new order Posted October 14, 2012 Posted October 14, 2012 (edited) lånad bild Jag hade turen att få en biljett till premiären till Orgel Acusticums premiär.Tänk er en mäktig kyrkorgel installerat i en akustikbehandlad konsertlokal. Tänk er Mussorgskys tavlor på en utställning framförd i en sådan lokal,på ett sådant fantastiskt instrument och en duktig organist i form av professor Hans-Ola Ericsson.Imponerande?Ja!Vackert?Ja! Orgeln i sig är världens mest avancerad sådan med en massa elektronik integrerat i konstruktionen. Det är tänkt att i framtiden skall någon kunna fjärrstyra denna orgel från en helt annan plats. Det skapar nästan obegränsade möjligheter. Hur som hellst.Ett mäktigt instrument som får visa vad den går för under denna invigningsvecka. Mer info. http://acusticumorgan.com/ http://www.studioacusticum.com/ Edited October 14, 2012 by new order Quote
calle_jr Posted October 14, 2012 Posted October 14, 2012 Häftigt! Väldigt fin konsertsal. Noterar att det tog 5 år och en hel massa kämpande och lobbyism att få dit en orgel... http://s3.amazonaws.com/attachments.acusti...ngs/14/max.jpeg Quote
stargazer Posted October 14, 2012 Posted October 14, 2012 Grymt mäktig Kanske man måste åka mot Acusticum till snart. Grattis till den (antagligen) fina upplevelsen! Quote
eliot Posted October 14, 2012 Posted October 14, 2012 Det är tänkt att i framtiden skall någon kunna fjärrstyra denna orgel från en helt annan plats. Det skapar nästan obegränsade möjligheter. Häftigt - Då behöver man inte ens lyssna på den när man spelar Quote
tomano58 Posted October 14, 2012 Posted October 14, 2012 Kul att det uppskattades. Ett orgelfreak och (nyligen) tidigare arbetskamrat till mig är inblandad i projektet. Quote
new order Posted October 14, 2012 Author Posted October 14, 2012 Häftigt - Då behöver man inte ens lyssna på den när man spelar Haha.Sant det .Men allvarligt talat måste det vara en höjdare för studenterna.Världsberömda organister behöver inte åka på plats för sina föreläsningar och lektioner ex.vis. Sen kanske världsberömdheter kan hålla konserter utan att vara på plats.Miljösmart och billigare borde det bli.För allvarligt talat så ser man ju bara ryggtavlan på organisten så man missar kanske inte så mkt om inte huvudpersonen är där irl . Jo det var en mäktig upplevelse.Viss konstmusik var kanske inte riktigt min grej,men jag tror ändå på nyttan av att få den erfarenheten.Det förhindrar kanske att man stelnar i sin smak.Öppnar upp för nya intryck. Redan Tisdag kommer jag försöka mig på ytterligare en konsert.Bach the Imaginator heter konserten visst och redan där blev jag smått såld. För mig (i det lilla begränsade kunnande om orgelmusik) så är Bach nummer ett. Quote
Hifi_Perrra Posted October 14, 2012 Posted October 14, 2012 Orgel musik är riktigt intressant att lyssna på. Ska nog se om jag kan få in någon kanal i mitt Sonos system. Senast jag lyssnade på orgel musik var när min farmor begravdes. Dom flesta var ledsna i kyrkan men jag satt bara helt fascinerad och bara lyssnade när hon spelade. Blev riktigt imponerad faktiskt. Det lät ju så bra så jag ville bara höra mer men det fick jag inte Quote
new order Posted October 16, 2012 Author Posted October 16, 2012 Det blev inte mycket Bach idag inte.10 minuter in på konserten fick den avbrytas.Datafel.Den nya tekniken innebär inte bara fördelar.... Work in progress,jo jag tackar jag. Quote
Hifi_Perrra Posted October 17, 2012 Posted October 17, 2012 (edited) Datorvirus? Edited October 17, 2012 by Hifi_Perra Quote
new order Posted October 17, 2012 Author Posted October 17, 2012 Det var en säkring som stoppade konserten igår.Men nya tag idag.De besökare som drabbades av detta igår,fick se dagens ordinarie evenemang samt det uppskjutna framträdandet efteråt.Dessutom bjöds på fika. Generöst av arrangörerna och uppskattat av oss besökare,som tyvärr var rätt få till antalet.Men organisten Harald Vogel gjorde sitt jobb och bjöd på bra musik. Som glad amatör när det gäller klassiskt och Bach så kunde jag inte låta bli att tycka att mycket av fugorna är lite av en form av skalövningar som löper över registren. Det måste vara oerhört svårt att spela och min förundran över hur de ens kan hänga med blev stor. Quote
figge Posted October 18, 2012 Posted October 18, 2012 En notis i DN om detta i dagens kulturbilaga. Quote
Mangenord Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Men nog kunde de väl ändå ha satt lite färg på stället, ALLTING har ju samma färg, inget som bryter av det hela på ett snyggt sätt.... Måste ju kännas som att gå in i en "operationssal", sterilt cleant i samma tråkiga beiga färg.... Quote
calle_jr Posted October 27, 2012 Posted October 27, 2012 Men nog kunde de väl ändå ha satt lite färg på stället, ALLTING har ju samma färg, inget som bryter av det hela på ett snyggt sätt.... Helt klart en intressant aspekt. På bilden ovan ser man också trattar till ett talat utrymingslarm och även nödutrymningsskyltarna. Man ska väl i sammanhanget tänka på att salen är avsedd för symfoniorkester med dämpad belysning i salen och 1000 lux på orkestern. I det läget som besökare lär man inte urskilja arkitektoniska finesser i salongen. Däremot måste det fungera med hänsyn till andra aspekter som akustiska egenskaper, kontraster, bländning, brand etc... Quote
Recommended Posts