Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

orgel%20acusticum%20artikelbild.jpg

lånad bild

Jag hade turen att få en biljett till premiären till Orgel Acusticums premiär.Tänk er en mäktig kyrkorgel installerat i en akustikbehandlad konsertlokal.

Tänk er Mussorgskys tavlor på en utställning framförd i en sådan lokal,på ett sådant fantastiskt

instrument och en duktig organist i form av professor Hans-Ola Ericsson.Imponerande?Ja!Vackert?Ja!

Orgeln i sig är världens mest avancerad sådan med en massa elektronik integrerat i konstruktionen.

Det är tänkt att i framtiden skall någon kunna fjärrstyra denna orgel från en helt annan plats.

Det skapar nästan obegränsade möjligheter.

Hur som hellst.Ett mäktigt instrument som får visa vad den går för under denna invigningsvecka.

Mer info. http://acusticumorgan.com/

http://www.studioacusticum.com/

Edited by new order
Posted

Det är tänkt att i framtiden skall någon kunna fjärrstyra denna orgel från en helt annan plats.

Det skapar nästan obegränsade möjligheter.

Häftigt :o:mm:

- Då behöver man inte ens lyssna på den när man spelar :blush

Posted
Häftigt :o:mm:

- Då behöver man inte ens lyssna på den när man spelar :blush

Haha.Sant det :D .Men allvarligt talat måste det vara en höjdare för studenterna.Världsberömda organister behöver inte åka på plats för sina föreläsningar och lektioner ex.vis.

Sen kanske världsberömdheter kan hålla konserter utan att vara på plats.Miljösmart och billigare borde det bli.För allvarligt talat så ser man ju bara ryggtavlan på organisten

så man missar kanske inte så mkt om inte huvudpersonen är där irl ;) .

Jo det var en mäktig upplevelse.Viss konstmusik var kanske inte riktigt min grej,men jag tror ändå på nyttan av att få den erfarenheten.Det förhindrar kanske att man stelnar

i sin smak.Öppnar upp för nya intryck.

Redan Tisdag kommer jag försöka mig på ytterligare en konsert.Bach the Imaginator heter konserten visst och redan där blev jag smått såld.

För mig (i det lilla begränsade kunnande om orgelmusik) så är Bach nummer ett.

Posted

Orgel musik är riktigt intressant att lyssna på. Ska nog se om jag kan få in någon kanal i mitt Sonos system. Senast jag lyssnade på orgel musik var när min farmor begravdes. Dom flesta var ledsna i kyrkan men jag satt bara helt fascinerad och bara lyssnade när hon spelade. Blev riktigt imponerad faktiskt. Det lät ju så bra så jag ville bara höra mer men det fick jag inte :)

Posted

Det blev inte mycket Bach idag inte.10 minuter in på konserten fick den avbrytas.Datafel.Den nya tekniken innebär inte bara fördelar.... ;)

Work in progress,jo jag tackar jag.

Posted

Det var en säkring som stoppade konserten igår.Men nya tag idag.De besökare som drabbades av detta igår,fick se dagens ordinarie evenemang samt det uppskjutna framträdandet efteråt.Dessutom bjöds på fika.

Generöst av arrangörerna och uppskattat av oss besökare,som tyvärr var rätt få till antalet.Men organisten Harald Vogel gjorde sitt jobb och bjöd på bra musik.

Som glad amatör när det gäller klassiskt och Bach så kunde jag inte låta bli att tycka att mycket av fugorna är lite av en form av skalövningar som löper över registren.

Det måste vara oerhört svårt att spela och min förundran över hur de ens kan hänga med blev stor.

• 2 weeks later...
Posted

Men nog kunde de väl ändå ha satt lite färg på stället, ALLTING har ju samma färg, inget som bryter av det hela på ett snyggt sätt....

Måste ju kännas som att gå in i en "operationssal", sterilt cleant i samma tråkiga beiga färg.... :dry:

Posted
Men nog kunde de väl ändå ha satt lite färg på stället, ALLTING har ju samma färg, inget som bryter av det hela på ett snyggt sätt....

Helt klart en intressant aspekt. På bilden ovan ser man också trattar till ett talat utrymingslarm och även nödutrymningsskyltarna.

Man ska väl i sammanhanget tänka på att salen är avsedd för symfoniorkester med dämpad belysning i salen och 1000 lux på orkestern.

I det läget som besökare lär man inte urskilja arkitektoniska finesser i salongen. Däremot måste det fungera med hänsyn till andra aspekter som akustiska egenskaper, kontraster, bländning, brand etc...