Neon Park Posted October 28, 2004 Posted October 28, 2004 Jag har idag ett slutsteg,ARC VT-100mk2 som jag funderar på att byta ut mot ett par monoblock jag har fastnat för Rouge M-150 de går att köra triodkopplat,har även haft mina funderingar på GamuT M-250mk3.Mitt försteg är ett ARC LS-25,de här bägge slutstegen låter bra men undrar vad som kommer att vara bäst i min anläggning.Jag tar gärna emot åsikter ang.dessa slutsteg. Mvh Quote
Timbre™ Posted October 28, 2004 Posted October 28, 2004 Känner ingenting till om de aktuella slutstegen men jag har flera gånger blivit överraskad av kombinationen rör/transistorer. Rörförsteg och transistorslutsteg kan vara en fullträff om övriga specifikationer stämmer. Quote
Engelholm Audio Posted October 28, 2004 Posted October 28, 2004 Jag har idag ett slutsteg,ARC VT-100mk2 som jag funderar på att byta ut mot ett par monoblock jag har fastnat för Rouge M-150 de går att köra triodkopplat,har även haft mina funderingar på GamuT M-250mk3.Mitt försteg är ett ARC LS-25,de här bägge slutstegen låter bra men undrar vad som kommer att vara bäst i min anläggning.Jag tar gärna emot åsikter ang.dessa slutsteg. Mvh Enda anledning till att sälja VT100 mk II är väl om man skall byta till VT200? :evil: Får man fråga om anledningen till bytet och samtidigt fråga vilka högtalare du har?!? Har LS25'an nya fräscha rör? Kan ge en nytändning och bättre ljud för en (relativt) billig peng. Quote
Neon Park Posted October 28, 2004 Author Posted October 28, 2004 Jag ska till och möblera om så det blir mycket enklare med ett par monoblock,högtalarna jag har är ett par Sonus Faber Cremona golvvarianten.LS-25:an har relativt nya rör,rören som sitter i LS-25 är ganska billiga kosta runt ca.125-150kr/st och det går åt 4st.Tyvärr är de nya rör monoblocken från ARC lite för dyra även om de nu skulle vara mycket bra,sen vill jag komma ifrån lite av strulet det är och ställa bias odyl. Mvh Quote
Engelholm Audio Posted October 28, 2004 Posted October 28, 2004 Tyvärr är de nya rör monoblocken från ARC lite för dyra även om de nu skulle vara mycket bra,sen vill jag komma ifrån lite av strulet det är och ställa bias odyl. Mvh VM220 ligger på 122'000kr per par. ARC VM220 testades med väldigt bra resultat på vår senaste ASO träff. Jag har länken om du är intresserad. Vart bor du? Quote
RENE Posted October 28, 2004 Posted October 28, 2004 Jag har idag ett slutsteg,ARC VT-100mk2 som jag funderar på att byta ut mot ett par monoblock jag har fastnat för Rouge M-150 de går att köra triodkopplat,har även haft mina funderingar på GamuT M-250mk3.Mitt försteg är ett ARC LS-25,de här bägge slutstegen låter bra men undrar vad som kommer att vara bäst i min anläggning.Jag tar gärna emot åsikter ang.dessa slutsteg. Mvh Hej Hvis du skal vælge meller ARC og R-A så klart R-A du får så meget lyd for små penge . jeg har selv haft ARC Vt100 MKII ARC M300MKII og en del preamp . For det første er ARC ikke det meste stabile og de har bare ikke det smæl i bunden som R-A M150 og Zeus . Så jeg vil klart gå efter M150 , og hvis du kikker på hvordan det er bygget og af hvad så har R-A også en stor fordel . Men mange mener at R-A ikke koster nok , hvis nu det kostet ligeså meget som ARC og CJ så skulle du se . Men tag da og høre dem op mod din VT100MKII ja også gerne op mod Gamut M150 i triod spænder som en mis . rør er nu godt Quote
Neon Park Posted October 28, 2004 Author Posted October 28, 2004 Jag bor mellan Stockholm och Uppsala ute vid Arlanda,det skulle vara intressant och läsa om VM-220 men de är nog för dyra ändå. Mvh Quote
MartinH Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 Jag förmodar att du har lyssnat på Rogue nånting, men annars är du välkommen in till oss på HifiArt och lyssna på dom... Vi har en VT100 Mk1 i butiken så den går ju att jämföra lite med.... Men Gamut har jag inte hört som jämförelse, men dom är trevliga och jag har även jag fått bra resultat med rör och transistorer, dock så är Rogues produkter så väldigt prisvärda att dom måste komma med i tankarna.. Du kan ju tex få det stora stereosteget Zeus för 67500:- vilket är ganska billigt för denna best... Mvh, Martin Quote
Engelholm Audio Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 Vi har en VT100 Mk1 i butiken så den går ju att jämföra lite med.... Hej, Ett viktigt påpekande är att det skiljer en hel del mellan VT100 mk I, II och III. Det är inte helt rättvist att jämföra rakt av, men det vet du säkert! Quote
Neon Park Posted October 29, 2004 Author Posted October 29, 2004 Skillnaden mellan VT-100 mk1 och mk2 har något att göra med nätdelen vad som skiljer mk2 och mk3 vet jag ej. Mvh Quote
Bravo Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 Jag får väl som vanligt påpeka att just GamuT och Sonus Faber trivs väldigt väl ihop, ett måste att lyssna på ihop innan man bestämmer sig tycker jag. Quote
Mattias Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 Gamut har funnits i ens tankar ett tag kan jag meddela. Nu blir jag ju ännu mer sugen.... /Mattias Quote
Bravo Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 Jag har faktiskt hört Cremonorna med GamuT och det låter mycket bra, förvisso bara med D-200. Dock har jag hört monoblocken mot D-200 i ett annat sammanhang och enligt min uppfattning blir det ännu bättre med monoblocken. Quote
Engelholm Audio Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Skillnaden mellan VT-100 mk1 och mk2 har något att göra med nätdelen vad som skiljer mk2 och mk3 vet jag ej. Mvh Det stämmer - man faktiskt DUBBLADE nätdelens storlek. Bör höras utan svårigheter. Från mk II till mk III står det följande om: VT100 MKIII (2001) A Balanced/Single-Ended switch, eliminating the need for shorting links in the XLR balanced connectors when using single-ended RCA cables is added, as well as a (dual in/out) 12V power on/off trigger for remote or custom installation purposes. Internally, the circuitry of the VT100MKIII is derived from the VTM200. Like its more powerful sibling, the MKIII's input stage utilizes direct-coupled JFETS for ultra low noise, and is followed by a 6H30 driver/gain stage, capacitor coupled to a 6H30 follower, driving two matched pairs of 6550C output tubes per channel. The conservative 6H30 driver-follower circuit will help prolong the life of the 6550Cs, and the 6H30 is rated to handle higher currents than the previously used 6922, so it has lots of safety margin for even better reliability. There are now four internal bias adjustments-up from the previous two- to allow more accurate DC balance adjustments for the output tubes. The line fuse has been increased to a 7 amp in 120V units (6.3 amp in high voltage units). Inga små ändringar här inte... Quote
FBK Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Ja vem skulle inte vilja ha ett Gamut steg misstänker att det skulle låta hyffsat med mina Grand Piano Home Quote
Neon Park Posted October 30, 2004 Author Posted October 30, 2004 Jag var idag och lyssnade på ett par Gamut M-250 mk3 och det lät mycket trevligt men jag lyssnade på ett par Maggisar 1.6 heter dom och dom är för mej okända,själv hade jag i tidernas begynnelse(läs tidigt 90-tal)ett par 2.6:or och dom lät mycket bra med banddiskanten.Övrig elektronik var M-F Trivista CD-spelare(tror jag det var) och inget försteg utan spelaren direkt in i slutstegen. Mvh Quote
Bravo Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 SF Grand Piano Home och Gamut D-200 är en kanonkombination "fbk", jag har själv ägt just denna konstellation, de spelar fantastiskt ihop. Jag hade svårt att lämna den ifrån mig, rekommenderas starkt. Quote
FBK Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Bravo! Har både läst och hört av lite folk att denna kombi skall vara grym, tror bla att du har rekomenderat denna kombi förut för min del i någon av mina trådar. Även Krell 400vxi skall passa grymt bra till sonusarna, synd bara att det inte finns dessa pengar idag, men väntar man på något gott så väntar man aldrig för länge Mvh Per Quote
Bravo Posted October 30, 2004 Posted October 30, 2004 Värt att vänta på......hur var det nu, den som väntar på något gott osv. Köper man en beg. D-200 mark 2 så kan man komma undan med 25-30000:-, dvs. ungefär halva priset. I mitt tycke spelade inte Krell lika bra, jag har provlyssnat den med, däremot har jag bl.a lyssnat på GamuTen med ett Krellförsteg som ett alternativ bland flera. Slutsatsen blev att det var Gamuten som gjorde det största jobbet för välljudet, kombinationen blev bra med flera olika försteg. Quote
Guest Rydberg Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Lite reklam : Mitt GamuT MKIII (mk3) är till salu för 28' Edit: Råkade säljad det :clown: Quote
Bravo Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Det kan finnas anledning att lyssna på både markII och markIII av GamuT då de låter lite olika. Kan vara en smaksak vilken man gillar bäst, eller vem som passar bäst. Quote
FBK Posted November 2, 2004 Posted November 2, 2004 Bravo Nu blev jag nyfiken Nu får du berätta lite om ljud skillnaderna mellan de olika Gamutarna dvs D-200 ifrån mark1,2,3. Mvh Per Quote
Bravo Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 MarkI vet jag ingenting om "fbk", absolut ingenting. Mark III känns mera bastung och pompös, lite mera amerikansk i ljudet i förhållande till mark II om man kan skriva på det sättet, mark II är upplever jag mera transparant och sirlig, mra förfinad om man så vill. Jag skulle behöva lyssna mera och längre för att kunna komma med ett något bättre och begripligare omdöme än så, men de låter något olika tonalt sätt. Som sagt, det kan vara värt att lyssna på båda versionerna. Hur som helst, båda är väldigt bra förstärkare. Quote
Neon Park Posted November 6, 2004 Author Posted November 6, 2004 En kompis tipsade mej om att köp i stället 1st ARC VT-100mk2 till och plocka ut rören på ena sidan i varje slutsteg och använd slutstegen som monoblock.Han menar att det fungerar väldigt bra och nätdelen i varje slutsteg blir mer optimerad till varje kanal.Är det nån här på forumet som är insatt i detta problem? Mvh Quote
Neon Park Posted November 6, 2004 Author Posted November 6, 2004 Mina högtalare är på 4 ohm och bryggar man så blir impedansen runt 2 ohm och det gillar nog inte slutstegen nån längre tid. om jag hade haft högtalare med B-W möjlighet hade det varit kul att köra med separata högtalakablar till bas och diskant/mellanregister ifrån varje slutsteg. Mvh Quote
Neon Park Posted November 8, 2004 Author Posted November 8, 2004 Jag har nu varit och lånat hem M-250mk3 men de är helt kalla så rapporten får vänta ett tag nu blir det att lyssna ett par dagar skall ev.lämna tillbaka dom på Lördag om de inte blir kvar men det får tiden nu i veckan utvisa. Mvh Quote
Mattias Posted November 8, 2004 Posted November 8, 2004 Spännande. Detta skall bli skoj att följa /Mattias Quote
RENE Posted November 9, 2004 Posted November 9, 2004 Mina högtalare är på 4 ohm och bryggar man så blir impedansen runt 2 ohm och det gillar nog inte slutstegen nån längre tid. om jag hade haft högtalare med B-W möjlighet hade det varit kul att köra med separata högtalakablar till bas och diskant/mellanregister ifrån varje slutsteg. Mvh Ja det nummer skal du nok ikke lave med ARC VT100. Quote
Recommended Posts