Timbre™ Posted September 29, 2012 Posted September 29, 2012 Mässor brukar innebära nya bekantskaper och Kaiser Acoustics blev definitivt en i raden för min del. Här fanns mer i rummet som jag aldrig har träffat på förut och ett välbekant lockbete visade vägen till nya upplevelser. Handlade det möjligen om kejsarens nya kläder eller måste vi öppna lås för att få svaret i vår hand... Quote
Timbre™ Posted September 29, 2012 Author Posted September 29, 2012 Som ett led i Opalenmässans vinyltema börjar vi så nära mjukvaran som möjligt och här fick jag plötsligt syn på en av mina favoritpickuper... Har själv aldrig ägt någon omvandlare ur serien Dynavector XV men förknippar dessa modeller med några oförglömliga vinylupplevelser. Rötterna går tillbaka till förra millenniet och har löpt från XV-1 via XV-1s till nuvarande XV-1t med bl.a. nya pickuphusmaterial, magnetkonstruktioner och dämpning. Tonarmens headshell avslöjar förmodligen redan nästa steg i det analoga körfältet... Quote
Timbre™ Posted September 29, 2012 Author Posted September 29, 2012 Classic är förmodligen en ganska vanlig beteckning i hifisammanhang men här handlar det om en klassiker i dubbel bemärkelse. Modellen VPI Classic 1 Turntable släpptes som jubileumsutgåva i samband med VPI's 30th anniversary. Ungefär så läckert man kan förvänta sig och den yttre klassiska designen påminner i mina ögon om Linn LP12. Uppskattad 70-talsdesign har plötsligt blivit retro och Classic 1 tillverkas numera parallellt med Classic 2, Classic 3, Classic 4 & Classic 5. Quote
Timbre™ Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Klättrar vi ner ett steg i Stillpoints ESS-rack väntar ytterligare en jubileumsprodukt. Tom Evans Audio firade 20th anniversary med sin RIAA-referens The MASTERGROOVE som måste vara en masterpiece när det gäller anpassning till skilda pickuper och impedanser. Baksidans DIP-switchar öppnar upp för det mesta och resten (MM) kan fås på beställning. The Mastergroove phono stage is the next big leap in evolution beyond the G+SRX. The front end gain stages have 50% less noise and distortion and twice the dynamic range compared to the G+SRX, all signal path resistors are Vishay 0.1 % tol and 15ppm tempco. Each stage of gain is powered by a Lithos 7 class a local voltage regulator, both left and right channel local voltage regulators are supplied by my higher powered Lithos 6 regulators, in all 14 pcb's. Tom even went to the trouble of designing and winding 'in house' a new 200va low flux transformer with an electrostatic screened primary winding to dramatically reduce RF entering the power supply. Nine values per/ch of cartridge loading resistor settings are provided with dip switches on the rear panel. MM (and Decca) versions can be built to order. Quote
Timbre™ Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Dröser vi ner på golvet väntar ytterligare ett decenniumsteg i jubileumsfirande. Det blir på sätt och vis i dubbel bemärkelse då Vladimir Lamm och Lamm Industries släppte monoblocken Model M2.2 samt M1.2 Reference i samband med Lamm's 10th anniversary. "Quite simply...the world's best audio electronics" för att citera Mr. Lamm himself. M2.2 är den kraftfullaste konstruktionen i serien och skall sanningen fram var detta Audiotrades lockbete som fick mig att njuta av VPI och övriga komponenter. Ännu en gång fick jag höra Lamm-förstärkare blomma ut och det säger onekligen en del om resten av uppställningen... Quote
Timbre™ Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Vladimir Lamm's specifikationsuppställningar brukar vara något utöver det vanliga när det gäller detaljeringsgrad och M2.2 kan köras i två skilda lägen beroende på högtalarimpedans. Här kommer effektspecifikationerna vid normalinställning: 220 Watts into 8 Ohms (41 Watts Class A operation). 440 Watts into 4 Ohms (20.5 Watts Class A operation). 700 Watts into 2 Ohms (10.25 Watts Class A operation). 900 Watts into 1 Ohm (5.125 Watts Class A operation). Quote
Hasse Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 Oftast är det väl M1.2 Reference man ser när dessa imponerande pjäser någon enstaka gång visas upp. Hör kaiser till det mer trögdrivna slaget eftersom M2.2 användes? Tror aldrig jag läst något negativt om Lamm´s hybrider. Quote
Timbre™ Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Oftast är det väl M1.2 Reference man ser när dessa imponerande pjäser någon enstaka gång visas upp. Hör kaiser till det mer trögdrivna slaget eftersom M2.2 användes? Tror aldrig jag läst något negativt om Lamm´s hybrider. En relevant fråga och om Lamm är ett föredöme vad gäller hemsidor så är nog Kaiser Acoustics något av det mest ytligt flashiga jag har träffat på. Lyckades inte navigera till specifikationerna för Kaiser Kawero! Vivace men som tur är har Paul Messenger på Hifi Plus skrivit en lyssningsrapport i augusti 2010. Känsligheten anges till 88dB, lägsta impedans till 3,41ohm och rekommenderad förstärkareffekt är 50W minimum. Här kommer till slut bildbeviset på att det handlar om kejsarens vita kläder... Quote
Timbre™ Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Krypandet nere på golvet gjorde att jag fick upp ögonen för en kabeldesign som jag aldrig tidigare har träffat på. Vertex AQ kommer liksom Tom Evans Audio Design från Wales i det brittiska öriket. Sortimentet bjuder på en hel del exotiska produktnamn som Jaya, Kinabalu, Roraima, Solfonn, Aletheía och denna högtalarkabel Moncayo, här i HiRez-utförande. Quote
Timbre™ Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Förutom kablage tillverkar Vertex AQ produkter för mekanisk koppling till underlaget samt konvertern Aletheía dac-1. På hemsidan tar Vertex AQ upp de klassiska strävansmålen som reducerad RF-instrålning och mikrofoni. Rent organisatoriskt finns det även en koppling till Kaiser Acoustics i Tyskland. Vad sägs om en BNC-terminerad digitalkabel med iögonfallande design och det exotiska namnet HiRez Illimani... Det handlar om snöklädda berg och iskalla nätter i hjärtat av Anderna... Quote
Timbre™ Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Avrundar med systemet i sin helhet och här bjöds på både härligt avslappnad musik och stämning. MartinH fyllde på med analogt och digitalt, den gemensamma nämnaren var hög njutbarhet och en härlig klang... Lamm M2.2 gjorde således helt rätt som lockade in mig i detta rum... Kaiser Acoustics VPI Tom Evans Audio Design Lamm Industries Vertex AQ Audiotrade Quote
Bebop Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 Lamm M2.2 gjorde således helt rätt som lockade in mig i detta rum... Jag kan bara instämma. Jag lockades inte in utan fick en tillsägelse av Timbre att gå in, vilket jag tacker för. Ljud med hög trivselfaktor. Väldigt tillbakalutad klang utan att för dens skull låta tafatt eller i avsaknad av detaljer. Jag upplevde lite av samma sak mittemot hos Peak Consult. Quote
calm Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 Förväntningarna fanns väl på den större modellen. Men detta räckte gott! Min lyssning fick mig att tro att denna högtalare har ännu mer att ge vid optimala rumsbetingelser. Men detta var tillräckligt bra och kanske en av de mest välklingande uppställningarna på mässan totalt. Men smakar det så kostar det vad jag förstår. I den medtagna broschyren fanns dessa skönheter i rött. De var ännu vackrare. :mm: http://www.kaiser-acoustics.com/ Hög ha-faktor. Calm Quote
pärr Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 Min lyssning fick mig att tro att denna högtalare har ännu mer att ge vid optimala rumsbetingelser. Men detta var tillräckligt bra och kanske en av de mest välklingande uppställningarna på mässan totalt. Kan bara tillstå att LAMM är en av de mera välklingande förstärkare som gör att få tag på i form av musikalitet. Vill påstå att de kan höja varje högtalares prestanda ytterligare ett steg Dock medveten om att det sällan ges tillfälle för provlyssning /Pärr Quote
Timbre™ Posted September 30, 2012 Author Posted September 30, 2012 Kan bara tillstå att LAMM är en av de mera välklingande förstärkare som gör att få tag på i form av musikalitet. Vill påstå att de kan höja varje högtalares prestanda ytterligare ett steg Dock medveten om att det sällan ges tillfälle för provlyssning /Pärr Har alltid dragits till Lamm-förstärkare och bara väntar på att någon single-ended skall dyka upp i något sammanhang... Quote
calm Posted October 1, 2012 Posted October 1, 2012 Visst bidrar Lamm till den musikaliska harmonin i systemet! Har nu hört dem ett antal gånger med andra högtalare och med samma goda resultat. Men nytt för mig var Keiserhögtalarens omedelbara tyngd och kontroll. Dessutom en rackans snygg futuristisk design som tilltalar mig! Men den vita trenden kan jag stå över. Den har jag bara upplevt positiv med Braun en gång i tiden. Då med samma minimalistiska och tecknoinspirerade look! En gång i tiden då många bilar såldes i vitt, var andrahandsvärdet på dem lägre. Idag kanske det är tvärtom. Trender kommer och går och smaken är delad. Calm Quote
das Boot Posted October 1, 2012 Posted October 1, 2012 I rummet bredvid samsades tre anläggningar om speltid. Den första av dessa bestod av elektronik från Lavardin, Leben, DCS och Kuzma. Högtalarna var från Kawero, vilket var ett helt nytt fabrikat för mig. Anläggningen spelade dynamiskt med härlig "varm" klang. Makrodynamiken kan dock inte jämföras med Dynaudio Consequence eller JBL Everest. DCS, Kuzma, Lavardin, Leben, Kawero På Hifi & Surround 2009, som var en fantastisk mässa, visades också Kawero och det lät mycket bra redan då. Otrolig finish på högtalrna vill jag minnas. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.