Jump to content

Focal 1028 BE kontra Sonus faber Cremona M

buris

Recommended Posts

Hej !

Jag undrar ifall någon har lyssnat på både Sonus Faber Cremona M och focal 1028 Be, och kan redogöra för skillnaderna. Tex vilken som låter mest neutral lr åt det lite varmare hållet, soundstage, om dem är lätta att placera lr sta långt ifrån bakvägg, etc etc.

Tack på förhand.

Tomas

Jag vågar ingenting säga för jag har inga erfarenheter av dessa högtalare.Har däremot ägt ett par Cremona (utan M) länge och dom gillade jag.Men Focal kan ju också konsten att göra högtalare,så det blir nog så enkelt att du måste

lyssna själv.Traditonellt sett så har S.F ansetts som varma och Focal detaljerade,tror jag.Men det där vet jag inte hur det stämmer på just dessa modeller.

Så åk och lyssna.Ta med kameran.Dela med dig av dina erfarenheter här! :)

/n.o

Hej New Order!

Du som bor i norrbotten, jag vet inte om du eventuellt varit på ljudshopen och lyssnat på Gamut PHI 7, dem Kan oxå vara intressant.

Jag har 40 mil till S-Holm där jag vet att dom säljer focal. jag var där i somras och lyssnade på focal 1028 BE, med parasound för o slutsteg och en nagraf CD som nu kostar 148 000, kablage var wireworld. Varken jag lr frugan tyckte det lät lika bra som respons grand artist mk2 tillsammans med en ayon cd och ayon förstärkare,vi båda tyckte ayon och responsarna spelade mer levande, högtalarna bara försvann i ljudbilden.

Hej!

Jag var ägare till ett par Cremona M fram till Juni i år. Dom var först inspelade efter 800 timmar då jag flyttade runt dom en del i lägenheten mellan mina anläggningar men redan efter 600 timmar lät dom hyffsat inspelade. Klangen var varm men diskanten var ändå otroligt detaljerad, mer neutral klang i diskanten fast ändå med ett varmt skimmer som lät luftigt. Jag spelade mest med min Bladelius Thor Mk3 Novitas men då kunde det bli lite skrikigt men bäst lät det med min Krell S300i. En perfekt kombination :) En annan förstärkare som lät riktigt bra var min gamla H/K 670 även om det mest var ett kul test :D Om man skall säga något om basen så var den exakt när den var inspelad med en grym attack. Dom gillade att stå minst 1m ut från bakväggen och ha minst 25-40cm ut från sidoväggarna, då mådde dom bäst. Sen gick det naturligtvis att ha dom ännu närmare bakväggen som 70cm men det var väl lite på gränsen hur nära man kunde ha dom :)

Mvh

Hej !

Jag undrar ifall någon har lyssnat på både Sonus Faber Cremona M och focal 1028 Be, och kan redogöra för skillnaderna. Tex vilken som låter mest neutral lr åt det lite varmare hållet, soundstage, om dem är lätta att placera lr sta långt ifrån bakvägg, etc etc.

Tack på förhand.

Tomas

Hej,

Jag har gjort en rejäl jämförelse mellan de flesta högtalare i prisklassen, dock inte Gamut PHI7, men väl Focal och SF. Mitt val blev Cremona M. Jag tycker attt de drar lite mer åt det varma hållet. Nu har jag levt med dem i tre år och fått lite mer erfarenhet. I mitt rum, 32 m2, takhjöd 2,60 fungerar de bäst vid ca. 1 meter baffel till bakvägg. Sedan dess har jag jobbat mycket med resten av systemet. Det har varit riktigt jobbigt att hitta rätt förstärkare, men nu när jag har gått igenom den resan och hittat något som passat mig har jag lärt hur stora krav på förstärkaren som krävs. Det är inte så att de låter illa med en något enklare förstärkare, men testar man med något bättre lyfter de sig ordentligt. Mitt förstärkarval föll till slut på Devialet, då spelar de högupplöst och öppet, med en bred och djup ljudbild, de fungerar bra i alla registerna, har en skön närvaro och musikalitet.

Jag hade nog kunna leva med Focal också och jag tror resan därefter hade blivit något enklare, men jag är mycket nöjd idag. :):icon_smile_cool::D:mm:

Hej Buris, jag kan inte svara på frågorna om SF men väl om Focal.

Focal Be serien spelar väldigt likt det folk brukar referera som SF "sound" varmt ljud med detaljer och en mjuk och fin diskant och så med flera olika förstärkare.

Om 1028be är den bättre högtalaren i emot cremona vet jag inte dock då det är 1008 och 1038 som jag tycker är dom lyckade modellerna i BE serien.

Lycka till!

/alecs

Tack alecs!

men 1038bblir nog för stor för mitt rum. på 20 Kvm.

Hej Buris, jag kan inte svara på frågorna om SF men väl om Focal.

Focal Be serien spelar väldigt likt det folk brukar referera som SF "sound" varmt ljud med detaljer och en mjuk och fin diskant och så med flera olika förstärkare.

Om 1028be är den bättre högtalaren i emot cremona vet jag inte dock då det är 1008 och 1038 som jag tycker är dom lyckade modellerna i BE serien.

Lycka till!

/alecs