Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min svåger är ägare till nedanstående Canton golvare som verkar blivit modifierade med ett externt delningsfilter och bär en liten mässingsbricka som står "Modefied (sic) by B. Leidner".

Undrar om det är någon som kan berätta något om högtalarna och/eller B Leidner, jag hittar absolut ingenting på nätet.

Tacksam för alla uppslag! (Ursäkta bildkvalitén)

IMG_0795.jpg

IMG_0797.jpg

IMG_0793.jpg

Posted

Kan inget om modifieringen.

Men att det rör sig om en klassiker i Cantons Ergo serie står helt klart.

Misstänker att modellen innehåller 2st 9tums basar alternativt 2st 8tumsbasar. Det som gör mig förbryllad är bottenplattan. Undra om den också är moddad av B Leidner. En sådan golvkoppling har jag aldrig sett på Ergo modellen....

Den klassiska golvkopplingen på Ergoserien hade ju en brist, att ganska lätt gå sönder pga vek konstruktion.

Hade ett par SC-L för många år sedan som hade denna brist.

Tror en del lessnade lite på de "hissade" aktiva delningsfiltren i tex SC-L och senare RC-L. Kanske därav denna moddning kommit till? ;)

Det senare är dock en ren spekulation.

/Mattias

Posted
Det är sällan ett gott tecken när man inte ens kan stava till det man påstår sig ha gjort...

:dry:

Kan inte påminna mig om något exempel där rättstavning påverkat en högtalarkonstruktion åt ena eller andra hållet.

Ser ut att vara snyggt utfört.

Posted
:dry:

Kan inte påminna mig om något exempel där rättstavning påverkat en högtalarkonstruktion åt ena eller andra hållet.

Ser ut att vara snyggt utfört.

Säg inte det, är det samma slarv med andra detaljer så ;)

Posted
Men att det rör sig om en klassiker i Cantons Ergo serie står helt klart.

Tack för infot Mattias, Canton är för mig ett helt obekant märke.

Det verkar röra sig om en Björn Leidner numera bosatt i Sollentuna. Han verkar bl a ha sålt lite högtalare på blocket och tretillfem. Men om hans högtalarmodifikationer hittar jag inget mer info..

Det kanske handlar om ett planerat samlarvärde för kommande generationer... :?::D

Lol!

Posted
Säg inte det, är det samma slarv med andra detaljer så ;)

:)

Det behöver inte vara fel på kocken för att det finns en särskrivare bland personalen;

• Grillad kyckling lever med kul potatis
  • Ät pinnar
  • Herr toalett
  • Rök fritt!

Fast det är klart, vissa jobbansökningar skulle man rygga för;

• Jag är en mörk hårig sjuk sköterska.
  • Jag är inte rädd att visa fram fötterna!
  • Jag skriver just nu på min doktors avhandling
  • Jag har bra grund men ingen vidare utbildning

Posted
:)

Det behöver inte vara fel på kocken för att det finns en särskrivare bland personalen;

• Grillad kyckling lever med kul potatis
  • Ät pinnar
  • Herr toalett
  • Rök fritt!

Fast det är klart, vissa jobbansökningar skulle man rygga för;

• Jag är en mörk hårig sjuk sköterska.
  • Jag är inte rädd att visa fram fötterna!
  • Jag skriver just nu på min doktors avhandling
  • Jag har bra grund men ingen vidare utbildning

Tack! :D

Exemplen kommer omedelbart att ingå i min lektionsplanering.

Posted

Jag känner en B. Leidner sedan 10-12 år tillbaka. I början var han mest intresserad av gamla radio apparater. Rör så klart och Philips skulle det vara helst, inte nyare än 1959. Sedan skiftade intressedomän till SonabCarlsson och Carlsson högtalare (som jag också vurmade för under många år). På senare år blev det McIntosh elektronik och stora högtalare av olika typer och från olika tillverkare. Nu har vi inte träffats på flera år men jag tror att han skulle kunna vara pappa till de nya filter som Canton har begåvats med.