Bebop Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Mässreportagen från årets mässa har gått i raketfart. Här kommer det att gå i lite lusigare tempo. Dels pga tjänsteresa kommande 3 dagar men också för att jag inte hunnit smälta alla intryck än, och de var särdeles talrika i år... Mitt första intryck är möjligen något politisk i sammanhanget, men jag kan inte hålla inne med min reaktion om vilka belopp s k high-end svänger sig med idag. Det är inte utan att jag funderar på var detta skall sluta. Är marknaden så pass penningstinn som prislapparna ger sken av? Eller är det alldeles omöjligt att tillverka högpresterande hifi utan att enstaka komponenter springer upp till samma nivåer som t ex en fullmatad Audi A6 eller två eller tre? Vad som är rimligt eller inte får väl den s k marknaden reda ut vad det lider. Personligen anser jag att branschen har hamnat lite snett. Inte minst efter att ha hört vad man faktiskt kan få för något mer rimligare slantar. Quote
Bebop Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Absolute Audio ger allt fler avtryck i HiFi-Sverige. På bl a Jönköpingsmässan har man tidigare visat upp hur bra analog musik kan låta över en bandspelare. Då missade jag detta men inte denna gång. Fantastiskt Och på tal om rimliga priser så fanns mycket av den varan i detta rum där tyska elektronik från Trigon samsades med högtalare från Vivid Audio, Totem och Duevel. Brinkmanns minsting, Bardo, hade också hittat hit. Här närmar vi oss femsiffrigt, men det balanseras av Trigons förstärkare och CD-spelare som i sammanhanget får anses vara billigare. Jag tycker också att de lyckats väl med sin design som känns sober och tidlös. Quote
Timbre™ Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Mitt första intryck är möjligen något politisk i sammanhanget, men jag kan inte hålla inne med min reaktion om vilka belopp s k high-end svänger sig med idag. Det är inte utan att jag funderar på var detta skall sluta. Är marknaden så pass penningstinn som prislapparna ger sken av? Kände av en liknande reaktion tidigt i morse på 8:ans spårvagn i norrgående färdriktning. Två skilda världar i en och samma stad. Quote
new order Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Tala om det!Sitter och kollar in lite kabelpriser och det är löjligt!Blir nästan förbannad på priserna.Visst.Man kan ju låta bli att köpa.Fördelen är väl att lusten till nyinköp kvävs i sin linda... Quote
Guest Musicus Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 (edited) Mitt första intryck är möjligen något politisk i sammanhanget, men jag kan inte hålla inne med min reaktion om vilka belopp s k high-end svänger sig med idag. Det är inte utan att jag funderar på var detta skall sluta. Är marknaden så pass penningstinn som prislapparna ger sken av? Vad som är rimligt eller inte får väl den s k marknaden reda ut vad det lider. Personligen anser jag att branschen har hamnat lite snett. Inte minst efter att ha hört vad man faktiskt kan få för något mer rimligare slantar. En betimelig observasjon/refleksjon, selv holder jeg på å nyktre til hifimessig, uten at jeg føler å ha fått noen mindre opplevelse av musikken av den grunn, tvert om kanskje?! Å sette sammen ett vellydende oppsett tar tid og henger ikke på prislappen alene, imo.. mvh Edited September 17, 2012 by Musicus Quote
mangew Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Vad som är rimligt eller inte får väl den s k marknaden reda ut vad det lider. Personligen anser jag att branschen har hamnat lite snett. Inte minst efter att ha hört vad man faktiskt kan få för något mer rimligare slantar. Marknaden verkar ju adaptera sig, läser ju bla. på detta forum kommentarer som exempelvis "XXX kostar bara 90 000:-" Och nya märken (företag) tar betalt som en bättre nybil för sina produkter. Då måste det finnas resurser att fördela om säljarna gjort sin marknadsundersökning. Kanske blir bakslag tillslut och produkterna finns men kunderna uteblir. Quote
Guest Musicus Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Tala om det!Sitter och kollar in lite kabelpriser och det är löjligt!Blir nästan förbannad på priserna.Visst.Man kan ju låta bli att köpa.Fördelen är väl att lusten till nyinköp kvävs i sin linda... Det er mer enn kabler som burde ta seg selv i nakken, høyttalere som ser ut som hjemmesløyd blir tilbudt til fantasi priser, forsterkere som man kan mistenke er loddet i garasjen til eneboligpriser osv osv..... å si at bransjen er snett ute er vel i beste fall en beskjeden betegnelse i mange tilfeller... mvh Quote
Guest Musicus Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Men fler bilder tas imot med takk, for å få tråden tilbake på topic, og som en contradiction til nevnte kommentarer, det er iaf ikke så kostbart ... mvh Quote
calm Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Frågan är snarast om försäljningen står i paritet med antalet mässor? Någon tvingas att betala kalaset och ett sätt är naturligtvis att göra bra dealar med diverse hotellägare som annars står med tomma rum. Men även tillverkarna måste rimligen skjuta till pengar i sammanhanget. Inträdet kan knappast betala hela kalaset. Eller hemska tanke så är det den stackars konsumenten som kramar det sista utrymmet i villan eller bostadsrätten för ett amorteringsfritt lån till konsumtion? Som bekant finns inga gratisluncher! Jag undrar hur det ser ut i resultaträkningen i retailledet, när industriproduktion går ner i världen med stark krona i exportledet och varslen kommer . Kanske den billigare importen skapar lite utrymme för lönsamhet? Om man tittar på bilförsäljningen, klädbranchen,möbler, småhusproduktionen t.ex, så pekar de flesta kurvor nedåt. Frågan är om detta inte drabbar även vår kära hobby snart? Calm Quote
stargazer Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Absolute Sound ger allt fler avtryck i HiFi-Sverige. På bl a Jönköpingsmässan har man tidigare visat upp hur bra analog musik kan låta över en bandspelare. Då missade jag detta men inte denna gång. Fantastiskt Och på tal om rimliga priser så fanns mycket av den varan i detta rum där tyska elektronik från Trigon samsades med högtalare från Vivid Audio, Totem och Duevel. ... Kul att se "mina" Totem Forest i mässammanhang. Snygga i svart också. Totem är i mina öron ett levande exempel på bra produkter i rimliga prisklasser (fast iofs så börjar nya Element-serien dra iväg... nåväl). Hade varit spännande att lyssna på denna rigg... Quote
Bebop Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 Men fler bilder tas imot med takk... Jag är på resande fot tisdag - torsdag, men på fredag kommer det mer ... Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Var det ingen som lyssnade på ombyggda Qln Signaturer? Quote
Muffin Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Absolute Sound ger allt fler avtryck i HiFi-Sverige. På bl a Jönköpingsmässan har man tidigare visat upp hur bra analog musik kan låta över en bandspelare. Då missade jag detta men inte denna gång. Fantastiskt Och på tal om rimliga priser så fanns mycket av den varan i detta rum där tyska elektronik från Trigon samsades med högtalare från Vivid Audio, Totem och Duevel. Absolute Sound är väl en tidning? Bepob, du menar nog Absolute Audio eller? Quote
Bebop Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 Absolute Sound är väl en tidning? Bepob, du menar nog Absolute Audio eller? Tack. Absolut är det så... Jag har rättat i mitt inlägg. Quote
vovven Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 (edited) Tusen tack till alla Er som tog Er tid att besöka oss i "Kuvösen". Tiden formligen rusade iväg, men det ju så att tiden upplevs gå fort när man har roligt. Ett nytt försteg, Trigon TRV 100 landar inom kort hos en nöjd kund. Jag vill även rikta ett varmt tack till mina kollegor, Hugo på Absolute Audio, Jimmie på Real HiFi och sist men inte minst Patrik på Vivid Audio. Ni bidrog mycket starkt till att helgen blev så trevlig. Jag vill även uttrycka tacksamhet till Daniel med crew på Stylus som mycket generöst lånade ut en riktigt välspelande Brinkmann-skivspelare. Tack även till övriga branschkollegor som jag fick tillfälle att prata med, väl mött en annan gång. Edited September 18, 2012 by vovven Quote
bigblue Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 En lysande exempel på den blindhet som också jag kan uppleva i branschen var när vi var inne i Burmester rummet och hela demon inleddes med orden. "Ja idag spelar vi på en ganska enkel anläggning. Förstärkeriet består av en Burmester 911 mk 3....." För det första att slå an den tonen är ju som att säga: Hrmm, jag är ju ingen talare... För det andra, att 175 000 kr för ett slutsteg är "enkelt" är att förminska sin publik och den anläggning man strax ska dema. Quote
zood Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Vet inte om det var ett så lysande exempel på blindhet.. Lät mer som en presentation fylld av ironi, hörde en identisk kommentar i ett av rummen på park(förutom att det handlade om helt andra fabrikat:-)) Och då skrattade i stort sett alla i rummet gott före musiken drog igång Men visst, demonstratören kan ju ha varit allvarlig med:-) Quote
Hasse Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 (edited) 175.000 för ett "enkelt" slutsteg låter väl lite dyrt. Man kunde väl kanske förvänta sig något mer för den summan ....men jag tror/hoppas nog också det var ironiskt menat. Edited September 18, 2012 by Hasse Quote
zood Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 (edited) Hoppla, fick ovanstående minidiskussion förklarad för mig, det demonstratören på Arken menade med enkel var enbart till antalet komponenter räknat alla vet ju hur många delar en hifirigg kan bestå utav.., så mao. han hade inget rörande några prislappar i åtanke. Så jag får väl be om en mini mini ursäkt för att jag kallade honom ironisk Väntar fortfarande spänt på bilder då jag inte fick se ett jota av arken i år:-( Edited September 18, 2012 by zood Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Jag hörde också kommentaren om "Enkel anläggning". Jag tolkade det som att han menade enkel. För det lät så när han sa det. Tyckte också att det lät lite drygt. Jag förstår dock vad han menade eftersom dessa högtalare demats med betydligt större och fler burkar på tidigare mässor, men det kan inte de flesta i publiken veta. Jag tycker också att det inte lät lika bra som jag hört dem innan, så de kanske beöver lite fler burkar för att låta så bra som de faktiskt kan. Och så klart måste man ha respekt för at det inte är lätt att hinna få till det på en mässa så att det låter perfekt. Det är ändå intressant att se vilka som får till det och vilka som inte får det. Det måste vara en mardröm för utställaren som inte får till det när han vet att de kan så mycket bättre. Mvh Quote
conan Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 För det andra, att 175 000 kr för ett slutsteg är "enkelt" är att förminska sin publik och den anläggning man strax ska dema. För den pengen får man en 2005 års Jaguar XK8 cabriolet med 4.2 liters V8. Det är mycket bil för pengarna om man är ute efter lite sportigare vagnar. Men som vi tidigare varit inne på på detta forum - man lägger pengar på det man vill när det handlar om hobbyn! Dock vill jag betona att det inte är säkert man får det man betalar för - vare sig man köper ett slutsteg eller en sportbil. Quote
Daniel Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 Tusen tack till alla Er som tog Er tid att besöka oss i "Kuvösen". Tiden formligen rusade iväg, men det ju så att tiden upplevs gå fort när man har roligt. Ett nytt försteg, Trigon TRV 100 landar inom kort hos en nöjd kund. Jag vill även rikta ett varmt tack till mina kollegor, Hugo på Absolute Audio, Jimmie på Real HiFi och sist men inte minst Patrik på Vivid Audio. Ni bidrog mycket starkt till att helgen blev så trevlig. Jag vill även uttrycka tacksamhet till Daniel med crew på Stylus som mycket generöst lånade ut en riktigt välspelande Brinkmann-skivspelare. Tack även till övriga branschkollegor som jag fick tillfälle att prata med, väl mött en annan gång. Tack! Och tack till er för en trevlig helg. /Brothers in arms. ;-) Quote
Jorma Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 Det diskuteras prisnivåer och jag kan bara lägga min erfarenhet till denna diskussion. Merparten av min försäljning ligger på dom dyraste kablarna, utan dom hade jag inte funnits kvar som producent idag. Speciellt lutade det åt detta hållet när krisen Augusti 2008 startade och all försäljning låg enbart på dom mest exklusiva prylarna ute i världen under närmare ett halvt år. Utan mina toppmodeller hade jag gått i konkurs den hösten. Det finns flera andra producenter i hifivärlden som jag har snackat med som säger samma sak. Quote
Hifi_Perrra Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 (edited) Ja, det skulle jag också vilja veta. Har inte sett en enda bild från Arken på dessa Var det ingen som lyssnade på ombyggda Qln Signaturer? Edited September 19, 2012 by Hifi_Perra Quote
ynnorc Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 Hej, Jo, jag lyssnade på de ombyggda QLN'erna tillsammans med en kompis som ägt ett par i originalskick tills alldeles nyligen. Dom lät helt OK. Speciellt med tanke på priset, ca 15 000 + ett par begagnade Signaturer för kanske 4-5000. Jämfört med originalarna tyckte jag (och även kompisen) att dom lät bättre balanserade, inget stack ut. Originalen har bättre bas än diskant, tycker jag. Ibland kan den basen var lite väl påträngande. Det tyckte nog även konstruktören, Mats Andersen. Han har bytt diskanten och filtret om jag fattade rätt. Lådan och basen var så mycket bättre att detta byte lönade sig, enligt honom. Dessutom har QLN sålt ett antal Signaturer, vilket gör att utvecklingsarbetet har en chans att löna sig. Det var lika intressant att lyssna på Mats som på de uppdaterade högtalarna. Quote
Bebop Posted September 22, 2012 Author Posted September 22, 2012 Det diskuteras prisnivåer och jag kan bara lägga min erfarenhet till denna diskussion. Merparten av min försäljning ligger på dom dyraste kablarna, utan dom hade jag inte funnits kvar som producent idag. Speciellt lutade det åt detta hållet när krisen Augusti 2008 startade och all försäljning låg enbart på dom mest exklusiva prylarna ute i världen under närmare ett halvt år. Utan mina toppmodeller hade jag gått i konkurs den hösten. Det finns flera andra producenter i hifivärlden som jag har snackat med som säger samma sak. Det finns plats för alla prisbilder på en marknad. Det finns premium, mellan och instegsklasser i de flesta varusegment där marknaden sätter värde på det. Du har ju varit fantastiskt lyckosam inom premiumsegmentet, vilket jag tycker är en bedrift. Supra har varit lika lyckosam i andra änden av prisskalan. Det jag tycker är lite märkligt är att det poppar upp så många tillverkare som vill hävda sig i det s k premiumsegmentet i sin första etablering. Det kan knappast spegla konsumtionsmönstret inom hifi. Det tar också tid att etablera ett "brand" och jag kan ana en viss naivitet bland ett antal tillverkare. Det räcker inte alltid med en bra story och 8 lager pianolack för en lyckad etablering. Det tar tid och hårt arbete för att bygga upp ett varumärke och ett förtroende för detta, vilket bl a du och Mårten visat på. Quote
Bebop Posted September 22, 2012 Author Posted September 22, 2012 Tillbaka på hemmaplan och lite fler bilder. Jag har dock varit rätt så sparsam med mitt fotande i år. På Arken visade Dynaudio upp sina nya Evidence Platinum (eller om det var Temptation Platinum de hette) i den stora biosalongen. På samma scen visades den lilla trådlösa Xeo 3 upp. Med Xeo följer en liten "burk" som kan ta emot både analoga och digitala signaler. Högtalarna drivs av 2st 50 watts förstärkare - en för diskanten och en för basen. Det går att styra dem från smartphone eller PC/iPad i 3 rum, alltså 3 par högtalare. Med tanke på den stora salen så är det imponerande hur mycket ljud man kan få ur ett par så små lådor. Skall bli intressant att höra dem i mer anpassad miljö. Man får mycket hifi för pengarna med dessa små skapelser som inte kostar mer än 15,000 per par vilket då inkluderar även förstärkare och kablar s a s. En fokuserad Morten förbereder sin halvtimmeslånga show... i bakgrunden de nya Confidence C4 Signature Platinumserien är en ny högtalare som är en upphottad Temptation där alla element är nya. Basarna har vuxit med en halv tum från 6,5" till 7". Internkablage och delningsfilter är helt nya. Enligt Morten skall dessa högtalare ha en något mjukare ljudsignatur än Temptation (som jag har). Han sa också att att lokalen inte kommer att kunna visa på just detta, vilket jag kan skriva under. Vad som dock framgick är den oerhörda dynamiken de kan slunga ur sig. För att höra övriga attribut får man söka sig till andra lyssningslokaler med dessa pjäser. Det intressantaste med denna visning var presentationen. T ex att varje högtalarelement kan ha upp till 1500 variationer om man så vill. De ser lika ut för en betraktare, men de är olika. De spelar med upphängningsmjukhet, slaglängd, magneter, lindningar och mycket mer. Det sas också att ca 30 % av all inspelad musik i studio mixas med Dynaudio. De säljer 40,000 studiomonitorer per år osv. Vackra siffror, men jag hoppas att Dynaudio också satsar lite mer nästa gång på att visa hur de kan låta när de ges bättre förutsättningar, vilket jag hört både i Köpenhamn och Hamburg och inte minst här hemma. Quote
Bebop Posted September 22, 2012 Author Posted September 22, 2012 Det har gått en del rykten kring Stylus på sistone och om Ludwigs sorti. Men Stulys Audio är i full swing och det visade man med akuratess på Arken. Daniel höll i demon av huvudstapeln som bestod av ädlaste juveler från Aestetix (förstärkeri) och Brinkmanns fullblodare Balance. Digitalkällan var Wadia 381i med ingång för extern digitalkälla. (Den finns också utan denna finess och då försvinner "i:et" i beteckningen och ca 20,000 lägre pris). Det var ett rent nöje att lyssna till Daniel och hans eminenta demo. Wadia ingår numer i samma hifikonglomerat som Sonus Faber och Audio Research. Gamla fabriken har lagts ner och allt har flyttats till Minnesota i anslutning till Audio Research enheter. Anledningen till köpet lär vara Wadias know-how och patent inom digitalbehandling där kapitalet har saknats för att förverkliga dem i produkter. Vi kan nog räkna med intressanta nyheter från Wadia framöver vilket säkert kommer att gagna även Audio Research CD-spelare. Brinkmanns Balance är en grym skivspelare men knappast prisvärd. Om du frågar vad den kostar så har du inte råd med den, som någon biltillverkare brukar säga. Med styrenhet och puppa så tror jag vi passerar 300,000-strecket. Det tycker inte jag är prisvärt. Sådana skillnader är det inte mellan skivspelare, tycker jag. Men så är det här i livet. Premiumsegment kostar alltid multum, inte bara inom hifi. Wilson stod på programmet och modellen för dagen var Sasha som lät mycket bra. Inte utan att det ryckte till lite i köplustan. Det här var en av mässans höjdpunkter och jag återkom flera gånger till denna spelning. Quote
Bebop Posted September 22, 2012 Author Posted September 22, 2012 Stylus Audio är också distributör av kanadensiska elektroniktillverkaren Moon som gör mycket kompetenta prylar. Här hade man parat ihop CD-spelare och integrerad Moon-förtstärkare med Sonus Fabers nya stativare. Ljudet förförde många men personligen har jag lite svårt att ta till mig ljudet av stativhögtalare. Kablar och kontakter drar också till sig uppmärksamhet. Här hade man knutit ihop säcken med Nordost. Jag tror att det var Heimdal. Golvet kommer från Tarkett... Sonus Faber är ett litet märkligt fenomen på sitt sätt. Ibland får jag bilden av att utseendet tar större intresse än själva ljudet. Att det är potenta högtalare råder det naturligtvis ingen tvekan om. Om de är vackra eller bara pråliga är upp till betraktaren, men onekligen är det ett fint hantverk. Quote
Bebop Posted September 22, 2012 Author Posted September 22, 2012 Rummen var som vanligt fullpackade och jag kom inte in överallt, eller rättare sagt, jag tyckte mig inte kunna vänta på min tur så jag fick välja ut rum som tilltalade mig på papperet. Ett sådant var stora rummet ovanför spiraltrappan. Tidal Contriva tillsammans med en rigg från Luxman i kraftigt motljus lät mycket bra. Luftigt och dynamiskt och i en anpassad hifimiljö så har de säkert ännu mer att ge. Jag är lite osäker på om det är modellen med diamantdiskanten (Contriva Diacera) eller bara den vanliga. Bra lät det hur som helst. Luxman representerades tidigare av Classic Design i Tingsryd men sedan Kent Nilsson dog har det svävat lite i luften vad som kommer att hända med det anrika märket. Det verkar dock som att Welin Audio tagit över agenturen ... I andra änden av rummet presenterades Burmester, men det hann jag inte med att lyssna på. En annan favorit på mässan var (som vanligt) Respons med deras Grand Dimension. Som alltid med ljudkälla från Audio Research och dessutom med Sveriges första ex av nya REF 75 stereoslutsteg. Att beskriva ljudet av Respons görs enklast med orden musikalisk balsam för själen. Jag hittar inget bättre sätt att uttrycka det på. Fler bilder från Arken blir det inte denna gång. Avsluta besöket här med en rekommendation. Med öppningskö ända ner till backen så är det för lite med en person som tar inträde (plus en person som satte på armband). Vårt gäng väntade ca 25 minuter och vi stod bara drygt 25 meter från entrén. Det kan förbättras till nästa gång. Dags att dra ner på stan ... Quote
Recommended Posts