Bebop Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Då och då läser jag hifi-annonstexter för att hitta inspiration till mitt arbete. Idag dök jag på denna: "X" stereo amplifiers are first and foremost made for the re-play of music. No other amplifiers regardless of price and size will bring you the same true concert feeling - the extraordinary sense of actually BEING THERE when the music was recorded. We bring you full definition audio. This is a simple yet unachievable task for ordinary amplifiers due to the limitations of analog technology. You will get a reproduction of music. But you will not get the full picture as analog amplifiers inevitably add their own tone to the tune and change the picture. The true feeling of music - the real thing - is lost. And you get bored. Vem tror ni kan ligga bakom denna "sanning"? Quote
calle_jr Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Med risk för att trampa i klaveret så gissar jag att det är någon trist sak. Och så kan man ju undra vad som menas med being there - var är det Quote
Bebop Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Och så kan man ju undra vad som menas med being there - var är det På konserten så klart... Quote
calle_jr Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 På konserten så klart... Jo, men 99.9% av mina skivor är inte inspelade från lyssningsplats på en konsert. Quote
Bebop Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Jo, men 99.9% av mina skivor är inte inspelade från lyssningsplats på en konsert. Känslan, Calle... Känslan av att sitta mitt i larmet, mitt i crescendot... Jag tror bestämt att du har för mycket analogt kring dig... Du är avslöjad... Quote
Sigge Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Ovanligt dumt, måste vara någon digital så jag gissar på Lyngdorf. Quote
Engelholm Audio Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Det går ju lätt att kopiera en de av texten och låta Google hitta tillverkaren... Quote
Bebop Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Ovanligt dumt, måste vara någon digital så jag gissar på Lyngdorf. Det blir två fullpoängare, Sigge!!! Däremot får jag ge dem rätt i att deras lilla slusteg låter alldeles förträffligt för pengarna. I somras köpte jag ett demoex av Lyngforf SDA 2175 att köra med under sommaren för att spara på rörstegen och värmen och för att det inte blir samma aktiva lyssning som under hifi-säsongen. Det känns också skönt att ha ett reservsteg i väntanpå nya rör i samband med rörbyten. Jag hade förväntat mig ett mer analytiskt och lite vasst ljud än vad som var fallet. Steget spelar mjukt och fint men med bra drag när det behövs. Framför allt basen låter oerhört fint. Den kan dock inte mäta sig med mina rörsteg när det gäller panorama, perspektiv och helhet. Det har hänt en hel del med D-tekniken och det kan vara klokt med ett öppet sinne. Det låter inte på något sätt illa och om vi drar in pengarna i sammanhanget så är det ingen tvekan av vad som är mest prisvärt hemma hos mig. Men att påstå att detta skulle vara en referens om hur det låter i verkligheten kontra analogt är enbart korkat. Quote
Bebop Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Det går ju lätt att kopiera en de av texten och låta Google hitta tillverkaren... Det går att få en doktorshatt med samma metod... Fusk Quote
Engelholm Audio Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Det går att få en doktorshatt med samma metod... Fusk Självklart - och mitt intresse låg främst i att diskutera sakfrågan (även om gissningstävlingen är en extra krydda). Quote
h00hbt Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Då och då läser jag hifi-annonstexter för att hitta inspiration till mitt arbete. Idag dök jag på denna: "X" stereo amplifiers are first and foremost made for the re-play of music. No other amplifiers regardless of price and size will bring you the same true concert feeling - the extraordinary sense of actually BEING THERE when the music was recorded. We bring you full definition audio. This is a simple yet unachievable task for ordinary amplifiers due to the limitations of analog technology. You will get a reproduction of music. But you will not get the full picture as analog amplifiers inevitably add their own tone to the tune and change the picture. The true feeling of music - the real thing - is lost. And you get bored. Vem tror ni kan ligga bakom denna "sanning"? Med tanke på att det är få av oss i vår ålder som hör 20-20kHz, vem bryr sig? Det billigaste och enklaste sättet att få en bättre ljudupplevelse är troligen Revaxör........ Audio Processing Quote
Daniel Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Känslan, Calle... Känslan av att sitta mitt i larmet, mitt i crescendot... Jag tror bestämt att du har för mycket analogt kring dig... Du är avslöjad... Haha, jag kan bara hålla med Calle. Efter 7 år av diskussioner med Peter McGrath så börjar jag få koll på hur mycket val en "inspelningskreatör" gör även vid en liveinspelning. Att "vara där" finns helt enkelt inte på skiva eller datta. Med det sagt så får man ändå känslan även av inspelad musik. Quote
Bebop Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Med tanke på att det är få av oss i vår ålder som hör 20-20kHz, vem bryr sig? Det billigaste och enklaste sättet att få en bättre ljudupplevelse är troligen Revaxör........ Ja, är det bara frekvensomfånget som gäller så klarar väl alla förstärkare detta. Så enkelt är det dessvärre inte. Quote
Bebop Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Haha, jag kan bara hålla med Calle. Efter 7 år av diskussioner med Peter McGrath så börjar jag få koll på hur mycket val en "inspelningskreatör" gör även vid en liveinspelning. Att "vara där" finns helt enkelt inte på skiva eller datta. Med det sagt så får man ändå känslan även av inspelad musik. I de bästa stunderna och med bra inspelningar och bra musik kan jag visst få känslan av att vara där någonstans omkrin mitten kring 4-10 raden och alldeles oavsett var mixerbordet finns. Ett exempel på detta är The Weavers Carnegie Hall Concert. Jag har också ett antal Contemporary plattor som ger samma känsla liksom Ellingtons Indigos som ger en fantastisk närvarokänsla men då mer som om jag satt mitt orkestern. Jag har flera sådana exempel. Jag har inga problem med närvarobegreppet. Jag vet vad Lyngdorf menar med begreppet som sådant. Däremot inte att detta enbart skulle vara uppnåbart med digital signalbehandling. Det är ju trams. Quote
Daniel Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 I de bästa stunderna och med bra inspelningar och bra musik kan jag visst få känslan av att vara där någonstans omkrin mitten kring 4-10 raden och alldeles oavsett var mixerbordet finns. Ett exempel på detta är The Weavers Carnegie Hall Concert. Jag har också ett antal Contemporary plattor som ger samma känsla liksom Ellingtons Indigos som ger en fantastisk närvarokänsla men då mer som om jag satt mitt orkestern. Jag har flera sådana exempel. Jag har inga problem med närvarobegreppet. Jag vet vad Lyngdorf menar med begreppet som sådant. Däremot inte att detta enbart skulle vara uppnåbart med digital signalbehandling. Det är ju trams. Jo, visst är det så. Roligt att det ofta är lite äldre inspelningar som ger just den närvarokänslan. De måste ha varit digitala. Quote
P-pan Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 I de bästa stunderna och med bra inspelningar och bra musik kan jag visst få känslan av att vara där någonstans omkrin mitten kring 4-10 raden och alldeles oavsett var mixerbordet finns. Ungefär som man känner sig placerad när man besöker det här rummet... (Bild från arkivet) som dessutom, enligt rykten, har fått sig en uppgradering på både det ena och andra hållet. Quote
Bebop Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Jo, visst är det så. Roligt att det ofta är lite äldre inspelningar som ger just den närvarokänslan. De måste ha varit digitala. Ja, det finns kanske de som hävdar detta... Vad som är intressant med många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak. Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Ungefär som att köpa laminatgolv med trämönster. Quote
calle_jr Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Lyngdorf är ju intressanta! Lite skum formulering i annonsen eftersom det segment de väl riktar sig till vet ungefär hur en inspelning går till. En landsman, Anders Gade, har gjort spännande studier om Being there på riktigt och på skiva. Jag skrev lite om det i en annan tråd. Ja, det finns kanske de som hävdar detta... Vad som är intressant med många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak. Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Ungefär som att köpa laminatgolv med trämönster. It's all about the money dumdumdaredumdum. På Cowboy Junkies 2:a album ställde man in musikerna i stället för mickarna för att få balans i styrka utan att förlora Being there. Quote
Almen Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Det är ju det vanliga snömoset, som 99% av alla hifi-tillverkare kör med. Vad som möjligtvis kan se som lite lustigt, är att man ofta ser exakt samma fåniga argumentation fast tvärtom, typ "... due to the limitations of digital technology. You will get a reproduction of music. But you will not get the full picture as digital equipment inevitably subtracts information and change the picture. The true feeling of music - the real thing - is lost. And you get bored.". Förmodligen mycket medvetet som de vänt på den argumentationen. Men det funkar ju på dem som inte är så insatta i hur saker och ting fungerar. Quote
Daniel Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Ja, det finns kanske de som hävdar detta... Vad som är intressant med många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak. Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Ungefär som att köpa laminatgolv med trämönster. Va! Laminatgolv med trämönster, finns det? Jag känner mig lurad! Quote
das Boot Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Det är ju det vanliga snömoset, som 99% av alla hifi-tillverkare kör med. Vad som möjligtvis kan se som lite lustigt, är att man ofta ser exakt samma fåniga argumentation fast tvärtom, typ "... due to the limitations of digital technology. You will get a reproduction of music. But you will not get the full picture as digital equipment inevitably subtracts information and change the picture. The true feeling of music - the real thing - is lost. And you get bored.". Förmodligen mycket medvetet som de vänt på den argumentationen. Men det funkar ju på dem som inte är så insatta i hur saker och ting fungerar. En förklaring på att många tillverkare har samma argument fast från olika vinklar torde vara att det är en copywriter som sitter och skriver denna text. Snyggt och välformulerat ordbajseri. Fast i fallet med Lyngdorf har man tyvärr lyckats gå över gränsen om vad som är trovärdigt. Dynaudio brukar förresten i varje demo förklara att deras högtalare inte har något eget ljud utan är helt neutrala. Inte helt sant kanske men man håller sig inom ramarna ändå. Quote
Tompa Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Va! Laminatgolv med trämönster, finns det? Jag känner mig lurad! Hihihi, ja jäv.... asså, det gäller fantamaj att vara på helspänn vad man än ska köpa !! Quote
Bebop Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 Dynaudio brukar förresten i varje demo förklara att deras högtalare inte har något eget ljud utan är helt neutrala. Inte helt sant kanske men man håller sig inom ramarna ändå. Ja, de hade också en magstark slogan om att endast danskar talar sanning eller något ditåt. Lika dum den. I deras senaste modellöversikt har det övergivit den med All there is Quote
Daniel Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 (edited) Ja, de hade också en magstark slogan om att endast danskar talar sanning eller något ditåt. Lika dum den. I deras senaste modellöversikt har det övergivit den med All there is Hehe, De kan aldrig ha träffat en dansk. (Ovanstående är ett skämt, jag älskar Danmark och dess invånare.) Edited October 23, 2012 by Daniel Quote
calm Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Ja, det finns kanske de som hävdar detta... Vad som är intressant med många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak. Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Ungefär som att köpa laminatgolv med trämönster. Det är klart att Peter McGrath behärskar inspelningsteknik oavsett vad man lyssnar till analogt eller digitalt så är det snarare en annan process en den pusselbiten som handlar om lagringen. En av de bästa pianoinspelningarna jag hört så var det något som Peter bandat med sin lilla digitala spelare. En vinnare i en solisttävling någonstans i USA. Varje anslag, ton och rummet fanns med. Magiskt! Så snarare bör man fråga sig om inte mickningen har större betydelse för slutresultatet än lagringsmediet. I MSB riggarna jag lyssnat på så har jag också hört mer av allt jag någonsin hört av inspelningsrum och vad som finns kring instrumenten och deras klang. Calm Quote
Almen Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 ...många av dessa gamla inspelningar är att man valde inspelningslokal oerhört noga eftersom man även spelade in rummets klang och ambiens där endast ett fåtal mickar användes. Jan-Erik Persson på Opus3 gör så även idag. Även David Chesky uppskattar rummets naturliga klang. McGrath samma sak. Idag närmickas mycket av inspelningarna eller dras direkt från instrumentmickarna in i mixerbordet, dessutom i olika studios, och sedan försöker man fixa till bristerna efteråt med digital teknik där man försöker få en analog klang. Fast man började väldigt tidigt med flermikrofoninspelningar, redan under slutet på 60-talet när flerspårsbandarna började komma. von Karajan är ju (ö)känd för att ha satt upp en skog med mikrofoner i orkestern med lösväggar mellan instrumentsektionerna. Frank Zappa jobbade mestadels på ett liknande sätt med sina orkesterinspelningar. Quote
Almen Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Så snarare bör man fråga sig om inte mickningen har större betydelse för slutresultatet än lagringsmediet. Det skulle jag nog hålla med om. Jag skulle till och med kunna sträcka mig till "... än både lagringsmediet och - vid någorlunda kvalitetsnivå - anläggningen." Quote
Recommended Posts