Jump to content

Recommended Posts

Posted

Signaloptimering eller bara svårstädat?

Euphonia Cable Risers

Hur ska de se ut :?:

Gör de alls någon nytta :?:

DSC_5306.JPG

Här kommer lite bilder på kabellyftare med design Calle_jr + JFK och manufacturing A/Wing.

Visa gärna bilder på dina eller andras kreationer!

Så småningom kanske vi gemensamt hittar den ultimata kabellyftaren.

Åtminstone kan vi ha kul på vägen...

:)

Posted

Här slår min ormoljeallergi till med full kraft. Vågar man hoppas på en diskussion kring de fysiska fenomen kabellyftarförespråkarna åberopar?

Posted

Detta är något jag alltid undrat över och har aldrig testat heller för den delen :icon_smile_clown:

En kul tråd calle_jr, det är med stor spänning jag ska följa allas erfarenheter i ämnetNail%20Biting.gif

Posted

För många år sedan fick jag rycka in som assistent i träslöjd och man kan ju inte bara stå och se på

när alla slipar och står i... :) Det slutade med åtta cable-lifters under loppet av en termin. Handslipat och multilackat av egen design... :D Två exemplar används än idag.

Cablelifter.JPG

Posted
Här slår min ormoljeallergi till med full kraft. Vågar man hoppas på en diskussion kring de fysiska fenomen kabellyftarförespråkarna åberopar?

:D

Jag vill mena att de flesta allergiker skulle instämma om nyttan med lyftare bakom mina apparater.

DSC_5309.JPG

DSC_5314.JPG

Posted
Detta är något jag alltid undrat över och har aldrig testat heller för den delen :icon_smile_clown:

Vi hoppade över prototypstadiet och testprocessen, och tillverkade ett helt gäng med en gång;

DSC_5315.JPG

Posted

Praktisk lösning. Skall bli kul att följa.

Kabellyftare hör fortfarande till den skara tweek jag inte hört skillnad på, med och utan. De som däremot gjort det och kanske till och med på olika kabellyftare är jag mycket nyfiken på att få höra erfarenheter av och kanske lära mig något nytt.

Kul tråd calle_jr!

Posted
För många år sedan fick jag rycka in som assistent i träslöjd och man kan ju inte bara stå och se på

när alla slipar och står i... :) Det slutade med åtta cable-lifters under loppet av en termin. Handslipat och multilackat av egen design... :D Två exemplar används än idag.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/samli...Cablelifter.JPG

I ett annat sammanhang kan de där tänkas ha drag av tortyrredskap. Jag kan se en och annan darrande elev på de slöjdlektionerna...

Som cable lifters ser de ut att ha avsedd funktion.

Som ni ser finns det Typ 1 och Typ 2 för hantering av korsande kablar;

DSC_5317.JPG

Posted
Om du tycker att frugan har för mycket av den här varan...

Äre därför hon har hundra par eller? :26:

Calle; vad är det för skruvar ni använt? Rostfritt? ... Är dom magnetiska kan det ju innebära stora negativa krafter på hur elektronerna strömmar i kabeln... ;)

/ptr

Posted
Signaloptimering eller bara svårstädat?

Det blir lite lättare att komma under kablarna när man städar ... inte helt fel. Sedan skadar det absolut inte att få ordning på kablarna. Det är A och O inom EMC att ordna upp kablagen. Dock har inte lyftarna i sig något med den saken att göra. Ja, inte mer än att väcka ordningssinnet möjligen.

Posted
Är dom magnetiska kan det ju innebära stora negativa krafter på hur elektronerna strömmar i kabeln...

Tängte änte på dä :unsure:

Vi får byta ut skruvarna mot trä eller plast i mk II.

Skruven bör dessutom flyttas till hörnet för att få större öppning.

Ett helt gäng blev det som sagt!

DSC_5327.JPG

Posted
Hur ska dessa funka för oss med Nordostkablar då??? ;)

Intressant tråd. Känner mig möjligen manad att svara på det. Givetvis tjänar man på att lägga en luftledning fri från ALL mekanisk påverkan (tex vibrationer i golvet) och avskilt från övrigt kablage. Här är den bästa. Möjlighet att lägga 3,5 meter luftburet och även om förstärkaren / monoblocken står mycket nära högtalaren. Denna tar kabeldiameter på 55 mm i diameter och således får mina ODIN ligga snällt på sidan men ändå luftburet... Självfallet är det så att en beröringspunkt med golvet är bättre än 6 eller 8 kabellyftare som enligt mig inte gör lika stor påverkan ;)

mvh /Pärr

DSC01236.jpg

Posted
Hur ska dessa funka för oss med Nordostkablar då??? ;)

Enkelt; signalkablar från Nordost byts mot Cardas. Det ger dubbel effekt ;) ;)

(Nätkablar från NO är fortfarande cirkulära och bra)

DSC_5323.JPG

Posted
Givetvis tjänar man på att lägga en luftledning fri från ALL mekanisk påverkan (tex vibrationer i golvet) och avskilt från övrigt kablage. Här är den bästa. Möjlighet att lägga 3,5 meter luftburet och även om förstärkaren / monoblocken står mycket nära högtalaren. Denna tar kabeldiameter på 55 mm i diameter och således får mina ODIN ligga snällt på sidan men ändå luftburet... Självfallet är det så att en beröringspunkt med golvet är bättre än 6 eller 8 kabellyftare som enligt mig inte gör lika stor påverkan ;)

mvh /Pärr

http://i1232.photobucket.com/albums/ff377/...hm/DSC01236.jpg

Intressant!

Om man antar att vibrationer spelar roll bör man rimligen leta upp nodpunkter :?:

För egen del är jag mest inne på conans linje, och jag har aldrig fått ordning på kablaget utan att använda lyftare.

Föregångaren till UPRISING (arbetsnamn) är ett gummilager från Biltema.

DSC_5347.JPG

DSC_5351.JPG

Posted

Jag använder gummibussningar från biltema som är i stort sett gratis i hifisammanhang. Jag använder de för att förenkla damsugning under mina fina kablar och även som distanser mellan högtalarkablar o nätkablar, där de ligger så trångt så de riskerar bli intima med varandra pga stytvhet ;) Att separera en nätkabel som konstant drar någon eller några ampere växelström från en högtalarkabel tycker jag är vettigt o rimligt. Däremot kan jag inte påstå att jag märkt någon ljudlig skillnad av att få upp kablarna från golvet.

Posted

Här kommer min högst egna komposition.

shaimaestro017.jpg

Anpassad för min alldeles egna lösning på "double rounds" cable lifters.

Bottenplattan vilar på ett lager Non Vibra platta för att golv vibrationerna inte skall fortplanta sig i kablarna. ;)

Konstruktionen är gjort i massiv ek och består i två stående halvor, vars ena del är fäst i bottenplattan med limning och träplugg.

Den andra halvan sitter ihop med träplugg som går genom de två halvorna. Inga metalldelar som stör. :D

Kablarna vilar i frästa spår. Kablarna är Audience AU 24 och Yters högtalarkabel.

shaimaestro001.jpg

Alla kanter är fasade för bästa ljudåtergivning. :)

Ytfinishen skall förbättras med olja. Är nu bara Herdin-betsad i ebenholtzsvart. Undrar om detta kommer att förändra ljudbilden? ;)

Calm

Posted

....och här är mina. Ur ingengörshänseende är det en relativt enkel konstruktion :app: . En ihoplimmad träbit i mitten på en annan.

Så här ser de ut i vila:

DSC_0003.jpg

och så här under hårt ansträngande arbete:

DSC_0007.jpg

Kan väl inte direkt säga att det gjorde några av mig märkbara underverk på ljudet. Gillar de ändå. Kan tänka mig att göra fler i olika höjder. :icon_smile_cool:

//Richard

Posted

Ingen som funderat på kabelseparatorer? Alltså att placera något mellan kablar man inte vill ska ligga intill varandra. Kanske också speciella kors för att få två kablar att mötas under exakt rät vinkel.

Men detta är kanske inte exotiskt nog för kabellyftarbranschen? :Thinking: