Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det kändes som om hela Göteborg var engagerade i musik och HiFi denna helg.

Vi stod kl 9.40 utanför Arken i kuling men sol och väntade på att bli insläppta. Strax där efter var kön gigantisk och det fylldes på fort inne på Arken. Målet var att hinna med alla ställen på en dag! Arken, Opalen, Park Aveny, HiFi Stället, och Morten. Puh.

Man hinner ju inte se alla rum så vi formulerade några intressanta mål med dagen och satte fart mot Stylus som låg närmast ingången på Arken.

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Det som först slår en inne hos Stylus förutom 2 mycket snygga och intressanta riggar är all personal. Deras engagemang var strålande och vi fick förevisat och diskuterat en mängd intressanta aspekter på hifi och musik.

Vi Lyssnade på Wilson Sasha med elektronik från Aesthetix, fet Brinkman skivspelare och Wadia CD. Som vanligt med Stylus demos, uppenbarligen även utan Ludwig, är det mycket kul musik. Fick med mig en hel del nytt att köpa på mig, musik alltså...

Detta var i mitt tycke en av HiFi Göteborgs bästa ljud denna helg. De fanns fler och jag kommer till det senare.

Ett kul test mellen vinyl och cd gjorde vi. Vinyl lät bättre i denna rigg. Jag hör det tyvärr gång på gång i olika riggar och jag har ingen vinylsvarv själv. Vad skall jag göra???

Så här såg det ut.

file-9.jpg

Vinylenriggen snurrade fram väljud genom Sasha gång på gång, så stämningen blev hög från första rummet och vi var kvar rätt länge här.

file-7.jpg

file-8.jpg

Brinkmans klent unducerade ström förstärktes av ett Aesthetix RIAA med dubbla nätdelar. En till höger och en till vänster kanal. De bodde i var sin låda så det blev 3 lådor bara för RIAA delen. Inte en billig lösning men väldigt bra kunde man höra.

Hela riggen andades tung Hi-End och designen var tufft sober tycker jag.

Se på försteget.

file-10.jpg

Edited by Apexorca
Posted

90 grader åt höger stod denna anläggning, Moon och Sonus Faber, som såg ut att kunna spela grymt men vi hörde inget på den. Det hade jag mycket gärna gjort men det gavs inget tillfälle när vi var där.

Jag är ändå mycket nöjd med detta rum som gav svår mersmak och inspiration att stövla vidare för att få fler kickar.

file-11.jpg

file-12.jpg

Posted

Snygga bilder, synd att du inte fick höra Moonprylarna, den riggen fick jag lyssna på! Moon gör fina grejor och grundintycket var bra trots de akustiska förutsättningarna.

Den stora uppsättningen med Wilson spelades alldeles för högt när jag var där, lite synd på så fina grejor.

Posted (edited)
Det måste vara hifihistoriens mest ledande fråga. Ever :D

Jag vet...

När kommer uppackningstråden Apex? :D

Det borde dröja...

Jag tänker ta tag i lite kabeljobb och kanske ny cd, men det sätter myror i huvudet med all denna fantastiska vinyl man hör.

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Var sedan inne hos Hifi-Agenten som demade Bladelius samt Vienna Acoustics The Music. Till detta spelade de på en stor stor sub som jag glömde vad den hetta och det berodde nog på att den mest förstörde upplevelsen och bumlade sönder basen som Vienna Acoustic bättre hade hanterat själv skulle jag tro.

file-13.jpg

Här är subbasen.

file-14.jpg

Edit: Faktafel :blush

Edited by Apexorca
Posted
Fullregister med sub monterar man inte på ett kick :closedeyes:

Dessa Vienna kan spela väldigt fint.

Ja visst och det var därför jag tyckte det var synd att försöka sig på ett spela med sub.

Att trimma in detta har ju du gedigna erfarenheter av vad jag förstår.

Posted

Dynaudio spelade sin vana trogen i föreläsningssalen. Ett i sammanhanget jättestort rum. Där visades återigen hur stort en liten högtalare kan spela stort.

file-16.jpg

Stiliga dessa två par tycker jag.

Posted

Här kommer en rättelse ang. Vienna och Bladelius

Det var Hifi-Agenten som hade detta rum, inte Hifi Consult

Sladd skulle aldrig accepterat en sub;-)

Posted
Här kommer en rättelse ang. Vienna och Bladelius

Det var Hifi-Agenten som hade detta rum, inte Hifi Consult

Sladd skulle aldrig accepterat en sub;-)

Tack för för rättelsen. :blush

Jag såg HiFi-Consults Mats Nilsson som stod strax utanför och sålde skivor. Produkterna stämde ju också rätt bra och jag drog uppenbarligen förhastade slutsatser. Skall jobba mer undersökande i fortsättningen. ;)

Sorry!

Mvh

Posted (edited)

Hittade fina Furutech prylar.

Strömrenaren vet jag inte mycket om men den föreföll gedigen. Har någon erfarenheter av den?

file-18.jpg

2 st nätlister. Den ljusa med mycket tyngd och stabilitet som skall säkre god koppling utan störningar av vibrationer etc. Den mörka med nätfilter som sades inte påverka dynamik mm. Har ingen egen erfarenhet av dem dock. Men försäljaren rekommenderade den ljusa.

file-20.jpg

Edited by Apexorca
Posted

HiFi Klubben visade stollt upp "EISA award, best produkt" Dali EPICON 8. Prismässigt får den betraktas som klar medborgare i Hi-End-land. Intresset för detta rum var stort och det var lång kö för att komma in.

En unik tillverkningsprocess av järnringen till magneten skulle "helt ta bort distorsionen i högtalarmembranet" fick vi förklarat. Metallen pressades under enormt tryck ihop av järnflisor istället för att gjutas. Jag tror det är en mycket populärvetenskaplig förklaring och jag tar det med en nypa salt. Ni som vet bättre kanske kan förklara bättre.

2 diskantmembran med olika egenskaper skulle sprida ljudet mer än vanligt.

Får man tro försäljarna är denna högtalare på många vis revolutionerande tekniskt och ljudmässigt.

Rent ljudmässigt gick det inte för mig att utröna högtalarens fulla prestanda på den ca 15 minuter långa demo jag var med på. Men ljudet var mycket klart och rent.

file-22.jpg

file-21.jpg

file-19.jpg

Posted
Rent ljudmässigt gick det inte för mig att utröna högtalarens fulla prestanda på den ca 15 minuter långa demo jag var med på. Men ljudet var mycket klart och rent.

Det ser ut som att inte bara ljudet kan vara klart och rent, designen ser riktigt ren och snygg ut också.

Verkligheten kan ju ibland visa annat förstås men dina bilder håller ju kalasklass så jag får förmoda att

finishen på högtalarna är densamma i.r.l .

Tackar så mycket för att du tagit dig tid att fota så att vi som blev "strandsatta" kan gå på mässa så här i lite efterhand.

:)

Posted

Ur ett annat rum i närheten spreds så mycket välljud att jag var tvungen att kika in. Där stod denna rigg, Audio Research med Responshögtalare (från Tjörn!!!). Det var en härlig kropp och själ i denna presentation. Jag gillade det mycket.

file-25.jpg

Posted
Ur ett annat rum i närheten spreds så mycket välljud att jag var tvungen att kika in. Där stod denna rigg, Audio Research med Responshögtalare (från Tjörn!!!). Det var en härlig kropp och själ i denna presentation. Jag gillade det mycket.

file-25.jpg

Är det nya REF 75 längs ner i racken?

Posted

Strax bredvid igen var det Burmesters tur. Ståtliga pjäser B100 tror jag det var. Jag tror det var samma högtalare som spelade på Park Avenymässan för något år sedan.

file-29.jpg

file-28.jpg

file-30.jpg

Slutsteget var 911 och det gillar jag skarpt. Även bilen 911 funkar bra tycker jag också den tysk....

Posted

file-25.jpg

Dette hørte jeg av bekjente var blandt den beste lyden, men så er de jo litt inhabile med tanke på talerene da :icon_smile_cool: ...

mvh

Posted (edited)

Lämnade sedan Arken och satte kurs mot HiFi Stället som utlovade Nagra och Avalon demo. Mumma!

Men vad händer?

Fastnade här och stornjöt av Wilson maxx3 och med Audio Research grymma monoblock och Sofia 3 med Esoteric electronik med egna plattor. Här var det bäst ljud på hela dagen. Den ståpälsen sitter fortfarande i och river skönt.

file-31.jpg

Strax bredvid stod ju Sascha, men de hörde vi ju på Arken så de fick stå kvar. Även om jag gärna hade tagit med dem hem...

file-33.jpg

Edited by Apexorca
Posted

Efter alldeles för lång tid med Wilson nästlade vi oss in i butiken via Usher och Electrocompaniet, via McIntosh och en svartkaklad halvtrappa upp och ännu längre in till HiFi Ställets lilla förträffliga mysrum med två enorma högtalare under rött sidentäcke. Dessa fick vila för dagen till förmän för vårt egentliga mål med turen till detta Ställe.

Nagra som är råa i designen och kunde varit militära mätinstrument eller reglersystem för någon respirator eller så, men så coola.

file-36.jpg

Detta flyttade elektronen växelvis fram och tillbaka på ett så precist sätt att det kom välljud ur Avalon Ascendant (tror jag det var på ytterplats). Det lät bra. Har bara hört Avalon på demo innan också men först nu lät det bra i mina öron.

file-38.jpg

Jag provade med det här när den danske demonstratör killen var ute och tog en kopp.

file-37.jpg

Men det var visst helt fel. Avalon bygger sina galler så att det integreras i ljudet och låter bättre med de på. Smart!

Posted

Visst är Nagra lite småläcker ändå?

Men jag kan störa mig på att ha kontakterna på sidan på apparaturen!Varför gör man så?Det går bort för mig.

Var det Audio Research som kördes med Wilson?

Tack för intressant reportage.Uppskattat av vi som inte var ner den här gången.Men nästa gång då j-klar!

/n.o

Posted
Visst är Nagra lite småläcker ändå?

Men jag kan störa mig på att ha kontakterna på sidan på apparaturen!Varför gör man så?Det går bort för mig.

Var det Audio Research som kördes med Wilson?

Tack för intressant reportage.Uppskattat av vi som inte var ner den här gången.Men nästa gång då j-klar!

/n.o

Tack!

Wilson maxx3 och med Audio Research grymma monoblock och Sofia 3 med Esoteric elektronik.

Posted

Trevligt reportage Apexorca och mycket snygga bilder :)

Av naturliga skäl gillar jag Respons rummet ;) Den nya Ref75:an var ju grymt läcker också :mm:

Skulle vara roligt om Reidar demade i ett större rum nån gång....

Radiohandlarn kan man som tur är pricka in vilken dag som helst då man bor i Göteborgstrakten! Det är inte alla förunnat :)