Jump to content

Intryck från min mässhelg i Göteborg


eliot

Recommended Posts

Intryck från min mässhelg i Göteborg

Gothenburg2012-001.jpg

Vi bilade till Göteborg fredag kväll och när vi tittade ut genom hotellfönstret lördag morgon sken solen :app:

Jag har alltid missat Marten Centre när jag varit på mässa så vi hade bestämt oss för att vara inne i sta'n på lördagen och åka ut till Arken först på söndagen.

Vi började på Opalen ;)

Gothenburg2012-043.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi gick direkt upp för trappan där vi fann våra vänner chg & Sven vid Vinylpågarnas skivbackar och efter några skivinköp så fastnade jag vid dessa vackra skivspelare :mm:

Gothenburg2012-035.jpg

Skivspelarna från danska Bergmann Audio var från vänster Magne, Sindre och toppmodellen Sleipner :app:

Gothenburg2012-036.jpg

Denna skulle jag senare under dagen lyssna på hos Marten Centre så jag återkommer om den ;)

Link to comment
Share on other sites

En anläggning står och faller med mjukvaran och vi gillade vad vi hörde tills Per Engelhom satte på en skiva med Carmen Fantaisie som ju är ett stycke för violin - men det lät allt annat än som en violin :o:black:

Gothenburg2012-027_zps7c3288e5.jpg

Som tur är hade jag med mig en utgåva på XRCD av Ruggiero Ricci när han spelar just det stycket och den visade med all tydlighet att det var den andra skivan som var undermålig :app:

Jag hade även med mig Mike Garson - The Oxnard Sessions, Reference Recordings där jag spelade stycket "Wind Beneath My Wings" som återgavs med bra tyngd i pianot :mm:

Vingarna flyttades på plats när vi var där och vi kunde inte uppfatta någon påverkan :blush

Gothenburg2012-025_zpsabf05907.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta var debut för mig vad gäller Solo, och det lät fantastiskt bra ihop med Leben. Solo M är något mer återhållen vad gäller detaljlösningar jämfört med den större Solo. Den är uppenbart inte så stor, men även exvis kabinettets utformning invändigt skiljer mellan dem och Solo M har ännu högre känslighet. Båda är äkta 8ohms-högtalare.

Jag föredrog att sitta lite längre bak där andelen rumsklang var större.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller lyssningsintrycken så börjar vi med - i mitt tycke - Opalens bästa ljud :mm:

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...urg2012-024.jpg

Tack eliot och va kul att du hade just den skivan med dig, med rätt inspelning! Är det nån som har det, så är det väl du? :)

Detta var debut för mig vad gäller Solo, och det lät fantastiskt bra ihop med Leben. Solo M är något mer återhållen vad gäller detaljlösningar jämfört med den större Solo. Den är uppenbart inte så stor, men även exvis kabinettets utformning invändigt skiljer mellan dem och Solo M har ännu högre känslighet. Båda är äkta 8ohms-högtalare.

Jag föredrog att sitta lite längre bak där andelen rumsklang var större.

Leben är en härlig ljudkamrat som denna helg fått KT66 rör till skillnad mot Sweetspots 6L6-rör. Vågar jag mig på ett omdöme, så är KT66 rappare, snabbare och mer attackvillig. Ni rör-experter kan säkert bekräfta eller dementera...

Solo M har emellertid lägre känslighet än Solo. 3dB för att vara precis: 95 mot 92 dB men det räcker ändå bra med 2x32 watt i 60 kvm med dryga 3 meters höjd.

Jag tycker som du - och sa det också till flera besökare - att ljudet tilltalar mig mest på sista eller näst sista raden. Där blev det bäst balans. Främre raderna innebär monitor-sound. Ett par lyssnande gäster lyckades jag skrämma bak till bakre raden, men dom tyckte tvärtom: mer monitor ljud, tack! sa dom och flyttade fram till första raden igen. :) Smaken är som baken...

Kan bara hålla med föregående talare.

Otroligt bra ljud, och även jag föredrog att sitta på de bakre raderna :)

Synd att vinylspelaren strulade och inte riktigt ville samarbeta...

Kul med HT som inte behöver bamseförstärkare för att spela musik

Högst beklagligt med vinylen! Vi hade också ambitioner för dator som musikkälla men inte heller det lyckades vi ro i hamn.

Tack å lov lät det bra med "bara" cdspelare.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som det finns en samstämmig uppfattning om Solo M som en intressant högtalare, vilket jag gärna skriver under på. Under min i för sig korta lyssning så var inte några Wingar ställda vid förstareflexen. Men eftersom det inte tycktes spela någon roll så är det väl ytterligare ett belägg på att högtalaren spelar med en bra upplösning i diskanten och en lätthet som verkar vara genomgående.

Att driva med förhållandevis måttligt starka rörförstärkare tycks heller inte vara något problem. Så man kan växa med högtalaren med ytterligare förfining i elektronikdelen.

Om vi skall jämföra med Wilson så skall nog de rumsliga förutsättningarna vara de samma. Återkommer med lite intryck från den demon senare i min tråd..

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vingarna flyttades på plats när vi var där och vi kunde inte uppfatta någon påverkan :blush

Gothenburg2012-025_zpsabf05907.jpg

hej

jag var visserligen inte på plats i Göteborg men är ändå förvånad att det inte hördes någon skillnad med vingar som tog första sidoreflexen, jag har hört flera olika konstellationer med högtalare och effekten har alltid varit likartad, bättre fokus samtidigt som man hör mera detaljer och effekten har alltid varit högst påtaglig. Hemma här, är det den enskilt bland den största förändring av ljud jag gjort och räknar man i pengar/effekt, den klart största förbättring jag gjort.

Jag har visserligen MBL121, som är rundstrålande men jag har hört samma effekt för direktstrålande.

Men vingarna ska stå ganska nära högtalarna mindre än 1/2 meter, det är ju svårt att se på bilderna hur nära de är

tommy

Link to comment
Share on other sites

No-Frills-Audio spelade omväxlande med Caveman 8 och Caveman 15 Bauta och bardisken i mitten är Barabbas, en sub med dubbla 21-tums basar :o

Gothenburg2012-006_zpsde64fa2f.jpg

Förstärkeriet var en OTL förstärkare från Q-tron som nyligen testats av Enjoy-the-music, läs testen

Gothenburg2012-007_zps25acc9a0.jpg

Jag har aldrig hört deras högtalare låta så bra och det var mycket live-känsla över det hela och det var många som blev stående och inte ville lämna rummet ;)

Gothenburg2012-003_zps6ae8a01d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...