Jump to content

Min mässhelg i Göteborg 2012


calm

Recommended Posts

Så var dax igen för en av årets höjdpunkter. Hifi-frossa ala Götet. En gränslös möjlighet att ta del av hifi no limits under tre dagar.

Anlände tidigt fredag för att hinna med att i vart fall några besök på Hifi-stället och Martens innan de stora evenemangen drar igång idag.

Lite hang over kan förnimmas efter gårdagens efterfest hos Marten. Men idag brakar det loss.

Först en rejäl frukost på hotellet, sedan fit for fight med första anhalten Opalen.

Just nu har jag inga bilder men de kommer efter hand.

Igår började dagen vid lunchtid med besök hos Anders på Hifi-stället. Där var förbredelserna i full gång för morgondagen. Så torrdemo av The Sonus Faber, Avalon, Nagra, McIntosh, Electrocompaniet, Musical Fidelity, ARC och Wilson. Den butikens sortiment slår inte många.Han har i princip allt man kan önska sig.

Sen vart det Martens med en liten exklusiv lyssning på de stora referenshögtalarna med egen elektronik i form av slutstegen vi sett förut och ett nytt försteg i prototyp. Det som intresserade mig mest var dock den digitala delen i form av värstings DAC och transport från MSB.

Nu bär det av till frukost så stay tuned! :mm:

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Kan tyvärr heller inte besöka Arkenmässan i år.

Har sett att Georgios Fevgidis ställer ut sina G-Dis produkter i år igen. Tidigare år har han, vad jag tycker, bjudit på mässans bästa ljud. Dessutom alltid trevligt bemötande.

Någon som besökt honom? Hur låter det i år? Bilder?

/Alfa

Link to comment
Share on other sites

Kan tyvärr heller inte besöka Arkenmässan i år.

Har sett att Georgios Fevgidis ställer ut...

Någon som besökt honom? Hur låter det i år? Bilder?

/Alfa

Är lite nyfiken jag med måste jag säga (fick ju också lite förhinder ;) ).

Var förbi senast han demade hos Audio Concept och då ljöd musiken ur dessa...

91caef2b.jpg

som jag hoppas att fler får ta intryck av.

En mycket välspelande och musikalisk liten "golvare" som jag tycker förtjänar

rikligt med uppmärksamhet :)

Edit: omformulering

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Är lite nyfiken jag med måste jag säga (fick ju lite förhinder jag med ;) ).

Var förbi senast han demade hos Audio Concept och då ljöd musiken ur dessa...

91caef2b.jpg

som jag hoppas att fler får ta intryck av.

En mycket välspelande och musikalisk liten "golvare" som jag tycker förtjänar

rikligt med uppmärksamhet :)

Tack för bilden P-pan. Besökte också AudioConcept när Georgios demade. Och jag håller helt med dig om att högtalarna förtjänar ordentligt med uppmärksamhet. Historiskt sett är väl Georgios mest känd för sina förstärkarkonstruktioner med nu när han konstruerat högtalare så tycker jag de blivit historiskt bra. ;-)

/Alfa

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilden P-pan. Besökte också AudioConcept när Georgios demade. Och jag håller helt med dig om att högtalarna förtjänar ordentligt med uppmärksamhet. Historiskt sett är väl Georgios mest känd för sina förstärkarkonstruktioner med nu när han konstruerat högtalare så tycker jag de blivit historiskt bra. ;-)

/Alfa

Tyvärr var detta ett av rummen som vi missade. När man har så mycket att se måste man ibland göra prioriteringar. :(

Calm

Link to comment
Share on other sites

Då kör vi lite bilder:

Som vanligt så är det reportagebilder som jag kommer att visa och inte fotokonst. Min lilla Lumix DMC LX5 tillsammans med ett enbensstativ Benro MC-66 M8 är oerhört praktiskt att bära med sig men kanske inte ger yppersta kvalitet. Men man slipper i vart fall blixten. Så håll tillgodo!

1060.jpg

Här ser man uppställningen hos Anders på Hifi-Stället med Wilson-högtalare i olika storlekar. Har hört dem i annat sammanhang så ljudintrycken kommer efter dagens återbesök.

En högtalare som jag gärna hade lyssnat på är denna lilla pjäs, men som tyvärr inte kommer att spelas på denna helg.:

1051.jpg

The Sonus Faber i grå grafit-utförande. Enligt Anders det enda i världen i detta utförande. Vad jag hört så tillverkades bara 30 stycken. De som inte hann köpa får nöja sig med Aida som lär finnas hos Esoterisk Hifi i Uppsala. Kommer nog åka dit för att lyssna någon dag.

1059.jpg

Här ett litet axplock av övriga högtalare i butiken. Lite Usher med Electrokompaniet- elektronik.

1057.jpg

Här fanns allt i värsting elektronik också. Ett slutsteg från Musical Fidelity. Jag tror att det heter Titan och ser ut att vara i storleken av en mindre kista.

1054.jpg

Ett av helgens nyheter som skulle visas så är det Avalon-högtalarna. Här med Nagra-elektronik.

1061.jpg

I ett hörn stod dessa läckerbitar från Sonus Faber. Mementon efterföljare med stålkeps.

Ja detta var ett litet smakprov av det som finns hos Hifi-Stället. Jag återkommer efter dagens lyssning.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Nästa anhalt var detta rum som säkert kan klassas som ett av de bästa lyssningsrummen i Sverige?

1085.jpg

Nyligen ombyggt och nedkortat lite grand för att också kunna spela bättre med mindre högtalare. På köpet fick man ett fönster med Wingar som släpper in lite dagsljus i rummet.

1079.jpg

Högtalaruppställningen var Martens referenshögtalare.

De egna slutstegen tronande på en Gotländsk kalkstensplatta från G.A.D. En sällsynt vacker och nästan lite sakral uppställning. Ett Hifi-altare om uttrycket tilllåts.

1080.jpg

Nyheten i år var denna.

1074.jpg

Överst tronar den nya förförstärkaren som egentligen bara finns i detta prototyp exemplar. Och under detta en fantastisk DAC-combo och drive från MSB.

1077.jpg

1071.jpg

Bergman-skivspelare med ny Ortofon-puppa

1072.jpg

Hela uppställningen med nya phonosteg vars märke jag inte kommer ihåg. Men tvådelat förstås.

1073.jpg

Calm

Link to comment
Share on other sites

Under fredagseftermiddagen fick jag möjlighet att tillsammans med familjen få en längre lyssning hos Martens. En blandning av egna medtagna kända stycken och Leifs vinyler och högupplösta alster.

Man måste imponeras av den fantastiska ljudscenen som målas upp både i bredd, höjd och djup. Den digitala MSB-combon är sannolikt en av de bästa i världen. Dimondserien börjar prismässigt någonstans kring 200 kkr-sträcket och klättrar uppåt med tillägg för alla options som finns att tillgå. Man kan börja på lägre nivåer och sedan komplettera vartefter aptiten ökar. Men det är en makalös digital upplevelse som jag aldrig hört motsvarigheten till.

Jag hörde redan vid Djangodemon i våras att detta var något utanför det vanliga. Mer analogt ljud får man nog inte ur digitala medier.

1075.jpg

1076.jpg

Man kan välja att koppla driven och DAC-en till samma nätdel eller som här ha separata.

Uppgradering av mjukvaran är naturligtvis möjlig under resans gång.

För egen del vaknar habegäret. Fruktansvärt bra!

Tack Leif och Jörgen för en utomordentligt trevlig lyssning och inte minst en trevlig kväll i mycket trevligt sällskap. Helgen höjdpunkt!

Calm

Edit tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Så blev det då lördag och första anhalten på denna hifi-frossa blev Opalen.

Första rummet vi såg var detta:

GteborgHifi2012005-2.jpg

Engelholms skapelse Solo M med en Leben uppställning.

Först spelades någon gammal vinylinspelning från yngre stenåldern som lät som det brukar göra. Hoptryckt och dynamikfattigt men sedan byttes musik och det spelades en mycket medryckande italiensk platta med en sångerska som heter Petra Magoni.

Plötsligt blommade hela systemet ut i en mycket trevlig ljudbild. Ljus och lätt med mycket uttryck i instrumeneten. Det märks att detta är ett lättdrivet system som lätt fyller ett stort rum utan problem.

Banddiskanter tillhör inte mina favoriter men här utan ett uns av hårdhet.

Kul att vi har så många duktiga högtalarmakare i landet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa rum hade vi lite förväntningar på med Pass Lab som huvudnummer.

GteborgHifi2012009-2.jpg

I Jönköping och tidigare på Opalen tror jag att det var så kördes det på Pass Labs egna högtalare. Det kändes som ett passande par.

Här med Forsman som i mina ögon inte är någon "perfect match". Lät tunt och dynamikfattigt utan tyngd och spelglädje.

Vi var dock nästan ensamma i rummet så det kan ha spelat in. Jag tror knappast att det berodde på förstärkaren i vart fall.

GteborgHifi2012010-2.jpg

Calm

Edit tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

I nästa rum var det helfranskt Focal och Yba.

GteborgHifi2012012-2.jpg

Trikoloren hängde som symbol på väggen. Vi fick tyvärr inget riktigt lyssningsintryck i detta rum, så jag avstår från kommentarer.

YBA är ett intressant märke dock en smula okänt hos oss. Mest känd är nog deras lilla förstärkare Integré som rosade marknaden för många år sedan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Få lyckades nog exponera så många produkter som detta rum fyllt med BAT-produkter så lång ögat kan se.

GteborgHifi2012013-2.jpg

På andra sidan denna uppställning.

GteborgHifi2012015-1.jpg

Vi gav oss inte tid att lyssna med de här grabbarna verkade nöjda med vad de hörde.

GteborgHifi2012016-1.jpg

Så vidare till nästa rum.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört dessa Avantgarde-högtalare i olika sammanhang och slagits av deras fantastiska förmåga att fylla ett rum och måla upp en ljudscen som få slår.

GteborgHifi2012017-1.jpg

Men tyvärr blev det inte samma upplevelse denna gång. Elektroniken, rummet eller uppställningen? Men jag vet vad högtalaren kan prestera så man kan inte lyckas varje gång. Det finns en fantastisk potensial i dessa trattar, men inte denna gång tyvärr.Hoppas man fick till det senare för de är verkligen värda att lyssna på.

GteborgHifi2012018-1.jpg

De är rätt läckra att se på i sin högteknologiska utformning.Så bara det är en behållning.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Ute i trapphallen stod denna lilla trio på torrdemo.

GteborgHifi2012019-1.jpg

Bergmann-spelaren med sin tangentialarm som fått så stort erkännande i olika sammanhang.

Hörde den hos Marten och senare hos Kenneth Englund.

Fantastisk vinylspelare onekligen.

GteborgHifi2012020-1.jpg

Här en närmare titt på den största modellen Sleipner. En otroligt stilren och snygg spelare dessutom!

Calm

Edit tillägg

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Det finns en fantastisk potensial i dessa trattar, men inte denna gång tyvärr.Hoppas man fick till det senare för de är verkligen värda att lyssna på.

När jag hörde en storebror till dessa trattar hos Akkelis butik tyckte jag också att det lät bra. Men det är väl mässornas problem vi märker här. Svårt att få till akustik mm. alltså.

Link to comment
Share on other sites

Jag som börja bli intresserad av vinyl. Är Bergman bra spelare tycker ni?

Bergmanns spelare är helt fantastiska, de har alltid imponerat mig, sedan jag hörde dem första gången på CPH-mässan för många år sedan.

Har även hört dem i hemmiljö hos "Audionet"

Mkt bra spelare som är stilren och lättanvänd.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma om Bergmann-skivspelaren. Första gången jag hörde den var hos Kenneth Englund. Kan ha varit förra hösten. Låter oerhört solid i sin framtoning. Både bra djup och svärta, vilket också bekräftades under fredagens lyssning hos Martens. Jag antar att resten i toppen är mycket beroende på puppans egenskaper, både vad gäller kanalseparation och stereobild, medans resonanser sitter i arm och drivverk. Man pratar om armens resonanser som tas ner i det solida blocket med drivverk och skivtallrik.

Tangentialarm har diskuterats av flera och en del (läs Michael Fremer) är lite skeptisk till konstruktionen. Jag kan nog konstatera att jag i vart fall inte kan höra någon skillnad mellan t.ex. en Kuzma 4 point arm och Clearaudios och Bergmann tangentialarmar.. Fanns en del intressanta armar bla i AudioConcept-rummet med annan kompensation för eventuella vinkelfel. Mer till detta senare.

Det verkar mera en fråga om kvalitet och möda i konstruktionsarbetet än konstruktionsprincipen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Apropå Kuzma så fanns detta rum med lite av denna vara i två av de mindre spelarna. Riiat med inbyggt försteg men med möjlighet att ha fler puppor inkopplade har jag tappat namnet på. Puppor från Benz tyckte jag mig se.

GteborgHifi2012002-2.jpg

GteborgHifi2012001-2.jpg

Och med dessa små talare från Acapella.

GteborgHifi2012003-2.jpg

GteborgHifi2012004-2.jpg

Påminner mycket om Totems Model 1 i både utseende och framtoning. Mycket solid framtoning.

En ypperlig kombo särskilt för kammarmusik och liknande.

Någonting att ta till sig om man väljer en mindre högtalare.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Detta rum från AudioTrade var kanske det mest påkostade rummet vad gäller utrustning.

GteborgHifi2012023-1.jpg

Kaiser Kawero en elegant skapelse i en modernistisk anda och i ett ovanligt formspråk.

GteborgHifi2012025-1.jpg

GteborgHifi2012022-1.jpg

Fantastiskt graciösa och snygga.

I Stillpoints racken tronade en VPI Classic längst upp med ett Tom Evans Master Groove riia-steg.

GteborgHifi2012033-1.jpg

Digital källa Audio Aero med det lite kaxiga namnet La Source.

GteborgHifi2012034-1.jpg

Och längst ned Lamms slutsteg.

GteborgHifi2012030-1.jpg

Allt hopvirat med Vertex AQ

GteborgHifi2012038-1.jpg

Det blev en hel del burkar och kablar som Martin var mäkta nöjd med och jag förstår det.

Ljudet blev kejserligt tungt och solitt, med tyngd i botten och accuratess i toppen. Jag gillade soundstaget som andades kvalitet och musikalitet utöver det vanliga. Detta trots dåliga rumsförutsättningar i framförallt de små rummen.

Här tyckte i vart fall jag att man fått till det riktigt bra. Hade tänkt att återvända men hann tyvärr inte.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Inne hos Kenneth Englund var detta lilla system uppställt.

GteborgHifi2012039-1.jpg

Peak Consult visade en världsnyhet i form av Princess Ultimative Systems.

GteborgHifi2012045-1.jpg

GteborgHifi2012042-1.jpg

Bergmann Sindre eller Magne. Elektronik från Vitus.

Kunde inte sitta ner mer än en kort stund, men hörde att Jan Johanssons pianoljud kändes riktigt bra och med rätt botten och anslag.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Detta rum blir nog det som får avsluta mitt besök på Opalen:

Esa högtalare med öppen baffel vad jag kan förstå.

GteborgHifi2012052-1.jpg

GteborgHifi2012056-1.jpg

MasterSound med Evolution 845 stod för driften.

GteborgHifi2012054-1.jpg

Med en Lyngdorf-spelare som signalkälla.

GteborgHifi2012055-1.jpg

Det spelades pianomusik och sång och jag måste tillstå att detta var en anläggning som presterade mer än vad priset antydde. Piano med både kropp och själ och sången känslosam och verklighetstrogen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

GteborgHifi2012094-2.jpg

Corona serien knappt landad från Tyskland!

GteborgHifi2012107.jpg

Här vankas idel nyheter i form av den nya instegsserien från MBL.

GteborgHifi2012097-2.jpg

Någon plan B var aldrig aktuell! ;) Det räckte gott med plan A som helt enkelt gick ut på att spela musik som den skall låta. Avslappnat upplöst men ändå diffuserat och i samklang med rummet.

Snygg är också den nya serien med sitt välvda tak.

Säga vad man vill om tyskarna men de kan ingenjörskonst till fulländning.

GteborgHifi2012102-2.jpg

Nordic Concept med en ny och genial dubbelarm som genom sina parallella rör hela tiden korrigerar för vinkelfel.

Det spelades en hel del musik alltifrån välkända stycken till en del nytt.

Vi är bortskämda med av att kunna få lyssna hos AC på obegränsat med MBL upp till extremmodellen med referenshögtalarna. Genomgående är att vi får höra bra ljud med en extraordinär spridning.

Beroende på hur man vill hantera basdelen så kan man välja dessa stativare eller en modell större bas.

GteborgHifi2012099-2.jpg

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Inne hos Kenneth Englund var detta lilla system uppställt.

GteborgHifi2012039-1.jpg

Peak Consult visade en världsnyhet i form av Princess Ultimative Systems.

GteborgHifi2012045-1.jpg

GteborgHifi2012042-1.jpg

Bergmann Sindre eller Magne. Elektronik från Vitus.

Kunde inte sitta ner mer än en kort stund, men hörde att Jan Johanssons pianoljud kändes riktigt bra och med rätt botten och anslag.

Calm

Det var en Magne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...