Jump to content

National Audio Show 2012

Transient Design

Recommended Posts

Denna gång så tog jag flyget till England för att se om deras mässor kan vara nåt att ha? National Audio Show på Whittlebury Hall är i hjärtat av England och liksom mässan i Jönköping så har alla "nästan" lika långt att åka för att komma dit. :-) Men det är en jättefin del av landet med vackra golfbanor och öppna marker. Samt strax intill mycket välkänd racerbana som heter Silverstone. Senare i tråden ska jag visa lite från baren där tydligen alla F1-stjärnor vilar ut efter en lång dag med G-krafter. Med en Pint jummen öl får man misstänka.

hdr_banner.jpg

Whittlebury Hall Hotel och Spa är ganska unikt i England med att kunna erbjuda så många lagom stora rum (30-60kvm) på ett och samma hotell. Dessutom verkar det vara mycket tjocka väggar (och tak) överallt i solid sten/ betong/ tegel eller liknande. Så överhörning mellan rummen är i princip obefintlig vilket få hotell i Sverige kan erbjuda... Men hur blir då akustiken i ett rum med både tak och golv i hård betong? Kanske inte helt perfekt... Men det är lika för alla och trots att detta var 3 :De gången på denna plats har ytterst få utställare tagit med några som helst akustik-produkter. Konstigt tycker jag. Eller anser kunder att man fuskar om man försöker fixa nåt med rummet? Nåja, så kom nu ihåg att alla lyssningsintryck nedan i denna tråden är med dessa förbehåll och villkor.

Hääääng med! Bilderna är strax klara för publicering. :-)

Mvh Lasse

PS. Alla stavfel är inlagda med flit och den som först hittar 10 st vinner en flagga. Eller inte.

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som alla vet är jag en fruktansvärt begåvad fotograf och all kritik som riktas mot bildkvalitet eller vinkel av ett motiv kommer jag att kategoriskt hänvisa till fel på utrustningen. (Som svensk måste jag ursäkta mig först. Samt vara roligt /ironisk.)

UK-022.jpg

Lördag morgon och kön utanför är 100 meter lång utanför. Detta året är första gången som det gick att betala i förväg på deras hemsida så att det skulle gå fortare att komma in för alla. 14 Pund var inträdet för en dag men så fick man på köpet en gratis tidning från HiFi+.

UK-026.jpg

Edited by Transient Design

Av personalen som jobbade på hotellet då jag var där var ytterst få födda i England, de flesta verkade komma från tidigare Tjeckoslovakien eller nåt land runt om. Men trevliga och arbetsamma (service!) i det stora hela.

Så vad var det som alla drägglade över i entrén? Detta?

UK-024.jpg

Massor av LP-skivor, både nytt och begagnat men även en massa olika nödvändiga (?) tillbehör.

UK-025.jpg

Mannen längst till vänster på bilden ovan är Roy Bird och är typ styrelseordförande på Chester Group. Himla trevlig kille! Och tydligen så gillar han Supra?

Nån som vet vem denna killen är?

UK-029.jpg

Han heter Max Townshend och har byggt intressanta grejer rätt länge nu. Så vad har han gjort nu då? Enligt honom en liten revolution på fötter som heter (om jag nu miss rätt?) Seismic Feet och är givetvis bättre på alla sätt och vis jämfört med konkurenternas lösningar. Det finurliga med dessa enkla billiga fjädrar är att de lyckats dra en gummi-kådis över som följer med i fjädringsrörelsen. Det är väl inget nytt säger du? Helt rätt. Det som är nytt är hålet i gummit som gör att luft kan ta sig in OCH ut vilket gör detta till en dämpad fjäder. Och det är mycket bättre än fötter som gungar hela dan och gör mig sjösjuk vid blotta åsynen.

UK-030.jpg

Här nån ny (?) spelare från samma firma. Trevlig kille denna Max!

UK-028.jpg

Jag är inte ensam om att tycka det är kul att bygga skivspelare och i England finns det massor av dem också. Här var en helt ny för mig:

UK-032.jpg

Claro Audio. Liksom ett antal tyska märken så verkar de vara ett företag med metallbearbetning som gör dessa eftersom de kan. Ingen aning om hur de låter men de verkar fina på det stora hela.

UK-033.jpg

UK-031.jpg

Här har vi en gammal goding: Loricraft! Och om det ser ut som skivspelare så tror jag de använder torr-sumps-smörjning. :-)

UK-034.jpg

UK-035.jpg

Men denna herren visade även en del andra grejer i sin monter i stora (första) hallen:

UK-036.jpg

Det där blanka monstret tror jag är en Art Audio Quintet mk2 (det står så på lådan...). Det väckte en del skratt för när alla stod och väntade på att komma in på lördag morgon så kom nämligen dessa Art Audio och skulle börja fylla sitt rum och visste inte vart de skulle vara. Men bättre sent än aldrig!

Putsning in i det sista...

UK-037.jpg

Killen med kavaj och blå skjorta långt bort är den ena sonen till Roy Bird och heter Justin. Avslappnad kille trots att mässan just har startat. På kvällen så bytte han till jeans och t-shirt och verkade mycket förtjust i den där kaffe-färgade brygden i stora glas de serverar i baren. Guginess? Gurgliness? Nåväl, efter ett par tre så börjar man vänja sig vid smaken... :-)

Då denna mässan hålls strax bredvid en racerbana så måste detta företaget känna sig som hemma? Track Audio!

UK-039.jpg

De verkar förstått att man måste dela upp grejer i mindre delar för att slippa resonanser. Visuellt lite mysko till en början men troligen rätt bra. Men verkar klart seriösa med detaljerna.

UK-040.jpg

UK-041.jpg

Metallbearbetning som porr!

Hård bambu: Jo, så kan det nog vara. Fast om jag minns rätt så är det lite hur man mäter, längs med eller mot fibrerna? Men det läggs golv överallt i bambu just nu så hyfsat slitstarkt måste det vara. Tror vi kommer att vara asless på det om 3 år men just nu känns det rätt nytt och kul. Och "låter" det bra så är det inte fel.

Maggisar är ju alltid trevliga och detta (första) rummet längs den långa korridoren hade flera att visa.

UK-049.jpg

Mini-system nån?

UK-050.jpg

Kanske inte det mest inspirerande rummet visuellt men helt klart focus på produkterna.

Intressant stativ! Flera rum på mässan använde just detta.

UK-051.jpg

Hette inte dessa nåt annat tidigare? Typ Steinway eller nåt? De brukar alltid spela klassiskt och inget annat på mässorna och hävdar på fullt allvar att deras dyra pianon använder MDF i konstruktionen. Och för att de ska låta levande (som pianon) använder de paneler med resonanser. Tja, låter ju rätt OK med tanke på att de är klart annorlunda uppbyggda.

UK-054.jpg

Sen kommer ett jättestort rum med en massa olika grejer i!

UK-055.jpg

UK-056.jpg

UK-057.jpg

Nackdelen med en helt blank design (i plast) är att alla vill ta på den. Och då blir den så här kladdig:

UK-058.jpg

Och här kommer ett av mina favorit-märken från 70-talet: Sansui!

UK-059.jpg

Tyvärr bara torrdemo så jag har ingen aning om det är bra eller bara nån kines med gammalt klassiskt namn.

Här har vi en firma som kallar sig Henley Design, vet inte om det är en butik eller nåt med tanke på deras blandade sortiment.

UK-060.jpg

Audiovector mm samt en Project skivspelare som lutade nåt fruktansvärt. Killen i monterns förklaring då jag påpekade detta för honom var nåt om "kompensera för jordens rotation"... Den står på magnetfötter och tydligen så var de svåra att justera in.

UK-061.jpg

Och så kommer det äntligen vad vi alla längtat efter: Ny fysik! Denna lilla högtalaren från Alacrity Audio som heter "Caterthun" kostar 2000 pund och drevs via en liten FatMan iTube med dator som signalkälla. Så förutsättningarna är kanske inte de bästa...

UK-062.jpg

Lyssningsintryck: De spelar rätt högt men med bra drag i basen. Även om nåt känns lite skumt i nedre registrerna? Dynamik absolut och de går rätt djupt trots liten låda (vilket är helt omöjligt enligt konstruktören, därav ny fysik). Tydligen så är de fylla med nåt rörligt inuti som flyttar luften mycket fortare än ljudets hastighet (små ihåliga lätta bollar?) och de ska visst har resonans på alla (!) frekvenser. Kul med folk som törs prova nya vägar!

Hart Audio: Barbapappa!!! Fast nu i guld...

UK-063.jpg

Här kommer kontrasten från förra rummet. Elektronik för stora summor och kablar för lika mycket till. Gemensamt med förra rummet är datorn som signalkälla (fast här körs en MBL som USB-dac) och egentillverkade högtalare. Det är SVÅRT att bygga bra högtalare. Men många som tror de kan... Pink Floyd på hög volym men basen ploppar och går inte alls så djupt som man skulle önskat. Är det ett koax-element med diskant dessutom? Inte helt imponerande ljud tyvärr. Fast lika glada var de ändå!

UK-064.jpg

Detta var ju klart mer i min smak!

UK-065.jpg

Stora horn från Polen (?) som spelar riktigt bra! Kanske inte det sista i svärta men musik absolut. Take Five känner jag ju väl och det får fullt godkänt.

UK-066.jpg

Och om man tittar ner i högtalarna (eller snarare håller upp kameran ovanför) så ser man detta. Inte mycket alls!

UK-067.jpg

UK-068.jpg

Tror det kan vara priset i pund som står längst ner. 3500 känns ju rätt rimligt för en så stor burk med OK ljud. Tror de även tillverkade elementen själva!

Riddare! Äntligen nån som fattar att vi är i Kung Arturs förlovade land. Även om det nu råkar vara en kines som bor i USA...

UK-069.jpg

Stereo Knight är snygga byggen!

UK-070.jpg

Gallo är ju också trevliga så hur låter det då tillsammans med jätteklumpar på kablarna?

UK-071.jpg

Stort som bara den (linjekälla!) men var är basen? Men det som finns har bra klipp och det låter aldrig hårt. Tror rummets elaka hårda väggar kanske ger en del problem då det finns massor av resonanser och låter kanske inte sådär jättebra på nåt vis. Hugh Masakela med nåt tåg i afrika verkar ha hittat till england för den plattan gick varm i nästa varje rum på hela mässan. Så även här.

Så går jag rakt över till nästa rum och samma låt om afrikanska tåg även här. Suck. Men nu låter det på ett helt annat sätt!

UK-075.jpg

Nån på Inspire Hifi vet vad de gör! För här låter det så pass bra (fast de spelar HÖGT) att flera hoppar till rejält då killen klämmer i. Det finns visserligen nåt lite vasst i diskanten som tar ner helhetsintrycket men annars så är detta mycket bra. Högtalarna är nya för mig: Akkus. Rejäla grejer.

Och skivspelare har de ingen brist på...

UK-072.jpg

UK-073.jpg

Lite väl blankt för mig personligen men rätt snyggt!

Och vilken musik spelar de i detta rummet..?

UK-076.jpg

Analogue Alchemy låter som nån gammal dac? Men här verkar de gilla stora grejer överlag.

UK-077.jpg

Varför känns dessa högtalare så bekanta? Har de möjligen tagit en liten aning inspiration från http://www.linkwitzlab.com/?

UK-078.jpg

Det som i mina ögon räddar detta rummet är den goda smaken att spela kasset!

UK-079.jpg

Och ett stort monster till vinylsvarv!

UK-081.jpg

Hahahah! Flest grejer när man dör vinner! Kolla dessa killar, att de bara orkar.

UK-086.jpg

En hel sabla skog med högtalare och förstärkare från Icon Audio. Och från vem har dessa högtalare hämtat inspiration?

UK-085.jpg

Rad på rad med förstärkare. Tydligen så har de bestämt sig för att visa hela fabrikens alla olika modeller på mässan.

UK-087.jpg

Fråga: Nån som vet vem som gör högtalarna längst bak i skogen? Kungligt bra elektrostater... Men varför står de gömda där? Synd.

Origin Live! Verkar superpoppis i England och helt osynliga utanför?

UK-088.jpg

UK-090.jpg

Men dessa högtalarna? Vad är det! Varför? Kanske det var fel på rummet men inte lät det som jag hade önskat. Koax-element upphängda i trådar.

UK-089.jpg

Låter ganska "nära" men mest är det olika resonanser (från lådorna?) som hörs. Det är inte många hifi-parametrar som finns i detta... Men så är jag också obekant med denna skivan från Katie Melua. Fast igen så måste jag ge beröm för att de törs satsa på nåt så annorlunda! Och rätt snygga på sitt sätt?