das Boot Posted September 24, 2012 Posted September 24, 2012 Hifi & Surround 2012 Köpenhamns hifimässa Det började bra, jag var laddad till tänderna och taggad som en igelkott - äntligen dags för hifimässa! Tjohoo!! Missade tyvärr förra helgens begivenheter i Göteborg men tyckte ändå detta kändes okej eftersom Köpenhamnsmässan endast låg en vecka fram i tiden. Kustpilen förde mig i rask takt till den danska huvudstaden, som visade upp sig i vackert höstväder! Klockan elva släpptes vi in och tågbiljetten fungerade även detta år som entrebiljett. Jag slog upp förstasidan i programmet och letade mig fram till det närmaste rummet. Glömde faktiskt att kolla upp vad dessa produkter heter men jag vet att kunskapen på forumet är hög, så jag antar att någon listar ut eller vet vad detta är för prylar. I nästa rum var det Q Acoustics högtalare som spelades med Micromegaelektronik. Det japanska märket Aura finns numera representerat i Danmark. Aura Note Premier heter denna maskin som är en CD-spelare, förstärkare, radio, ipod ingång och kontroll, usb in, digital och analog in. Typ. Tyvärr endast på torrdemo. Q Acoustics 2000i serien. What Hifi gör tummen upp. Viss språkförbistring rådde: jag sade till den danska demonstratören att det lät luftigt och bra. - Ja, 22 kilo, svarade han. I samma rum fanns dessa små läckerbitar från det Taiwanbaserade företaget BRIK Instruments. Pris runt en tusing danska per del. Quote
Timbre™ Posted September 24, 2012 Posted September 24, 2012 Viss språkförbistring rådde: jag sade till den danska demonstratören att det lät luftigt och bra. - Ja, 22 kilo, svarade han. Ett par Tuborg och alla språkförbistringar är som bortblåsta... Quote
Bebop Posted September 24, 2012 Posted September 24, 2012 Härligt, Båten. Tanken fanns där men två mässhelger på varandra blev för mycket. Jag lutar mig tillbaka och följer med dig istället... Quote
das Boot Posted September 24, 2012 Author Posted September 24, 2012 Fortsättning följer i morgon, men en teaser från mässans bästa rum kan jag bjuda på... Någon gissning på spelaren? Quote
new order Posted September 24, 2012 Posted September 24, 2012 Så ska en skivspelare se ut förresten.Superläcker! Quote
Matrixen Posted September 24, 2012 Posted September 24, 2012 Ett par Tuborg och alla språkförbistringar är som bortblåsta... Hvergang Quote
Akkelis Audio Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 Ser ut som en skivspelare från Dr Feickert medven design som Clearaudio ogenerat plankat. Dom första högtalarna heter passande The Mumie ( osäkernpå stavningen) Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 Var rätt missnöjd med årets mässa. Mässan kändes mindre än någonsin i år, och i utställarkatalogen fylldes det upp med varumärken, men en bråkdel visades. Rummen var generellt väldigt stora, och den enda rättvisa demon var väl egentligen Dynaudios mastodont Evidence som lyckas få någorlunda kontroll på situationen, men så är det ju inte kattskit heller i något led. Xeo 3 var för övrigt riktigt imponerande. Quote
Kilgore Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 Visst är det en Dr Feickert på bilden ovan... Hoppade också CPH i år räckte med hifihelg i GBG Fick höra av en kompis att Dr feickert, E.A.R, Rockport var det som lät bäst på en mässa som var mindre än vanligt... Tack das Boot för de fina bilderna Quote
das Boot Posted September 25, 2012 Author Posted September 25, 2012 Helt rätt Akkelis, det är en Dr. Feickert Woodpecker. Riktigt snygg snurra! Lite dammig bara. Känns överflödigt att skriva vad pickupen heter, så det gör jag inte. Försteg 868 och bryggkopplade 861 slutsteg från EAR. CD transport och dac, från North Star Design och den är fortfarande en av mina favvo-cdmaskiner, utseendemässigt. CDn lät bra men det spelades mest på vinylen när jag var där och den var i en klass för sig. Längst ner i racket syns en MIT Z-powerbar, strömfilter. Vilket osökt leder mig vidare till kabeltemat för mässan, nämligen MIT. Förr om åren har det varit Sensati för hela slanten, och detta året var det som sagt MIT både här och där. Måste erkänna att jag är lite svag för MITs produkter. Helt, eller nästan helt i alla fall, baserat på känslor ska tilläggas. I vissa rum blev det näsan lite krystat att klämma in MIT-kablarna men mer om det senare... Jag vill inte ens veta vad kabelkontot ligger på. När signalen väl letat sig genom alla kablar och små lådor så omvandlas den till välljud via Rockport Technologies Mira II. Detta systemet var enligt mig det mest välljudande på mässan. Stort, mäktigt, analogt och välupplöst. Fantastiskt!! Quote
das Boot Posted September 25, 2012 Author Posted September 25, 2012 Visst är det en Dr Feickert på bilden ovan... Hoppade också CPH i år räckte med hifihelg i GBG Fick höra av en kompis att Dr feickert, E.A.R, Rockport var det som lät bäst på en mässa som var mindre än vanligt... Tack das Boot för de fina bilderna Tack! Då var vi åtminstone två som gillade ovan nämnda system. Quote
das Boot Posted September 25, 2012 Author Posted September 25, 2012 I samma rum var det diverse EAR-produkter på torrdemo samt denna italienska skapelsen Viva Audio Solista. Single Ended och hardwired. Jag tyckte den var förskräcklig när jag såg den, men har börjat vänja mig nu. På deras hemsida finns en bild med svart front och lite rött i loggan som ser bättre ut. Är nyfiken på hur den låter. Någon som hört? Ja, den sticker onekligen ut, men jag skulle föreslå ett studiebesök till North Star Design. Quote
Muffin Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 (edited) Kul med lite andra hifi-produkter än det vanliga mainstream på det här forumet, som VTL, ASR, MBL, Devialet, Sonus Faber, Magico, Wilson osv. Edited September 25, 2012 by Muffin Quote
Timbre™ Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 Kul med lite andra hifi-produkter än det vanliga mainstream på det här forumet, som VTL, ASR, MBL, Devialet, Sonus Faber, Magico, Wilson osv. Man måste ner på kontinenten för att våga bryta mönster... Tack för att vi får en Köpenhamnsrapport das Boot! Quote
new order Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 Dr. Feickert kanske skulle prata lite med sina advokater.Är inte detta en direkt rip off? Clearaudio Ovation Dr. Feickert Misstänkt likt är det.Hur som hellst var Dr. Feickert spelaren superläcker!Är den väldigt dyr? Quote
Bebop Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 Dr. Feickert kanske skulle prata lite med sina advokater.Är inte detta en direkt rip off? De penagarna kan han spara. Att få mönsterskydd på i vilken ordning knapparna skall sitta är utsiktslöst. Tänk på de gamla receivrarna från 70-talet... Quote
Vox Posted September 25, 2012 Posted September 25, 2012 De penagarna kan han spara. Att få mönsterskydd på i vilken ordning knapparna skall sitta är utsiktslöst. Tänk på de gamla receivrarna från 70-talet... I det är fallet blir det ändå svårare då knapparna inte ens sitter i samma ordning. Quote
das Boot Posted September 25, 2012 Author Posted September 25, 2012 ... Misstänkt likt är det.Hur som hellst var Dr. Feickert spelaren superläcker!Är den väldigt dyr? Ca 35.000kr för spelaren utan arm och puppa. Du får välja själv om det är väldigt dyrt. :-) När jag kände mig klar med Rockportrummet förflyttade jag mig till rummet intill som även det visar produkter ur Exotic Audios sortiment. Högtalarna är från finska Penaudio och heter Cenya. Låter riktigt bra. Snygga också. Svensk agent är Välljud. Kablarna kom naturligtvis från MIT och det var detta fallet jag anspelade på i tidigare inlägg. Det blir lite svårt med en stor låda på högtalarkablarna när de ska kopplas till stativhögtalare. Lösningen är stativ till kablarna också. Undrar vilket kabelstativ som låter bäst? Quote
das Boot Posted September 25, 2012 Author Posted September 25, 2012 Förstärkaren var en EAR 8L6 och CDn var också från EAR, men jag vet inte vad den heter. Vad jag däremot vet är att den låter väldigt bra. När jag kom in i rummet trodde jag först det var LPn, så bra lät det! Hur LPn lät har jag ingen aning om eftersom den inte snurrade vare sig under mitt första eller andra besök. Vid första besöket var jag faktiskt helt själv i rummet, och då spelades det inte alls. Vid andra besöket satt en person och tryckte på sin smartphone medan CDn snurrade. Obegripligt slött och oengagerat. Kunde inte hitta någon logga på LPn så jag får ha ytterligare hjälp från forummedlemmarna med detta... Pickupen är från Soundsmith. Ser ni knuten på drivremmen? Den är ganska nära drivhjulet och syns bäst på den andra bilden. Känns lite low-class tycker jag. Quote
Kilgore Posted September 26, 2012 Posted September 26, 2012 Skivspelaren ovan är en J.C. Verdier, La Platine Verdier tror jag modellen heter. En mkt trevlig skivspelare... E.A.R. Cd-spelaren heter Acute, som nyligen kom i ny skepnad. Det kom då även en separat DAC som heter Dacute Quote
das Boot Posted September 26, 2012 Author Posted September 26, 2012 Tack Kilgore för de kompletterande uppgifterna! Jag började nu bli klar med den första avdelningen på mässan och tog fram mässkatalogen för att orientera mig. Första våningsplanet var lättnavigerat och jag bläddrade vidare för att se vad som fanns på de andra våningsplanen. Till min stora förvåning fanns det inte mer!! Va!? Vad är detta? Köpenhamnsmässan som brukar stoltsera med stort och brett utbud hade förminskats till en bråkdel jämfört med tidigare år. Hörde någon förklaring att flera utställare hade sagt sig vilja vara med, men sedan dragit sig ur. Hur som helst väldigt tråkigt! Kan inte låta bli att reflektera över kontrasterna från förra helgens mässa i Göteborg, som verkade vara FÖR stor för att hinnas med ens på två dagar. Hoppas verkligen att Hifi & Surround 2013 blir bättre, annars är det risk för att hela mässan försvinner tror jag. Och jag vill också poängtera att det inte endast berodde på storleken utan även på engagemanget hos utställarna. Nämnde ovan hur EAR/Penaudio var utan presentatör och det var liknade i fler rum faktiskt. Quote
das Boot Posted September 26, 2012 Author Posted September 26, 2012 Som ni såg tidigare ligger hotel Mariott ut med vattnet och flera av rummen hade utsikt på detta hållet. Det är verkligen skönt att sitta och lyssna på musik och ha en vacker utsikt framför sig. Det gav faktiskt en extra dimension till upplevelsen! Lite svårt bara med motljuset, fast lite kul också... Audiolab digitalt försteg, cd och förstärkare och Mordaunt-Short med modellen Performance 2 med tillhörande stativ. Otroligt fin finish på högtalarna! Systemet lät bra, men med ett digitalt lyster kring musiken så att säga. Audiolab är också snygga tycker jag. Quote
Kilgore Posted September 26, 2012 Posted September 26, 2012 Audiolab är också snygga tycker jag. M-DAC låter mkt bra för pengarna måste jag säga. Måste testas om man är på jakt efter DAC under 10-15k Quote
Bebop Posted September 26, 2012 Posted September 26, 2012 Skivspelaren ovan är en J.C. Verdier, La Platine Verdier tror jag modellen heter. En mkt trevlig skivspelare... Och tonarmen är den amerikanske Triplanar Quote
das Boot Posted September 26, 2012 Author Posted September 26, 2012 I nästa rum var den hemmabio som gällde, med fokus på ljudet eftersom TVn endast var på 18". Såg lite roligt ut. Elektroniken var Marantz och på bänken avsedd för torrdemo hittade jag den här lilla läckra saken, Marantz Consolette. En lyxdocka som verkar kunna allt som tänkas kan. För fullständig info se här Mycket jobb är lagt på baksidan... Consolette är tveklöst en seriös design. Undrar vad priset landar på. Quote
das Boot Posted September 26, 2012 Author Posted September 26, 2012 Från hypermodernt till mer traditionellt. En Densenrigg med endast vinylavspelning. CDn som förvisso var den helt nya B-475 Super Leggera med separat nätdel var förpassad till sidan av rummet. Densens top-of-the-line-försteg B-275 Super Leggera var också nytt och även det med separat nätdel. Slutstegen var gömda i racket. Skivspelaren är från Well Tempered Versalex. Högtalarna är Performance 6 från Mordaunt-Short. Nätkablar: tre skarvade förlängningssladdar. Ingen tvekan råder om att detta rummet bjöd på bäst musik. Från grannlandet hade man kallat Sista Ordet och Naqref som demonstratörer. Musiken var i vanlig ordning när det gäller Sista Ordet väldigt varierad. Jag vet att jag är partisk, men på denna mässan var det ingen som var i närheten av den musikaliska bredd som presenterades. Allt från klassiskt till AC/CD. Bra jobbat! Med van hand vänder Ordet vaxet. Densenburkar på rad. Well Tempered har en väldigt enkel och smart lösning på tonarm. En golfboll i silikonbad. Quote
Anders Posted September 26, 2012 Posted September 26, 2012 När signalen väl letat sig genom alla kablar och små lådor så omvandlas den till välljud via Rockport Technologies Mira II. Detta systemet var enligt mig det mest välljudande på mässan. Stort, mäktigt, analogt och välupplöst. Fantastiskt!! Jag instämmer i att Feickert-EAR-Rockport var det mest välljudande systemet och jag hörde fler som sade det. Danmark är hårdare drabbat av lågkonjunkturen än Sverige och har haft/har en stor bankkris. Den danska kronan är nu mycket billgare för oss. Hifi-branschen skall ha drabbats hårt. Det spekuleras i att en del har så kärvt läge att de inte vill punga ut med de ca 50 tkr som det kostar att ställa ut. Tyvärr var det få utställare men flytten till Marriott var ett lyft med bättre lokaler än på gamla stället. Man hoppas från danskt håll att det skall bli många fler utställare nästa gång och då finns möjlighet att utvidga utställningen på våningen ovanför. Hoppas det blir så! Quote
Hasse Posted September 26, 2012 Posted September 26, 2012 (edited) Jag började nu bli klar med den första avdelningen på mässan och tog fram mässkatalogen för att orientera mig. Första våningsplanet var lättnavigerat och jag bläddrade vidare för att se vad som fanns på de andra våningsplanen. Till min stora förvåning fanns det inte mer!! Va!? Vad är detta? Köpenhamnsmässan som brukar stoltsera med stort och brett utbud hade förminskats till en bråkdel jämfört med tidigare år. Hörde någon förklaring att flera utställare hade sagt sig vilja vara med, men sedan dragit sig ur. Hur som helst väldigt tråkigt! Vad har hänt med danskarnas HiFi-intresse ......men förklaringen finns kanske ovan. Hursomhelst, tack för bilderna. Edited September 26, 2012 by Hasse Quote
Chr. R. Posted September 26, 2012 Posted September 26, 2012 Vad har hänt med danskarnas HiFi-intresse ......men förklaringen finns kanske ovan. Hursomhelst, tack för bilderna. At Messen ikke fik flere udstillere, vil jeg mene skyldes disse 2 faktorer: 1) Dansk hi-fi er i krise. Butikkerne lukker, ja selv danske fora som Euphonia lukker. Så det er småt med både kapital og lyst til en krævende messe. 2) Den noget kaotiske måde messen desværre synes organiseret på. F.eks. lykkes det aldrig arrangøren, at få oplyst på messens egen hjemmeside, hvilke firmaer der udstillede (kun mærkerne). Måske er fremtiden en super skandinavisk messe, hvor vi går sammen om at bidrage med både udstillere og besøgene Quote
Recommended Posts