Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska vi se om Eliot har rätt :?::?::mm:

vin9.jpg

En vev har monterats på denna mystiska väska...

Mer bilder blir det i morgon ;)

Någon som kan gissa vad det är för "märke" på den?? :)

Posted

Då öppnar vi o ser vad som finns inuti väskan :)

vin2.jpg

Logotypen har flagnat lite men man kan ändå beskåda att det är en "His Master's Voice"... :mm:

Posted

EAR: Detta visste jag inte... Två sorters nålar altså.... :mm: Vad detta är för sort vet jag dock inte så jag kan tyvärr inte svara på den frågan :blush

Posted

Jag vet inte heller vad jag har för sort.De ser förmodligen likadana ut emedan materialen i nålarna troligtsvis inte är samma.Förmodligen hårdheten som är olika.

Får väl ringa till min far och höra om man kan se skillnad på sorterna eftersom han köpte den jag har på 30-talet nån gång.

Posted
Finns dessutom två sorters nålar.

En för kvälls-natt lyssning och en med lite mer drag i :D

Der fanns mycket mera enn bare 2 ulika sort.

På den tidan var der ochså non som "tweakede". Dom oprindeliga 2 sorter var metall stifter och stiftar av trä - mestandels bambus. Metal stiften kunne avspille 3-4 sidor, mens bambus bara hollt til 1 sida.

Tweakere anvennte andre træsorter och jeg har ochså häort rosen torna eller kanske kaktus torna nämnt som en mulighet.

Posted

Hej Jan

Vad jag menade med två sorter är metallstift vilka är de enda jag kände till.Nu har jag fått veta av dig om Kaktusar osv :o Jösses vilken djungel redan på den tiden :D Tweaking stift :cool:

Verkar som jag får ta mig till Frasses musikmuseum i Simrishamn för lite mer information om vad som finns i stiftväg.

Finns en del för den vetgirige att läsa här :mm:

http://hem.passagen.se/sagabo/kabinett/platser/fonograf.htm

Frasses Musikmuseum, tel. 0414-145 20 Peder Mörcks väg 5. Öppet 1/6 -31/8 sön 14-17. Juli mån-ons 14-17.

Övrig tid efter ök.

Ta er dit om ni har chansen eftersom världens största samling av Edison fonografer finns där :o

Mats

Posted

Nu har vi öppnat den. Här kan man lagra lite skivor.

vin3.jpg

vin4.jpg

Det är från urgröpningen där tonarmen ligger vid transport som ljudet kommer ifrån.

vin5.jpg

vin7.jpg

Här ställer man in hastigheten om så önskas :)

vin8.jpg

Jag kan berätta att min far sa att en arbetskamrats mamma hade vinylskivor till salu. Vi åkte dit och det visade sig först bara vara 78 varvs skivor jag inte kunde spela. Mestadels svensk musik. Sen visade hon mig denna resespelare som hon ville sälja. Helst alltihop på en gång. Jag frågade vad hon ville ha och jag fick välja pris. Jag tog upp en hundralapp som hon slet ur näven på mig. Tack nu blev jag äntligen av med skiten..

Hörde ni vad hon sa?? :o:o "Skiten".. Jag köpte "skit" för 100,- Dessutom fungerar den som den ska!!! Den är dessutom i mycket gott skick trotts sin ålder!

Jag är då nöjd och tydligen hon med!! Denna klenod stannar definetivt här hemma!!! :)

Posted

Jag förstår inte att det inte finns nyutgåvor på 78varv - det borde vara det ultimativa "hi-rez" formatet ;):mm:

- Tyvärr spelar väl flertalet nyare skivspelare inte 78 varv men sådant brukar inte hindra företagsamheten :cool:

//Eliot

Posted

:) Grattis till fyndet, nu fattas bara lite rekvisita som tjejer i tidstypisk klädsel, anpassat fordon som T-ford eller häst och vagn för utflykterna då spelaren skall med, det är bara att välja.

Grattis!

Posted
Jag förstår inte att det inte finns nyutgåvor på 78varv - det borde vara det ultimativa "hi-rez" formatet  ;)  :mm:

Jag och en kompis gjorde några inspelningar med ett retro-jazz-bamd för några år sedan och funderade i den vevan på att ge ut inspelningarna på stenkakor, men det stöp i flera fallgropar, främst på att det finns "väldigt" få skivpressar som är lämpliga för att pressa sånna plattor kvar. Jag lyckades lokalisera en press i USA, men museet som ägde denna var fullständigt tveksamma till att låta någon utnyttja pressen. Det andra stora problemet är att det inte längre tillverkas någon lämplig pressmassa (bakelit) att pressa skivorna på. Hur som helst kom Vi fram till att hindren var för stora då..

Tyvärr spelar väl flertalet nyare skivspelare inte 78 varv men sådant brukar inte hindra företagsamheten  :cool:

Jäkligt synd, man blir ju faktiskt lite tänd på att skaffa en bra maskin, som Simon Yorke Designs professional archive turntable...

ser7prof.jpg

Hög "VillHAFaktor"

-- Om någon Euphonist skulle äga lämplig utrustning för att pressa sjuttiåttor så kan han väll PM'a mej, för jag är fortfarande sugen på att ge ut mina inspelningar, har redan ett lämpligt namn på skivbolaget färdigt!! :D

/ptr

Posted

Jag tänkte mig inte en stenkaka utan en "vanlig" vinylskiva med RIAA-korrektur men som roterar med 78varv per minut. Borde inte vara några problem :)

- Antingen låter man gravermatrisen rotera fortare vid graveringen eller så låter man bandspelaren gå långsammare vid överföringen. :mm:

En sådan inspelning går att spela av på alla skivspelare med 78varv som t.ex. Thorens TD124 som jag av en tillfällighet ( ;) ) råkar ha hemma.

Det torde inte heller vara så svårt att modifiera den externa nätdelen till min Yorke :cool:

Mvh,

Eliot

Posted

För något år sedan fanns det att köpa en vinyl graverutrustning för inte så stora pengar - det var väl vinylens svar på CD-brännaren :D:mm:

- Jag kommer inte ihåg priset - bara att det var förvånansvärt billigt :D

Någon som kommer ihåg det :?:

Posted
Jag tänkte mig inte en stenkaka utan en "vanlig" vinylskiva med RIAA-korrektur men som roterar med 78varv per minut. Borde inte vara några problem :)

Hmmm, jag är ju i grunden ingen vinylprofessor så ni får ta detta med en nypa sallt; jag undrar om inte det sammanlagda resultatet av att pressa vinyl för 78 rpm kanske gör så att man måste modifiera hela den resterade avspelningskedjan?

Blir inte dom krafter som sätts an när nålen sätts i spåret så pass mycket större att den rena ljudförbättringen kan gå förlorad?

Dessutom skulle den möjliga tiden man kan gravera bara vara 40% av vad en vanlig LP är, tänk alla vändningar en Mahlersymfoni skulle få utstå... :clown:

- Antingen låter man gravermatrisen rotera fortare vid graveringen eller så låter man bandspelaren gå långsammare vid överföringen.  :mm:
Jovars, rent tekniskt är det inte så svårt, även om det börjar tunnas ut i leden bland dom som är riktigt bra på att gravera LP matriser..

En sådan inspelning går att spela av på alla skivspelare med 78varv som t.ex. Thorens TD124 som jag av en tillfällighet ( ;) ) råkar ha hemma.

Ett hederligt verk, nästan i klass med resesvarven från HMV som tråden handlar om.. :blush

/ptr

Posted
För något år sedan fanns det att köpa en vinyl graverutrustning för inte så stora pengar - det var väl vinylens svar på CD-brännaren  :D  :mm:

Man ser både Scully och Neumann verk annonseras regelbundet på diverse Amerikanska ProAudio DBs. Ibland så billigt som 2-3000 dollar, ofta det dubbla.. Alltb beroende på i vilket slag maskinen är i..

Ett verkligt Vinylens svar på CD-brännaren för den som vill leka lite? - Tillverkas Vestax, egentligen ett DJ gravyrverk..

vrx-2000.jpg

vrx2000.jpg

Såhär ser gravérdosan ut..

cutting_vestax_vrx200_head.jpg

Som graverar direkt i vinylen.. Har dock aldrig hört nått graverat från en sådan..

För er som är intresserade finns specsen Här... :o:shy:;)

/ptr