Jump to content

Förslag på högtalare i spannet 30 - 60 tusen


RörNisse

Recommended Posts

Hej alla.

Efter år av insomnade har mitt HiFi-intresse vaknat till liv. Som störst var det på 90talet då en del HiFi införskaffades. Det hela startade på 60talet då jag fick en hemmabygd rörförstärkare av min far i julklapp. Gissa om 10-åringen blev glad. Vilket fall så har jag nu införskaffat en ny Icon Audio rörförstärkare bestyckat med KT88 rör. Denna kan även köras i triodläge och ger då 20w i stället för 40w. Näst på tur att bytas är mina högtalare. Dessa är ett på Thiel 2.2 som köptes 1994 och har tjänat väl i alla år. Men som sagt har jag inte följt med i utvecklingen på sista 10-12 åren och hoppas på lite hjälp på traven. Min högtalarbudget sträcker sig upp till 60 000 kr men bra om det stannade lite lägre.

Jag avser att köpa i Sverige och har tittat runt lite på handlares siter. Jag konstaterar att det finns en mängd högtalare i denna prisklass. Inser att jag inte känner igen mer än hälften av alla fabrikat.

Några fakta:

* Vårt musikrum är 22 kvadratmeter.

* Spelar hellre bra än högt.

* Rörförstärkare 20/40w (20w i triodläge)

* Förstärkaren driver lätt mina Thiel 2.2 som har en känslighet på 86 dB och 4 ohm impedans.

* Siktar in mig på golvhögtalare.

* Är angelägen om att högtalaren även kan reproducera bas i de lägre områdena

* Lyssnar på mycket vinyl via LP12an och rörria.

* Musiken består av blandat 70tal, blues och modern Jazz.

Tips och råd i detta ämne/köp tages tacksamt emot

Edited by RörNisse
Link to comment
Share on other sites

Bor du i nærheten av Sthlm så ville jeg sjekket ut Living Voice hos HiFi Art, de spiller meget musikalske og trives særdeles godt med rør, relativt lettdrevne med ca 93db/6 Ohm om jeg minns rett, snygga og se på og meget velspillende, prisen henger litt på bl.a finishen...

Mine tidligere Living Voice IBX R2 i Burr Oak

LVVIII.jpg

Google dom for omtaler og tester :app:

Velkommen til Euphonia og trevligt at interesset har vaknat igjen :)

mvh

Link to comment
Share on other sites

spännande att se vilka högtalare som föresslås men ofta glömmer rådgivarna att läsa förutsättningarna. (även om det nu spelar med Thielarna) Vi har ett medelstort rum och en förstärkare som ger 20 alternativt 40 watt och som troligen låter bättre i triodläget, dvs 20 watt, Zu och Living Voice är bra förslag. Den förstnämnda kan dock vara lite kinkig med förstärkarvalet.

Link to comment
Share on other sites

spännande att se vilka högtalare som föresslås men ofta glömmer rådgivarna att läsa förutsättningarna. (även om det nu spelar med Thielarna) Vi har ett medelstort rum och en förstärkare som ger 20 alternativt 40 watt och som troligen låter bättre i triodläget, dvs 20 watt, Zu och Living Voice är bra förslag. Den förstnämnda kan dock vara lite kinkig med förstärkarvalet.

Tycker rådgivarna"" har bra förslag::))Han ville inte spela så högt, samt kvalitet:) "spelar hellre bra än högt""

Edited by bato
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gå på begagnat. Finns massor av fynd.

Von Schweikert fungerar till rör.

Triangle borde fungera bra också.

Av egen erfarenhet, så vet jag att mina Totem Forest fungerar förträffligt till rör också (har ägt och kört Prima Luna PL2, också den med KT88or precis som din Icon). Trots att de inte specifikationsmässigt kanske är ideala.

Lycka till!

Cheers :) // stargazer

Link to comment
Share on other sites

Såg denna annons:

http://www.hifimagasinet.com/fannonsDetalj.asp?annonsID=1459

JM LAb Mezzo Utopia. Har för mig att jag läst att de går att köra med rör. Kan vara värt att kolla på om du bor i närheten av Malmö. Såg att de också hade två Reference 3A-högtalare till salu, som väl faller under kategorin "hellre bra än högt".....

Audio Concept har iofs ett par Totem Mani till salu, men jag är osäker på om din förstärkare räcker till för att driva dem. Någon som har erfarenhet där?

Sedan är det ju alltid svårt att säga vad som låter bra. Det är ju, som vi väl alla är överens om, väldigt individuellt vad som uppfattas som bra eller dåligt ljud. Det finns inga genvägar förbi att lyssna på många olika modeller och principer för att hitta "sitt" ljud.

Sedan är det ju trevligt att gå runt och klämma och lyssna :app:

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Audio Concept har iofs ett par Totem Mani till salu, men jag är osäker på om din förstärkare räcker till för att driva dem. Någon som har erfarenhet där?

Totem Mani-2 är ganska tungdrivna, och spelar bättre med en kraftfull förstärkare, det lilla jag har hört av dem iaf. Har inte hört dem med små rörförstärkare.

Jag tror dessutom att Rör-Nisse var ute efter fullregisters-golvare...

Link to comment
Share on other sites

Totem Mani-2 är ganska tungdrivna, och spelar bättre med en kraftfull förstärkare, det lilla jag har hört av dem iaf. Har inte hört dem med små rörförstärkare.

Jag tror dessutom att Rör-Nisse var ute efter fullregisters-golvare...

Jo, det var nog en kantboll....De skall visst lämna mycket djup bas för storleken, men det är nog som du säger med en rejäl stärkare kopplad. Jag är dock kanske lite partisk när det gäller Totem... "nykär" som jag är....:blush

Är inte helt övertygad om att Reference 3A går jättedjupt heller, men det är ju alltid bra att lyssna runt.

Link to comment
Share on other sites

...

Audio Concept har iofs ett par Totem Mani till salu, men jag är osäker på om din förstärkare räcker till för att driva dem. Någon som har erfarenhet där?

...

Mani-2 är grym, men kräver pulver. I Totem-sortimentet är tveklöst Forest den jag skulle rekommendera i detta fall. Har kört ett flertal år hemma med rörförstärkeri, dock en relativt kraftfull Prima Luna med KT88-or, fungerar ypperligt. (Har ägt Model One, äger Forest nu, lyssnat flertal gånger på andra Totem-modeller).

Forest är snygg, låter bra, fungerar bra med rör och har en mycket trevlig ljudkaraktär. Rekommenderas varmt.

Försök ordna lyssning nånstans om du kan för att se om du gillar dem. Det är trots allt dina preferenser som räknas i slutändan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att ett par Von Schweikert vr-4 i någon av deras reinkarnationer kunde var lämpliga.De är lättdriva.

Vr4sr är ju snygga också.Definitivt fullrange.Har sett såna begagnade på hifimagasinet i det prisspann som trådskaparen pratade om.S.F kommer ju ut med sin nya kina serie Venere.Den kan kanske funka.Det är jättesvårt att rekommendera högtalare tycker jag.Den enskilt viktigaste komponenten i en anläggning kräver att man är noggrann i sitt val.Så.Ut och lyssna!

Det är det absolut bästa.

Link to comment
Share on other sites

RörNisse, du skriver inte var i landet du bor. Börja med att ta en turné på några affärer.

Trevligt bara det. Ta med dig lite skivor, ha gott om tid och känn efter.

Sen har du kanske bekanta som är Hifi-intresserade. Upprepa turnésvängen där.

När du gjort några "gig" på din turné så har du säkert ringat in lite vad du vill ha (och inte vill ha).

Ta dig tid. Lyssna. Tålamod är Hifins bästa vän... :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm

Zu och Triangle passar bra till rör men låter väl inte så kul alla gånger och djupbas är bara att glömma. 3A stativare passar bra till rörsteget och spelar mycket bättre än vad de flesta vet. Sedan har vi ju Hesselvall högtalarna som är specialdesignade för att drivas av rör och som verkligen kan gå djupt. JM lab har flera modeller som kan funka bra.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Visserligen med ett nypris i nederkant av budgeten men ändock ett "måste" att prova:

Harbeth SHL5.

Går väl möjligen inte bråddjupt, men borde passa stärkaren och en högtalare jag verkligen tror på - om än jag nu köpte en annan....

Link to comment
Share on other sites

RörNisse, många trevliga tips;-)

MEN Svaren blir lite över hela kartan när vi inte vet vad du gillar förutom att det skall spelas bas.

Vilken ljudkaraktär föredrar du? Högupplöst eller mjukare romantsikt? Stor ljudbild eller mer pinpoint korrekt? Vad är det med Thielarna som inte är bra? Eller förutsätter du att det helt enkelt låter bättre idag än då Thielarna skapades?

Link to comment
Share on other sites

RörNisse, många trevliga tips;-)

MEN Svaren blir lite över hela kartan när vi inte vet vad du gillar förutom att det skall spelas bas.

Vilken ljudkaraktär föredrar du? Högupplöst eller mjukare romantsikt? Stor ljudbild eller mer pinpoint korrekt? Vad är det med Thielarna som inte är bra? Eller förutsätter du att det helt enkelt låter bättre idag än då Thielarna skapades?

Jag gillar inte speciellt att " spela bas" men många högtalare tycker jag är svaga i basen. Sladdrig och onyanserad bas förstör mycket. Jag föredrar en ärlig högtalare som är rapp i steget och det tycker jag Thielarna har varit. Har lite svårt att utrycka detta men vet vad jag vill ha när jag lyssnar. Spelar mycket Blues typ Stevie Ray Waughan och det är viktigt med rätta "punschen".

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte speciellt att " spela bas" men många högtalare tycker jag är svaga i basen. Sladdrig och onyanserad bas förstör mycket. Jag föredrar en ärlig högtalare som är rapp i steget och det tycker jag Thielarna har varit. Har lite svårt att utrycka detta men vet vad jag vill ha när jag lyssnar. Spelar mycket Blues typ Stevie Ray Waughan och det är viktigt med rätta "punschen".

Detaljer i basen, symbalanslag och ylande gitarrljud borde ligga elektrostater oerhört nära. Dock är "punschen" ett problem. Elektrostater ger inte "magsparkar" direkt.

Det är nog inte annat än att provlyssna olika högtalare med favoritmusiken och din rörförstärkare. Det kan ju också vara så att det handlar om att kombinera förstärkare/högtalare på ett optimalt sätt. Icon Audio är inget märke jag själv känner till - men det kan ju vara så att "nirvana" finnes med en helt annan kombination av förstärkare/högtalare.

För övrigt finns en trevlig konsert med "Albert King Stevie Ray Vaughan In Session 2010 1983" på Youtube. Bara att söka efter den.

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Magkänsla in, objektivitet ut eller "vad tar ni för hundvalpen där i fönstret"

Efter lite letande så fann jag ett par begagnade Peak Consult InCognito X med uppdaterade diskanter. Efter att ha lyssnat på dessa och lite annat så var jag fast. Insåg att tillfälla fanns att skaffa ett på mycket bra högtalare till en rimlig penning. Just nu lyssnas det för fullt och det låter kanon. Mer kommer om detta när jag hunnit samla mig efter en omtumlande helg i lyssningsrummet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Magkänsla in, objektivitet ut eller "vad tar ni för hundvalpen där i fönstret"

Efter lite letande så fann jag ett par begagnade Peak Consult InCognito X med uppdaterade diskanter. Efter att ha lyssnat på dessa och lite annat så var jag fast. Insåg att tillfälla fanns att skaffa ett på mycket bra högtalare till en rimlig penning. Just nu lyssnas det för fullt och det låter kanon. Mer kommer om detta när jag hunnit samla mig efter en omtumlande helg i lyssningsrummet.

Nå efter mycket lyssnande så verkar valet av högtalare mycket lyckat. Tack för tipset att leta begagnat.

Först lite om lyssningsrummet. Jag bor på landet i ett hus från 1922 som har stadiga trägolv. Rummet har tretex på väggarna, mycket bokhyllor stora mjuka fåtöljer. Man kan i princip höra en knappnål falla.

Peak Consult InCognito X spelar med en stor detaljrikedom och massor av luft mellan instrumenten. På trots av att högtalaren är tvåvägs men 1" diskant och 7" mellanregister/bas går basen rakt ned i de lägre regionerna. Torr och snärtig. 3D-känslan är stor och på vissa skivor är djup och bredd makalöst bra. Som tur han jag lyssna in nyinköpt förstärkare och uppdaterad LP 12 med de gamla Thiel 2 2 innan bytet. Dessa var ju inga dåliga högtalare med Peak slår dessa på alla punkter. Lyssningskvällarna blir sena då det är svårt att sluta lyssna, jag hittar hela tiden skivor där allt låter så mycket bättre. Vem kunde exempelvis ana att en gammal Cornelis skiva från 60-talet låter så bra. Bugar för Metronome.

Kan rekommendera högtalare från Peak Consult. Vist är de dyra men bra också.

Anläggningen består i övrigt av:

Grammofon : Linn LP12 uppdraperad till dagens standard, Ittok LVII arm, Ortofon 2M Bronze pickup.

Förstärkare: Icon Audio Stereo 40 MK IIIm, KT 88. http://www.iconaudio.com/portfolio-item/stereo-40-mk-iii/

RIA-Steg: Icon Audio PS2 MM http://www.iconaudio.com/portfolio-item/ps2-mm/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...