hififrasse Posted October 14, 2012 Posted October 14, 2012 Hej HiFi vänner Funderar på det här med val av pickup. Har en Pro-Ject 2 Xperience köpt begagnad med en Linn Adikt pickup. Är det så att det finns någon pickup som passar bäst till denna spelaren eller är det tycke, smak och plånbok som avgör? Hur ska man liksom veta vilken pickup som kan ge ett mervärde om det är så att man är nyfiken på att prova ngt nytt? Tar gärna emot åsikter och reflektioner mvh Bertil Quote
Bebop Posted October 14, 2012 Posted October 14, 2012 Hej HiFi vänner Funderar på det här med val av pickup. Har en Pro-Ject 2 Xperience köpt begagnad med en Linn Adikt pickup. Är det så att det finns någon pickup som passar bäst till denna spelaren eller är det tycke, smak och plånbok som avgör? Hur ska man liksom veta vilken pickup som kan ge ett mervärde om det är så att man är nyfiken på att prova ngt nytt? Tar gärna emot åsikter och reflektioner Inte så lätt. Om du håller dig till MM-pickuper så menar jag att det är lite enklare och framför allt billigare. Adikten som du har är det många som gillar. Du kan läsa om den här. Bra MM-pickuper gör även Clearaudio och framför allt Ortofon med deras senaste 2M-serie där speciellt Bronze och Black klassas bland dagens bästa MM-pickuper enligt många recensenter, inte minst i Stereophile. De kostar kring 3,500 respektive 5,500 (+/-) Om de låter bättre än Adikten vet jag inte, men jag tror att den får svårt mot Ortofon 2M Black som har samma slipning och nålarmsrör som Ortofons gamla toppmodell Jubilee (som dock var en MC-modell). Ortofon har också bra instegsmodeller till MC-världen där jag skulle rekommendera Rondo Brons. Då åker du på ytterligare ca 3,000 plus en MC-förstärkare eller transformator om du inte har det idag. Benz Micro ACE S är också bra för ca 6,500:- Det finns också MC-pickuper med högnivåutgång från t ex Dynavector med sin 10XV5 som det är bra tryck i. Kostar strax under 5,000. Problemet med pickuper är att det är svårt att låna hem och prova. Du får lita till tester, besöka hifi-vänner och lyssna till deras erfarenheter och råd från butiker. Generellt kan man dock säga att en MC-pickup har mer att ge än en MM-pickup. Quote
hififrasse Posted October 14, 2012 Author Posted October 14, 2012 Inte så lätt. Om du håller dig till MM-pickuper så menar jag att det är lite enklare och framför allt billigare. Adikten som du har är det många som gillar. Du kan läsa om den här. Bra MM-pickuper gör även Clearaudio och framför allt Ortofon med deras senaste 2M-serie där speciellt Bronze och Black klassas bland dagens bästa MM-pickuper enligt många recensenter, inte minst i Stereophile. De kostar kring 3,500 respektive 5,500 (+/-) Om de låter bättre än Adikten vet jag inte, men jag tror att den får svårt mot Ortofon 2M Black som har samma slipning och nålarmsrör som Ortofons gamla toppmodell Jubilee (som dock var en MC-modell). Ortofon har också bra instegsmodeller till MC-världen där jag skulle rekommendera Rondo Brons. Då åker du på ytterligare ca 3,000 plus en MC-förstärkare eller transformator om du inte har det idag. Benz Micro ACE S är också bra för ca 6,500:- Det finns också MC-pickuper med högnivåutgång från t ex Dynavector med sin 10XV5 som det är bra tryck i. Kostar strax under 5,000. Problemet med pickuper är att det är svårt att låna hem och prova. Du får lita till tester, besöka hifi-vänner och lyssna till deras erfarenheter och råd från butiker. Generellt kan man dock säga att en MC-pickup har mer att ge än en MM-pickup. Hej Tack för tipsen, jag får se om jag kan hitta lite mer att läsa när det gäller tester och det finns kanske ngn butik som har riggat vinyl med ett par olika pickup er. Quote
hififrasse Posted October 14, 2012 Author Posted October 14, 2012 Ja då fick jag ytterligare något att fundera på, Bebop förde tankarna in på att det faktiskt är att välja MM eller MC, tänkte inte på det. (Tack Bebop) Ni som har erfarenhet av de båda och, vad blev den största upplevelsen när ni gick från MM till MC (utgår ifrån att det kanske är så det är?) jag förstår på Bebop att MC har generellt mer att ge och bara det låter lite lockande. mvh Bertil Quote
trumpeten Posted October 16, 2012 Posted October 16, 2012 Linn Adikt är det många som rankar högt. Inte helt ovanligt att den sitter monterad på en riktigt bra Linn LP12. Ny kostar den ca. 4500kr. Om den är sliten går det att byta nål på den. Innan du byter pickup kanske läge att också fundera kring: Extern motorstyrning? RIAA? Service av spelaren? Drivremmen? Tonarm? Quote
Shamrock Posted October 16, 2012 Posted October 16, 2012 Hej HiFi vänner Funderar på det här med val av pickup. Har en Pro-Ject 2 Xperience köpt begagnad med en Linn Adikt pickup. Är det så att det finns någon pickup som passar bäst till denna spelaren eller är det tycke, smak och plånbok som avgör? Hur ska man liksom veta vilken pickup som kan ge ett mervärde om det är så att man är nyfiken på att prova ngt nytt? Tar gärna emot åsikter och reflektioner mvh Bertil Hej Bertil, jag har en Pro-ject 2 Xperience som jag har försett med en Sumiko Blackbird. Det är en High output MC som fungerar bra ihop med spelaren. Nu är jag ingen hardcore vinyl freak men sitter helt nöjd med hur den lirar ihop med min Pro-Ject. Här kan du läsa mer: Sumiko Blackbird Shamrock Quote
conan Posted October 16, 2012 Posted October 16, 2012 Jag gillade Benz Micro Ace L men när jag gick upp till Benz Wood tyckte jag att det blev för mycket distortion. Fel på pickupen eller nåt annat? Jag vet inte. Benz pickuper har i alla fall ett "varmt mellanregister", trivsamt men lite ofokuserat och "luddigt". Med nästa inköp försvann alla de problemen, Lyra Argo. Efter lite experimenterande hittade jag ett problem med den pickupen också. Det löste jag med en lite kil mellan tonarm och pickup så att den blev rätt injusterad. Känsligt för felinställning men riktigt bra när allt stämmer. Den dyrare Lyra Skala är för närvarande slutstation för min del. Bättre blir det inte med min kombo tror jag. Jag har en Project 9.1X - samma tonarm 9" som 2experience. Quote
hififrasse Posted October 16, 2012 Author Posted October 16, 2012 Linn Adikt är det många som rankar högt. Inte helt ovanligt att den sitter monterad på en riktigt bra Linn LP12. Ny kostar den ca. 4500kr. Om den är sliten går det att byta nål på den. Innan du byter pickup kanske läge att också fundera kring: Extern motorstyrning? RIAA? Service av spelaren? Drivremmen? Tonarm? Hej Tack för ditt svar, ska se om jag kan kolla nålens skick på ngt sätt, tips mottages ;.) Har idag Pro-Ject speedbox 2, kör med Riaa Musical Fidelity X-LPS v8 med dess externa strömförsörjning X-PSU v8, när jag köpte spelaren så lät jag min HiFi handlare kolla den så det inte var ngt som verkade behov av byte, remmen är ok- Ett annat Riaa har jag ibland funderat på ? Tonarmsbyte - det låter mer avancerat ha det gott och tack för all input mvh Bertil Quote
hififrasse Posted October 16, 2012 Author Posted October 16, 2012 Hej Bertil, jag har en Pro-ject 2 Xperience som jag har försett med en Sumiko Blackbird. Det är en High output MC som fungerar bra ihop med spelaren. Nu är jag ingen hardcore vinyl freak men sitter helt nöjd med hur den lirar ihop med min Pro-Ject. Här kan du läsa mer: Sumiko Blackbird Shamrock Hej Tack för tipset, ska läsa om den ha det gott mvh Bertil Quote
hififrasse Posted October 16, 2012 Author Posted October 16, 2012 Jag gillade Benz Micro Ace L men när jag gick upp till Benz Wood tyckte jag att det blev för mycket distortion. Fel på pickupen eller nåt annat? Jag vet inte. Benz pickuper har i alla fall ett "varmt mellanregister", trivsamt men lite ofokuserat och "luddigt". Med nästa inköp försvann alla de problemen, Lyra Argo. Efter lite experimenterande hittade jag ett problem med den pickupen också. Det löste jag med en lite kil mellan tonarm och pickup så att den blev rätt injusterad. Känsligt för felinställning men riktigt bra när allt stämmer. Den dyrare Lyra Skala är för närvarande slutstation för min del. Bättre blir det inte med min kombo tror jag. Jag har en Project 9.1X - samma tonarm 9" som 2experience. Hej Tack för detta tips, ska läsa lite om denna puppa. Vad har du för Riaa ? (Vill bara säga att jag fortfarande är mycket nöjd med min Hegel H200, vi har haft ngn dialog om detta tidigare) mvh Bertil Quote
trumpeten Posted October 17, 2012 Posted October 17, 2012 Hej Tack för ditt svar, ska se om jag kan kolla nålens skick på ngt sätt, tips mottages ;.) mvh Bertil Hej Om du var i Göteborg kunde du åka förbi www.tonlaget.com. De säljer och servar Linn, tror även de haft Project innan så de kan säkert ge tips. Linn har även använt Project arm på ngn av sina LP12 instegsmodeller tillsammans med just Linn Adikt. Tror spontant att Linn Adikt+Project är en ganska bra match, tänk dig för innan du börjar fippla för mkt. Quote
conan Posted October 17, 2012 Posted October 17, 2012 Hej Tack för detta tips, ska läsa lite om denna puppa. Vad har du för Riaa ? (Vill bara säga att jag fortfarande är mycket nöjd med min Hegel H200, vi har haft ngn dialog om detta tidigare) mvh Bertil Ja just det! Trevlig stärkare tills jag föll ner i rörträsket Jag har ett Heed Quasar, heltransistoriserat RIAA, som fick goda recensioner i hifipressen. Dock har jag en del synpunkter på konstruktionen. Det är dåligt med en plastfront av EMC-skäl och så är nätdelen inte speciellt bra skärmad. Man kan t ex inte ställa RIAAt på nätdelen utan att det brummar förfärligt ... men det borde jag kanske ha väntat mig. Det är svårt att skärma av brum effektivt. Det krävs ofta tjocka järnplåtar runt trafon. Hur som helst har jag behållit RIAAt sedan jag köpte det får ett antal år sedan - och det är ett gott tecken på att jag ändå är nöjd. Quote
hififrasse Posted October 17, 2012 Author Posted October 17, 2012 Hej Om du var i Göteborg kunde du åka förbi www.tonlaget.com. De säljer och servar Linn, tror även de haft Project innan så de kan säkert ge tips. Linn har även använt Project arm på ngn av sina LP12 instegsmodeller tillsammans med just Linn Adikt. Tror spontant att Linn Adikt+Project är en ganska bra match, tänk dig för innan du börjar fippla för mkt. Hej tack för tipset och rådet //Bertil Quote
hififrasse Posted October 17, 2012 Author Posted October 17, 2012 Ja just det! Trevlig stärkare tills jag föll ner i rörträsket Jag har ett Heed Quasar, heltransistoriserat RIAA, som fick goda recensioner i hifipressen. Dock har jag en del synpunkter på konstruktionen. Det är dåligt med en plastfront av EMC-skäl och så är nätdelen inte speciellt bra skärmad. Man kan t ex inte ställa RIAAt på nätdelen utan att det brummar förfärligt ... men det borde jag kanske ha väntat mig. Det är svårt att skärma av brum effektivt. Det krävs ofta tjocka järnplåtar runt trafon. Hur som helst har jag behållit RIAAt sedan jag köpte det får ett antal år sedan - och det är ett gott tecken på att jag ändå är nöjd. Hej ok, jag har läst en del om Heed - finns verkligen en del på marknaden och det är inte lätt att hitta en förståndig matchning-men trevligt att botanisera inom rimliga kostnader. ha det gott //Bertil Quote
hififrasse Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Hej Plockar upp tråden igen, har nu bytt Riaa till Primare R32, ngn ny pickup har det inte blivit än men nu drar det ihop sig Tips tages emot med glädje om bra butiker i Skåne, Göteborg och Stockholm där det finns vinyl uppriggat för lyssning och jämförelse mellan olika pickup er Gärna nya erfarenheter av byte från en puppa till en annan. Tänker lägga fokus på detta nu resten av året så att ett inköp kan ske innan nyår. ha det gott alla Bertil Quote
calm Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Hej Plockar upp tråden igen, har nu bytt Riaa till Primare R32, ngn ny pickup har det inte blivit än men nu drar det ihop sig Tips tages emot med glädje om bra butiker i Skåne, Göteborg och Stockholm där det finns vinyl uppriggat för lyssning och jämförelse mellan olika pickup er Gärna nya erfarenheter av byte från en puppa till en annan. Tänker lägga fokus på detta nu resten av året så att ett inköp kan ske innan nyår. ha det gott alla Bertil I Stockholm kan du titta förbi AudioConcept som är välsorterade och kör Dynavector. Du kan också försöka med Veteran hifi på Karlbergsvägen. De är lite av vinylexperter. http://www.simplyblack.net/gallerys/galler...dges/index.html Själv har jag kört Dynavector från instegsmodellen till nuvarande. Calm Quote
P-pan Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Tittade in hos Stefan på Akkelis Audio, Göteborg, den gångna helgen och han ser ut att ha ett riktigt bra sortiment av det mesta en vinylfantast kan tänkas behöva Att lägga till listan över vinylhandlare i Stockholm är också Vinylbutiken, om inte annat så för skivornas skull Quote
vovven Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Ytterligare en butik i Stockholm som kan hårdvara för vinylavspelning. Vinylcenter Quote
hififrasse Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Hej Tack för tipsen, ska försöka få till ett besök då jag nästa gång besöker någon av dessa städer. mvh Bertil Quote
hrk Posted September 17, 2013 Posted September 17, 2013 Kan också varmt rekommendera Veteran hifi där jag själv köpte min nya MM PU , en Clearaudio Maestro V2 som jag är mer än nöjd med. Den rekommenderas starkt och ska enligt dom som är mer insatta/inlyssnade än jag själv kunna jämföras med MC PU`s som kostar betydligt mer. Lycka till o hoppas du hittar något som passar dig! /hrk Quote
conan Posted September 18, 2013 Posted September 18, 2013 Jag har utöver Veteran-hifi också blivit trevligt bemött av Ljudmakarn där jag köpte mina Lyra. En lite märklig resa jag gjorde med Lyra Argo var VTA-justeringen där det inte gick att få till den via pivotarmen. Jag fick tillverka en liten kil och sätta mellan pickup och arm. Det blir naturligtvis "en annan pickup" när man gör så. Skillnaden blev enorm, naturligtvis. Om en pickup inte låter så bra är det troligen inte fel på pickupen utan hur den är monterad och inställd. Quote
Recommended Posts