Jump to content

Nostalgi över gamla hifitidningar


Bebop

Recommended Posts

Minneskavalkad från valda ex av svenska editionen av High Fidelity

Jag behövde varva ner efter en hektiskt vecka. Jag packade ner en hög gamla hifi-tidningar och drog över till Hanö

för en kväll och natt i stillsamhet...

hanj.jpg

Jag fick med mig ett gäng High Fidelity från 1995 och det fanns faktiskt en hel del läsvärt så här några år efteråt. Tänkte att

det här kan man ju dela med sig lite av innan tidningarna åker till återvinning. Här finns tidningar från golv till tak och något

måste göras.

tidningshg1.jpg

tidningshg2.jpg

tidningshg3.jpg

Det har hänt en del på 25 år och ännu mer på 50 år :closedeyes: Men temat för denna tråd är sedan något åt avsomnade

High Fidelity som lanserades i Sverige för snart 25 år sedan (december 1987). Redan tidigare fanns den i Danmark, men nu

släpptes den också i en svensk edition.Inte så länge sedan men en del av Euphonias medlemmar var inte ens födda då. :o

Möjligen kan här finnas intressanta inspel om vår hobbys historia så som den speglats i pressen och då i synnerhet High Fidelity.

Så här introducerade chefredaktören Steen Michaelsen tidningen. (I fasta redaktionen ingick även Sven Bilén, Michael Madsen och

Paul Ladegård)

ledare.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här har vi första årgången som alltså inleddes i december 1987.

rgng1198788.jpg

Och här har vi beviset på den svenska editionen...

nupsvenska.jpg

Man gick ut hårt och presenterade ett scoop om den sista rörförstärkaren redan in inledningsupplagan.

I inlagan är man något mer försiktig där man också lagt till ett frågetecken. Föga utmanande var det inte

att annonsera det Det bästa vi hört! i första numret. Man får väl betrakta det som måttstocken

som all kommande lyssning skulle jämföras mot.

nummer1detalj.jpg

Och så här såg första numret ut. En fundering jag får om det var detta omslag som inspirerade Timbre

att lagra sin gamla puppa AKG P8ES i olivolja ... :Thinking:

nummer1y.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevligt återseende :) En del omslagsbilder fick de verkligen till :mm: De flesta av mina hifitidningar har gått för att möta sina fäder,

men just High Fidelity, både svenska och danska och lite annat har stuvats ner.

Edited by BTS
Link to comment
Share on other sites

Det första som slår en när man bläddrar i dessa gamla tidningarna är att allt är svart/vitt så när som på 5-6 sidor med annonser plus omslaget.

En annan reflektion är att inriktningen på de första tidningarna var betydligt mer tekniskt inriktade än vad hifi-pressen är idag. Gamla Radio & Television

hade samma inriktning. När man idag talar mycket om design och om det låter si eller så, så var man mer inriktad på att förklara varför det låter

som det gör. Vilken är den bakomliggande tekniken s a s, men ändå på ett lite populärt sätt så att fler än civilingenjörer kunde ta åt sig innehållet. Undantaget

mot den regeln i första numret var möjligen redogörelsen för Heysers komplexa plan.

Jag förstod det inte då, och inte heller idag. Men det handlar om akustik, om tidsdomäner, om att mäta ljud osv.

heysermontage.jpg

CD-mediet var nytt och här startar en serie som skall ta sig med läsarna på en resa om hur det hela fungerar.

cdkunskapmontage.jpg

Lite tester naturligtvis. Bl a Audio Pro A4:14 revolutionerande högtalare på sin tid med en ny typ av seriekopplade basar i en kanal där man

bl a arbetade med negativ impedans. De gick spikrakt ner till ca 25 Hz. Jag föll för dessa högtalare som kämpade väl i 20 år. De hade dessutom inbyggda slutsteg. Man konstaterade också att när man satte dit bättre kablar så lät det också bättre ... :) Kabeldebatten hade börjat men var inte så inarbetad ännu.

Och man testade naturligtvis världens sista rörförstärkare... :closedeyes:

a414arcmontage.jpg

I första numret var det sparsamt med annonser. Men dåvarande HiFi Consult (under salige och dåvarande Olle Mårtenssons ledning) i Allingsås hade

redan profilerat sig som en av de förnämsta butikerna i Sverige för HighEnd. Slogan som de använde då står sig fortfarande.

hificonsult.jpg

Link to comment
Share on other sites

I första numret var det sparsamt med annonser. Men dåvarande HiFi Consult (under salige och dåvarande Olle Mårtenssons ledning) i Allingsås hade

redan profilerat sig som en av de förnämsta butikerna i Sverige för HighEnd. Slogan som de använde då står sig fortfarande.

http://imageshack.us/a/img198/6459/hificonsult.jpg

Och där :26: ser vi att en Air Tangent bara kostar sjuttonåfem, inte så farligt kan jag tycka. Undrar vad den skulle kosta idag, om den går att få tag på... :Thinking:

Ett slutsteg som gjorde mycket nytta här i huset på den tiden syns också. :mm:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jättetrevlig tillbakablick! 1987 var jag lite för ung för att hifiintresset skulle blommat upp ordentligt, men till julen -87 fick jag en finfin dubbelkassettspelare från Philips med löstagbara högtalare! Sedan på gymnasietiden gick mina första sommarjobbspengar gick till en stereo. Mina andra också. :) Första köpet var en urusel Telefunkenapparat. Den andra var en något rejälare Technicsförstärkare, CD och skivspelare. Till detta köpte jag hemmabyggen från Ljudia, Zachry, som en kompis kompisar hade byggt ihop. Lättdrivna med 12-tumsbasar. Sen höll jag mig lugn ett bra tag. Hifitidningar tittade man så klart i på bibblan, men ändå inte så ofta. Det var nog med den anläggningen som mitt ljudideal skapades, vad jag tycker låter "rätt" eller vilka kvalitéer jag uppskattar hos en anlägning i dag. ;) (Fett mellangregister och mjuk diskant)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har runt en 200 stycken hifi tidningar som jag har lagt runt 80 kr styck för många utav dom. Har packat ner dom. Dom ligger i flyttkartonger just nu. 20.000 spänn som man aldrig läser. Jag brukade beställa dom på hifi & musiks sida över gamla nummer. Det är så med det mesta. Samma sak med min frimärkssamling. Har många tusen olika som jag aldrig tittar på och mina armbandsur använder jag kanske max 7 stycken av medans 10 av dom andra aldrig används. Samma sak med min hifi... Har bara samlat på mig en massa. Lite typiskt mig :D

Link to comment
Share on other sites

För det mesta brukar det ju handla om fordon som man samlar på. Inte så mycket hifi vad jag vet iaf.. Den enda jag kan minnas som hade en massa är han den där snubben i Shanghai tror jag det var som var med i ett reportage i Hifi & Musik som hade världens största skivsamling i om det var ett 10 våningshus eller liknande. På bottenplan hade han ett eget apotek med nån form av alternativ medicin om jag nu minns rätt till akupunktur och liknande. Både det ena och det andra. Ej häxbrygder om jag förstod rätt och på nåt våningsplan hade han sin lägenhet men på återstående våningar hade han sin hifi. Jag kunde känna igen mig i rätt mycket där fast inte direkt i skivsamlingen. Men jag funderade på att ha det på något liknande sätt fast i Sverige. Tjaa, hade jag sparat allt som jag har köpt genom åren så hade det väl blivit Pretty Close som Fabio sa... Kanske... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...