Jump to content

Recommended Posts

Posted

Låg och skummade igenom senaste Stereophile :cool: Läste till min stora förvåning att Jones SACD-släpp av storsäljaren är baserad på CD-skivans 16bit/44kHz och inte det analoga masterbandet :dead:

Som John Marks skriver så är det skrämmande att Blue Note troligen lagt ner lika mycket pengar på reklam av skivan under en månad som det hade kostat att göra en ny transfer från analogbandet till DSD! :diss:

"With friends like this, SACD doesn't need enemies"

Posted

Nog låter Norah Jones Come away with me klart bättre på SACD än på CD men den är mycket lägre utstyrd och brusar mycket. :)

- Det har ju demonstrerats att uppsampling liksom konvertering av dCS av en vanlig CD låter klart bättre än utan uppsampling eller konvertering så nog går det att få det att låta bättre även om originalet bara är 44,1 kHz/16bitar :cool:

Mvh,

Eliot

Posted

De som har dCS, Accuphase eller t.ex. Gondul och tillgång till både CD'n och SACD'n borde lätt kunna undersöka påståendet ;)

Posted
De som har dCS, Accuphase eller t.ex. Gondul och tillgång till både CD'n och SACD'n borde lätt kunna undersöka påståendet ;)

Det har jag gjort.

SACD,n låter klart bättre än den ursprungliga Cdskivan även vid en omvandling till DSD i min Gondul.

Den är som du säger Elliot lägre utstyrd och det ger ett större útrymme för dynamiken uppåt. Jag misstänker att den ursprungliga Cd,n är överstyrd i vissa partier.

Något brus har jag inte från SACDversionen.

Posted

Hur är det med vinylutgåvorna? Både vad gäller Come Away With Me och Feels Like Home.

Är på väg att köpa dem och vill veta hur det förhåller sig. Jag antar att både Blue Notes egen och Classic records utgåva är baserade på de analoga mastrarna.

Är det för övrigt någon som har jämfört de två vinylutgåvorna? Låter Classic Records bättre? Jag såg att Come Away With Me stod på golvet vid hembesöket hos Eliot.

Posted

Det skall väl jag svara på ;)

Jag har Classic Record 200gram utgåvan och i min anläggning är skillnaden stor till vinyls fördel. :app:

Vid jämförelsen använde jag min Primare DVD30 och även om jag är mycket förtjust i hur den låter så finns det naturligtvis bättre SACD-spelare. :cool:

Mvh,

Eliot

Posted

Kolla in stevehoffman.tv för en upprörd och bitvis initierad debatt om Blue Notes fuskjobb.

Jag har själv slängt in en kommentar där (Tubedampers) som folk tyvärr inte nappade på - de flesta verkar stirra sig blinda på 16/44 vs DSD-snacket.

/K