Japan har den största andelen jazzdiggare i världen. Det är inte ovanligt att man hittar amerikanska plattor i Japan som inte går att få tag på i US eller Europa. Spännande saker inträffade när väst mötte öst efter andra världskriget och framåt. Det fanns jazzdiggare i asien innan dess, men under kriget förbjöds jazzen och betraktades i Japan som fiendens musik. I början var musiken US-plagiat, men allt eftersom har japansk jazz utvecklats med nationella stilar, melodier och instrument. Taffliga försök med rock och pop inleddes på 60-talet med imitation av Dylan, Stones och Beatles. Lennon blev superpopulär, dels pga sin rebelliska natur, dels genom Yoko Ono. Band som sattes ihop med 4-8 medlemmar kallades Group Sounds, och de hade namn som The Spiders, the Mops och The Tigers. Med taffliga menar jag de emellanåt pinsamma sångförsöken. Dessa var pinsamma även i Norden och andra icke engelsktalande länder, och i Japan hade man utöver det främmande språket ett helt annat alfabet. Denna tråd syftar till att ge tips om japansk jazz- och rockmusik. Det är på ett sätt vanskligt att dra ihop den japanska jazzen med rockscenen. De skiljer sig markant åt i stil även om de kulturella skillnaderna kan vara snudd på obefintliga. Men om det ska bli någorlunda substans i tråden med mina inlägg får det bli så. Med det sagt hoppas jag på bidrag från envar som köper närproducerat japanskt.