.

Jag har flera sådana exempel. Jag har inga problem med närvarobegreppet. Jag vet vad Lyngdorf menar med begreppet som sådant. Däremot inte att detta enbart skulle vara uppnåbart med digital signalbehandling. Det är ju trams.

Jo, visst är det så. Roligt att det ofta är lite äldre inspelningar som ger just den närvarokänslan. De måste ha varit digitala. :)

Posted
I de bästa stunderna och med bra inspelningar och bra musik kan jag visst få känslan av att vara där någonstans omkrin mitten kring 4-10 raden och alldeles oavsett var mixerbordet finns.

Ungefär som man känner sig placerad när man besöker det här rummet...

f93b12a8.jpg

(Bild från arkivet)

som dessutom, enligt rykten, har fått sig en uppgradering på både det ena och andra hållet.

Posted
Jo, visst är det så. Roligt att det ofta är lite äldre inspelningar som ger just den närvarokänslan. De måste ha varit digitala. :)

:D Ja, det finns kanske de som hävdar detta... Vad som är intressant med många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak.

Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Ungefär som att köpa laminatgolv med trämönster. ;)

Posted

Lyngdorf är ju intressanta!

Lite skum formulering i annonsen eftersom det segment de väl riktar sig till vet ungefär hur en inspelning går till.

En landsman, Anders Gade, har gjort spännande studier om Being there på riktigt och på skiva. Jag skrev lite om det i en annan tråd.

:D Ja, det finns kanske de som hävdar detta... Vad som är intressant med många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak.

Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Ungefär som att köpa laminatgolv med trämönster. ;)

It's all about the money dumdumdaredumdum.

På Cowboy Junkies 2:a album ställde man in musikerna i stället för mickarna för att få balans i styrka utan att förlora Being there.

Posted

Det är ju det vanliga snömoset, som 99% av alla hifi-tillverkare kör med.

Vad som möjligtvis kan se som lite lustigt, är att man ofta ser exakt samma fåniga argumentation fast tvärtom, typ "... due to the limitations of digital technology. You will get a reproduction of music. But you will not get the full picture as digital equipment inevitably subtracts information and change the picture. The true feeling of music - the real thing - is lost. And you get bored.".

Förmodligen mycket medvetet som de vänt på den argumentationen. Men det funkar ju på dem som inte är så insatta i hur saker och ting fungerar.

Posted
:D Ja, det finns kanske de som hävdar detta... Vad som är intressant med många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak.

Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Ungefär som att köpa laminatgolv med trämönster. ;)

Va! Laminatgolv med trämönster, finns det? Jag känner mig lurad! ;)

Posted
Det är ju det vanliga snömoset, som 99% av alla hifi-tillverkare kör med.

Vad som möjligtvis kan se som lite lustigt, är att man ofta ser exakt samma fåniga argumentation fast tvärtom, typ "... due to the limitations of digital technology. You will get a reproduction of music. But you will not get the full picture as digital equipment inevitably subtracts information and change the picture. The true feeling of music - the real thing - is lost. And you get bored.".

Förmodligen mycket medvetet som de vänt på den argumentationen. Men det funkar ju på dem som inte är så insatta i hur saker och ting fungerar.

En förklaring på att många tillverkare har samma argument fast från olika vinklar torde vara att det är en copywriter som sitter och skriver denna text. Snyggt och välformulerat ordbajseri.

Fast i fallet med Lyngdorf har man tyvärr lyckats gå över gränsen om vad som är trovärdigt.

Dynaudio brukar förresten i varje demo förklara att deras högtalare inte har något eget ljud utan är helt neutrala. Inte helt sant kanske men man håller sig inom ramarna ändå.

Posted
Va! Laminatgolv med trämönster, finns det? Jag känner mig lurad! ;)

:D:D Hihihi, ja jäv.... asså, det gäller fantamaj att vara på helspänn vad man än ska köpa !! :D:D

Posted
Dynaudio brukar förresten i varje demo förklara att deras högtalare inte har något eget ljud utan är helt neutrala. Inte helt sant kanske men man håller sig inom ramarna ändå.

Ja, de hade också en magstark slogan om att endast danskar talar sanning eller något ditåt. Lika dum den. I deras senaste modellöversikt har det övergivit den med All there is

Posted (edited)
Ja, de hade också en magstark slogan om att endast danskar talar sanning eller något ditåt. Lika dum den. I deras senaste modellöversikt har det övergivit den med All there is

Hehe, De kan aldrig ha träffat en dansk. ;)

(Ovanstående är ett skämt, jag älskar Danmark och dess invånare.) :)

Edited by Daniel
Posted
:D Ja, det finns kanske de som hävdar detta... Vad som är intressant med många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak.

Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Ungefär som att köpa laminatgolv med trämönster. ;)

Det är klart att Peter McGrath behärskar inspelningsteknik oavsett vad man lyssnar till analogt eller digitalt så är det snarare en annan process en den pusselbiten som handlar om lagringen.

En av de bästa pianoinspelningarna jag hört så var det något som Peter bandat med sin lilla digitala spelare. En vinnare i en solisttävling någonstans i USA. Varje anslag, ton och rummet fanns med. Magiskt!

Så snarare bör man fråga sig om inte mickningen har större betydelse för slutresultatet än lagringsmediet. I MSB riggarna jag lyssnat på så har jag också hört mer av allt jag någonsin hört av inspelningsrum och vad som finns kring instrumenten och deras klang.

Calm

Posted
...många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak.

Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang.

Fast man började väldigt tidigt med flermikrofoninspelningar, redan under slutet på 60-talet när flerspårsbandarna började komma. von Karajan är ju (ö)känd för att ha satt upp en skog med mikrofoner i orkestern med lösväggar mellan instrumentsektionerna. Frank Zappa jobbade mestadels på ett liknande sätt med sina orkesterinspelningar.

Posted
Så snarare bör man fråga sig om inte mickningen har större betydelse för slutresultatet än lagringsmediet.

Det skulle jag nog hålla med om. Jag skulle till och med kunna sträcka mig till "... än både lagringsmediet och - vid någorlunda kvalitetsnivå - anläggningen."

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...