Apexorca Posted September 17, 2012 Author Posted September 17, 2012 Den danske demonstratören hos radiohandlaren hade dock ett ess i rockärmen eller var det två? Var det därför det lät så bra i Nagra/Avalon rummet? Hade han trimmat rummet? Kommer detta att revolutionera HiFi världen? Med snudd på voodoo fick ljudet att nå oanade höjder...eller... Jag sover på saken. Quote
calle_jr Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 "De har tänkt utanför lådan". http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-24.jpg Detta flyttade elektronen växelvis fram och tillbaka på ett så precist sätt att det kom välljud ur Avalon Ascendant (tror jag det var på ytterplats). Det lät bra. Har bara hört Avalon på demo innan också men först nu lät det bra i mina öron. http://www.euphonia-audioforum.se/apexorca/file-38.jpg Ascendant ytterst och Idea innerst. Peter Selmer hade kopplat samma källa och kunde enkelt växla mellan paren, men det var klasskillnad med överlägsen fördel till Ascendant tycker jag. Vi hade en diskussion om modellbeteckningarnas betydelse och jag gissade vilt på tronarvinge eller nåt i den stilen, men förmodligen avser Avalon ascendenten inom astrologin. Gud vet... Quote
byZan Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Ur ett annat rum i närheten spreds så mycket välljud att jag var tvungen att kika in. Där stod denna rigg, Audio Research med Responshögtalare (från Tjörn!!!). Det var en härlig kropp och själ i denna presentation. Jag gillade det mycket. Apexorca - fina bilder och roligt att du delar med dig Hos Reidar har det alltid låtit bra i mina öron, blev sittandes en lång stund, ger detta lilla rum tummen upp! Avalon var en liten besvikelse för mig, vet att både Nagra och Avalon kan bättre, men det kanske har sin förklaring i att jag bara någon minut tidigare lyssnat på Maxx3 och Audio Research spelandes storslagen orkestermusik? Det rummet imponerade trots en "dånande" ventilationsventil alldeles ovanför huvudet. Radiohandlar´n har mycket grejer kunde jag konstatera /byZan Quote
Matrixen Posted September 17, 2012 Posted September 17, 2012 Dessa rörmonoblock har suttit i bakhuvudet hos mig sedan sist det begav sig och jag undrar om det inte var spelningen med dessa Nagra-slutsteg på BE10 som fick dig att intressera dig för Usher på riktigt en gång i tiden(ok, några år sedan)?? Om så, hittade du något genomgående drag hos förstärkeriet? Har en liten aning om hur Avalon låter, så jag blir nyfiken. Quote
Perfect sense Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Avalon var en liten besvikelse för mig, vet att både Nagra och Avalon kan bättre, men det kanske har sin förklaring i att jag bara någon minut tidigare lyssnat på Maxx3 och Audio Research spelandes storslagen orkestermusik? Det rummet imponerade trots en "dånande" ventilationsventil alldeles ovanför huvudet. Radiohandlar´n har mycket grejer kunde jag konstatera /byZan Jag har inte besökt Hifi-stället och lyssnat till Nagra/Avalon, men vågar mig ändå på gissningen att Avalon mår bra av mer kraft än vad Nagra-monoblocken levererar. På mässor världen över så matchas Avalon allt som oftast med kraftfullare transistorelektronik - Karan, Jeff Rowland, Spectral m.fl. Audio Concept spelar i dagsläget på Avalon tillsammans med Boulder och T+A. Hörvärt. Quote
tweeter Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Avalon känns som en riktigt spännande bekantskap. Man skulle inte kunna få ett lite mer uttömmande omdöme på hur det lät?? Får också passa på att tacka för alla fina repotage från mässorna. // Tweeter Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 Avalon känns som en riktigt spännande bekantskap. Man skulle inte kunna få ett lite mer uttömmande omdöme på hur det lät?? Får också passa på att tacka för alla fina repotage från mässorna. // Tweeter Tack! Angående Avalon tycker jag de lät bra överlag. Jag kanske lyssnade 30 min på musik jag inte kunde. Därför är jag inte tvärsäker på detaljerna, men jag gillade vad jag hörde. Från botten till topp var det bra prestationer. Inget som stack ut eller var undertryckt. Det var ett engagerande ljud. Jag hade bara känslan av att det kunde varit ett uns mer dynamik i min smak. Jag vet att rummet vi lyssnade i hjälper till att få en varm presentation med ett uns extra i basen. Därför tror jag att i ett annat rum skulle basen vara något mer försiktig än den var. Jag kom ju direkt från Maxx3 demo så det kan spelat in i upplevelsen. Designen får jag kanske vänja mig vid ett tag till innan jag skulle köp ett par. Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 Den danske demonstratören hos radiohandlaren hade dock ett ess i rockärmen eller var det två? Var det därför det lät så bra i Nagra/Avalon rummet? Hade han trimmat rummet? Kommer detta att revolutionera HiFi världen? Med snudd på voodoo fick ljudet att nå oanade höjder...eller... Jag sover på saken. Dansken gick fram till väggen bakom Nagrastapeln och lyffte ner en ca 3 cm i diameter liten skål i något exklusivt material och en liyten skål i samma storlek i något som såg ut som koppar nere vid golvet Den vid golvet skulle förstärka basen och den mitt på väggen skulle göra större rymd i ljudet. Vi testade fram och tillbaka men mina öron hade dessvärre inte förmåga att uppleva detta. Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 (edited) Sedan vidare mot Park Aveny. Inte lika mycket rum i gång som vid Hi-End mässan tidigare men rätt mycket intressant ändå. Började i Audio Concepts rum med Robert på plats. Det som fångade min blick var ny elektronik från MBL. Mycket läckra må jag säga. Edited September 20, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 (edited) Audionord visade upp Magnepan 20.7 och Audio Research i ett drömsystem. Snubblad in mitt i ett föredrag om ström, som är viktigt... Bakom 20.7 stod en viktig stor låda som fördelade denna ström. Edited September 20, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 (edited) Audionord körde också på med Magico i samma rum som på Hi-End mässan men med elektronik jag inte alls kan nämligen Emm lab. Snygg stapel på det hela taget, men bänken är riktigt fräck tycker jag. Edited September 20, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 (edited) Ännu mer Magico men nu med Devialet, de små trollkarlarna, som jin och jang. Strömrening med detta. Men varför lakritssnören från strömrenaren? Det var samma inne hos Magisarna till ARC monoslutstegen, lakritssnören. Edited September 18, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 (edited) Nu började tiden tryta och ett av mina mål med dagen var kvar på Opalen. Inser att Morten inte hinns med. Jag ville höra de båda mycket trevliga grabbarna från Karlskrona och deras högtalare. Solo M. Ren glädje var det visst att dema dessa högtalare. (rörelseoskärpa pga av skratt) Knäböjer framför Leben förstärkare. Nästan helt utan Watt och ändå kan Solo spela kraftfullt och starkt Stilstudie. Skinnet på sidorna skall upplevas live. Det skall dessutom ytterligare dämpa lådan var det tänkt. Och lådan var dämpad. Lovar... Dessa högtalare är lite som Davids kamp mot Goliat. Jämför Solo mot tex Wilson. Det är riktigt fina högtalare som låter bra. Jag vågar mig på ett omdöme. Solo M kostar som Wilson Sasha om jag inte är felunderättat. (rätta i så fall gärna) Alltså är krigar de i den översta ligan. Kaxigt. Kontroll och snabbhet är det första jag tänker på. Obefintligt lådljud och total kontroll hela vägen genom frekvensregistret. Wilson och SF låter svampigt i jämförelse ;) Det låter jättebra! Grattis. En topp 3 för mig denna mässdag. I detta enormt stora rum med jättehögt i tak skulle jag önskat lite mer botten men det var inte optimalt för det förstod jag. När jag påpekade det byttes snabbt skiva och jag fick bröst pumpande bastoner som helt ändrade min hjärtrytm som straff. Mvh Edited September 18, 2012 by Apexorca Quote
Apexorca Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 (edited) Efter lång tid i detta rum fanns ca 15 minuter kvar av dagen och då chansade vi på Peak Consults nya högtalare som kostar ca i samma härad som Solo M. Vad man nu lägger i begreppet härad. Låt oss säga en hel del pengar. Åter igen en trevlig berikande vinyl demo. De nya Peakarna bygger på en minstingmodell men med bastorn vid sidan om. Dessa placeras med hjälp av en mall. Dessa högtalare ger ändå ett nätt intryck i verkligheten. De är låga. Här vänds det vinyl. Time av Pink Floyd avnjöts glatt. Även här ordning och reda med kontroll och renhet hela vägen. Men även här önskade jag lite mer botten. Även detta rum var jättestort och de inverkade säkert. Här ser man hur små de ser ut jämfört med Kenneth Englund som säljer bla Peak konsult Edited September 18, 2012 by Apexorca Quote
Engelholm Audio Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 : : Dessa högtalare är lite som Davids kamp mot Goliat. Jämför Solo mot tex Wilson. Det är riktigt fina högtalare som låter bra. Jag vågar mig på ett omdöme. Solo M kostar som Wilson Sasha om jag inte är felunderättat. (rätta i så fall gärna) Alltså är krigar de i den översta ligan. Kaxigt. Kontroll och snabbhet är det första jag tänker på. Obefintligt lådljud och total kontroll hela vägen genom frekvensregistret. Wilson och SF låter svampigt i jämförelse ;) Det låter jättebra! Grattis. En topp 3 för mig denna mässdag. I detta enormt stora rum med jättehögt i tak skulle jag önskat lite mer botten men det var inte optimalt för det förstod jag. När jag påpekade det byttes snabbt skiva och jag fick bröst pumpande bastoner som helt ändrade min hjärtrytm som straff. Mvh Tack för besöket och skratten, Apexorca! Sådana stunder lever vidare... Solo M är 1000 kr dyrare än Wilson Audio Sasha och det är den 1000 lappen som suddar ut svampigheten. Basen levererade rätt bra, upplevde både jag och Anders Andersson (som är att skylla på för bland annat det fina hantverket). Vi förlorade tyvärr 4 stycken V6or som garanterat gjort gott åt ett par bas-problem...till exempel saknade jag djupbas-informationen i Alison Krauss Wiskey Lullaby och ett stort orkesterverk av (tror jag) Paganini. Quote
Peak Posted September 20, 2012 Posted September 20, 2012 (edited) ***Efter lång tid i detta rum fanns ca 15 minuter kvar av dagen och då chansade vi på Peak Consults nya högtalare som kostar ca i samma härad som Solo M. Vad man nu lägger i begreppet härad. Låt oss säga en hel del pengar. Åter igen en trevlig berikande vinyl demo. De nya Peakarna bygger på en minstingmodell men med bastorn vid sidan om. Dessa placeras med hjälp av en mall.*** Ja det var lidt synd, at du lyttede Lørdag med den helt nye pick-up, Søndag begyndte der, at ske ting og sager. Da messen sluttede var pick-upen ca 24 timer gammel og så får man desværre ikke meget bas ud af den The Princess ultimate system : 3-way Ported Crossover Freq. : 150 Hz / 3.200 Hz, 25 - 30. 000 +/- 3 db in room 93 db @ 1 W / 1 m. 5 ohm linear 105 kg Edited September 20, 2012 by Peak Quote
Apexorca Posted September 20, 2012 Author Posted September 20, 2012 Ok. Jag som inte är i vinylsvängen ännu inser så klart att en pick up måste spelas in, som allt annat. Hur lång tid tar det att spela in en pick up? Quote
A/Wing. Posted September 20, 2012 Posted September 20, 2012 Ok. Jag som inte är i vinylsvängen ännu inser så klart att en pick up måste spelas in, som allt annat. Hur lång tid tar det att spela in en pick up? Jag är ingen expert på det eller men hade du kört in snoken på söndag eftermiddag så hade du hört ett helt annat ljud en vad som levererades på lördagen. Ljudet bara flöt ur högtalarna på ett så lätt och behagligt sätt så då önskade man att mässan hade fortsatt en dag till. Och basen fanns där också så inte ens du hade blivit besviken Quote
Peak Posted September 20, 2012 Posted September 20, 2012 Ok. Jag som inte är i vinylsvängen ännu inser så klart att en pick up måste spelas in, som allt annat. Hur lång tid tar det att spela in en pick up? jeg tror omkring 50-100 timer, men det er ca :Shame On You: Quote
RENE Posted September 21, 2012 Posted September 21, 2012 Dessa rörmonoblock har suttit i bakhuvudet hos mig sedan sist det begav sig och jag undrar om det inte var spelningen med dessa Nagra-slutsteg på BE10 som fick dig att intressera dig för Usher på riktigt en gång i tiden(ok, några år sedan)?? Om så, hittade du något genomgående drag hos förstärkeriet? Har en liten aning om hur Avalon låter, så jag blir nyfiken. Avalon er først rigtig sjove når man komer op i Indra ED og ISIS... Også skal de have de rigtig amps... Quote
K-man Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 En bra mässtråd till....man upplever nog fler rum här än man hade lyckats göra live.... \\K-man Quote
Recommended Posts