ukiro Posted October 1, 2012 Posted October 1, 2012 Apples senaste version av iOS gör att man kan ta panoramafoton med nya iPhone 5 och med iPhone 4S. Mitt allra första test var i vardagsrummet och det blev ganska lyckat. Det vore kul om fler ville skylta lite med hur rummen ser ut; Det är lite lättare att bilda sig en uppfattning med den här större brännvidden. Det är nog rätt många som har en 4S och jag lär inte vara ensam på forumet om att skaffa femman redan nu… Så fram med lite lyssningsrumspanoraman nu! Så här har vi det för tillfället: Lite kommentarer: Rummet har inte parallella sidoväggar, så det är inte enbart panoramaperspektivet som ställer till det. Kortväggen är drygt 3 meter. Hade önskat mig mer, men sånt är livet. Högtalaren till höger i bild är lite undanknuffad eftersom vi hade gäster och passagen till hallen blir lite snäv annars. Båda skivspelarna, den till vänster och den vid fönstret, är Technics 1210 men den vid fönstret är modifierad. Här är väl svaga länken i systemet i dag, så fönsterspelaren ska så småningom tillbaka till DJ-bänken och ersättas vid soffan av en finare apparat. Och appropå svaga länkar, visst finns det mycket att göra med akustiken också. TV:n är igång en timme i veckan kanske, så den kan flyttas. Vid fönstret kan en transparent plexi-vinge eller två smygas in. Problemet är hyllorna till höger i bild, med ca 5000 vinyler i. Ska vi kunna ta förstareflexen där måste vi lösa alternativ skivförvaring. I en annan tråd om just skivförvaring nämnde jag möblerna från Zomo. Två st köptes och de står till vänster i bild. Bra konstruktioner men ena paketet var skadat, och DHL vägrade ersätta mig eftersom jag inte hade något foto av emballaget. Det fanns dessutom en skada som jag knappast tror kunde orsakats av DHL men den ville inte Zomo kännas vid heller. Håll koll på det om ni beställer. Byråerna som DJ-prylarna står på i förgrunden innehåller CD-skivor. Samma sak med lådorna längst till höger i bild. Japp, det är kassetter i förgrunden. Nysläppta sådana dessutom! Målet med rummet är att prioritera skön lyssning; Det ska vara väldigt smidigt och angenämt att spela skiva efter skiva, så vi försöker få lyssningsergonomin och ljudet att samsas så gott det går. Att flytta ut en massa vinyl till förmån för akustikpaneler känns trist ur den aspekten, men det finns lite lösa planer på hur det ska kunna gå till. Quote
Timbre™ Posted October 1, 2012 Posted October 1, 2012 Byråerna som DJ-prylarna står på i förgrunden innehåller CD-skivor. Samma sak med lådorna längst till höger i bild. Japp, det är kassetter i förgrunden. Nysläppta sådana dessutom! Formen på byrålängan antyder att du närmar dig fisheye-brännvidd om man jämför med traditionell optik. Quote
calle_jr Posted October 1, 2012 Posted October 1, 2012 Häftigt rum! Man får en känsla att det används i första hand för lyssning och inte för hifi show. Jag klurar själv på skivförvaring och hoppas återkomma i närtid. Jag blev lite sur när en kollega visade denna app. Han fick ett hyfsat resultat med iPhone på två sekunder. Det tar mig minst en timme att fixa en panoramabild på traditionellt vis med systemkamera Quote
Kilgore Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Shysst musikrum! Ser att det finns ett stort musikintresse, härligt! Ser att du uppgraderat inom Utopiafamiljen Man kanske ska uppgradera till iOS6 och testa panoramafunktionen där hemma. Just nu är dock anläggningen nerpackad då vi renoverar vardagsrummet... Quote
calm Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Trevligt rum Ukiro! Antar att det är ett par Scala vi ser, mina favoriter vad gäller Focal! Full discoutrustrustning. Spännande! Calm Quote
ukiro Posted October 2, 2012 Author Posted October 2, 2012 Visst har det uppgraderats inom Focal Utopia-serien: Diablo var och är en fantastisk högtalare som jag högaktar något enormt. Den var min ingång i hifins högre divisioner och skänkte mig mer njutning än jag kunnat drömma om, men under sommaren dök det upp ett läge för uppgradering som vi högg på. Både jag och flickvännen var rörande ense om att Scala var nummer 1 på önskelistan (sett till vad som var inom ekonomiskt räckhåll). Tidigare pluggade hon och kunde inte bidra ekonomiskt, men nu delar vi på investeringarna vilket förstås gör prisnivån lite mer tillgänglig. Angående DJ-grejerna så har jag amatör-DJ:at till och från i drygt 10 år. Det har hunnit bli spelningar i t ex Mexiko, Kroatien och Belgien. Numera ligger jag lågt men spelar i bland in mixar för nöjes skull, delvis för att jag lyssnar på en hel del musik som gör sig bäst i det formatet. MEN, detta var ju inte tänkt som bildreportage om vårt hem utan som startskott för att fler ska våga ta till panorama-funktionen i sin iPhone och visa upp rummen! Är det ingen annan som vill skylta med sitt rum? Quote
ukiro Posted October 2, 2012 Author Posted October 2, 2012 …och appropå iPhone 5 så kommer här ett test av hur bra olika telefoner är för musiklyssning: http://www.engadget.com/2012/10/02/iphone-...ls-audio-tests/ Femman låter annorlunda än min gamla 4:a, men jag vet inte om den låter bättre. Det kändes lite torrare och stramare, men också lite tröttare. Det är lite tidigt för domslut än. Lyssnar genom ett par Sennheiser HD-25. Quote
Ekman Posted October 2, 2012 Posted October 2, 2012 Kul hade ingen aning om att man kunde ta panoramabilder numera, ska se om jag kan få upp en bild på mitt framöver. Quote
calle_jr Posted October 6, 2012 Posted October 6, 2012 Nu är kameran äntligen utskriven, så här kommer ett panorama sammansatt av 20 bilder plåtade med 60mm optik från lyssningsplats och -160 --> +160 grader av rummet; Rummet är 3,6x7.3x2.4m och uppbyggt av gipsregelväggar, gipstak på träbjälklag och parkettgolv på betong. Systemet står på kortsidan. Rummet är akustiskt behandlat med 16st GH, 5st AD40, 4st 800x1200 dacronplattor, Michael Greens RoomTune TunePak i hörn och kanter mm. Möblering med soffa, fåtöljer, mattor, tavlor och skivhyllor. Högtalarplacering och lyssningsplats; Quote
Guest BTS Posted October 6, 2012 Posted October 6, 2012 Nu är kameran äntligen utskriven, så här kommer ett panorama sammansatt av 20 bilder plåtade med 60mm optik från lyssningsplats och ca 270 grader av rummet; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ma_calle_jr.JPG Det gick att zooma in , tufft. Quote
ukiro Posted October 6, 2012 Author Posted October 6, 2012 Wow! Bredast panorama vinner =) Det blir ju så svårt att bedöma i den här sortens perspektiv, men hur långt har du mellan högtalare och öron normalt sett? Quote
calle_jr Posted October 6, 2012 Posted October 6, 2012 hur långt har du mellan högtalare och öron normalt sett? Jag har kompletterat med en skiss ovan, ca 2.7m. Quote
Richard Posted October 7, 2012 Posted October 7, 2012 Det här var ju en väldigt skoj funktion i Iphonen. Så här blev det hemma hos mig: I vanliga fall har jag mörkläggningsgardin och vanlig gardin framför fönstren, var tvungen att att få in lite ljus. //Richard Quote
Apexorca Posted October 28, 2012 Posted October 28, 2012 (edited) Jag testar också denna funktion. Kul. Edited October 28, 2012 by Apexorca Quote
Recommended Posts