Timbre™ Posted September 16, 2012 Posted September 16, 2012 Så drar det ihop sig till några godbitar från årets mässhelg i Göteborg. I ärlighetens namn en selektiv mässrapportering där finska Genelec stod högt på önskelistan efter allt jag har läst och hört. Kanske dags att börja nysta i rosetten och låta öronen vara med. Låter det således lika bra som det ser ut... Genelec har en stabil och studioinriktad historia som sträcker sig tillbaka till 1978. Internetläsning antyder ett stort antal modeller utefter vägen och uppenbarligen finns här en tydlig profil där den senaste generationen bygger på tidigare konstruktioner. Designen känns konsekvent även om det blir en del modellbeteckningar att hålla reda på när man surfar runt... Quote
Timbre™ Posted September 16, 2012 Author Posted September 16, 2012 Mässpresentationen var väldigt elegant och fyra genvägar är redan artbestämda... Det jämfördes dessutom flitigt med aktiva subwoofers ur F Series som under bestämda avsnitt fick vara med i uppvisningen. Quote
Guest BTS Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Mässpresentationen var väldigt elegant och fyra genvägar är redan artbestämda... Det jämfördes dessutom flitigt med aktiva subwoofers ur F Series som under bestämda avsnitt fick vara med i uppvisningen. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...arkaveny024.JPG Det var bitvis en ren njutning att sitta på första raden hos Genelec. Quote
calle_jr Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Lysande med specialreportage från Genelec! Utöver slående välljud, ett vänligt och proffsigt mottagande och en demo som inte gick att missta sig på. Quote
Timbre™ Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Det var bitvis en ren njutning att sitta på första raden hos Genelec. Då modellerna sannolikt har vuxit fram ur produktionen av studiomonitorer var förväntningarna på närfältslyssning mycket höga. Mitt första intryck blev att Genelec G Series uppfyllde dessa förväntningar med råge. Föredrog faktiskt tvåvägarna utan subwooferstöd men det beror naturligtvis på rummet och kanske på installationstiden som stått till förfogande. Det handlar ju trots allt om en weekend-mässa på ett hotell. Här bjöds ett brett register av musik med allt från djupgrävande orgelspel till klassiskt härliga soulballader och det jag redan kände till presenterades på ett mycket engagerande sätt. Å andra sidan fick några av dagens skräpinspelningar inom R&B verkligen chansen att komma till sin rätt... Det lät som sig bör förfärligt, vilket givetvis hamnar på pluskontot när det gäller Genelec G Series. Hög njutningspotential och avslöjande återgivning på en och samma gång. Användarens egna val av inspelningar och musik kommer alltjämt att vara betydelsefullt vilket jag bara kan tolka som ett tecken på produktkvalitet. I den utdelade broschyren Aktiv perfektion finns en bild på produktionsanläggningen i Finland. Fabrik och omgivning utstrålar verkligen harmoni... Quote
Matrixen Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 I den utdelade broschyren Aktiv perfektion finns en bild på produktionsanläggningen i Finland. Fabrik och omgivning utstrålar verkligen harmoni... Likheterna med hissingen och dess produktionsanläggningar, slutar väl vid att det är en ö Quote
Matrixen Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Likheterna med hissingen och dess produktionsanläggningar, slutar väl vid att det är en ö ...möjligen är det en halvö.... Quote
calm Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 En instruktiv demo i den mening att man såg på tv-skärmen, vilken av modellerna som var igång. Man kan lätt luras av deras storlek att de spelar smått, men jag hörde en bra spridning i stort sett i alla storlekar. Genelectric är relativt mycket på som högtalare. Man kan lätt förstå att den haft sin bakgrund som studiomonitor som gärna vill ha en direktverkande högtalare för närfältslyssning. Antar att man modifierat på senare tid för att få en mer allround talare. Spännande konstruktion med aktivt steg. Calm Quote
Timbre™ Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Utöver slående välljud, ett vänligt och proffsigt mottagande och en demo som inte gick att missta sig på. Fick precis samma intryck och det var mycket trevligt att prata med Patrick Lundin som är Sales Manager Home Audio Sweden. Patrik kommer att dyka upp i en arrangerad vidvinkel-bild den närmaste tiden... Enligt produkthäftet utgörs G Series av modellerna G One, G Two, G Three och G Four. Plötsligt stämmer inte matematiken och vi lyssnade ju på fem aktiva genvägar till välljud. Någon som har modellbeteckningen på det mörkade kortet... Quote
Guest BTS Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Enligt produkthäftet utgörs G Series av modellerna G One, G Two, G Three och G Four. Plötsligt stämmer inte matematiken och vi lyssnade ju på fem aktiva genvägar till välljud. Någon som har modellbeteckningen på det mörkade kortet... Om jag mins rätt är modellbetäckningen 8260A, vilken är en trevägs proffsmonitor med dsp. Quote
calle_jr Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Om jag mins rätt är modellbetäckningen 8260A, vilken är en trevägs proffsmonitor med dsp. Det finns garanterat ett kodsystem till deras beteckningar, men jag har inte lyckats genomskåda koden Beteckningarna "One", "Two", "Three", "Four" på demon passar mig bättre. Är dessa kopplade till 10XX, 20XX osv Quote
gcs Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Fick precis samma intryck och det var mycket trevligt att prata med Patrick Lundin som är Sales Manager Home Audio Sweden. Patrik kommer att dyka upp i en arrangerad vidvinkel-bild den närmaste tiden... Enligt produkthäftet utgörs G Series av modellerna G One, G Two, G Three och G Four. Plötsligt stämmer inte matematiken och vi lyssnade ju på fem aktiva genvägar till välljud. Någon som har modellbeteckningen på det mörkade kortet... Högtalaren närmast till vänster heter alltså 8260A och är en trevägare med ett koaxialelement överst med tree slutsteg och inbyggd DSP. Quote
Timbre™ Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Spännande konstruktion med aktivt steg. Calm Detta måste vara en strategi som faller väl in i tiden med stilrena anläggningar som inte fyller upp våra golv. Som bonus slipper man dessutom matchningsgrubbel vad gäller signalkedjans senare del... Mässbesökare kunde även ta del av det elektroniska innanmätet som visades upp på ett raffinerat sätt... Kabinetten är tillverkade i formgjuten aluminium och stål. De rundade formerna är behagliga för ögat men har även en diffraktionsdämpande funktion i samband med omvandlingen. Återkommer med specifikationer för varje enskild modell. Quote
Guest BTS Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Högtalaren närmast till vänster heter alltså 8260A och är en trevägare med ett koaxialelement överst med tree slutsteg och inbyggd DSP. Baksidan på 8260A. Quote
Timbre™ Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Högtalaren närmast till vänster heter alltså 8260A och är en trevägare med ett koaxialelement överst med tree slutsteg och inbyggd DSP. iGracias Señor! Där kom vi runt detektivarbetet på Genelecs website och ibland ser man inte skogen för träden... Quote
Timbre™ Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Baksidan på 8260A. http://i838.photobucket.com/albums/zz305/B...FI/0c6551d6.jpg Vilken otrolig tur att jag inte drog till med en gissning och därmed tog vi steget Back To Black som för tankarna till 180 gram återutgiven vinyl... Quote
Mattias Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 (edited) Va trevligt! Jag må säga att den stora Genelec 8260A är en fantastisk konstruktion! Dessutom låter de riktigt bra (har bara lyssnat dsp kontrollerat) Har läst på lite om modellen då jag finner den synnerligen intressant, så jag kan dela med mig lite. Gillar detta med inbyggda slutsteg, att slippa stora biffar på golvet. Skulle göra en modern och stilren uppsättning möjlig. Däremot får man tänka sig för om man skall mata dem analogt med försteg då ingångsimpedansen på slutstegen ligger så lågt som 10kohm. Dett pga att basen är matad av klass d slutsteg. Mellanregister och diskant har "vanliga" slutsteg. Skulle gärna testa ett par sådana här i egen anläggning matat via digital signal.... tex via AES/EBU från Yellowtec Puc2. På d/a-sidan hittar man varsin d/a per element! Om man söker tex på Genelec 8260 på nätet så finns det många intressanta tester att läsa. Har ni möjlighet till en lyssning så kan jag rekomendera det. /Mattias Edited September 17, 2012 by Mattias Quote
Timbre™ Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Gillar detta med inbyggda slutsteg, att slippa stora biffar på golvet. Skulle göra en modern och stilren uppsättning möjlig. Däremot får man tänka sig för om man skall mata dem analogt med försteg då ingångsimpedansen på slutstegen ligger så lågt som 10kohm. Dett pga att basen är matad av klass d slutsteg. Mellanregister och diskant har "vanliga" slutsteg. /Mattias Vilket således innebär att matchningsgrubblet har flyttat ett steg närmare signalkällan... Passiva försteg faller väl bort p.g.a. utgångsimpedansen och med monitorens XLR-kontakter på den analoga ingången kommer frestelsen med långa signalkablar som ett brev på posten... Quote
gcs Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Jag skrev om 8260A efter att jag hörde dom på en första visning i Sverige. Det är 2,5år sedan och jag bestämde mig då för att köpa ett par som jag nu har haft i snart ett år. Jag tyckte och kanske tycker fortfarande att det är dom bästa stativhögtalarna som jag har hört. Mina högtalare levererades av AC och mättes in här hos mig av en man från Genelec. Dom är så pass bra i basen att det inte känns nödvändigt med en suwoofer. Jag vill minnas att dom mättes in och höger högtalare hade frekvensomfång 19-20KHz och den vänstra 16-20KHz. Nu är jag bara nyfiken på hur motsvarande stativhögtalare från TAD låter. Quote
Timbre™ Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Jag skrev om 8260A efter att jag hörde dom på en första visning i Sverige. Det är 2,5år sedan och jag bestämde mig då för att köpa ett par som jag nu har haft i snart ett år. Jag tyckte och kanske tycker fortfarande att det är dom bästa stativhögtalarna som jag har hört. Mina högtalare levererades av AC och mättes in här hos mig av en man från Genelec. Dom är så pass bra i basen att det inte känns nödvändigt med en suwoofer. Jag vill minnas att dom mättes in och höger högtalare hade frekvensomfång 19-20KHz och den vänstra 16-20KHz. Nu är jag bara nyfiken på hur motsvarande stativhögtalare från TAD låter. Vill minnas att det var i den tråden jag fick ögonen på Genelec men jag har haft dålig koll på modellbeteckningarna. Använder du digital eller analog uppkoppling av 8260A... Quote
Matrixen Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Otroligt intressanta högtalare. Utan att känna till gängse norm för ingångsimpedanser, undrar jag om det är någon poäng att fundera på att driva ett par av de mindre i serien med ett lite bättre, men fortfarande konsumentriktat ljudkort? Quote
gcs Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Jag matar dom med en AES/EBU signal från min stärkare. Funderar också på att senare köpa två Genelec 8250 som bakkanaler när man tittar på film eller lyssnar på musik i 5.1. 8250 är en tvåvägare som också har inbyggd DSP och valbart analogt eller digitalt. Priset är ungefär det halva jämfört med 8260. Quote
Timbre™ Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 Jag matar dom med en AES/EBU signal från min stärkare. Det skulle ju kunna innebära att inslaget av DA-konverters på begagnatmarknaden expanderar i takt med att Genelecs aktiva högtalare kniper marknadsandelar... Färgerna vitt och svart har ju en förmåga att smälta in i de flesta interiörer så här kommer ett par bilder i gråskala... Nu råkade även Patrick Lundin komma med i överexponerad gråskala men det finns givetvis mer i helgens bildskörd... G+F Series Black stod uppradad utefter bakväggen i lyssningsrummet och här fick man alla möjligheter att plocka fram luppen utan att störa pågående lyssning. Utan tvekan finns här en konsekvent linje som löper genom samtliga modeller. Alla kabinett är designade av Harri Koskinen, materialet är detsamma och egentligen är det väl bara storleken som skiljer... Diskantelementet är identiskt från G One till G Four och det sitter även en 19 mm aluminium-dome i 8260A. Här har dock tekniken utvecklats med ett koaxialelement av senaste snitt. Lillebror G One måste ju också vara med och här kan man betrakta G-seriens 19 mm dome-diskant på närmare håll. Ett helporträtt och G-cirkeln är sluten... Quote
Timbre™ Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 Tillbaka till frontväggen och här kommer Genelecs specifikationer för högtalarkvartetten i G Series. Högtalaren närmast kameran (8020A) är definitivt tyngst med en matchvikt på 27.5 kg. Jämfört med övriga är det väl ingen fjäder men fortfarande på behörigt avstånd från erfarenheter av ryggskottshifi... Quote
Timbre™ Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 Avrundar med två bilder på lyssningsrummet och ett stort tack till Genelec-representanterna för en professionellt genomförd demo samt trevlig morgonstämning. En mjukstart på mässhelgen och jag kan tänka mig att detta lyssningsrum blev välfyllt allteftersom mässuret snurrade på... GENELEC Quote
Kilgore Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 Om jag inte är felunderrättad så är den stora högtalaren på bilderna ovan 8260A och inte 8020A som är en liten rackare på 3.7kg Quote
Guest BTS Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 (edited) Återgivningen var synnerligen intressant och det skulle vara mycket spännande att få höra 8260A under kända förhållanden (hemma ). Edited September 19, 2012 by BTS Quote
Engelholm Audio Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 Också jag har haft positiva erfarenheter av detta märke, fast i ett annat sorts rum! På golvet stod en sub och fyllde ut nedersta oktaven(/erna). Quote
Timbre™ Posted September 19, 2012 Author Posted September 19, 2012 Vad kostar dessa "små" skapelser? Aktuell prislista, styckpris: G One.....2700 kr G Two.....4200 kr G Three.....6400 kr G Four.....10100 kr 8260A.....40000 kr Quote
Recommended Posts