das Boot Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Solid Tech har tidigare haft seriösa kabellyftare med namnet Cradle Of Silence, men på deras hemsida finns intet spår av dessa vaggor. Om jag kommer igår rätt låg priset på ca 800kr för två stycken. Det kan möjligtvis finnas ett samband mellan pris, prestanda och försäljningssiffror. På Svalanders hemsida hittade jag denna info. das Boot Quote
Almen Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 seriösa kabellyftare Är inte det en oxymoron? Hur fungerar seriösa kabellyftare? Quote
Ekman Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Solid techs modell är utgången sen rätt många år tillbaka. Quote
das Boot Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Är inte det en oxymoron? Hur fungerar seriösa kabellyftare? Seriös här i betydelse påkostad, väl genomarbetad... Cradle of silence lyfter inte endast kabeln från golvet den avskärmar dessutom elaka vibrationer. Så fungerar seriösa kabellyftare. Vill du du veta nåt mer? Solid techs modell är utgången sen rätt många år tillbaka. Jag misstänkte det. Quote
calle_jr Posted October 3, 2012 Author Posted October 3, 2012 Jag använder gummibussningar från biltema som är i stort sett gratis i hifisammanhang. De har jag använt tills nu. Hittar dem inte på Biltemas sida längre. Ingen som funderat på kabelseparatorer? Alltså att placera något mellan kablar man inte vill ska ligga intill varandra. Kanske också speciella kors för att få två kablar att mötas under exakt rät vinkel. Separatorer har jag haft i olika modeller. Man bör sträva efter en viss ordning och likformighet. Annars ser det ut som man har hällt ut en hink leksaker bakom racket. Om man har det minsta ordningssinne så stör det lyssningsupplevelsen. Även om man inte kan tro det så är jag en mänska som inte kan se en tavla som hänger snett. Är inte det en oxymoron? Hur fungerar seriösa kabellyftare? Oxymoron är seriös kraut. Liksom Das Boot. Men när får vi se dom i aktion på fältet? Det kanske närmar sig; Quote
Timbre™ Posted October 3, 2012 Posted October 3, 2012 Cradle of silence lyfter inte endast kabeln från golvet den avskärmar dessutom elaka vibrationer. Den var seriös men jag har även sett bångstyriga kablar leka med Cradle of Silence... Quote
P-pan Posted October 6, 2012 Posted October 6, 2012 Calle_jr : har du gått och blivit med Svanåpaneler ? ... ser ut som en liggande AD40. Det blev ju ording och reda bland kablarna också. Liknar ju en ... http://2.bp.blogspot.com/_Co3VK11Ntcc/S99n...00/highway2.jpg Quote
shifts Posted October 6, 2012 Posted October 6, 2012 Det här är enbart kosmetik eller vad är grejen? Träklossar med hål i. Quote
calle_jr Posted October 6, 2012 Author Posted October 6, 2012 Det här är enbart kosmetik eller vad är grejen? Träklossar med hål i. Nu får du allt läsa en gång till Om det vore kosmetik så vore väl det bästa att inte ha några lyftare alls Här är en modell som vi kan kalla high riser; Quote
ukiro Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 Det är i patrick82-klass! Nja, dessa är ju åtminstone hantverksmässigt utförda… Quote
Almen Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 Nja, dessa är ju åtminstone hantverksmässigt utförda… Ja, det är ju en glidande skala. Quote
toobs Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 ....dom går väl att fylla med sand eller blyhagel?? och då kanske foten borde vara lite stabilare. Quote
calm Posted October 8, 2012 Posted October 8, 2012 Nu får du allt läsa en gång till Om det vore kosmetik så vore väl det bästa att inte ha några lyftare alls Här är en modell som vi kan kalla high riser; Påverkan av metall? Eller pratar vi plastben? Calm Quote
calle_jr Posted October 8, 2012 Author Posted October 8, 2012 Påverkan av metall? Eller pratar vi plastben? Ja, benen är av stålrör, men jag kan inte tänka mig det har nå'n betydelse. Quote
conan Posted October 9, 2012 Posted October 9, 2012 Ja, benen är av stålrör, men jag kan inte tänka mig det har nå'n betydelse. När vi pratar HF-störningar är allt av metall av betydelse. Man kan säga att kabeln blir "anpassad på ett annat sätt" än om kabeln låg fritt på golvet. Om vi säger att pinnarna är 50cm långa motsvarar det en våglängd på 1m (vi tänker oss en halvvågs anpassning). 1m är ungefär 300MHz och är det då så att apparaten är känslig för den frekvensen kan man introducera problem med att höja upp kabeln istället för att låta den vara på golvet. Kabelns längd inverkar naturligtvis också samt om det ligger metall i golvet/bjälklaget. Sedan kanske den största effekten är att få bort kabeln från golvet där det kanske är draget el till andra uttag eller till maskiner på våningen under. Det är inte att kabeln hamnar högt ovanför golvet som ger effekter på den elektriska miljön kring apparaten, utan det är att kabeln hamnar längre ifrån eller "på tvären" mot andra apparaters strömförsörjningskablar etc. Quote
calle_jr Posted October 9, 2012 Author Posted October 9, 2012 När vi pratar HF-störningar är allt av metall av betydelse. Man kan säga att kabeln blir "anpassad på ett annat sätt" än om kabeln låg fritt på golvet. Om vi säger att pinnarna är 50cm långa motsvarar det en våglängd på 1m (vi tänker oss en halvvågs anpassning). 1m är ungefär 300MHz och är det då så att apparaten är känslig för den frekvensen kan man introducera problem med att höja upp kabeln istället för att låta den vara på golvet. Kabelns längd inverkar naturligtvis också samt om det ligger metall i golvet/bjälklaget. Sedan kanske den största effekten är att få bort kabeln från golvet där det kanske är draget el till andra uttag eller till maskiner på våningen under. Det är inte att kabeln hamnar högt ovanför golvet som ger effekter på den elektriska miljön kring apparaten, utan det är att kabeln hamnar längre ifrån eller "på tvären" mot andra apparaters strömförsörjningskablar etc. Intressant att se en kvantifiering, första gången jag ser det Röret innehåller några hundra gram metall av okänd art. Betongplattan i lyssningsrummet innehåller ett halvt ton stål. Bara en känsla att rören inte borde ha någon inverkan. Förstår nu att det är mer komplext än så. Quote
conan Posted October 10, 2012 Posted October 10, 2012 (edited) Intressant att se en kvantifiering, första gången jag ser det Röret innehåller några hundra gram metall av okänd art. Betongplattan i lyssningsrummet innehåller ett halvt ton stål. Bara en känsla att rören inte borde ha någon inverkan. Förstår nu att det är mer komplext än så. Det är intressant med armeringen i betongplattan. Faktum är att jordning av den plattan kan hjälpa till med att förbättra störningsmiljön i de lägre frekvensregionerna. Man kan säga att om hålen i armeringen ligger på 10cm så kommer strålning i området 100cm och däröver ha problem att ta sig igenom plattan. 100cm motsvarar som sagt 300MHz - så upp till den frekvensen borde en jordad armeringsstruktur hindra störningar att fortplanta sig in i kabeln. Det kommer naturligtvis vara svårt för våglängder på 50cm också ... det blir en gradvis försämring av skärmeffekten. Givet detta vore det bättre att lägga kabeln nära armeringen än längre ifrån. Men om armeringen är instabil rent elektriskt (typ elektrisk motor inducerar nåt skräp) så är det helt fel att lägga kabeln nära golvet. Edited October 10, 2012 by conan Quote
P-pan Posted October 10, 2012 Posted October 10, 2012 Det är intressant med armeringen i betongplattan. ... det blir en gradvis försämring av skärmeffekten. Givet detta vore det bättre att lägga kabeln nära armeringen än längre ifrån. Men om armeringen är instabil rent elektriskt (typ elektrisk motor inducerar nåt skräp) så är det helt fel att lägga kabeln nära golvet. Intressant det här. Känns lite som att ett gäng ingjutna ,tomma, rör i en betongplatta kan rädda en och annan ljudsignal om störningarna är påtagliga ovan golvytan då ? Men om armeringen råkar vara magnetisk blir det väl inte direkt någon räddning kan jag tro ? Kanske hör till ovanligheterna med magnetiskt laddad armering men de är ju vanligtvis tillverkade av järn så fenomenet måste väl ändå kunna uppstå får jag förmoda ? Quote
conan Posted October 10, 2012 Posted October 10, 2012 Intressant det här. Känns lite som att ett gäng ingjutna ,tomma, rör i en betongplatta kan rädda en och annan ljudsignal om störningarna är påtagliga ovan golvytan då ? Men om armeringen råkar vara magnetisk blir det väl inte direkt någon räddning kan jag tro ? Kanske hör till ovanligheterna med magnetiskt laddad armering men de är ju vanligtvis tillverkade av järn så fenomenet måste väl ändå kunna uppstå får jag förmoda ? Rören bör vara elektriskt sammankopplade och jordade för att få nån elektrisk skärmeffekt att tala om. Magnetisk skärmning är lite svårare och jag skulle inte tro att magnetiska material (typ järnrör) har nån direkt störningsmässig påverkan. Ska man skärma magnetiskt måste man omsluta det man vill skydda eller skärma av. Detta beror på att magnetiska fält ofta böjer sig runt ledare medan elektriska fält går rakt mellan ledare - lite förenklat uttryckt. Quote
P-pan Posted October 10, 2012 Posted October 10, 2012 Rören bör vara elektriskt sammankopplade och jordade för att få nån elektrisk skärmeffekt att tala om. Magnetisk skärmning är lite svårare och jag skulle inte tro att magnetiska material (typ järnrör) har nån direkt störningsmässig påverkan. Ska man skärma magnetiskt måste man omsluta det man vill skydda eller skärma av. Detta beror på att magnetiska fält ofta böjer sig runt ledare medan elektriska fält går rakt mellan ledare - lite förenklat uttryckt. Det får bli rostfritt eller gummiarmering då Quote
new order Posted October 10, 2012 Posted October 10, 2012 Det får bli rostfritt eller gummiarmering då Aluminium är ett alternativ.Trä också såklart. Quote
Guest Musicus Posted October 10, 2012 Posted October 10, 2012 Som noen har vært inne på, det underletter dammsugningen og er lettere å separare ledningene, kan ikke med hånden på hjertet si at jeg har hørt noen forskjell med eller uten cablelifters, men det kan jo være at man sparer ledningene for noe mekanisk støy, selv foretrekker jeg at de er så usynlige som mulig og da havner jeg igjen hos Quadraspire... (lånt foto) mvh Quote
calle_jr Posted October 13, 2012 Author Posted October 13, 2012 Det är intressant med armeringen i betongplattan. Faktum är att jordning av den plattan kan hjälpa till med att förbättra störningsmiljön i de lägre frekvensregionerna. Man kan säga att om hålen i armeringen ligger på 10cm så kommer strålning i området 100cm och däröver ha problem att ta sig igenom plattan. 100cm motsvarar som sagt 300MHz - så upp till den frekvensen borde en jordad armeringsstruktur hindra störningar att fortplanta sig in i kabeln. Det kommer naturligtvis vara svårt för våglängder på 50cm också ... det blir en gradvis försämring av skärmeffekten. Givet detta vore det bättre att lägga kabeln nära armeringen än längre ifrån. Men om armeringen är instabil rent elektriskt (typ elektrisk motor inducerar nåt skräp) så är det helt fel att lägga kabeln nära golvet. Lysande! Man använder ofta armeringen i bottenplattan att koppla åskledare på. Det kanske inte är tillåtet/tillrådligt att själv koppla den till nätjord? Om det är mindre bostadshus med golv på mark så används normalt svetsade nät med maskvidd 15cm. Quote
octavia rs Posted October 13, 2012 Posted October 13, 2012 För att reda ut ett och annat om jordning (rätt namn är egentligen potentialutjämning) av armering så är det lite olika hur man ska göra i ett bostadhus. Nr 1: I elföreskrifterna heter det att all armering ska jordas om den är berörbar (när är armeringen berörbar i en gjuten betongplatta?) Således behöver man enligt föreskrifterna inte jorda armeringen i ett normalt bostadshus. Nr 2: Om vi nu bortser ifrån att man inte behöver göra det och ändå väljer att göra det vilket jag gör i varje villa platta som jag drar elen i, det är en väldigt liten kostnad i det stora hela på ett nybyggt hus och man höjer säkerheten på installationen vad gäller ev åskskydd och jordfelsskydd då hela plattan får samma potential. Armeringen behöver inte svetsas utan man lägger en galvad massiv 8mm stållina i en slinga där man fäster 2st klämmor i varje armeringsmatta, ändarna på slingan drar man sedan upp i fasadmätarskåpet där huvudpotentialutjämningsskenan (undra vem som kom på detta ordet?) sitter och här ska alla ledande inkommande rör, kablar och dyl jordas, även ledande delar typ vattenör och ventilation i huset ska jordas så att alla ledande delar i huset får samma potential. Har man åskskydd ska det jordas här med. Elrond potentialutjämnings material. Lysande! Man använder ofta armeringen i bottenplattan att koppla åskledare på. Det kanske inte är tillåtet/tillrådligt att själv koppla den till nätjord? Om det är mindre bostadshus med golv på mark så används normalt svetsade nät med maskvidd 15cm. Quote
calle_jr Posted October 13, 2012 Author Posted October 13, 2012 För att reda ut ett och annat om jordning Armeringen behöver inte svetsas utan man lägger en galvad massiv 8mm stållina i en slinga där man fäster 2st klämmor i varje armeringsmatta, ändarna på slingan drar man sedan upp i fasadmätarskåpet där huvudpotentialutjämningsskenan (undra vem som kom på detta ordet?) sitter och här ska alla ledande inkommande rör, kablar och dyl jordas, även ledande delar typ vattenör och ventilation i huset ska jordas så att alla ledande delar i huset får samma potential. Har man åskskydd ska det jordas här med. Innebär det att ett åsknedslag obönhörligen leds till elnätet? Quote
octavia rs Posted October 13, 2012 Posted October 13, 2012 Ja det kan man säga att det gör, fast det är kanske mer rätt att säga överspänningsskydd då ett direkt åsknedslag är mer eller omöjligt att skydda sig mot oavsett vilka skydd man har. Eventuell överspänning kommer att ledas ut till inkommande jord. Jag använder mig av Elronds kombinerade grov/finskydd då det inte kräver att man har ett visst avstånd mellan grov och finskydd vilket är svårt att åstadkomma i en vanlig villa, detta installeras parallellt med faserna och nollan om man har femledare. Elrond ED250 Innebär det att ett åsknedslag obönhörligen leds till elnätet? Quote
Recommended Posts